Muziek van digitaal orgel op pc of laptop opnemen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09-05 15:28
Onlangs heb ik een topic geopend om via MIDI en een digitaal orgel bladmuziek te schrijven, dit is redelijk gelukt met het programma Music Master Works.

Nu wil ik graag als amateur m'n eigen orgelmuziek opnemen zodat ik dit op een CD kan branden.
Het orgel heeft dus MIDI uitgangen en gewone speaker uitgangen welke ik beide kan gebruiken.

Wat is nu de beste manier om dit op te nemen, via de speakeruitgang naar de ingang van m'n pc, misschien is er een MIDI mogelijkheid, of is het het beste om een dure microfoon te kopen en hier muziek mee op te nemen.
Ik ben echt een leek op dit gebied en heb geen enkel idee wat nu de beste kwaliteit garandeerd om dit op CD te plaatsen, wat nu het beste overkomt zodat het geen kale ongevoelige muziek wordt maar echte muziek zodat je het idee hebt dat het recht voor je gebeurd :)

Ik zou heel graag jullie advies horen, en bij voorbaat hartelijke dank!

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
Iemand nog een idee hoe het beste dit te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• electropruts
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 03-05 12:37
Wat ik meestal doe als ik op ga nemen, is gewoon de lineout (o.i.d.) van het op te nemen instrument, in dit geval je orgel, aansluiten op je mic ingang van je pc. Je moet dan wel zorgen dat je lineout goed zacht staat, anders overstuur je je microfoon ingang. Ik zou gewoon ff een paar keer proberen, tot het geluid een beetje goed klinkt.
Als programma gebruik ik zelf Audacity, dit is een freeware programma, waarmee je gemakkelijk op kunt nemen.
Probeer eens wat, zou ik zeggen...

Hmm, eens kijken hoe lang hij het nu blijft doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Semyon
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13:38
Een microphone lijkt me de slechtste oplossing. Je krijgt alles ruis mee, want je moet de lucht als medium gebruiken. Alle achtergrond geluiden en alles komt mee, verder degradeert het signaal.

De volgende oplossing hangt van je digitaal orgel af. Je kan het of midi opnemen of via de line-out van je orgel en line-in van je PC. Een beetje digitaal orgel geeft een geweldig geluid, en "rendert" de tonen mooi. Vaak is dit met een midi op de pc nog maar afwachten. Als je een beetje orgel hebt zou ik ook "midi" als medium afraden.

Ik denk inderdaad dat het het beste wordt als je direct van line-out orgel naar line-in pc kan doen. Oppassen inderdaad voor overstuur. Maar het hangt een beetje af van de kwaliteit van je orgel en je geluidskaart wat het resultaat gaat worden.

Only when it is dark enough, can you see the stars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
Hierbij nog een late reactie:

Op het orgel zit een 5 polige din aansluiting, een vrouwtje zoals te zien is Afbeeldingslocatie: http://www.radionics.demon.nl/pu_pc/Din5plug.jpg

Bestaan er eigenlijk wel kabels vanuit deze aansluiting naar de ingang van de geluidskaart van de pc, ik kan ze namelijk nog nergens vinden o.a. bij feedback.
Iemand ervaring hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
EJVL schreef op maandag 14 juli 2008 @ 11:40:
Op het orgel zit een 5 polige din aansluiting, een vrouwtje zoals te zien is [afbeelding]

Bestaan er eigenlijk wel kabels vanuit deze aansluiting naar de ingang van de geluidskaart van de pc
Misschien hier, http://www.allekabels.nl/din_kabels.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-05 19:59

job

EJVL schreef op maandag 14 juli 2008 @ 11:40:
Hierbij nog een late reactie:

Op het orgel zit een 5 polige din aansluiting, een vrouwtje zoals te zien is [afbeelding]

Bestaan er eigenlijk wel kabels vanuit deze aansluiting naar de ingang van de geluidskaart van de pc, ik kan ze namelijk nog nergens vinden o.a. bij feedback.
Iemand ervaring hiermee?
Dat zal hoogstwaarschijnlijk een midi out zijn.
Die moet je dus aansluiten op een midi in poort van je geluidskaart.
Kijk of je geluidskaart een gele midi ingang heeft (dezelfde als waar je een ouderwetse joystick op aan sluit).
Heeft je geluidskaart dat niet, dan is het het makkelijkste een midi kaartje te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
Thanks, _/-\o_ hier is het te vinden, http://www.allekabels.nl/DIN-Kabels/130/6468/Din-Kabel.html
job schreef op maandag 14 juli 2008 @ 12:08:
[...]

Dat zal hoogstwaarschijnlijk een midi out zijn.
Die moet je dus aansluiten op een midi in poort van je geluidskaart.
Kijk of je geluidskaart een gele midi ingang heeft (dezelfde als waar je een ouderwetse joystick op aan sluit).
Heeft je geluidskaart dat niet, dan is het het makkelijkste een midi kaartje te kopen.
Het is wel de externe speaker aanslutiing, midi out en in hebben inderdaad dezelfde aansluiting.

[ Voor 50% gewijzigd door Ora et Labora op 14-07-2008 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

EJVL schreef op maandag 14 juli 2008 @ 12:11:
Het is wel de externe speaker aanslutiing, midi out en in hebben inderdaad dezelfde aansluiting.
Ah, dat scheelt dan.
Toch zou ik bij het opnemen altijd voor midi kiezen, als kwaliteit belangrijk is.

Ik zou zeggen, probeer het met de line in van je videokaart en kijk of het goed genoeg voor je is.

[ Voor 14% gewijzigd door job op 14-07-2008 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryan1981
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08:36

Ryan1981

Je ne sais pas

Als het orgel ook een "midi in" heeft waarmee de PC het orgel kan aansturen zou ik altijd voor een midi opname kiezen. Dan kun je altijd nog bestluiten het orgel als geluidskaart te gebruiken en de line-out weer terug te koppelen naar een opname apparaat (kan ook weer de PC zijn). Heeft als voordeel dat foutjes er uitgehaald kunnen worden en natuurlijk dat je eventueel een VST orgel kunt gebruiken dat nog beter klinkt.

Succes iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

Lordy79

Vastberaden

Het opnemen via MIDI heeft als voordeel dat je de 'bladmuziek' uitstekend kunt opslaan en vervolgens kun je zelfs een elektrische gitaar gebruiken om het orgelstuk te spelen :P

Het opnemen via line-out of microfoon heeft als voordeel dat je het geluid dat jouw orgel maakt kunt reproduceren. Dit heeft echter niets te maken met notenschrift.

Aangezien ik vermoed dat jouw orgel een véél beter geluid geeft dan een PC (tenzij je een fantastische geluidskaart hebt) kun je dus voor het opnemen van een CD-tje beter een line-out gebruiken.

Mijn broer is ook een fantiek orgelspeler en heeft veel ervaring met opnames en ook met digitale orgels dus als je nog iets wilt weten hoor ik het wel.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
Ik had e.a inderdaad geprobeerd om via midi audio op te nemen, ik heb de USB Midi interface op m'n laptop aangesloten maar krijg het niet voor elkaar om Midi op te nemen, wel om het orgel aan te sturen.
k heb een USD Midi interface, de http://www.feedback.nl/?b=EXMIDI1X1&a=167, deze heb ik aangesloten op een digitaal orgel, werkt in principe allemaal goed, via Jan's Midipage verschillende virtuele orgels gedownload en gaat helemaal goed.
Wat ik dus wil, als ik op het orgel iets speel, moet het worden opgenomen op m'n laptop en geconverteerd worden naar WAV of MP3, op de midipage kwam ik deze uitleg tegen: http://home.hccnet.nl/j.roffel/midiwav.htm
Wat mijn probleem is: Ik zie geen analoge verbindingslijn bij geluiden in het configuratiescherm, en bij het openen van Mega Sound recorder zie ik bij device alleen m'n standaard geluidskaart staan, niet m'n Midi interface.
Ook bij mixer apparaat zie ik alleen m'n standaard geluidskaart staan, in het configuratiescherm bij Audio zie ik bij Midi apparaat wel de goeie hardware staan.
Met welke programma's ik ook probeer, Adobe Audition, Cubase, Finale, Winamp, ik kan niet rechtstreeks opnemen vanaf m'n orgel.
Ik wil dus de geluiden die m'n orgel produceert rechtstreeks worden opgenomen op m'n laptop...

Wat wel lukt, met een virtueel orgel kan ik wel opnemen, hij maakt er ook een mooie Midi file van, als ik deze afspeel op m'n laptop speelt hij de file op het orgel af en kan ik net de geluiden gebruiken die ik wil, zet ik de file om naar WAV met Winamp maakt hij er piano muziek van...

Vandaar dat ik het maar wil proberen met een externe speaker uitgang, maar hoogstwaarschijnlijk doe ik gewoon wat fout met de Midi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

EJVL schreef op maandag 14 juli 2008 @ 12:39:
Wat mijn probleem is: Ik zie geen analoge verbindingslijn bij geluiden in het configuratiescherm, en bij het openen van Mega Sound recorder zie ik bij device alleen m'n standaard geluidskaart staan, niet m'n Midi interface.
Ik ken het programma niet.. maar midi is niet analoog. Het is digitaal.
Er gaat zelfs geen muziek over de verbinding, je zal met een synthesizer (synthesizer software) je midi signaal om moeten zetten in muziek.

Wil je het analoog gaan opnemen, dan kan je misschien wel met die kabel van hierboven aan de slag. moet je echter wel zeker weten dat je orgel analoog geluid uitstuurt.

[ Voor 27% gewijzigd door job op 14-07-2008 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Nu online

Lordy79

Vastberaden

^^ eens met job. Met midi kun je nevernooitniet het geluid (dus de geluidsgolven = wave) opnemen.

Om dit wel te kunnen doen heb je inderdaad een analoge uitgang nodig zoals een line-out of een ext. speaker uitgang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
Dus als ik het begrijp kan ik wel een midi file krijgen, deze moet ik dan weer afspelen op een apparaat, bijvoorbeeld het orgel weer, en dan zou ik het kunnen opnemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Nu online

Lordy79

Vastberaden

Juist! De midifile is de 'bladmuziek' en die 'bladmuziek' kun je op elk instrument met midi-interface afspelen.
En zo'n instrument kan van alles zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
Lordy79 schreef op maandag 14 juli 2008 @ 13:32:
Juist! De midifile is de 'bladmuziek' en die 'bladmuziek' kun je op elk instrument met midi-interface afspelen.
En zo'n instrument kan van alles zijn.
Dus kan ik wel beter de externe speaker uitgang gebruiken daar ik geluid direct van het orgel wil opnemen, ik kan het wel opnemen als MIDI en dan laten afspelen op het orgel, maar ik zit natuurlijk steeds met verschillende registers (geluiden) die heel vaak in een muziekstuk gewisseld moeten worden, dit zou ik dan tijdens het afspelen van MIDI zelf op het orgel moeten doen.

Pagina: 1