[Ubuntu 7.10 ] IDE HD wordt ten onrechte herkend als SCSI

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvWijk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 02-09 23:25
Ik heb Ubuntu 7.10 in textmode geinstalleerd op een oudere Compaq Deskpro P3 733 waar je eigenlijk weinig problemen mee verwacht omdat de hardware dusdanig oud is dat het wel gesupport *moet* worden. Zeker omdat er een command-line only install op is gezet verwacht ik geen problemen,

Specs: Deskpro EN / P3 733 / Western Digital 10 GB IDE / 128 MB PC-133 / Intel i810e chipset.

Nu wil het zo dat de harddisk wordt herkend als 'SCSI' en het hele systeem niet goed wil starten, het begint eigenlijk al met het hangen van GRUB. Na een druk op de Escape knop kan ik weer verder. Wat al gebeurd is, is 't geheugen verwisselen, memtest86, andere harddisk, zero fill met GWscan, andere Ubuntu versie, BIOS settings op default, niets hielp.

Wie weet de oplossing? Op twee gelijkwaardige andere Compaq i815 moederbordjes is het wel goedgegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:10

Sosabowski

nerd

En wat is de foutmelding?

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:16
Waarschijnlijk denk je dat Ubuntu de schijf als SCSI herkent omdat 'ie /dev/sda heet ipv /dev/hda? Dat komt omdat in Ubuntu de device namen worden herschreven en een interne schijf dus altijd /dev/sda krijgt.

Dus ik zou het niet in die richting zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

die nieuw Libata zorgt er idd voor dat zowel IDE als SATA harddisks nu als /dev/sdx in linux bekend zijn

de namen in /dev worden ook gemaakt door udev scripts. Die zouden er ook voor kunnen zorgen dat, als je wilt, je harddisk bekend staat als /dev/harddisk (erg handig voor USB drives, of camera's)

dus ik denk dat je probleem ergens ander ligt dan in de naamgeving van je harddisks.

je wil een command line install doen (van de server versie dus) maar heb je al eens gewoon de desktop versie live cd op die pc gedraait? en doet die het wel helemaal goed? (en je systeem is er sterk genoeg voor, ik heb 7.10 gedraait en geinstalleerd op een P2 266 met 192Mb geheugen mini pc'tje)

Hein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvWijk
Ik ben nu een nieuwe install aan het doen van de desktopversie van 7.10. Ik heb hierbij gekozen voor de minimal ISO CD (9 MB!) zodat de rest gedownload wordt of van een lokale server geplukt kan worden. Installeren via de gebruikelijke liveCD is niet echt snel met 128 MB RAM. Een text-based installer vind ik prettiger.

Wat ik wel weer te zien krijg was het volgende tijdens de installatie:

Detect devices:

SCSI1 (0,0,0) (sda) - 10.1 GB ATA ST310211A

Ik houd jullie op de hoogte als de install klaar is.

[ Voor 10% gewijzigd door AvWijk op 19-04-2008 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:42

DukeBox

loves wheat smoothies

En dat klopt dus..

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvWijk
Nog steeds hangen bij GRUB, zoals hij eerst ook deed:

GRUB loading, please wait...
Press 'ESC' to enter the menu... 2

Dan hangt-ie en start alleen door bij Escape drukken en de generic boot te kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph0t0nix
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 25-08 09:23
Ik vermoed dat het al dan niet als SCSI herkend worden (door de nieuwe libata) niet echt het probleem is.
Heb je de partitie-indeling van de schijf al eens bekeken? Compaqs hadden als ik me goed herinner altijd zo'n soort "BIOS-partitie". Wie weet gooit die roet in het eten.

Als je vanaf een live CD opstart (www.sysresccd.org bijvoorbeeld), en dan in de configuratiefile van GRUB kijkt, wat staat daar dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvWijk
De schijf is zero'ed, dus geen schijn van kans dat er nog iets op heeft gestaan bij de installatie. Tijdens het booten van een LiveCD (Puppy Linux) ondervond ik geen problemen.

Puppy zegt /dev/hda1 voor de harddisk.
Ubuntu zegt na fdisk -l oa het volgende:

Disk /dev/sda: 10,1 GB, 10010xxxx bytes

Device Boot ID System
/dev/sda1 * 83 Linux
/dev/sda2 (extended)
/dev/sda5 (swap)

[ Voor 31% gewijzigd door AvWijk op 22-04-2008 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvWijk
Na een CMOS reset (dus niet defaults alleen) en het uitschakelen van drive-timeouts werkte het weer.

Deze kan dicht :)
Pagina: 1