[AMD] Stockkoeler koelt onvoldoende voor Phenom?

Pagina: 1
Acties:

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:10
Ik heb net een nieuwe Phenom 9500. Ik koel deze nu met de bijgeleverde stock-koeler. Dit is een vrij simpel aluminium ding met een fan er op.
Als ik de CPU op alle vier de cores 100% belast gaat de temperatuur in mijn open kast rap richting de 60C. En met het moederbord los op mijn bureau met een extra fan op de CPU gericht wordt de CPU ook bijna 60C onder volle belasting.
Ik vind dit erg hoog, vooral omdat de maximale temperatuur van een Phenom 9500 volgens AMD bij 70C is. Nu is er dus geen probleem, maar als in de zomer de temperaturen in huis oplopen vrees ik dat de processor nog heter dan 70C kan gaan worden.

Nu heb ik de standaard plak koelpasta onder de koeler al weggehaald en vervangen voor een rijstkorrel Arctic Ceramique, maar de temperaturen blijven zo hoog.

Is deze koeler eigenlijk wel berekend op zijn taak om een CPU met een TDP van 95W koel te houden?

Ik overweeg al een Arctic te halen en die er op te zetten, de discussie mag wat mij betreft gaan over de Stockkoeler van AMD zelf.

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

Welk moederbord? En lees je temps eens uit met paar verschillende programma's en wat zegt de bios net na het rebooten?

En wat zijn je idle temps ook niet onbelangrijk bij zo een discussie. :)

En denk dat zo een aluminium blokje maar net voldoende is, ik raad je aan om die arctic (Freezer pro?) te halen.

• Depep
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-07-2025
Stock koelers zijn over het algemeen niet al te best. Bij mijn vorige processor, een P4 3,2Ghz, draaide de koeler zich ook helemaal gek om de temperatuur een beetje binnen de perken te houden. Met een Arctic Freezer Pro waren die problemen opgelost.

specs

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-05 13:12
Soms werkt een gesloten kast met voldoende airflow (casefans!) beter dan een open kast.

Maar ach, ook veel Prescott systemen gaan over de 60 graden.
Depep schreef op vrijdag 18 april 2008 @ 17:07:
Stock koelers zijn over het algemeen niet al te best. Bij mijn vorige processor, een P4 3,2Ghz, draaide de koeler zich ook helemaal gek om de temperatuur een beetje binnen de perken te houden. Met een Arctic Freezer Pro waren die problemen opgelost.
Ah, wat ik zeg! :D

[ Voor 55% gewijzigd door pinockio op 18-04-2008 17:09 ]

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• PeaceNlove
Het moederbord is een Gigabyte Ga-ma770DS3.
Idle met CNQ aan zakt de temperatuur al snel naar een 37C, ik gebruik hiervoor Speedfan en Sisoft Sandra om te meten.

Maar is het niet vrij stom dat AMD zo'n slechte koeler meeleverd? In het ergste geval raakt m'n cpu oververhit en kan ik met garantie een nieuwe krijgen, dus dat kost AMD geld.

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

cpu's gaan niet dood van te heet worden, en levensduur van een cpu is zolang dat het verkorten daarvan ook eigenlijk niks uitmaakt, of de cpu nu 25 jaar mee gaat of 10jaar door dat hij 24/7 meer dan 70graden is geweest.

Die dingen zijn ook tegen "echt" overhitten beveiligt hij zal dan uitslaan of zich terugklokken.

Ze doen hun werk gewoon nog goed binnen de specificatie die amd geeft 70 graden dus, daarboven word het pas een probleem en dan niet 71 garden maar iets van 80 of meer garden, maar hij slaat uit bij 85 graden dus beschadigen doe je hem niet zo snel. Maak je daar maar geen zorgen over. ;)

Ik vraag me af of de sensor goed worden uitgelezen, pak de koeler eens vast. (wel voorzichtig kan heet zijn) Is deze heet en dan bedoel ik verbrand je je handen eraan als je hem even vast pak, want 60+ graden voelen we als heet, bij 50 graden ligt ongeveer de pijn grens.

Is de koeler vast te houden dan is er iets anders aan de hand en word je cpu goed gekoeld. ;)

Edit/

Wat zegt AMD overdrive? Welke temps geeft die aan?

Denk ook aan de Core 2 Q6600 B3 stepping die ook tussen de 60-70 graden zitten, geen probleem.

[ Voor 7% gewijzigd door mad_max234 op 18-04-2008 20:00 ]

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21-05 00:59
Sja, dat heb je al gauw met van die stock koelers, zeker met quadcores kan de temp dan nog al eens oplopen ;) Overweeg een betere koeler. Een Arctic Freezer schijnt goed te zijn, voor niet veel geld.

Voor de rest beschadig je de CPU met 60 graden stressed idd niet zo snel hoor. Als AMD zegt dat het ding tegen 70 graden opgewassen is en jij draait hem op 60 graden, is er eigenlijk helemaal niets aan de hand: je zit nog steeds 10 graden onder de aanbevolen temp :)

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:56

Thandor

SilverStreak

Volgens mij is 60C eigenlijk nog niet zo erg. Als het mijn systeem was zou het ik in ieder geval lekker laten draaien ;). 50C/60C mag misschien wel hoog klinken, zeker als je bedenkt dat je de vingers brandt aan zo'n temperatuur. Voor een processor stelt het eigenlijk allemaal niet zoveel voor :).

De titelfix is trouwens doorgevoerd :).

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• PeaceNlove
Overdrive wil niet starten met de melding dat het progsel geen AMD CPU kan vinden 8)7
Maar even met de hand voelen bevestigd dat de temperatuur wel tussen de 50 en de 60 in zit. Even vastpakken lukt wel, maar langer doet toch wel pijn.

Maar toch wel een geruststelling dat de CPU niet direct zal overlijden.

En ach, ik was hiervoor gewoon verwend met een 2200+ met een vette zalman waarbij ik zodra de cpu 50+ deed de zalman gewoon wat harder liet lopen

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21-05 00:59
mediabeast schreef op vrijdag 18 april 2008 @ 22:43:
Overdrive wil niet starten met de melding dat het progsel geen AMD CPU kan vinden 8)7
Heb je de chipsetdrivers en/of AMD dual-core optimizer al wel geinstalleerd?

edit:// de Phenom blijkt een aparte driver te hebben:
AMD Processor Driver Version 1.3.2.0053 for Windows XP and Windows Server 2003 (x86 and x64) - Allows the system to automatically adjust the CPU speed, voltage and power combination to match the instantaneous user performance need. This package is a user friendly localized software installation of the driver designed for end-users. This driver supports AMD processors on Windows XP SP2 and Windows Server 2003 SP2 x86 and x64 Editions.

Download

[ Voor 55% gewijzigd door Bitage op 18-04-2008 22:48 ]

• PeaceNlove
Bitage schreef op vrijdag 18 april 2008 @ 22:46:
[...]

Heb je de chipsetdrivers en/of AMD dual-core optimizer al wel geinstalleerd?

edit:// de Phenom blijkt een aparte driver te hebben:

[...]
OS is Vista Business en daarvoor zie ik geen driver. Wel zie ik in apparaatbeheer 4x een Phenom 9500 onder processors en de chipset heb ik direct bij de eerste boot van Vista mbv de drivercd geinstalleerd.

Maar inmiddels zie ik op de website van Gigabyte dat mijn huidige BIOS Overdrive simpelweg nog niet ondersteund. De laatste BIOS versie geeft als extra ondersteuning voor Overdrive.

[ Voor 0% gewijzigd door PeaceNlove op 18-04-2008 23:00 . Reden: typo ]

Verwijderd

heb het zelfde moederbord alleen met een 9600
mijn stressed temp zijn ongeveer 55 graden ! gewoon netjes
mischien toch teveel pasta er tussen ??

verder 60 graden toch niks om je druk overtemaken lijkt me !

Tip:

Sins ik me moederbord heb ge Flasht naar F4 versie is me cpu-fan wel veel
beter ingestelt bij de F3 versie bleef die op 3k toeren lopen nu gaat die soms omhoog
kijk ook effe in je Bios of je wel Smart cooling ectra hebt aan staan !!

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2008 00:33 ]

• Sinester
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21-05 09:29

Sinester

Game Guru

bij me phenom 9850 kreeg ik ook een stock koeler die ik er even opgehad heb.
maar voor zover ik weet koelde dat ding prima rond 35 idle en 55 stressed. soms wel richting 60
wat ik wel vaag vond is dat het precies de zelfde koeler was als bij me oude 4800+ met een tdp van 95W

(edit: de oude 4800 was 110W)

heb er nu wel een zalman9500 opgezet en die houd hem rond 33 idle en 50 stressed

[ Voor 6% gewijzigd door Sinester op 19-04-2008 12:31 ]

Hello there

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-05 13:12
Naar mijn weten zijn er geen 4800+ CPU's met een TDP van 95 of 110W, alleen 65 en 89W.

Een Phenom zal dan ook meer verstoken en dus heter worden dan een X2.

[ Voor 6% gewijzigd door pinockio op 19-04-2008 18:40 ]

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• Sinester
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21-05 09:29

Sinester

Game Guru

de socket 939 4800+ met 1mb cache is volgens amd website 110W

en blijkbaar geeft de phenom toch niet veel meer warmte af als die proc anders zat er niet de zelfde koeler bij

Hello there

Verwijderd

de koeler zit ook bij mij amd x2 4400+
Ding heb ik gelijk vervangen voor een stock koeler amd x2 939 koeler van ali\coper base met heatpipes.

temp zijn iets van 36graden @ 44graden stres. op 2600mhz geklokt
Zo slecht zijn de ouwe stock koelers niet maar waarom ze nu opeens puur ali koelblokken leveren met een fan die vol gas moeten draaien geen idee.
Zal wel bezuining zijn
Pagina: 1