Multi user remote desktop in Ubuntu?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijnos1991
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13:57
Beste,

Tijdens informatica hoorde ik dat het mogelijk zou zijn om meerdere gebruikers in te loggen op 1 linux bak en ieder hun eigen desktop krijgen (thin-client idee)

Nu heb ik een soort van servertje staan thuis waar voorheen een simpele web server op draaide(windows apache) samen met een vriend van mij hadden we daar wat eenvoudige PHP projectjes opstaan, verder niks speciaals.

Nu dacht ik: Ik zet gewoon Ubuntu erop en kijken of ik iets kan maken waardoor we met z'n 2en tegelijk in kunnen loggen op dat ding via remote desktop (VNC, standaard Windows RDP of wat dan ook) en ieder ons eigen bureaublad voorgeschoteld krijgen!

Tja, Ubuntu draait. Da's geen probleem. Ik heb iets gelezen over XDMCP, maar dit is niet weggelegd voor Windows..
Is dit uberhaupt mogelijk om werkend te krijgen onder Windows? Zo ja: Zou iemand een klein beetje kunnen helpen hiermee ?

Nog even kort samengevat wat ik ongeveer wil:
Meerdere mensen( iig 2) moeten vanaf Windows in kunnen loggen op de Ubuntu server en zo hun eigen Desktop voor hun neus krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kan eventueel opteren om VMware te draaien op een Linux distro(de linux server kan je gratis downloaden). Daarmee kan je ook over netwerk opstarten via de VMware client(voor Windows).
Dat is natuurlijk wel een stukje zwaarder dan een thin client.

Hiermee krijgt iedereen gewoon z'n eigen OS, wat makkelijk te backuppen is(copy van VMware image maken) en wat een stuk veiliger is, omdat je echt een eigen OS install hebt per client. Maar het vreet dus wel meer resources.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph0t0nix
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 25-08 09:23
Volgens mij is XDMCP inderdaad wat er bedoeld wordt als men het over meedere gebruikers grafisch inloggen op een uni/linux machine. Dat is, zoals je al zegt, onder windows niet zonder meer mogelijk. Er zijn wel wat softwarepakketten die dat mogelijk maken zoals Reflection X en Exceed.

Je zou ook eens naar Xming kunnen kijken, een open source alternatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Linux is een multiuser OS, dus met meerderen tegelijk ingelogd zijn is geen probleem. Sterker nog, daar is het voor gemaakt ;) Je kunt bijvoorbeeld gemakkelijk een berg ssh sessies openen naar dezelfde machine.

Om grafisch 'ingelogd' te zijn heb je een X-server nodig (lekker verwarrend, de X-client draait op je linux server, de X-server draait op het systeem waarvandaan je in wilt loggen), zoals inderdaad ReflectionX. Heb er zelf nooit mee gewerkt, maar cygwin is gratis en kan dit ook (http://x.cygwin.com/).

Als je op deze manier verbinding maakt met je server, wordt het grafische gedeelte verzorgt door je lokale systeem, dus je hebt niet eens een goede grafische kaart in je server nodig. Programma's draaien uiteraard wel op je server, dus lokaal heb je weer geen zware cpu nodig.

VNC op linux werkt net als RDP op Windows volgens mij, je neemt gewoon de desktop over, alles draait op je server, inclusief het grafische gedeelte, en wordt vervolgens allemaal over het netwerk naar je lokale machine gepompt. Tenzij je het dus voor elkaar krijgt om twee desktops te laten draaien op je linux server, kun je op deze manier dus ook maar met een persoon tegelijk gebruik maken van je linux desktop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrJ
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-07 22:52

TrJ

debian

Ik gebruik altijd nomachine en zo laat ik ook bekenden met windows inloggen, werkt prima.
http://www.nomachine.com/download.php

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:16
ph0t0nix schreef op vrijdag 18 april 2008 @ 16:04:
Je zou ook eens naar Xming kunnen kijken, een open source alternatief.
In combinatie met putty en X forwarding werkt dit perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-09 19:53

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

NX/FreeNX (zie link van TrJ) werkt voor zoiets prima - ik heb op die manier een paar maanden achter elkaar full-time remote op mijn machine gewerkt en dat ging zonder problemen - inclusief het sluiten van de verbinding en later weer openen, terwijl alle programma's open bleven staan :).

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijnos1991
Wauw! Echt een zooi hele mooie oplossingen!
Ik ga vrolijk knutselen, al verwacht ik niet meteen een goed werkend resultaat :P Ben nog érg n00bish op het gebied van Linux, maar dit is een leuke uitdaging!
Iemand nog advies over de meest gemakkelijke oplossing van boven genoemde? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
stijnos1991 schreef op vrijdag 18 april 2008 @ 21:46:
Iemand nog advies over de meest gemakkelijke oplossing van boven genoemde? :D
Als je simpelweg VNC wilt met voor iedere login een eigen desktop, dan moet een 'apt-get install vnc4server' commando eigenlijk alles inrichten wat je nodig hebt. Als het goed is heb je daarmee de VNC daemon achter poort 5900 zitten (check met 'lsof -i') en kun je daar met een client (TightVNC voor Windows bijvoorbeeld) op inloggen. Addit: ben waarschijnlijk de aparte VNC authenticatie vergeten, kijk even hier als dat nodig is.

Voor de verbinding over internet kun je de VNC over ssh tunnelen ('apt-get install ssh' voor als je dat al niet had draaien). De standaard installatie van SSH laat tunnelen toe en vangt clients op met authenticatie op wachtwoord, dus als je daarmee tevreden bent, ben je wat betreft de server klaar. Wat nu rest is de portforward op de firewall instellen en op de client TightVNC en Putty installeren en instellen.

Instellingen voor tunneltjes in Putty heb ik toevallig net een howto'tje voor onderhanden gehad, dus die dump ik hier ook maar meteen, voor wie er wat aan heeft:
Putty instellen, profiel aanmaken voor VNC over SSH tunnel:

In het ‘Session’ paneel:
- Host Name (or IP address) -> extern IP adres van thuis.
- Port -> 2200 bijvoorbeeld, het poortnummer dat je op je router thuis laat forwarden naar poort 22/ssh van de Linux server.

In het ‘SSH’ paneel:
- Vink aan <- Don’t start a shell or command at all

In het paneel ‘Tunnels’ onder ‘SSH’:

Bij ‘Add new forwarded port’:
- Source port -> 5900
- Destination -> 127.0.0.1:5900
Klik op ‘Add’

In het ‘Session’ paneel:

Geef het profiel een naam:
- Saved Sessions -> SSH Tunnel - VNC - Thuis
Klik op ‘Save’.
Dat hele gedoe kan ook in één cmd-regel:
putty -L 5900:127.0.0.1:5900 -N -p 2200 inlognaam@thuisadres

In de VNC client moet je dan verbinden met het begin van de tunnel, poort 5900 op de localhost 127.0.0.1, en dan zou je op de Linux server aan de andere kant van de tunnel moeten uitkomen. Is de lokale 5900 bezet voor een VNC server dan kies je daarvoor een ander source poortnummer.

[ Voor 3% gewijzigd door benoni op 18-04-2008 23:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijnos1991
Wauw! Echt helemaal geweldig. Bedankt! Altijd al willen weten hoe dat tunnelen nou in elkaar zat en makkelijker dan dit zal het echt niet worden :P

[ Voor 63% gewijzigd door stijnos1991 op 19-04-2008 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• napauleon
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-04-2021
is het ook mogelijk om een andere resolutie te werken met de vnc client dan met de resolutie waar de monitor op werkt (die primair verbonden is op de server)? Ik heb namelijk een TV met een max resolutie van 1024x768. Ik zou dus graag willen dat ik met een remote desktop (wellicht anders dan vnc) met een hogere resolutie kan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luteijn
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16-12-2022
napauleon schreef op maandag 30 juni 2008 @ 15:45:
is het ook mogelijk om een andere resolutie te werken met de vnc client dan met de resolutie waar de monitor op werkt (die primair verbonden is op de server)?
Ja natuurlijk kan dat. Ik zou zeggen, lees de handleiding gewoon eens door, -geometry optie..

P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-09 10:57
FreeNX en NoMachine NX is echt wat je wil in dit geval. Het heeft in abstract opzicht veel overeenkomsten met RDP in Windows. Het gaat slim om met het versturen van screen updates i.t.t. VNC en het heeft (experimental) multimedia support.
Ook zijn er howto's als deze voor Ubuntu.

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Pagina: 1