Toon posts:

Harddisk continu spin down en up

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

al vanaf dag 1 gaat mijn Samsung SpinPoint T166, 500GB schijf de hele tijd down en pas weer up als er iets moet gebeuren. Het is de schijf waar het OS( Vista Ultimate) op is geinstalleerd.
Bij energiebeheer staat dat hij pas na 20 minuten in standby gaat.

Het gebeurd nu dus soms elke minuut meerdere malen. Dit lijkt me niet normaal, want mijn vorige systeemschijf 8 WD200GB had dit niet.
Misschien zie ik iets over het hoofd ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
klein schopje ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stfn345
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-09 18:09
Spint de disk op wanneer er daadwerkelijk iets aan wordt gevraagd? of random?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
razorhead schreef op vrijdag 09 mei 2008 @ 21:55:
Spint de disk op wanneer er daadwerkelijk iets aan wordt gevraagd? of random?
Als er een handeling uitgevoerd dient te worden, dus bv. een bestand openen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je hebt misschien APM (Advanced Power Management) ingeschakeld, onder FreeBSD kun je dat regelen met smartctl (smartmontools package). Onder Windows weet ik het niet. Misschien met de DOS utility van de fabrikant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

APM kun je over het algemeen in Windows zelf regelen, maar ook vanuit het BIOS van je moederbord. Deze beiden zijn gelijk aan elkaar, dus ik zou ook eens het BIOS door struinen.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pazzje
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 28-09 22:45
Heb na een upgrade van mijn schijf in mijn laptop hier ook last van gekregen.
Ben toen eens gaan googlelen en het is een bekend probleem.
Het probleem is een setting in de APM (Avanced Power Managmend)
Deze schijnt niet goed te zijn gedocumenteerd waardoor deze openstaat voor intrepetatie.
Het ligt dan ook aan de combinatie van Bios, Os en Hd of je hier last van hebt of niet.
Als je hier last van hebt kan de OFF LOAD CYCLE van je hd met meer als 10.000 counts per week (in extreme gevallen) oplopen. Als je dan weet dat een schijf minimaal 200.000 cycles aankan en max.
600.000 cycles kun je uit rekenen hoelang je met schijfje kan doen alsvorens je een S.M.A.R.T error krijgt.

In mijn geval liep het op tot 800 count per week maar het vervelendste is nog wel dat je de hele tijd een klik hoort (ook een bekend probleem) op het moment dat de hd de OFF LOAD CYCLE uitvoert en downspind.

Ben toen eens gaan zoeken naar een oplossing (voor windows XP)
Als je geluk hebt kan het zijn dat je een extra tabblad hebt bij Energiebeheer in het Configuratiescherm.
Dit blad heet APM. Hier kun je dan aangeven of APM aan of uit moet staan. Je ACPI blijft dan gewoon werken. Toch kom je bij de meeste installaties dit tabblad niet tegen daar op het moment dat de hardware
ACPI ondersteunt (en dat doen bijna alle apparaten) windows standaard het APM tabblad niet installeerd terwijl het op de achtergrond toch actief is. (In sommige gevallen installeerd windows dit tabblad wel ondanks de aanwezigheid van ACPI maar dan moet je Bios op 1 of andere whitelist staan)

Je kan het probleem oplossen (ook in Vista) door NHC (notebook hardware control).
Dit is een programmatje waarmee je diverse instellingen kunt doorvoeren. Voor je hd kun je dan APM instellen
op 254. Dit lost het probleem op. Ik zelf vond dit niet zo'n mooie oplossing daar ik weer een extra programma heb draaien em 4 extra icoontjes in mijn systray(zijn wel uit te schakelen).

Ben toen verder gaan zoeken en kwam het commando ''hdparm'' tegen. Je moet dan wel eerst effe dit commando op je schijf ergens zetten. Dit is van oorsprong een linux commando maar het is er ook voor windows.
Met de opdracht: hdparm -B 254 hda is het probleem opgelost.

Je kunt hier een bat-bestandje van maken bv.:
@echo off
"C:\Program Files\hdparm\bin\hdparm.exe" -B 254 hda
en automatisch laten uitvoeren als windows start,dus in je opstart map plaatsen.
In eerste instantie had ik hem in de AUTOEXEC.BAT staan maar dit werkt niet, tijdens het booten worden de APM waardes weer overschreven.

Ik heb nergens last meer van
Pagina: 1