Ik denk dat meeste er wel bekend mee zijn dat een notebook-batterij (of elke batterij) er op ten duur gewoonweg mee kapt. Een kleine zoektocht op het net kwam uit op de volgende dingen:

Na het uitmeten met een multimeter blijkt er idd nog de spanning in op te staan die er op de verpakking staat (met ongeveer 3% verschil). Het aansluiten van bijv een fan met een halve ampere blijkt tot op heden 1.5 dag nog feilloos z'n werk te staan doen
Er zat dus behoorlijk wat rest-stroom nog in de accu zijnde. Ik heb 'm dus compleet ge-decharged en de rest-stroom was een zwakke 2 a 3volt. Vervolgens heb ik dezelfde test weer eens herhaald met een laadtijd van een uur van te voren, om vervolgens de laptop weer op idle-stand te plaatsen. Ditmaal duurde het 33 minuten eerdat de laptop compleet uitsloeg vanuit een idle stand in XP met de maximale settings 
Het blijkt dus wel zeker te werken maar tot op bepaalde hoogte, en daar zal je niet meer dan een fake reading van windows op ten duur mee gaan uitlezen, bijv '2 uur resterend' terwijl na het bekijken van een online-videoclip dezelfde duur ineens naar een uur ligt.
Het is daarom enorm belangrijk dat bij batterijen zoals dit al vanaf aanschaf eens in de zoveel tijd een complete discharge gedaan wordt, want zo extend je dus de levensduur van je laptopbatterij.
Ik ga bovenstaande stappenplan nog eens uitvoeren en kijken tot hoeverre ik kom in Idle-toestand (want een in load toestand lijkt de batterij sneller leeg te trekken maar ontlaad deze ook niet helemaal).
Een soort stappenplan dus. Het is me opgevallen dat bij een notebook de batterij tot bijna NOOIT helemaal ontladen wordt. Meestal valt de laptop uit met een klein beetje rest-stroom en wordt vervolgens weer herladen. Na ongeveer 20 cycles raakt zo'n metertje die zegt tot in hoeverre de accu opgeladen is, een beetje van slag. De telling klopt niet meer, en steeds blijft er meer reststroom aanwezig waardoor de werkelijke charge lager wordt. Hierdoor is inderdaad de batterij in verkortere levensduur. Om nu heel bovenstaand process te gaan zitten herhalen, heb ik de test 1 keer uitgevoerd. Ik heb de laptop gewoonweg op een idle toestand gezet en laten uitvallen onder Windows XP. Dit heeft zo'n 20 a 25 minuten geduurd, en het wou vervolgens ook niet meer aan wegens een lege batterij.* Discharge the battery as much as you can.
* Place in a sealed plastic bag.
* Place the bag in your freezer for at least 24 hours. Overnight is sometimes enough, but I leave it about a week.
* Take the bag out of the freezer and leave the battery to return to room temperature. Make sure you wipe off any condensation from the battery contacts before you use it. I just leave them in the sun for a few hours.
* Fully charge the battery, then run it down again, as low as you can get it. Repeat this charge-discharge cycle a few times, and see if you get a longer life.
* Your mileage will vary, but two of my 5-year-old batteries are now useful. I get between 2 and 4 hours from one of them, depending on the load on my laptop. You can do this with cellphone batteries, or batteries from lots of other gear.

Na het uitmeten met een multimeter blijkt er idd nog de spanning in op te staan die er op de verpakking staat (met ongeveer 3% verschil). Het aansluiten van bijv een fan met een halve ampere blijkt tot op heden 1.5 dag nog feilloos z'n werk te staan doen
Het blijkt dus wel zeker te werken maar tot op bepaalde hoogte, en daar zal je niet meer dan een fake reading van windows op ten duur mee gaan uitlezen, bijv '2 uur resterend' terwijl na het bekijken van een online-videoclip dezelfde duur ineens naar een uur ligt.
Het is daarom enorm belangrijk dat bij batterijen zoals dit al vanaf aanschaf eens in de zoveel tijd een complete discharge gedaan wordt, want zo extend je dus de levensduur van je laptopbatterij.
Ik ga bovenstaande stappenplan nog eens uitvoeren en kijken tot hoeverre ik kom in Idle-toestand (want een in load toestand lijkt de batterij sneller leeg te trekken maar ontlaad deze ook niet helemaal).