Herstellen van een notebook-batterij.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58485

Topicstarter
Ik denk dat meeste er wel bekend mee zijn dat een notebook-batterij (of elke batterij) er op ten duur gewoonweg mee kapt. Een kleine zoektocht op het net kwam uit op de volgende dingen:
* Discharge the battery as much as you can.
* Place in a sealed plastic bag.
* Place the bag in your freezer for at least 24 hours. Overnight is sometimes enough, but I leave it about a week.
* Take the bag out of the freezer and leave the battery to return to room temperature. Make sure you wipe off any condensation from the battery contacts before you use it. I just leave them in the sun for a few hours.
* Fully charge the battery, then run it down again, as low as you can get it. Repeat this charge-discharge cycle a few times, and see if you get a longer life.
* Your mileage will vary, but two of my 5-year-old batteries are now useful. I get between 2 and 4 hours from one of them, depending on the load on my laptop. You can do this with cellphone batteries, or batteries from lots of other gear.
Een soort stappenplan dus. Het is me opgevallen dat bij een notebook de batterij tot bijna NOOIT helemaal ontladen wordt. Meestal valt de laptop uit met een klein beetje rest-stroom en wordt vervolgens weer herladen. Na ongeveer 20 cycles raakt zo'n metertje die zegt tot in hoeverre de accu opgeladen is, een beetje van slag. De telling klopt niet meer, en steeds blijft er meer reststroom aanwezig waardoor de werkelijke charge lager wordt. Hierdoor is inderdaad de batterij in verkortere levensduur. Om nu heel bovenstaand process te gaan zitten herhalen, heb ik de test 1 keer uitgevoerd. Ik heb de laptop gewoonweg op een idle toestand gezet en laten uitvallen onder Windows XP. Dit heeft zo'n 20 a 25 minuten geduurd, en het wou vervolgens ook niet meer aan wegens een lege batterij.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/z6O9ipZ9eM2jpAF4oC8NRM3p/full.jpg

Na het uitmeten met een multimeter blijkt er idd nog de spanning in op te staan die er op de verpakking staat (met ongeveer 3% verschil). Het aansluiten van bijv een fan met een halve ampere blijkt tot op heden 1.5 dag nog feilloos z'n werk te staan doen :o Er zat dus behoorlijk wat rest-stroom nog in de accu zijnde. Ik heb 'm dus compleet ge-decharged en de rest-stroom was een zwakke 2 a 3volt. Vervolgens heb ik dezelfde test weer eens herhaald met een laadtijd van een uur van te voren, om vervolgens de laptop weer op idle-stand te plaatsen. Ditmaal duurde het 33 minuten eerdat de laptop compleet uitsloeg vanuit een idle stand in XP met de maximale settings :o

Het blijkt dus wel zeker te werken maar tot op bepaalde hoogte, en daar zal je niet meer dan een fake reading van windows op ten duur mee gaan uitlezen, bijv '2 uur resterend' terwijl na het bekijken van een online-videoclip dezelfde duur ineens naar een uur ligt.

Het is daarom enorm belangrijk dat bij batterijen zoals dit al vanaf aanschaf eens in de zoveel tijd een complete discharge gedaan wordt, want zo extend je dus de levensduur van je laptopbatterij.

Ik ga bovenstaande stappenplan nog eens uitvoeren en kijken tot hoeverre ik kom in Idle-toestand (want een in load toestand lijkt de batterij sneller leeg te trekken maar ontlaad deze ook niet helemaal).

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/wSJyK5Vqz5Ogk2yoa96tlel5/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-06 16:10

Sprite_tm

Semi-Chinees

2 tot 3 volt? Ik kan je zo vertellen dat dat te hard ontladen is; iirc mag een LiIon-cel niet onder de anderhalf of 2 volt ofzo komen, wat betekent dat het niet verstandig is om je pack (aangenomen dat er normaal 14.4v uitkomt) tot ver onder de 8V te ontladen.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Omdat deze dan een verlaagde spanning gaat geven op langere duur?

Hoe wil je anders het rest-stroom (amperage) eruit halen dan? Een fan was toch zeker een goede oplossing naar mijn weten. Weinig stroomverbruik, en in staat om de complete accu leeg te trekken (hence de 1.5dag).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-03 02:46
Anoniem: 58485 schreef op vrijdag 18 april 2008 @ 15:16:
Omdat deze dan een verlaagde spanning gaat geven op langere duur?

Hoe wil je anders het rest-stroom (amperage) eruit halen dan? Een fan was toch zeker een goede oplossing naar mijn weten. Weinig stroomverbruik, en in staat om de complete accu leeg te trekken (hence de 1.5dag).
de clou is dat het volledig ledigen _niet_ goed is voor je Li-ion accu ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-06 16:10

Sprite_tm

Semi-Chinees

Niet. Er blijft altijd een zekere restspanning over een LiIon-cel staan; als je daaronder komt gaan er bepaalde processen aan de gang die de cel dus vrolijk stuk maken. Volgens Wikipedia:
A stand-alone Li-ion cell must never be discharged below a certain voltage to avoid irreversible damage
(Er staat echter ook dat er vaak beveiligingen tegen diepontlading aanwezig zijn; het feit dat je toch tot 2 a 3 volt komt doet me echter vermoeden dat die in de laptop zitten ipv in de accu zelf.)

Wat ik trouwens persoonlijk vermoedt is dat er 1 cel in je accupack brak is en een hoge interne weerstand heeft icm een stuk minder capaciteit dan de rest van de cellen. Dat betekent dat je normaliter de 14.4V wel over je accu meet, maar dat die spanning ongeveer 3V naar beneden knalt zodra je wat probeert te doen. Voor zover ik weet is daar vrij weinig aan te doen, behalve je accupack openschroeven en de cellen erin vervangen, of natuurlijk een compleet nieuwe accu kopen.

[ Voor 29% gewijzigd door Sprite_tm op 18-04-2008 15:31 ]

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19-06 21:51

Tjark

DON'T PANIC

Volgens mij is die oude vriestip alleen voor NiMH accus!

*insert signature here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het feit dat ik al 2 draadjes met een fan op die batterij kan aansluiten zegt al genoeg :P

Ik vrees dat ik daar weliswaar overheengelezen heb. Er zijn wel meerdere mankementen met zo'n Li-ion batterij. Bijv de opslag & bedrijfstemperatuur, als deze hoog ligt (60graden) dan ben je met 3 maanden 40% van z'n capaciteit al kwijt.

Hoe kan ik deze wel veilig ontladen dan, zorgen dat ik niet onder de 8V kom? En wat met ontlaadt ik zoiets? iig iets dat onder de 8.5v niet meer werkzaam zal zijn? Bij een fan wordt dat lastig want die gaat gewoonweg langzamer draaien. Of zou ik juist wel een fan moeten plaatsen en om de zoveeltijd het voltage opmeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReneK
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20-06 10:54
Zoals anderen hierboven al vermeld hebben:

Je mag een Li-ion (of Li-poly) batterij NOOIT diep ontladen!
Als je een batterij dieper ontlaadt dan 2.6 a 2.7 volt per cel,
richt je onherstelbare schade aan. Dit is onomkeerbaar, en
niet meer met laad/ontlaad cycles of diepvriezers te herstellen.

Als jouw batterij een 14.4V type is (dwz. 4 cellen van 3.6V),
mag je 'm niet dieper ontladen dan 4 x 2.6V = 10.4V.
Heb je 'm met een ventilator helemaal leeggetrokken, dan
is er vermoedelijk al onherstelbare schade aangericht.

En waarom zou je Li-ion een aantal keren willen laden en ontladen?
Heeft geen enkele zin. Bij ouderwetse NiMH of NiCd batterijen wil dit
nog wel eens helpen om ze te "reviven", maar Li-ion is een heel
ander soort batterij.

Laden en ontladen heeft alleen maar zin om eventueel de charge indicator
van bv. een laptop opnieuw te calibreren, maar zowel het laden als
ontladen van Li-ion is zeer kritisch en mag eigenlijk alleen maar gebeuren
als dit gecontroleerd wordt door de juiste elektronika. Ik ga er maar even
van uit dat jouw laptop dat aan boord heeft.

En wat betreft je opmerking dat laptop batterijen er op den duur mee kappen:
Li-ion batterijen zijn zelf-destructief: ze gaan vanzelf kapot na een aantal
jaren (pakweg 4 tot 5 jaar). Ook al gebruik je 'm niet.

Wil je dat-ie langer meegaat, en heb je 'm langere tijd niet nodig, laad 'm dan
op tot 50% en bewaar hem in de koelkast (niet vriezen!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 83328

Zit er in het bios niet toevallig een calibreer tool?

Ik zou die accu iig nooit ontladen buiten de laptop, als de celspanning te laag wordt krijg je ze nooit meer opgeladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Kan iemand me verklaren waarom de laptop het nu het ook langer uit wilt houden dan als het daadwerkelijk zo slecht is?

Oke, de charge-indicator kan op dit moment gereset zijn weer en laadt nu ook weer beter op, de batterij kan wat meer stroom vasthouden, en de laptop gaat wat langer mee. Ondertussen is de laptop leeggeraakt, en ben deze wederom opnieuw aan het opladen. Ben benieuwd naar de volgende tijdsduur dat deze draaien blijft.

Een decharge heeft dus wel degelijk zin voor de levensduur maar het hangt idd af op de manier waarop. Als het zoals je zegt 4x 3.6V cells in de accu zelf zit dan is een eindvoltage van 3V nog minder dan 0.75V per cell. Als dat daadwerkelijk schade indirect had gemaakt dan had ik de batterij niet meer kunnen opladen lijkt me, of iig niet een langere tijdsduur mee kunnen doen. Of is dit wat je op long-term gaat merken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06:40
Vriezer wil alleen bij een NiCad/NiMh accu. Niet bij deze dus (Li-ion).

Leegtrekken met een fan ofzo moet je ook niet doen, want je hebt niet goed in de gaten of de accu bijna leeg is of niet. Als je een Li-ion helemaal leegtrekt, dan gaat ie kapot.

Je kunt trouwens ook de cellen vervangen (www.batteryrefill.com) maar dan moet de elektronica in de accu wel ge-reset worden.

Op eBay kun je ook accu's vinden (originele IBM, of namaak).

Op forum.thinkpads.com kun je wel meer info vinden over accu's voor dit model thinkpad :)

Maak trouwens eens een screenshot van dat IBM Battery MaxiMiser programma. Je kunt daar precies zien hoeveel cycles je accu heeft gehaden (opladen-leegtrekken) en hoeveel capaciteit (Wh) er nog inzit tegenover de ontwerpcapaciteit.

[ Voor 17% gewijzigd door ThinkPad op 18-04-2008 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReneK
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20-06 10:54
Anoniem: 58485 schreef op vrijdag 18 april 2008 @ 16:19:
Kan iemand me verklaren waarom de laptop het nu het ook langer uit wilt houden dan als het daadwerkelijk zo slecht is?

Oke, de charge-indicator kan op dit moment gereset zijn weer en laadt nu ook weer beter op
Ik vermoed dat het inderdaad te maken heeft met het resetten van de charge indicator:
als dat ding opnieuw gecalibeerd is, zal-ie waarschijnlijk ook de laptop minder snel
uitschakelen als deze onder een kritische spanning komt
Een decharge heeft dus wel degelijk zin voor de levensduur maar het hangt idd af op de manier waarop. Als het zoals je zegt 4x 3.6V cells in de accu zelf zit dan is een eindvoltage van 3V nog minder dan 0.75V per cell. Als dat daadwerkelijk schade indirect had gemaakt dan had ik de batterij niet meer kunnen opladen lijkt me, of iig niet een langere tijdsduur mee kunnen doen. Of is dit wat je op long-term gaat merken?
Je kunt best charge/discharge cycles doen, zolang je dit maar veilig via de elektronika
van de laptop doet. Het voornaamste wat je er mee kunt bereiken is het resetten van de
charge indicator, de batterij zelf wordt er niet veel beter van.

Ik heb lithium batterijen volledig de vernieling in zien gaan door diepe ontlading. Niet eens
zozeer op de long-term, maar al na één diepe ontlading. Voorzichtigheid geboden, dus.

Een diep ontladen lithium batterij is daar heel soms uit te halen door 'm extreem lang aan
de lader te hangen (>40 uur of zo). Hangt ook van de lader af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-06 12:30
Ni-CD en Ni-MH hebben een merkbaar aandeel in hun capaciteitsafname door het ontstaan van waterstofbellen aan de elektrodes (dat is te beïnvloeden door de "diepvries-truuk", waardoor die bellen wat verminderen), daarnaast hebben ze in meer of mindere mate last van het geheugeneffect.

Li-Ion is een totaal andere batterij, met totaal andere eigenschappen. Hier heb je een constant onomkeerbaar verouderingsproces, wat flink versneld met toenemende temperatuur, hier kan je niets aan doen (na zoveel jaar is je accu op). Daarnaast heb je een versnelde veroudering bij het opladen, hoe dieper de batterij ontladen was hoe meer hij veroudert (ideale is om em constant opgeladen te houden, maar dan ben je beter zonder batterij), ga je dieper dan waar de beveiliging stopt heb je erg veel kans om em erg snel helemaal kapot te maken.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-06 18:14

BHQ

Tjark Verhoeven schreef op vrijdag 18 april 2008 @ 15:33:
Volgens mij is die oude vriestip alleen voor NiMH accus!
Ondanks dat dit al vaker aangehaald is, true. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
lism, het is al eens eerder door iemand gedaan bij een X31 :)

zie http://www.summet.com/blog/2007/02/17/laptop-battery-refill/

Ik ben ook bezig om de cellen te vernieuwen, bij een Gericom accu (6 cellen)

Zodra ik nu de voeding eruit trek valt de laptop uit. Ik heb het batterypack opengemaakt, en er zitten 6 panasonic cellen in (CGR18650A) en 4 plasticen buisjes om het pack op te vullen. Ze zitten steeds per 2 aan elkaar, en 1 van de 4 paren is dood, omdat deze maar 0,20V aangeeft, en de rest van de paren 4.13V.

Ik krijg ook maar 12,6V als ik alle batterijen in totaal opmeet, dit zou volgens de buitenkant van de accu 14,4 moeten zijn (3,6 * 4 = 14,4)

Ik heb gelukkig nog wat US18650GR G4 cellen liggen, uit een Dell accu, deze geven 3,7V af

Kan ik de 2 dode cellen simpelweg vervangen door 2 uit de Dell accu?

[ Voor 9% gewijzigd door ThinkPad op 23-04-2008 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Afbeeldingslocatie: http://www.uploadarchief.net/files/download/accu%20gericom.jpg
Klik voor groot formaat

Even een schema gemaakt van m'n accu.

Bij de voltages heb ik gewoon de plus pool gepakt, en de min pool. Als ik alle cellen los wil meten moet ik ze loswrikken (lipjes van de batterij kapot maken dus...)

[ Voor 64% gewijzigd door ThinkPad op 23-04-2008 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Haha het is al gelukt!!! Met de dode cellen kon ik de laptop niet opstarten zonder oplader, nu wel :D

Nu nog laten opladen, en calibreren e.d

Oja, dit Dell accupack kwam van de kringloop, ik had er 3 (nu nog 1 hele, en nog wat losse cellen) voor €0,25 per pack :D

Het is overigens wel een aanrader om een wat zwaardere soldeerbout te gebruiken. Ik had eerst een 20Watt weller hier liggen, maar daarmee kreeg ik het tin op de cellen niet mee gesmolten.
Toen even een lompe 40 Watt erbij gepakt (echt lomp, voor dakgoot solderen ofzo ) en daarmee wou het prima.

[ Voor 35% gewijzigd door ThinkPad op 23-04-2008 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hee relaxed man :D

Ik heb namelijk nog 3 paar Li-ion accu's liggen thuis. Allemaal is de laptop ervan stuk. Kon het wel aanbieden op Ebay oid, maar als je hiermee prima zelf je batterij fixen kan why not :D

Ik zal het eens proberen binnenkort. Voor nu voldoet een 35 minuten prima @ full load :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Let wel op dat je je accu voorzicht openmaakt (ik ging met een oud bankpasje tussen de naden drukken, en met een mes op de lijmnaad drukken), omdat anders je accu gerepareerd is, maar je batterijbehuizing volledig aan gort is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21-05 13:41

mux

99% efficient!

Als we nog for the record een uitleg willen waarom je je li-ion sowieso aan het verneuken bent :):

Li-ion is een batterijtype dat leeft op het principe om zoveel mogelijk oppervlak tussen anode (depleted alkalinemetaal) en kathode ('prut') te genereren, dus de meest pure redox die je zult tegenkomen, enkel elektronuitwisseling. Dit in tegenstelling tot nikkelchemieën die berusten op een andere redoxreactie waarbij een loog wordt geproduceerd dat weer teruggereduceerd kan worden naar je originele bestanddelen, en waarbij het loog op de respectievelijke pool blijft zitten. Dat is weer in tegenstelling tot onoplaadbare batterijen waar de reactieproducten van anode naar kathode bewegen en niet meer terug te reduceren zijn omdat ze fysiek weg zijn.

Anyway, key factor is dat een lithiumchemie oppervlak nodig heeft om stroom te kunnen geven - hoe meer oppervlak, hoe beter. Daarvoor maken ze gebruik van hele fijne kristalstructuren die een groot oppervlak tussen A en K genereren. Tijdens (zelf-)ontlading echter is er altijd wel wat migratie en die migratie zorgt voor een zo laag mogelijke kristalspanning, oftewel het materiaal heeft de neiging grote, weinig oppervlak hebbende kristallen te produceren. Dit migratieproces wordt versneld als er stroom loopt, net als bij elektromigratie in halfgeleiders.

Nu is dus niet de absolute hoeveelheid stroom maar de stroomdichtheid de factor die migratie het meest beinvloedt. Obviously. In de regel kun je een enkele cel (~4V) niet meer dan 1C ontladen om 800 laadcycli te hebben, en 2C bij 500 laadcycli (your mileage may vary) [sterk afhankelijk van Depth of Discharge]. Uiteraard zal je capaciteit afnemen naarmate je de batterij meer gebruikt en als je dus hetzelfde apparaat eraan hangt dat hetzelfde verbruikt zul je steeds met een hoger percentage van je capaciteit ontladen, waarmee je dus je batterij steeds sneller het graf in stuurt.

Op een gegeven moment zal een kristal zo groot groeien dat hij door de elektronenbarrière (superdun filmpje dat opgerold zit in je batterij tussen anode en kathode) prikt, dat zorgt voor een hele lage weerstand en je batterij geeft geen spanning meer. Dan is-ie echt stuk.

Als je hem verder ontlaadt dan iets van 3V zet je een reactie in gang die het maken van zulke grote kristallen nog eens extra sterk bevordert, net als dat de vervolgreactie (bij 0.7V) van NiMH over het algemeen gas produceert en je batterij laat opbollen of exploderen.

Als je nu 35 minuten haalt wil dat zeggen dat je hem praktisch op 2C aan het ontladen bent. Afhankelijk van het type cel dat erin zit betekent dat dat je batterij zo goed als gefaald is. Geen wonder dat de elektronica erin zo is gekalibreerd om dat ook aan te geven :+

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pm1
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-12-2021

pm1

SoLiD-Killer

ok :9 ik heb hier thuis een kapotte batterij van een compaq aramda e500 :) een lithium ion batterij kheb ze net in de vriezer gestoken, over 2 dagen haal ik ze er uit eens zien of dit echt werkt, als de batterij volledig geladen was kon ik ongveer 20 seconden op m'n laptop voor hij het opgaf. hopelijk wordt dit nu een uurtje :p

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
pm1 schreef op woensdag 23 april 2008 @ 21:45:
ok :9 ik heb hier thuis een kapotte batterij van een compaq aramda e500 :) een lithium ion batterij kheb ze net in de vriezer gestoken, over 2 dagen haal ik ze er uit eens zien of dit echt werkt, als de batterij volledig geladen was kon ik ongveer 20 seconden op m'n laptop voor hij het opgaf. hopelijk wordt dit nu een uurtje :p
haal er direct maar weer uit, met li-ion maak je het proces alleen maar erger.

Vriezer werkt niet bij li-ion!!!!!! |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pm1

pm1

SoLiD-Killer

huh ik hoor van iemand dat ik ken dat het net alleen werkt met lithium ion

in ieder geval ik kan het eens uit proberen he :)

edit: kzal het eens vragen op een ander forum :)

[ Voor 16% gewijzigd door pm1 op 23-04-2008 22:00 ]

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20-06 15:44
Wat moet je eigenlijk doen met een nieuwe laptop(accu), in het geval dat je vooral netstroom gebruikt (ik werk alleen thuis met die dingen)... In de koelkast zoals eerder gezegd? Of gewoon werken met de accu, lader erin als ie leeg is, als ie vol is lader eruit, erop werken, etc?
ssj3gohan schreef op woensdag 23 april 2008 @ 21:34:

Op een gegeven moment zal een kristal zo groot groeien dat hij door de elektronenbarrière (superdun filmpje dat opgerold zit in je batterij tussen anode en kathode) prikt, dat zorgt voor een hele lage weerstand en je batterij geeft geen spanning meer. Dan is-ie echt stuk.

Als je hem verder ontlaadt dan iets van 3V zet je een reactie in gang die het maken van zulke grote kristallen nog eens extra sterk bevordert, net als dat de vervolgreactie (bij 0.7V) van NiMH over het algemeen gas produceert en je batterij laat opbollen of exploderen.
AHA, dus dat verklaart die enorm dikke NiMh batterij van mijn Sony Ericcson, durf heb ook niet meer op te laden nu, gaat hij binnenkort ontploffen? 8)

[ Voor 87% gewijzigd door maarud op 23-04-2008 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-a-s-p-e-r
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17-06 21:58
laatmaar

[ Voor 98% gewijzigd door j-a-s-p-e-r op 23-04-2008 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-06 18:14

BHQ

pm1 schreef op woensdag 23 april 2008 @ 21:59:
huh ik hoor van iemand dat ik ken dat het net alleen werkt met lithium ion
Lezen... Er is toch echt door meerdere mensen gezegd dat het niet werkt bij li-ion. Als ' je andere forum' zegt dat dit wel kan, heeft de desbetreffende user simpelweg geen gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
maarud schreef op woensdag 23 april 2008 @ 22:00:
Wat moet je eigenlijk doen met een nieuwe laptop(accu), in het geval dat je vooral netstroom gebruikt (ik werk alleen thuis met die dingen)... In de koelkast zoals eerder gezegd? Of gewoon werken met de accu, lader erin als ie leeg is, als ie vol is lader eruit, erop werken, etc?
Niks mee doen, de technologie is tegenwoordig zo dat je de accu er gewoon in kunt laten zitten.

Mocht je een 2e accu o.i.d. hebben liggen, die kun je het beste in de koelkast (niet de vriezer dus ;) ) bewaren. Bij hogere temperatuur neemt de levensduur van Li-ion sneller af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:29

WouterG

Dit is geen ondertitel

Is het trouwens niet slecht om een enkele cel in een accupack te vervangen? Ik heb hier een accupack waarvan 2 cellen gecorrodeerd zijn (NiMH, duiklamp, volloper) en vind het een beetje prijzig om alle cellen te vervangen. Fabrikanten zeggen dat dat niet kan maar op internet staan ook enkele succesverhalen. Wat kan er mis gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Prijzig? dan kijk je denk ik verkeerd. NiMH-cellen zijn er voor ~2 euro per stuk in kleine hoeveelheden. Het is meestal niet slim om niet alle cellen te veranderen als ze al veel laadcycli hebben doorgemaakt, omdat de zwakkere cellen dan sneller worden ontlaad dan ze eigenlijk aankunnen en waarschijnlijk sneller stukgaan. Ik heb wel eens enkele nikkelcellen in accuschroef/boormachines vervangen door andere 'goede' en de batterij ging alsnog na een week, misschien twee weken stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
De slechtste batterij in je accu is vaak ook de zwakste schakel ervan.

Uitmeten kan opzich uitkomst bieden als je het erna vervangt met een goede cel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pm1

pm1

SoLiD-Killer

batterij ligt in de diepvriezer, binnen een paar dage post ik het resultaat.

erger dan nu kan de batterij toch niet worden :(

edit: site met confirmatie van de truc met de vriezer op deze link :) http://www.heritage-tech....-a-dead-notebook-battery/

[ Voor 37% gewijzigd door pm1 op 24-04-2008 19:03 ]

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:29

WouterG

Dit is geen ondertitel

ssj3gohan schreef op donderdag 24 april 2008 @ 07:38:
Prijzig? dan kijk je denk ik verkeerd. NiMH-cellen zijn er voor ~2 euro per stuk in kleine hoeveelheden. Het is meestal niet slim om niet alle cellen te veranderen als ze al veel laadcycli hebben doorgemaakt, omdat de zwakkere cellen dan sneller worden ontlaad dan ze eigenlijk aankunnen en waarschijnlijk sneller stukgaan. Ik heb wel eens enkele nikkelcellen in accuschroef/boormachines vervangen door andere 'goede' en de batterij ging alsnog na een week, misschien twee weken stuk.
De cellen in mijn duiklamp zijn 4Ah cellen met een afwijkende maat (18 bij 67mm), bij conrad heb ik ze gezien voor 13 euro/stuk. En dat 10 maal is toch een flinke uitgave. Ik kijk het nog wel even aan, nu doen ze het in ieder geval nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pm1

pm1

SoLiD-Killer

dames en heren mag ik u met veel plezier aankondigen dat de vriezer tip een FEIT is :) ik heb m'n laptop batterij een 15 uur in de vriezer laten liggen, laten ontdooien en opgeladen :p.

vroeger hield m'n laptop het nog geen 2 minuten uit momenteel heb ik dit kunnen optrekken naar ongeveer een 20 minuten :)

ik ga nu een paar laadcyclussen doen en zien of dit m'n accu weer op capaciteit brengt :) indien niet zo hop terug de vriezer in voor een dagje of 2

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:45

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

^ wat voor accu heb je ? NiMH, Nicad, Li-ion ?
Voor een prikkie koop je nieuwe cellen, als je hem netjes openmaakt kun je die zo vervangen.

[ Voor 20% gewijzigd door DukeBox op 26-04-2008 15:48 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
De vriezer-truc werkt alleen voor (oude!) NiMh-batterijen.
Mijn ervaring (met Compaq Armada laptops) is dat in heel veel oude laptops alle cellen in de accu nog prima zijn, en vrijwel hun volledige capaciteit hebben, terwijl "het printje" in de accu er voor zorgt dat de laptop denkt dat de accu leeg is, en preventief uitgaat.... Oftewel om deze reden kijk ik uit naar de dag dat er een laptop met simpelweg penlites op de markt komt, zodat je de accu goedkoop kan vervangen. Of al was het maar een laptop waarin je penlites de accu in schuift, en je het printje kan "resetten" als je de cellen vervangen hebt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Laatst online: 03-05 10:30
DukeBox schreef op zaterdag 26 april 2008 @ 15:47:
^ wat voor accu heb je ? NiMH, Nicad, Li-ion ?
Voor een prikkie koop je nieuwe cellen, als je hem netjes openmaakt kun je die zo vervangen.
Ik heb dit meerdere keren geprobeerd, en steeds kwam ik op geen resultaat, ondanks dat de cellen perfect waren....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pm1

pm1

SoLiD-Killer

het gaat hem over de li-ion batterijen :)

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pm1

pm1

SoLiD-Killer

ok ik neem mijn woorden terug tot ik m'n laptop weer in orde krijg, de eerste keer na het opladen starte hij op en kon ik gemakkelijk een kwartiertje werken maar nu ineens na de volgende laadcyclus start hij niet eens meer op zelfs als geeft het energiemetertje op de accu zelf 100 % aan.

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-a-s-p-e-r
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17-06 21:58
hahahahha :) D'r hebben ook maar 4 mensen je hier gewaarschuwd. Echt totaal geen medelijden hiermee

[ Voor 78% gewijzigd door j-a-s-p-e-r op 27-04-2008 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pm1

pm1

SoLiD-Killer

ik weet het wel de accu was toch al dood dusjah wat had ik te verliezen :+

edit: (http://www.circuitsonline.net/forum/view/60901/1)

[ Voor 32% gewijzigd door pm1 op 27-04-2008 15:20 ]

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
mijn niMH werd er idd beter van: ipv na 3 seconden uitvallen, viel mijn laptop toen na 5 seconden uit!

60% improvement!
Nuff said :+

Nee m'n laptop leeft nog steeds hoor. Na ongeveer 5 laadcyclussen draait deze nog steeds 35min mee op full load. Idle met stroombesparing aan wel een uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Mijn accu is er inmiddels al weer bovenop!

Gister getest, en ik kon er meer dan 40 min op draaien 8)

Niet slecht, want eerst viel de laptop direct uit als je de adapter eruit haalde.

Ik moet alleen nog wel de indicator opnieuw instellen (weet nog niet hoe, denk met linux tegen de 24C01 chip, of BQ2060 chip praten) want er klopt nu niet zoveel van.

Hij staat namelijk op 100%, plugje eruit, blijft 5 min op 100% staan, en gaat dan ineens naar 3%, waar hij dan nog 35 min ofzo op kan draaien.

Ook zegt windows dat de resterende accutijd 26 uur is, lijkt me een beetje sterk :D

Misschien dat er nog wel in dode cel in m'n batterypack zit, zou die indicator dan ook kunnen flippen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Lastig te zeggen, waarschijnlijk is de communicatie een beetje verrot tussen batterij en ACPI-controller doordat de batterij en/of acpi-controller een illegale waarde produceren. In je batterij staan twee waarden opgeslagen: maximumlading en cutoffwaarde, je batterij leeft tussen die twee waarden (maximumlading als hij 100% opgeladen is en cutoffwaarde als hij volgens windows 0% opgeladen is) maar als je de batterij verandert kan hij er best buiten leven. Hij voert een of andere deling uit op je huidige batterijstatus en die twee waarden, en als ze niet met elkaar kloppen gebeurt er gewoon bweeegh-heid. En dan ligt het aan de implementatie van ACPI in je computer of dat wordt geinterpreteerd als invalid, 100%, 3% of iets heel anders zelfs.

Dode cel is makkelijk na te kijken, maar zorgt meestal niet voor flippen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ik denk dat het wel aan de communicatie ligt.. Als de laptop uitvalt (als de accu echt leeg is zeg maar) dan meet ik nog wel 15,28V over het gehele pack. Beetje vreemd, want dat zou veel minder moeten zijn als hij leeg zou zijn.

Ook meet ik over de verschillende paren batterijen nogsteeds 3,5V of meer, dus zo leeg is de accu blijkbaar niet.

Dit meet ik onder belasting.

Ik kan met "Smart Battery Workshop 3.71" de EEPROM resetten, volgens vele pagina's op Google, maar dat programma is nergens meer te vinden.

[ Voor 25% gewijzigd door ThinkPad op 11-05-2008 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ceesietopc
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14-06 13:48
Misschien een typo gemaakt dan.
eerste hit op google geeft de trial op softpedia.
Hier dus

Beetje inactief... maar toch best aanwezig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Weet ik, maar alle downloadsites verwijzen naar de site van de maker. En daar staat hij dus niet meer op, en daarom geven alle download links een 404.

Ik ben nu bezig met dit http://sweb.cz/Frantisek.Rysanek/battery.html (linux cd met tools waardoor je met de EEPROM kunt klieren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pm1

pm1

SoLiD-Killer

ThinkPadd schreef op zondag 11 mei 2008 @ 12:03:
Mijn accu is er inmiddels al weer bovenop!

Gister getest, en ik kon er meer dan 40 min op draaien 8)

Niet slecht, want eerst viel de laptop direct uit als je de adapter eruit haalde.

Ik moet alleen nog wel de indicator opnieuw instellen (weet nog niet hoe, denk met linux tegen de 24C01 chip, of BQ2060 chip praten) want er klopt nu niet zoveel van.

Hij staat namelijk op 100%, plugje eruit, blijft 5 min op 100% staan, en gaat dan ineens naar 3%, waar hij dan nog 35 min ofzo op kan draaien.

Ook zegt windows dat de resterende accutijd 26 uur is, lijkt me een beetje sterk :D

Misschien dat er nog wel in dode cel in m'n batterypack zit, zou die indicator dan ook kunnen flippen?
lol ik maakte net hetzelfde mee kdacht heb ik ze nu echt volledig kapot gekregen :(
achzo daardoor komt dat dus ik kan er ongeveer een kwatiertje mee werken

edit: bij mij heeft dat meterjte ook al even geflipt hoor :D dat het ineens accutijd 1999 uur aangaf :D

[ Voor 5% gewijzigd door pm1 op 12-05-2008 11:32 ]

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ik heb de indicator nogsteeds niet gefixt, ik weet niet precies wat ik moet doen. Ik kan hem aan de parallele poort knuppen, en dan met die linux CD wat spul schrijven/uitlezen, maar dat werkt niet bij mijn chip heb ik het gevoel.

Wel heb ik het pack zelf nu weer netjes.

Ik wil misschien wel een klein verslagje maken, mag ik dit topic daarvoor gebruiken lism, of zal ik een nieuw topic aanmaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Van mij mag je :)

Ik zal je eens wat beters zeggen. Mijn laptop gaat wel een uur mee nu ! :) Voorheen was dit minder dan 20 minuten, maar na die discharge werkt dat ding alleen maar beter. De batterij zelf blijft koel, en bijv op een terras kan ik er een uurtje mee werken.

Degelijk op het resetten na van de chip die de tijd bijhoudt van de accu heeft het dus wel gewerkt, en geen indirecte schade gedaan, hoewel daar vastwel een kern van waarheid in zal zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad

Het vervangen van cellen in een laptop accu

Ik had hier nog een laptop staan, met een kapotte accu.
De laptop (Gericom Masterpiece 2240XL, P4 2,66 @ 2ghz, 256MB RAM) viel direct uit als je de adapter ontkoppelde.
Na enig onderzoek bleek dat de accu 1 of meerdere dode cellen had.
Ik heb de accu zorgvuldig opengemaakt door met een oud bankpasje langs de lijmnaden te 'snijden'.
Hierdoor kon ik mijn accupack netjes openmaken op een manier zodat hij later ook weer dichtkon.

In mijn accu zaten 8 cellen, de cellen waren het type "CGR18650A" Deze cellen zijn 2000 mAh
Afbeeldingslocatie: http://www005.upp.so-net.ne.jp/seventh-heaven/image/186502000.jpg

Mijn accu zag er als volgt uit:
Afbeeldingslocatie: http://www.uploadarchief.net/files/download/accu%20gericom.jpg

Ik wist dat de cellen kapot waren, omdat ze maar 0,14 volt aangaven. Een goedwerkende Li-ion cel geeft 3.6V of meer af.

Toevallig had ik nog een accupack van een Dell laptop liggen. Deze had ook een paar dode cellen, maar er zaten ook nog een paar goede cellen tussen. De cellen hierin zijn groen, en van het type "US18650GR G4"
Afbeeldingslocatie: http://visforvoltage.org/files/u303/scan0001.jpg
Deze hebben een capaciteit van 2000mAh

Ik heb de goede cellen eruit gesloopt en de batterijlipjes eraf gehaald. Daarna de contactjes een klein beetje opgesoldeerd en vertind. Eerst deed ik dit met een 20 Watt soldeerbout, maar deze bleek niet warm genoeg te worden om het tin op de batterij te laten smelten. Ik heb hiervoor een 40 Watt soldeerbout gebruikt, met een grote punt.

Nadat ik de cellen erin had gesoldeerd kon de laptop inmiddels van accu opstarten, wat vroeger nooit kon _/-\o_

Eigenlijk was m'n accu al gerepareerd, en kon ik het spul weer in elkaar zetten.
Helaas was de accu indicator niet goed, hij gaf aan dat de accu leeg was terwijl dit niet zo was.
Ik heb geprobeerd de chip in de accu (24C01 en BQ2060) te resetten dmv deze Linux CD: http://sweb.cz/Frantisek.Rysanek/battery.html

Helaas was deze bedoeld voor andere chips (BQ2040 en BQ2092) en werkte daarom niet goed. Hij resette wel iets in mijn batterij, maar de accu indicator klopte nogsteeds niet.

Ik heb nog wat geprobeerd met de Linux CD (er zitten best wel veel opties is, dus dat is wel fijn) maar het is me tot nu toe nog niet gelukt.

Ik had nog een Dell accupack liggen, ook met enkele dode, en enkele goede cellen.
Hier heb ik nog 4 van gebruikt, om de zwarte buisjes in m'n accu te vervangen, en zo een accu te maken met een hogere capaciteit. Deze cellen zijn oranje en zijn van het type "CGR18650HG"
Afbeeldingslocatie: http://www005.upp.so-net.ne.jp/seventh-heaven/image/186501800.jpg
Deze hebben een capaciteit van 1800 mAh.

Dit is ook gelukt, en de accu heeft nu wat extra capaciteit gekregen. Mijn accu bestaat nu uit:
6 * CGR18650A
5* US18650GR G4
1* CGR18650HG

In totaal heb ik nu 12 cellen in m'n accu, met in totaal 23800 mAh aan accu capaciteit.

Dit is goed voor 1 uur en 22 min op accu. :9

Ik had de accu's nog liggen, dus het heeft mij niks gekost.
Een pakje met 10 18650 cellen kost ongeveer 42 euro.

Waarschuwing:

Lithium-ion cellen zijn zeer gevaarlijk, als je ze kortsluit, of te lang verhit met de soldeerbout kunnen ze in de brand vliegen, en ontploffen!
Hier een filmpje dat laat zien wat er gebeurt als een batterij ontploft

Afbeeldingslocatie: http://www.safety-signs.org/images/products/thumbnails/Haz012.gif Afbeeldingslocatie: http://www.safety-signs.org/images/products/thumbnails/Haz053.gif
Afbeeldingslocatie: http://www.safety-signs.org/images/products/thumbnails/Haz045.gifAfbeeldingslocatie: http://www.safety-signs.org/images/products/thumbnails/Haz011.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Met BatteryEater kun je een test draaien, die een mooie grafiek maakt.

Met 8 cellen (heb naderhand nog wat cellen vervangen, want er zat toch nog een kapotte tussen) zag het batterijverloop er zo uit:

Afbeeldingslocatie: http://i32.tinypic.com/209k0m0_th.gif
Klik voor groot formaat

Met 12 cellen zag het er zo uit:

Afbeeldingslocatie: http://i25.tinypic.com/242hocn_th.gif
Klik voor groot formaat

Zoals je ziet, schelen de 4 extra cellen wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Yesssssss eindelijk heb ik die Smart Battery Workshop kunnen bemachtigen via een vaag Roemeens forum.

Hier een mirror:

http://rapidshare.com/files/114421402/SBW_Demo.zip.html

Nog een vraagje,
Op de buitenkant van m'n laptop accu staat 4000mAh, maar hoe zijn ze op deze waarden gekomen?

Want als ik alle cellen bij elkaar optel kom ik op veel meer uit.

Of komt het doordat er steeds 2 cellen parallel zitten, in 4 stukken ?

[ Voor 42% gewijzigd door ThinkPad op 12-05-2008 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:17

SA007

Moderator Tweaking
Stel je hebt 8 cellen, waarvan er 2 groepen van 4 in series staan.

Elke cel is 2.5V 2000mAh, dan is elke rits cellen 10V 2000mAh.

De 2 parallele groepen zijn dan 10V 4000mAh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Accu indicator nogsteeds niet gefixed helaas :(

Iemand al eens eerder met dit bijltje gehakt?

In de accu zit een BQ2060 chip, en een 24C01.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Laatst online: 21:23

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

ThinkPadd schreef op woensdag 23 april 2008 @ 22:10:
[...]

Niks mee doen, de technologie is tegenwoordig zo dat je de accu er gewoon in kunt laten zitten.

Mocht je een 2e accu o.i.d. hebben liggen, die kun je het beste in de koelkast (niet de vriezer dus ;) ) bewaren. Bij hogere temperatuur neemt de levensduur van Li-ion sneller af.
Als je de accu in je laptop laat zitten tijdens gebruik dan wordt ie natuurlijk wel veel warmer dan wanneer je hem er uit haalt. Wat er dus niet goed voor zou zijn?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 265442

Is er iemand in de buurt van Amersfoort die dit Smart Battery Workshop tooltje werkend heeft? Ik heb hier 2 Dell batterijen liggen die het niet meer doen. Heb zelf wel SBW-demo gedownload en het I2C tooltje gemaakt, krijg echter de melding dat de adaptor ok is maar de batterij niet gevonden wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ThinkPadd schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 19:12:
Accu indicator nogsteeds niet gefixed helaas :(

Iemand al eens eerder met dit bijltje gehakt?

In de accu zit een BQ2060 chip, en een 24C01.
Toevallig. Ik heb gisteren een Dell-accu uit elkaar gehaald, ik wou de li-ion cellen gebruiken voor iets maar dat was achteraf gezien toch niet zo verstandig. De controller heb ik wel nog netjes & heel gelaten, alleen de draadjes afgeknipt. Wellicht dat het typenummer hetzelfde is, en ik jou blij maken kan :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Anoniem: 265442 schreef op donderdag 19 juni 2008 @ 11:52:
Is er iemand in de buurt van Amersfoort die dit Smart Battery Workshop tooltje werkend heeft? Ik heb hier 2 Dell batterijen liggen die het niet meer doen. Heb zelf wel SBW-demo gedownload en het I2C tooltje gemaakt, krijg echter de melding dat de adaptor ok is maar de batterij niet gevonden wordt.
Je kunt ook deze linux CD proberen:

http://www.sweb.cz/Frantisek.Rysanek/battery.html

Lism, nee heb geen interesse :)
Ik moet mijn chip resetten, zodat de accu indicator weer goed is. Hij geeft nu namelijk aan dat ik 26h op batterij kan werken, lijkt me een beetje sterk, omdat hij er na 1h 30min mee kapt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb ook een ontlading met die Thinkpad gedaan zoals in startpost. Het was niet slim, maar het werkte wel. Hij laadde nu ook teminste door en ging ook echt at the end een 1.5 uur mee ipv 30 minuten of zelfs minder. Wellicht dat dat bij jou werkt ? ja domme guess ik weet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Al 5x gedaan :)

Maar de chip is dusdanig in de war dat dat niet helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 265442

Dankje Thinkpad, maar ik heb geen linux draaien. Ik vraag me af of ik de verbindingen op de DB25 connector wel helemaal goed heb. Ik heb dit wel diverse malen gecontroleerd en de SW geeft aan dat de adaptor goed is. De pinnummering bij DB25 connectoren is toch wel altijd gelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Het is een Linux LiveCD die je kunt downloaden en zo kunt opstarten, je hoeft er niks voor te installeren.

Op de stekker zelf (aan de kant waar de pinnen die in de computer gaan) staan hele kleine nummertjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ik ben weer bezig, nu met een T42 accu.

Ik heb er cellen ingedaan van een Dell accu pack. Ze waren allemaal rond de 4.1V

De laptop wou ze niet opladen (metertje staat op 0% en geeft aan dat de accu niet wordt opgeladen) en het indicatie lampje knippert snel oranje.

Ik heb de cellen al allemaal ontladen tot 3,05V ongeveer, wat 'leeg' is.

Alleen de laptop wil nogsteeds niet opladen, en het LEDje blijft oranje knipperen :S

Ik heb de elektronica ook al een hele nacht spanningsloos gelaten, maar hij wil nogsteeds niet :'(

Hoe kan ik dit fixen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Dat is heel vervelend. Sommige batterijen resetten de interne elektronica naar 'ik wil nooit meer iets doen, lekker puh'-stand als je de spanning eraf haalt. Daar doe je niet veel aan behalve als je meer kennis van die elektronica hebt. Helaas zijn het ook meestal dedicated chipjes die je niet zomaar even nabestelt en insoldeert om hem weer te fiksen, en elke batterij is anders dus echte hulp uit de community is lastig. Behalve als andere mensen hier specifiek een oplossing voor hebben is het waarschijnlijk zelf-uitzoek-werk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Er was een een soort zekering ofzo kapot (ik heb nog een accu die het wel doet, en die ik kan nameten).

Ik heb deze overbrugd, maar het wil alsnog niet werken.

Denk dat de elektronica inderdaad geblokkeerd is ofzo.. :'(

[ Voor 123% gewijzigd door ThinkPad op 01-11-2008 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-06 23:45

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Nu we het toch over batterijen hebben:

Ik heb hier een oud cybermaxx kruidvat laptopje van 2 knaak 50... Oftewel een goedkoop barrel. En de accu is stuk. Ik bedoel, echt stuk. Opladen 24 uur en direct uitvallen zodra je de stekker er uit rukt.

Goed, ik maak de accu open en zie mooie Panasonic Lithium cellen zitten, type 18650. Na meten blijken er twee defect. Nu heeft DealExtreme dit soort cellen voor een relatief prikkie (4 stuks voor 15 euro inclusief verzenden). 3.7 volt 2500mAh.

Mijn vraag is, gaat dit plan werken of kan ik het beter laten? Heeft iemand tips over hoe ik de accu's vast kan solderen? Mijn ervaring daarin is erg beperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Als je cellen gaat vervangen moet je ze allemaal tegelijk vervangen.

Niet de 2 dooie eruit halen, en 2 nieuwe erin.

Welke controllerchips zitten er op het printplaatje?

Misschien dat ik je kan voorzien van wat informatie hoe je die kunt resetten.

Oja en zorg dat je of cellen met kant en klare 'tabs' (die soldeerlipjes) krijgt, of dat je een stevige soldeerbout (denk aan iets van >60Watt) hebt, draad aan de cellen solderen is best lastig soms, omdat de cellen veel hitte van je soldeerbout absorberen.

[ Voor 33% gewijzigd door ThinkPad op 02-11-2008 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-06 23:45

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Mwoah ik heb een vrij stevig Weller station, wat dat betreft zou het wel lukken. En het was inderdaad het plan de 4 cellen tegelijk te vervangen.

De controllerchip is

de BQ2040 met een 24C02 geheugentje

Verder zie ik een chipje met daarop een voor mij onbekend logo, en op de bovenste regel 432 en op de onderste regel 1414C, en nog wat FETjes voor het laden.

Een simpel dingetje dus :)

Volgens mij moet ik gewoon die 24C02 uitlezen met een microcontrollertje en eventjes nakijken of alles nog goed staat voor de nieuwe cellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Aah, de BQ2040 :)

Daar heeft iemand anders zich al eens aan gewaagd.
Er staat een schema op de pagina, hoe je de chip kunt uitlezen/programmeren met de PC.

http://www.sweb.cz/Frantisek.Rysanek/battery.html

Als je de chip hebt aangesloten op de PC, kun je met deze linux liveCD de chip eenvoudig resetten:

http://tuxmobil.org/software/batt-cd/batt-cd.tgz (.tgz bestand, maar als je hem uitpakt met WinRAR o.i.d. zit er gewoon een .iso bestand in die je kunt branden als opstartbare CD)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224406

Van de week zag ik toevallig dat de cellen die te koop zijn bij niels op SK.net die de zelfde zijn als in de accupack van de X31. Ik zal ze binnenkort eens bestellen bij niels, ondertussen zoek ik en oude x31 accu.
Pagina: 1