Toon posts:

Krijg geen 5.1 in combinatie met reciever/PC

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo iedereen,

Ik heb een 5.1 geluidsset op mijn kamer met een Pioneer VSX-515 Reciever.
Deze heb ik via een optische kabel aangesloten aan mijn pc.
Nadat ik dit heb gedaan, heb ik verschillende surround tests gedaan om te kijken of 5.1 surround werkt.

Nu blijkt het geval dat m'n geluid alleen maar in stereo afspeeld !! :'(

Ik heb Windows Vista Home Premium en een onboard geluidskaart.

op mijn Reciever heb ik dolby digital ingesteld en staat dus niet op stereo.

Wie kan mij helpen?????? Hij moet dus dolby digital kunnen afspelen!!

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:26

GaMeOvEr

Is een hork.

Waarmee test je 5.1? Met windows? Mp3's? Games? Dvd's?

De enige manier waarop je digitaal 5.1 krijgt op je receiver, die niet afkomstig is van een film met 5.1 (dus dolby digital of dts) is als je een geluidskaart hebt die al je andere geluid (games, muziek, etc) omzet naar Dolby Digital of Dts. (Zogenaamd Dolby Digital Live of DTS Connect)

Kortom, wil je game-geluid via je 5.1 installatie laten lopen, moet je of de boel analoog aansluiten, of een geluidskaart erin prikken die als je geluid naar DD/DTS kan converteren.

Films met 5.1 geluid werken natuurlijk wel gewoon (mits je geluidskaart passthrough doet) omdat dat al een dolby digital/dts bitstream is, iets anders dan dat of een 2,0 pcm stream (momenteel je andere windows geluid) snapt je receiver namelijk niet.

Aannames zijn fataal.

• ravw
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online
Ik heb het zelfde probleem hier mee ook alleen links en rechts maar meer niet ..
dit onder de SB Audigy en de realtec AC 97

Ik heb ook overall zitten kijken naar de instellingen alles staat op 5.1 maar bij de basis instellingen zegt hij dat hij geen subwoofer en andere boxen kan vinden :(

Systeem:AMD Ryzen 7 9800X3D ,RTX 5080 OC,FURY 64 GB DDR5-6000,ASUS TUF Gaming B850M-PLUS WIFI, SAMSUNG 990 EVO Plus 4 TB

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

ravw schreef op vrijdag 18 april 2008 @ 16:44:
Ik heb het zelfde probleem hier mee ook alleen links en rechts maar meer niet ..
dit onder de SB Audigy en de realtec AC 97

Ik heb ook overall zitten kijken naar de instellingen alles staat op 5.1 maar bij de basis instellingen zegt hij dat hij geen subwoofer en andere boxen kan vinden :(
Dus jij hebt ook je geluidskaart digitaal verbonden met je receiver? Zoja, dan heb jij hetzelfde probleem als ik omschrijf in mijn vorige reply. Naja, niet zozeer een "probleem" als wel dat je een feature wilt hebben, die jouw geluidskaart niet heeft.

Er zijn in principe 2 mogelijkheden om 5.1 geluid uit je speakers te krijgen: (en dan bedoel ik al het geluid, niet alleen van films, maar dus ook mp3's, games, etc)

- Je geluidskaart analoog (dus met 3 snoertjes) aansluiten aan je speakerset/receiver.
- Je geluidskaart heeft een Dolby Digital Live en/of Dts Connect functie, en kan dus al het geluid van je systeem omzetten naar DD/Dts dus kun je hem digitaal (spdif/toslink) aansluiten op je speakerset/receiver.

De reden hiervoor is dat een speakerset/receiver met een digitale ingang maar een aantal formaten over die digitale ingang accepteert, Dolby digital (al dan niet 5.1/4.0/2.0) en eventueel Dts. Daarnaast ondersteunen ze meestal ook gewoon 2.0 pcm.

De digitale uitgang van je geluidskaart, kan dus ook alleen maar dd/dts/pcm uitspugen, iets anders niet. Aangezien een game geen dd/dts 5.1 geluidstrack heeft, gaat dit dus als pcm 2.0 over de digitale uitgang heen. De DD Live/Dts Connect feature zorgt ervoor dat je geluidskaart in staat je game-geluid te converteren van Eax/Ds3d/whatever naar een dd/dts signaal, wat je receiver dus wel snapt. Als je geluidskaart dit niet heeft, kun je dus geen 5.1 geluid digitaal versturen, alleen analoog.

[ Voor 48% gewijzigd door GaMeOvEr op 18-04-2008 17:38 ]

Aannames zijn fataal.

• Master_duck
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:13
Ik neem aan dat jullie films bedoelen. ik heb zelf een SB Audigy SE en die speelt voor films

alles af op 5.1 met een spdif coax kabel. naar mijn reciever.

nou is het wel zo dat je de mediaspelers en codec goed moet zetten dat je SPDIF gebruikt

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-02 06:19
Wat voor content wil je afspelen? Afhankelijk daarvan zijn codecs benodigd. Doe maar eens een search of google: k-lite codepack.

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Als je geluidskaart een digitale uitgang heeft, kun je voor films inderdaad wel 5.1 geluid krijgen. Dat is een kwestie van de juiste codecs installeren (met ffdshow ben je er eigenlijk al wel, ga geen multi-codec packs downloaden zoals k-lite en dat soort crap, die installeren veels teveel troep wat je moet configureren en kans op conflicten geeft) en dan stel je in ffdshow in dat ac3 (dolby digital) en dts via spdif naar buiten moeten.

Zo omzeil je de interne mixer van ffdshow, en stel je dus "passtrough" in, wat betekend dat de DD/Dts bitstream rechtstreeks via je digitale uitgang naar je speakerset/receiver gaat, en dan heb je dus 5.1 geluid.

Let wel, dit geld alleen voor films met een 5.1 soundtrack, voor games/mp3's heb je hier niets aan, dan heb je nog steeds de DD Live of Dts connect feature nodig en die moet op je geluidskaart zitten.

[ Voor 5% gewijzigd door GaMeOvEr op 18-04-2008 18:09 ]

Aannames zijn fataal.

• ZandBak
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09-06-2023
met films gebruik ik vlc/media player classic en die stuurt dan a/52 geluid data door via spdif.. dan moet je wel 5.1/7.1 hebben maar voor altijd dts en dd moet je een live of connect kaart hebben

1337

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

ZandBak schreef op vrijdag 18 april 2008 @ 18:07:
met films gebruik ik vlc/media player classic en die stuurt dan a/52 geluid data door via spdif.. dan moet je wel 5.1/7.1 hebben maar voor altijd dts en dd moet je een live of connect kaart hebben
MPC werkt idd prima, echter VLC heeft bij diverse installaties tot en met de laatste versie vaak last van stotterende spdif output. (Merk ik bijvoorbeeld met HD materiaal, wat mijn PC op zijn sloffen trekt, alleen VLC is er buggy mee, alle andere media players die gebruik maken van ffdshow doen het prima, maar vlc heeft zijn eigen interne filters, en daar is al tijden (laatste 3 versies minimaal) wat mis mee.)

Aannames zijn fataal.

Pagina: 1