Toon posts:

Fedora 8 "samba probleem"

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo forumlieden :)

Ik heb een probleempje met mijn linuxbakkie. Ik fedora 8 draaien in vmware player. Werkt allemaal een trein. De linux bak ziet het windows netwerk en bestanden ophalen vanaf de linuxbak van een betreffende xp pro bak in het netwerk gaat prima.
Nou is alleen het probleem ik kan met een xp machine de linuxbak niet zien en/of benaderen, pingen lukt daarentegen wel.
Nou zit ik al vanaf vanochtend topics door te lezen over dit probleem, en kwam er naar 3 zoekopties achter dat ik Samba nodig had hiervoor.
Ik heb Samba gedownload (als dat uberhaupt nodig was) en geprobeerd te installeren.
Volgens een ander topic moest ik het volgende hebben:

-Samba Common
-Samba Client
-Samba

Deze heb ik gedownload, echter toen ik ze probeerde te installeren gaf die bij de common en de client file al aan dat er een nieuwere versie was geinstalleerd dan ik probeerde. De enige die nog wel enigszins wat ondernam was Samba zelf.

Daarna moest ik volgens het forum de service zelf nog starten door in de Terminal het volgende in te typen:

"service smbd start"

Hier gaat het fout. De foutmelding die naar voren komt is "smbd: unrecognized service" Oftewel hij kent hem niet en is er niet.

Ik heb de files proberen te installeren met een RPM file en dat ging opzich prima. geen foutmeldingen verder. Het probleem is alleen dat die service niet wil starten.

Ik zal nog een keer alles op een rijtje zetten:
-Zit in zelfde iprange als de Xp machines
-Heeft beschikking tot internet (verder niet boeiend maar meld het ff)
-Ziet het windows netwerk en bestanden kopieren via de linuxbak van xp machines gaat prima
-Zegt dat die Samba heeft geinstalleerd maar kan de service niet openen

Wie kan mij hiermee verder helpen?
Alvast bedankt!!

• wzzrd
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-01 19:39

wzzrd

The guy with the Red Hat

Je hebt samba-server nodig. Ik ben geen Fedora gebruiker, maar als er samba-client is, is er vast ook samba-server. En kijk eens in /etc/init.d om te zien hoe dat startup script heet.

Verwijderd

Topicstarter
Staat helemaal niets in van Samba dat is zo vreemd

• Paulusbrand
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:02
is het niet:

"service smb start" ?

• wzzrd

wzzrd

The guy with the Red Hat

Paulusbrand heeft gelijk. * wzzrd heeft even een F8 vm gemaakt: wilde het toch wel even zeker weten :)
't Is inderdaad /etc/init.d/smb en dat wordt geinstalleerd door het samba (niet samba-server, sorry) rpmmetje.

Verwijderd

Topicstarter
Ook deze staat er niet in.. Om nog meer posts te voorkomen, dit waren de services die er in zouden kunnen staan:

smbd
smb
nmb
nmbd

Deze staan er allemaal niet in

• wzzrd

wzzrd

The guy with the Red Hat

Doe eens
code: