In hoeverre het mogelijk is (in PHP4) zou ik graag een aantal zaken objectgeoriënteerd willen programmeren. Om eerlijk te zeggen ben ik redelijk op weg om dit om te delen in verschillende klasses/methoden etc.
Nu bedacht ik mij vandaag opeens of het niet interessant is om gebruik te maken van het 3 lagenmodel (MVC), met name de scheiding van Model&Contoller leek mij wel een goed idee.
Ter info;
- Het gaat om een website (PHP4/MySQL)
- PHP5 voorlopig even geen optie.
Gelezen topics:
[Alg] 3-lagenmodel
[PHP] OOP: Abstract Classes
Abstract class versus Interface
[Alg] Abstract vs. interface
Nu zit het zo in elkaar:
Nu heb ik even een opzetje gemaakt, alleen heb ik het idee dat dit niet geheel het principe is wat ze bij het MVC-model bedoelen:
De vraag is even, ben ik hier op de goede weg met bovenstaand voorbeeld?
Of heeft iemand misschien een voorbeeld van zijn/haar code?
Alvast bedankt!
Nu bedacht ik mij vandaag opeens of het niet interessant is om gebruik te maken van het 3 lagenmodel (MVC), met name de scheiding van Model&Contoller leek mij wel een goed idee.
Ter info;
- Het gaat om een website (PHP4/MySQL)
- PHP5 voorlopig even geen optie.
Gelezen topics:
[Alg] 3-lagenmodel
[PHP] OOP: Abstract Classes
Abstract class versus Interface
[Alg] Abstract vs. interface
Nu zit het zo in elkaar:
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
| class News { // constructor function News($id) {} // return true; setting where filter function setFilter() {} // return: true; record insert function addNewsItem() {} // return: true; record update function updateNewsItem() {} // return: true; record delete function delNewsItem() {} // return: true; if valid dbase record id function isValidItem() {} // return: title of article function getTitle() {} // return: date of article function getDate() {} // return: full text article function getFullArticle() {} // return: attachments of article function getAttachments() {} } |
Nu heb ik even een opzetje gemaakt, alleen heb ik het idee dat dit niet geheel het principe is wat ze bij het MVC-model bedoelen:
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
| class NewsGUI extends NewsManager { function NewsItem($id) {} function NewsCollection() {} } class NewsManager extends News { // Staat dit hier goed? of moet dit naar 'View'-layer? function isValidItem() {} function getTitle() {} function getFullArticle() {} function getDate() {} function getAttachments() {} // 'set' for updates function setTitle() {} function setFullArticle() {} function setDate() {} function setAttachment() {} // Staan deze goed? of horen deze te zamen thuis in 'Model'-layer? function setFilter() {} function updateNewsItem() {} function deleteNewsItem() {} function insertNewsItem() {} } class News { function getNews($filter) { SQL } function insertNews($id,$data) { SQL } function updateNews($id,$data) { SQL } function deleteNews($id) { SQL } } |
De vraag is even, ben ik hier op de goede weg met bovenstaand voorbeeld?
Of heeft iemand misschien een voorbeeld van zijn/haar code?
Alvast bedankt!