M2N Sli Deluxe warmte sensor betrouwbaar?

Pagina: 1
Acties:

• Ser1974
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 05-09-2022
Hallo luitjes,

Ik heb onlangs een nieuw moederbord aangeschaft (Asus m2n sli deluxe) nadat de onboard geluidskaart van mijn vorige moederbord was overleden.

Op mijn vorige moederbord werd mijn processor (AMD Athlon 6400+) in Speedfan nooit warmer als een graad of 55.
Op dit moederbord werd mijn processor volgens Asus Probe, Everest en Speedfan stressed een graad of 70, en idle ongeveer 47.
Aangezien ik dit mij veel te hoog leek ben ik gaan kijken wat hiervan de oorzaak kon zijn.

Heb de volgende dingen nageken:

Als eerst keek ik of mijn koeling goed gemonteerd zat, heb gelijk koelpasta vervangen met arctic silver. Dit had geen enkel effect.

Heb toen de airflow gecontroleerd, deze is ook goed.

In de bios Cool 'n Quiet uitgezet, geen effect

Ben er wel achter gekomen dat het moederboard de v-core standaard op 1.47 had staan, dus deze terug gezet naar 1.35. Dit scheelt wel een paar graden, hij loopt nu idl op 42 graden en stressed op 68.

Nou leek me dit nog steeds te hoog, dus ben ik toch maar weer verder aan het speuren geweest en las ergens dat het vaak voorkomt dat de warmtesensors niet altijd even betrouwbaar zijn, zou dit bij mij ook het geval kunnen zijn!?

Ik heb namelijk als ik een stresstest uitvoerde in Everest mijn vingers op het koelblok gelegd en het voelde niet ontzettend heet aan.

Ik zit te twijfelen om een Zalman koeler te kopen om te kijken of dat misschien verschil maakt, maar zou graag de meningen/ervaringen van andere mensen willen lezen.

Gr. Ser.

• Atomsk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-01 16:53
Heb je het nu over de sensor van je mainbord, of die in je cpu ingebouwd zit? Vaak heb je die beide en zal er altijd wel wat verschil in zitten omdat die ene in de cpu zit en de andere alleen de buitenkant meet.

_██_
(ಠ_ృ)

• SECURITEH
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 27-01 10:25

SECURITEH

Man of legend.

Ik heb dit MoBo in combinatie met een 6000+ en deze word niet warmer als 45 graden celcius. :p
Maar de CPU temp sensor zit toch niet op het MoBo maar op de CPU? :/

• Ser1974
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 05-09-2022
Dus dan kloppen de temperaturen wel? Ik ga dan toch maar 's kijken voor een andere koeler.