• SnoeiKoei
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:42

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Topicstarter
Ik kan nergens vinden of de Canon EOS350d met alle formaten CF kaarten om kan gaan of dat er ergens een grens is. Ik gebruik op t moment een Sandisk extreme III kaart van 4GB met succes. Via pricewatch zie ik dat Extreme III kaarten van 12GB nog maar zo'n 100 euro zijn en 16GB heb je voor 125 euro. Dat is relatief (net) iets goedkoper dan kaarten van 4GB kopen (v.a. +/- 35 euro per stuk). Maar weken ze in een 350d?

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en advies: als ik 12-16GB aan geheugen bij zou willen kopen, kan ik dan beter voor 1 van de beide genoemde kaarten met grote capaciteit kiezen of is het beter (veiliger, betrouwbaarder etc) om voor 3 of 4x 4GB te kiezen?

PS ik wil geheugen bijkopen om m'n image tank dan thuis te kunnen laten dus een image tank of draagbare dvd-brander is geen antwoord op mijn vraag.

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 30-12-2025
Er is geen grens :) Een CF-kaart heeft een eigen geheugen-controller i.t.t. tot bijvoorbeeld SD. Maar dit betekent sort of dat je alles erin kunt proppen dat op de markt verschijnt :)

Ik zou btw kiezen voor meerdere kaartjes. Je moet dan wel oppassen voor je 'wisselmoment' elke ~400-500 foto's (als je RAW schiet), maar met het oog op dataloss door een corroupt kaartje oid wel zo veilig.

• Jivecar
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-11-2025
Er is wel een maximum; althans er zijn gebruikers die problemen hebben met 8/16gb kaartjes.

Los daarvan: om verlies van foto's te beperken zou ik niet verder gaan dan 4gb.
Passen rond de 380 foto's op in RAW, lijkt me als je meerdere kaartjes hebt toch genoeg?

Intel P4D-2800@2800, Asus P4P800-SE, 1024MB Corsair, Asus v9999/TD, Maxtor DiamondMax 10 250GB, Western Digital 600BB 60GB, Pioneer DVDR, HP 9150, Soundblaster Audigy. + Toshiba E400......

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-01 21:23

ajhaverkamp

gewoon Arjan

TIP: mocht je kaartjes kopen die groter zijn dan 8 GB, let er dan op dat je een probleem krijgt als je deze in je camera gaat formateren. Veel types Canon (alle?) creeeren dan een 7,8 GB partitie.

Zie oa deze link, met behulp van deze Windows tool kun je de kaart in een kaartlezer dan weer groter maken. Tooltje werkt op zowel SD als CF.

Edit: ik schiet met 8 GB kaarten in mijn camera's. Geen probleem.

[ Voor 6% gewijzigd door ajhaverkamp op 18-04-2008 15:24 ]

This footer is intentionally left blank

• SnoeiKoei
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:42

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Topicstarter
Bedankt voor de tips! Ik geloof dat ik dus maar op veilig ga en kies voor een aantal kaartjes van 4GB. Ik schiet idd op RAW. Henk, wat bedoel je met dat wisselmoment? Dat je in de gaten moet houden dat je niet net je kaartje moet wisselen op een hectisch foto-moment? (Risico daarop is al veel kleiner dan vroeger met rolletjes!)

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 30-12-2025
SnoeiKoei schreef op vrijdag 18 april 2008 @ 15:18:
Bedankt voor de tips! Ik geloof dat ik dus maar op veilig ga en kies voor een aantal kaartjes van 4GB. Ik schiet idd op RAW. Henk, wat bedoel je met dat wisselmoment? Dat je in de gaten moet houden dat je niet net je kaartje moet wisselen op een hectisch foto-moment? (Risico daarop is al veel kleiner dan vroeger met rolletjes!)
Jeh, dat is precies wat ik bedoel :) Om de één of andere reden heb je dat nooit als je een in een rustig momentje de laatste 2 foto's wegtikt, maar altijd als je nét nog even dit en dat en dat moet schieten, en dan ineens zie je rare meldingen.

Hoewel ik wel moet zeggen dat dat met 4GB-kaartjes alles meevalt, 450 foto's rag je echt niet zomaar weg :+
Pagina: 1