Toon posts:

Bios Instelling Gelockt?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik heb onlangs een nieuwe PC gekocht ( HP Pavillion m9190.nl )... :)

Maar nu wilde ik mijn Q6600 een beetje omhoog krikken vanaf de 2.4GHz.. maar helaas, toen ik in de bios aankwam leken de opties om over te klokken 'gelockt' of iets dergelijks... ;(

Ik kan nergens in de BIOS vinden waar ik de FSB kan verhogen en evt. vcore.. ;(

Dit is het enige wat onder het kopje Main/Advanced staat:

Main:
[img]http://img210.imageshack.us/img210/2008/1000172ey3.jpg

Advanced:
http://img165.imageshack.us/img165/1772/1000173hj5.jpg
Modbreak:Doe eens wat minder asociaal grote pics posten. Een pic op GoT hoort max 600p breed te zijn. En dan nog, dit is text-only info, pic is echt nergens voor nodig...

Is er niet een mogelijkheid om de BIOS eventueel te flashen, of ( zoals ik op i-net las ), te flashen met een bios van een ander mobo met exact dezelfde specs.. :?

Of om het via Software te unlocken, of evt. te Softmodden?

[ Voor 10% gewijzigd door dion_b op 18-04-2008 15:27 ]

Verwijderd

Je kunt de bios proberen te flashen met een bios met meer opties van het zelfde merk natuurlijk.
Je kunt een ander moederbord kopen. Pinmod uitvoeren of met software proberen. :)
En dat alles staat wel in Tweaking, Cooling & Overclocking Algemeen waar je vraag overigens ook hoort. ;)

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 18-04-2008 12:59 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 18 april 2008 @ 12:57:
Je kunt de bios proberen te flashen met een bios met meer opties van het zelfde merk natuurlijk.
Je kunt een ander moederbord kopen. Pinmod uitvoeren of met software proberen. :)
En dat alles staat wel in Tweaking, Cooling & Overclocking Algemeen waar je vraag overigens ook hoort. ;)
Everest geeft aan dat het een Asus IPIBL-LB (Benicia) Mobo is, en een AMI Bios ( 5.17 )..

Zou ik dan een Bios van een ander ASUS mobo kunnen gebruiken om te flashen? En moet het dan per-se een AMI bios zijn? of evt. Award/Phoenix.

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 18 april 2008 @ 13:08:
[...]

Everest geeft aan dat het een Asus IPIBL-LB (Benicia) Mobo is, en een AMI Bios ( 5.17 )..

Zou ik dan een Bios van een ander ASUS mobo kunnen gebruiken om te flashen? En moet het dan per-se een AMI bios zijn? of evt. Award/Phoenix.
Het moet wel het zelfde type mobo zijn en dus ook een AMI bios.
Zoals -The_Mask- schrijft probeer een programma, zijn er genoeg van te vinden.

Verwijderd

Zoek welke mobo identiek is aan jouw mobo (asus IPIBL-LB) als je er een treft kan je daar de bios van flashen, let wel dat je zeker bent dat deze gelijk is. De Asus IPIBL-LB is gewoon een gestripte variant van een bestaande consumer variant

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 18 april 2008 @ 13:16:
Zoek welke mobo identiek is aan jouw mobo (asus IPIBL-LB) als je er een treft kan je daar de bios van flashen, let wel dat je zeker bent dat deze gelijk is. De Asus IPIBL-LB is gewoon een gestripte variant van een bestaande consumer variant
Ik heb even op de Asus site gezocht..

Intel G33 Chipset, en dan zijn de volgende 2 mobo's beschikbaar:

P5K-VM & P5K-V , ik zal de specs even vergelijken met het mobo die ik nu heb, en als 1 van de 2 dan identiek is aan mijn mobo dan zou ik dus de BIOS kunnen flashen d.m.v een bios van 1 van de 2 mobo's.

Edit:

Hmz...

Mijn mobo: 1 PCI, 2 PCI-E x1, 1 PCI-E x16
P5K-VM: 2 PCI, 1 PCI-E x4, 1 PCI-E x16
P5K: 3 PCI, 1 PCI-E x1, 2 PCI-E x16

Degene die het meest overeen komt daarin is wel de P5K-VM... ( maar die heeft weer een PCI-E x4, die op mijn mobo niet zit )

Maar op de plaatjes zie ik bij de P5K-VM wel een Printerpoort op het mobo zitten, en die zit er bij mij niet op... zou het wel kunnen zijn dat die Printerpoort er gewoon uit is gestript?

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 18-04-2008 13:31 ]

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op vrijdag 18 april 2008 @ 13:23:
[...]

Ik heb even op de Asus site gezocht..

Intel G33 Chipset, en dan zijn de volgende 2 mobo's beschikbaar:

P5K-VM & P5K-V , ik zal de specs even vergelijken met het mobo die ik nu heb, en als 1 van de 2 dan identiek is aan mijn mobo dan zou ik dus de BIOS kunnen flashen d.m.v een bios van 1 van de 2 mobo's
Let wel, dit is volledig op eigen risico, en kan problemen opleveren met garantie. HPs en andere merkcomputer komen meestal met beperkte BIOSen en aangepaste mobo's, daar de doelgroep niet de tweaker of overklokker is :) .

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

Topicstarter
gambieter schreef op vrijdag 18 april 2008 @ 13:30:
[...]

Let wel, dit is volledig op eigen risico, en kan problemen opleveren met garantie. HPs en andere merkcomputer komen meestal met beperkte BIOSen en aangepaste mobo's, daar de doelgroep niet de tweaker of overklokker is :) .
En wat als ik de BIOS geflasht heb, en het blijkt niet goed te zijn? Ben ik dan gewoon f*cked?

Of kan je altijd nog 'resetten'

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op vrijdag 18 april 2008 @ 13:32:
En wat als ik de BIOS geflasht heb, en het blijkt niet goed te zijn? Ben ik dan gewoon f*cked?

Of kan je altijd nog 'resetten'
Misschien, niet helemaal zeker of je nog kan resetten naar de originele BIOS (die je natuurlijk eerst gebackuped hebt als dat kan). Zelf zou ik het niet doen, als je wilt overclocken moet je gewoon een zelfbouw PC doen :) .

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

Als je je bios Flashed en hij doet het niet meer dan ben je meestel f#cked.
De Pci-e 4x geeft al aan dat je naar een andere variant moet kijken, de lpt poort onboard bij de consumer mobo kan inderdaad gestript zijn op de oem variant

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:41
LET OP:

Bij een herinstallatie met behulp van de herstel-CD's/recoverypartitie wordt de bios gecontroleerd. Zo controleert de installatie of Vista niet wordt geïnstalleerd op een ander systeem als de HP. Als je de bios flasht, dan kom je niet door de controle en kun je Vista niet installeren. Ik weet niet of deze check te omzeilen is.

Tevens gebruikt HP soms aangepaste versies van de moederborden met bv een andere netwerkkaart of geluidskaart. Een Asusbios erop zetten kan er voor zorgen dat onderdelen niet meer werken. De kans is niet groot, maar wel aanwezig.

Tevens is er geen toetsencombinatie die verborgen opties zichtbaar maakt. Helaas kun je (bijna) niet overclocken met een HP.

[ Voor 10% gewijzigd door L.N. op 18-04-2008 14:26 ]

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:55

KneoK

Not in a million lightyears

Voordat je gaat flashen (met alle risico's van dien) zou je op z'n minst gewoon wat software kunnen proberen, werkt effectief net zo goed alleen je kunt misschien bepaalde zaken niet instellen (vcore, multiplier). Ik heb ooit een MSI bordje gehad dat gewoon een heel instabiel BIOS had (meerdere versie geflasht). In het BIOS kon ik net aan de 213MHz FSB aantippen, hoger en mijn systeem startte niet.
Toen met een MSI progje de boel overgeklokt en lachend met een FSB van 235MHz (met een AMD X2'tje) gedraaid.

Een mislukte BIOS flash was voorheen niet al te moeilijk op te lossen met hotswaps of opsturen van BIOS chippie, maar tegenwoordig zitten de BIOS chips meestal niet meer in een socket, oppassen geblazen dus want de kans dat je het niet gerepareerd krijgt als het fout gaat is aanwezig.

Voor wat Vista betreft die niet door de OEM check heenkomt, is dat niet op te lossen door gewoon Microsoft te bellen en opnieuw te laten activeren ? Feitelijk veranderd er niets aan het systeem en heeft topicstarter nog net zoveel recht om zijn licentie te misbruiken hiervoor. Maar het is wel een hele goeie opmerking.

[ Voor 14% gewijzigd door KneoK op 18-04-2008 14:55 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:47

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Als je overweegt om een ander BIOS te flashen kun je dat het best dmv zgn 'hotflash' doen, dus dat je boot met je huidige BIOS naar een simpele bootdisk met flash util en image erop, vervolgens de BIOS EEPROM uit je draaiende PC wipt (en ja, dit is een vrij secuur werkje) en een andere EEPROM erin drukt en die flasht.

Als het namelijk niet blijkt te werken kun je zo eenvoudig je originele BIOS(chip) terugzetten. Zie de FAQ voor eea mbt hotflashen :)

Oslik blyat! Oslik!

• L.N.
KneoK schreef op vrijdag 18 april 2008 @ 14:52:
Voor wat Vista betreft die niet door de OEM check heenkomt, is dat niet op te lossen door gewoon Microsoft te bellen en opnieuw te laten activeren ? Feitelijk veranderd er niets aan het systeem en heeft topicstarter nog net zoveel recht om zijn licentie te misbruiken hiervoor. Maar het is wel een hele goeie opmerking.
Nee, want Microsoft zegt: OEM-product, daar geven wij geen ondersteuning op. Ga maar naar HP.
HP zegt: Je hebt zelf de bios geflasht, dus jij hebt het probleem veroorzaakt en je mag dus betalen voor de reparatie.

PS ik ben voormalig medewerker van de HP technische klantenservice en heb dit dus vaker meegemaakt.

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22-05 02:25
Ik weet niet of je al op het mobo hebt gekeken, maar is er geen jumper voor een 'configuration mode' of iets dergelijks? Ik heb dat bij enkele Dell's meegemaakt. Jumper omzetten en het bios is ineens een stukje uitgebreider.

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:55

KneoK

Not in a million lightyears

LuukNouwen schreef op vrijdag 18 april 2008 @ 17:30:
[...]

Nee, want Microsoft zegt: OEM-product, daar geven wij geen ondersteuning op. Ga maar naar HP.
HP zegt: Je hebt zelf de bios geflasht, dus jij hebt het probleem veroorzaakt en je mag dus betalen voor de reparatie.

PS ik ben voormalig medewerker van de HP technische klantenservice en heb dit dus vaker meegemaakt.
Aii, da's dan inderdaad knap lastig. Zelfde geldt natuurlijk ook bij wisselen van het moederbord. Geld gaat het dus sowieso kosten als je alles officieel wilt doen want met het huidige BIOS denk ik niet dat er veel mogelijk is tenzij topicstarter nog het een en ander voor elkaar krijgt met wat software.

@dion_b >>> Is het niet gewoon mogelijk om de BIOS chip van een vergelijkbaar model op het moederbord te plaatsen om te zien of die BIOS werkt ? Hoef je in ieder geval niet te hotswappen.

edit: wacht even, ikke snappe :) Dit kun je dan natuurlijk met elke willekeurige passende EEPROM doen want je overschrijft die gewoon.

[ Voor 9% gewijzigd door KneoK op 18-04-2008 19:22 ]

• pcgek
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

pcgek

Nee Jij trekt volle zalen.

Ik denk toch dat dit mobo,s zijn, die alleen aan HP geleverd worden.

Computers maken fouten, maar om er een puinhoop van te maken heb je mensen nodig.

• L.N.
Peenutzz schreef op vrijdag 18 april 2008 @ 18:36:
Ik weet niet of je al op het mobo hebt gekeken, maar is er geen jumper voor een 'configuration mode' of iets dergelijks? Ik heb dat bij enkele Dell's meegemaakt. Jumper omzetten en het bios is ineens een stukje uitgebreider.
Die heeft een consumenten-HP zoals de TS heeft niet (de zakelijke HP's weet ik niet).
Pagina: 1