[XL 2K3] Draaigrafiek: laat totalen zien

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheovdS
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-01 02:24
Sinds kort werk ik met draaitabellen in Excel 2003. Werkt echt heerlijk, ideale tool _/-\o_

[Achtergrond-info]
Ik heb een Excel-applicatie gemaakt die de het aantal serviceorders van een klant per jaar optelt. Het aantal jaren is variabel en de typen serviceorders zijn ook variabel.

Er wordt ruwe data uit Navision gekopieerd naar Excel en van de ruwe data worden de gewenste gegevens gefilterd (vba) en in een draaitabel + draaigrafiek gegoten.

Ik heb de volgende draaitabel:
Afbeeldingslocatie: http://38.99.77.26/img440/4648/draaitabelnr1.jpg

Daarvan heb ik de volgende draaigrafiek:
Afbeeldingslocatie: http://38.99.77.109/img528/7416/draaigrafiekjz4.jpg

Ziet er goed uit en werkt ook goed.

[Probleem]
In de tabel worden netjes de totalen (per jaar) weergeven, maar ik wil die totalen ook in de grafiek zien. Dit is tot nu toe nog niet gelukt.

Het zou mooi zijn als er een totaal-lijn getekend werd in de grafiek en dat, als je bepaalde types serviceorders selecteert, het totaal wijzigt, net zoals dit gebeurt in een draaitabel.

[Wat ik heb geprobeerd]
* Een Calculatie-item aangemaakt, maar het type serviceorders is variabel
* De grafiek-source aanpassen, maar dit is niet mogelijk bij een DraaiGrafiek
* Een gestapelde kolomgrafiek gemaakt, maar dit is niet gewenst, omdat je dan niet kan zien hoeveel serviceorders je van een bepaald type serviceorder hebt

Wie heeft er een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheovdS
Heeft er iemand (in het weekend) een helder idee gekregen?
Ik i.i.g. niet ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Volgens mij is je server tamelijk traag/onbereikbaar, waardoor de plaatjes niet zichtbaar zijn. Dat maakt deze vraag er niet makkelijker op.

Misschien helpt een oplossing met dynamic ranges en gewone grafieken:

Maak eerst een normale grafiek te aan van het juiste type, waarbij het handig is als je ook wat dummy-data hebt, zodat je straks de serie kan aanklikken.

Daarna maak je via name->define de naam "pivottablesheet!values" aan, en dan zet je daar als formule "=OFFSET(pivottablesheet!$B$1,2,0,COUNTA(pivottablesheet!$B:$B)-2,1)" neer.

Dan ga je terug naar de grafiek en zet je de formule van "Series 1" naar "=SERIES(pivottablesheet!$B$2,pivottablesheet!$A$3:$A$32000,pivottablesheet!values,1)"

(Aangenomen dat je pivottable op sheet pivottablesheet staat en de getallen op cel B3 beginnen.)

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheovdS
Bedankt voor je reactie!

Eerst had ik gewone grafieken, maar toen kwam de wens om bepaalde ordertypen en/of orderjaren te filteren. Toen ben ik naar een draaigrafiek gaan kijken, waarmee je heel makkelijk velden aan/uit kan vinken. Als ik weer terugval op een gewone grafiek is dit niet meer mogelijk.

Ik zoek dus een oplossing i.c.m. een draaigrafiek.

edit:

Ik heb geprobeerd wat jij zei, maar als je cellen uit een draaiTabel wil gebruiken voor een gewone grafiek, wordt het automatisch een draaiGrafiek.

[ Voor 18% gewijzigd door TheovdS op 22-04-2008 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Je kan wel degelijk een gewone grafiek maken uit een draaitabel. Je moet dan alleen zorgen dat je niet bij "Data Range" naar de Pivottable verwijst, maar gewoon naar wat dummy data, een rijtje 1-en ofzo. Later kan je de data van de Series wel naar de Pivottable laten verwijzen.

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheovdS
Het is gelukt, maar niet precies wat ik wil, omdat ik nu niet de mogelijkheid heb om velden aan/uit te zetten.

Iemand een idee om iets gelijks met een draaiGrafiek voor elkaar te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheovdS
Niemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheovdS
Zo mensen het is eindelijk gelukt. Ik heb het met VBA opgelost.

Ik heb een Calculated-item toegevoegd die het Eindtotaal berekend en ik gebruik VBA om de formule dynamisch op te bouwen.

Ik gebruik de volgende Sub:
Visual Basic:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Sub addCalculatedItem(thePivotTable As PivotTable)
    '
    'method to add a grand-total-calculated-item to a (given) pivotTable
    'if you use the build-in grand-total function of Excel, this is only showd in the pivotTabel, but NOT in the pivotChart
    '

'vars
    Dim aColumn As Range
    Dim columnName As Variant
    Dim calculatedFormula As String
        calculatedFormula = "=" 'prepare formula

'loop to loop trough the column, to build the formula based on used columns
    For Each aColumn In thePivotTable.ColumnRange
        columnName = aColumn.Text 'get column-name

If columnName <> "" And _
           columnName <> "Ordertype" And _
           columnName <> "_Eindtotaal" _
           Then 'not for empty-cells or the cell of 'Ordertype', '_Eindtotaal'
                calculatedFormula = calculatedFormula & "+" & aColumn.Text 'fill up formula
        End If
    Next aColumn

calculatedFormula = Replace(calculatedFormula, "=+", "=") 'replace first '+'
    calculatedFormula = Replace(calculatedFormula, "(leeg)", "'(blank)'") 'replace the empty-ordertype-text with the Englisch version (and with quotes)

thePivotTable.PivotFields("Ordertype").CalculatedItems("_Eindtotaal").StandardFormula = calculatedFormula 'set formula for calculated-item

End Sub 'addCalculatedItem

De code is nog niet definitief, maar ik ben nu iig een grote stap verder :)

edit:

--22 mei '08
VBA method update

[ Voor 16% gewijzigd door TheovdS op 22-05-2008 08:24 ]

Pagina: 1