Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 259276

Topicstarter
Hallo,
Heb een logo in jpg format. Hier wil ik een eps vector van maken met transparant achtergrond. Heb de jpg file geladen in adobe illustrator en deze uitvergroot en met de pen nagetekend. De achtergrond is wit en deze wil ik transparant houden. De kleuren in het logo moeten behouden worden. Wie kan mij een stukje op weg helpen.

Thanks John

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Als je het plaatje er achter weghaalt, en verder geen witte kaders of afdekvlakken in je tekening hebt, dan ben je in principe klaar.

Voor grafisch werk kun je bewaren als PDF, daarbij doe je voor internet een web export als GIF (let op het kleurenpalet en geef 'matte' achtergrondkleur aan voor mooie overgang aan de randen) of in PNG formaat (24-bit), zodat de achtergrond transparant blijft.

Als je kleurvlakken met een stukje wit hebt 'afgedekt' terwijl er eigenlijk een 'gat' in zou moeten zitten (de binnencirkel van een 'o' bijvoorbeeld), dan moet je daar wel echte gecombineerde objecten met binnenpaden van maken, met de Pathfinder tools (houd daarbij de alt ingedrukt) of met Object -> Paths -> Compound Path :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hoi Benoni,

Ja dat is juist het probleem. Hoe haal ik de witte achtergrond weg. Zal er waarschijnlijk wel 100 keer overheen gekeken hebben.

John

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Savantas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22-05 09:42
Illustrator zal altijd een blad weergeven, voor doorzichtige achterkant zul je naar Photoshop moeten.
Dit komt omdat Illustrator voornamelijk gericht is op drukwerk, en dan begin je altijd met een stuk papier. Maar wees niet bang, de eps zal bij importeren in bvb InDesign of Photoshop echt geen wit meer hebben, behalve als je een wit vlak erachter tekent. Illustrator heeft echter geen 'transparant' grid zoals Photoshop (de grijs-witte blokjes).

Ik denk niet zwart-wit, ik denk diapositief! ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hoi, bedankt voor de snelle reactie. Indien ik het logo zoals helemaal bij de opening van deze topic beschreven heb opsla als.eps en deze open in photoshop is de witte achtergrond niet verdwenen.
Zal toch wat verder in de boeken moeten. Het gaat om het volgende logo waarbij ik gewoon de compleet witte achtergrond weg wil hebben. En het logo overhoudt met transparante achtergrond.

http://d4l.d4.funpic.org/logo%203.jpg

Thanks John

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yohan
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-05 13:44
Bij het opslaan als EPS kies je in Illustrator voor 'transparent', ipv 'opaque'.

Edit: snel ff een voorbeeldje gemaakt :)

[ Voor 42% gewijzigd door yohan op 18-04-2008 18:46 ]

"I'm not a cynic. I get up every morning hoping to find an honest man." - [Jack McCoy, Law & Order]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:44

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Anoniem: 259276 schreef op vrijdag 18 april 2008 @ 18:41:
Hoi, bedankt voor de snelle reactie. Indien ik het logo zoals helemaal bij de opening van deze topic beschreven heb opsla als.eps en deze open in photoshop is de witte achtergrond niet verdwenen.
Zal toch wat verder in de boeken moeten. Het gaat om het volgende logo waarbij ik gewoon de compleet witte achtergrond weg wil hebben. En het logo overhoudt met transparante achtergrond.

http://d4l.d4.funpic.org/logo%203.jpg

Thanks John
Ik vermoed dat je de V overtrekt, en er een grijze cirkel achter plaatst met een blauwe rand? Dat je 2 swatches aanmaakt die de kleuren blauw en grijs hebben?

Als je cirkel blauw omrand hebt door er gewoon een rand aan te geven zou ik die expanden tot het een object op zich is. Stroke path ofzo, ik weet het zo even niet uit mijn hoofd. Dan verandert de randdikte mee met de grootte van je cirkel.

Moeten die stipjes er ook in? Lijkt me nogal wat priegelwerk. Als het niet te nauw aankomt op het aantal stipjes zou ik voor die V gewoon een dotted line neerzetten ;)

Maar met die V en die cirkel... ben je klaar. Haal je plaatje er achter weg (aanklikken met zwarte muispijl en gewoon deleten!) en save je plaatje niet als JPEG!

Save als EPS of AI voor drukwerk
PDF mag ook wel
En voor internet als GIF of PNG.
JPEG niet doen, die vult je transparante stukken op met wit!

[ Voor 3% gewijzigd door Dark Blue op 20-04-2008 00:11 ]

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Okee bedankt ik ga het proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 321172

Wat ik heb gemerkt is dat als je de eps in indesign plaatst (place) en je je werk bekijkt in de lage 'display performance je het wit nog ziet. In high display performance is het wit van de achtergrond van je eps verdwenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Savantas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22-05 09:42
Klopt, dit is een instelling die vroeger hard nodig was, omdat de pc's toen grafisch lang niet zo krachtig waren als tegenwoordig. Nu is het afhankelijk van hoeveel en hoe zware afbeeldingen je in Indesign hebt staan of een lagere instelling noodzakelijk is. Schermopbouw in lage display performance is sowieso nog steeds een stuk rapper dan in high display performance.
Wil je in InDesign een goede indruk krijgen hoe het uiteindelijke werk er uit komt te zien, klik dan in de toolbox op Preview (hotkey W). Dan zie je ook de afloop etc.
Oh, en natuurlijk wat Willem169 hieronder zegt... :)

[ Voor 4% gewijzigd door Savantas op 07-10-2009 17:17 ]

Ik denk niet zwart-wit, ik denk diapositief! ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-01-2021
Sowieso is je screenpreview nooit echt een proef. Maak een (c)PDF en of een proefdruk. :)
Waarom overigens deze topic-kick? 8)7
Pagina: 1