Back up op aparte partitie op raid 1 schijven?

Pagina: 1
Acties:
  • 156 views

• buffy1966
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18-02 15:33
Ik dacht eraan om 2 schijven (samsung 1TB) in raid 1 te zetten en een aparte partitie te gebruiken om back ups te zetten. Dit om ook de kost te besparen voor een externe harde schijf.

Lijkt dit een goed idee?

• LuckY
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Wat bedoel je met de backup ?
Aangezien een Raid 1 al een soort backup is.

Je kan denk ik beter kijken naar een apparte schijf dan voor de backup.
want als een schijf crashed crashed de partitie ook.(en onboard raid is geen raid :+)

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18-02 06:10

SpamLame

niks

RAID != Backup

Simpel voorbeeld van de voeding die er te hoge spanningen uitgooit vernield beide schijven.

• donzz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14-02 09:51
waarom denk je van wel? waarom denk je van niet? raid 1 is al een soort van back up, maar beschermt niet tegen bv blikseminslag, stervende voedingen. Om je data daartegen te beschermen gebruik je toch liever een externe schijf of een dvdtje

[ Voor 0% gewijzigd door donzz op 17-04-2008 22:11 . Reden: spuit 11 ]

alles kan kapot; beter dat ik het nu test dan dat er straks iemand komt klagen

• SpamLame

SpamLame

niks

LuckyY schreef op donderdag 17 april 2008 @ 22:10:
Wat bedoel je met de backup ?
Aangezien een Raid 1 al een soort backup is.

Je kan denk ik beter kijken naar een apparte schijf dan voor de backup.
want als een schijf crashed crashed de partitie ook.(en onboard raid is geen raid :+)
Onboard RAID is evengoed RAID, vraag is alleen in welke vorm hardware soft/firmware of hardware assisted. Ook het gebruikte level bepaald of de partitie crashed. Bij RAID 1 blijft de data gewoon beschikbaar zolang de hard, soft of firmware er goed mee om kan gaan.

• SpamLame

SpamLame

niks

SpamLame schreef op donderdag 17 april 2008 @ 22:10:
RAID != Backup

Simpel voorbeeld van de voeding die er te hoge spanningen uitgooit vernield beide schijven.
Toch mezelf quoten:

Backup doe je in de regel om datacorruptie of verlies te herstellen.
RAID is geen backup. Het beschermd je tegen falende hardware (de schijven), maar een bestand wat de TS zou weggooien is ongeacht het RAIDlevel weg.
Datacorruptie in een database, jammer dan is gemirrored op je andere schijf.

Backup dien je te maken naar een media die geen directe of online relatie heeft met de bron.
Externe schijf met robocopy is een manier.
Externe schijf met robocopy /mir is dat weer niet.
DVD branden of tape streamer gebruiken kan dan weer wel.

[ Voor 19% gewijzigd door SpamLame op 17-04-2008 22:19 ]

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-02 15:51

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Afgezien dat dit wel een karige topic start is, het namelijk wel handig te weten in welke setting het systeem gebruikt wordt, is de manier hoe jij voorstelt een backup te maken geen goede backup. So-ie-so is RAID nooit als backup bedoeld. Daarbij een backup maken van data op dezelfde opslag medium waarvan je de data wilt veilig stellen heeft weinig zin, crasht een hardeschijf of er gebeurd iets anders met de PC, dan ben je als nog alles kwijt. (de originele data en de backup)

Een goede backup is altijd nog de backup op tape, maar aangezien tapedrives en tapes met enige noemenswaardig opslag capaciteit behoorlijk prijzig zijn (ligt natuurlijk aan, hoe belangrijk de data is) zou een externe hardeschijf als alternatief kunnen dienen. (je zorgt er gewoon voor dat de belangrijke data op twee plaatsen is opgeslagen)

Als je RAID1 wilt gaan draaien met twee 1TB hardeschijven dan zou je bijvoorbeeld een 500-750GB externe hardeschijf als backup medium kunnen gebruiken. (hoe groot de externe hardeschijf zou moeten zijn ligt aan van hoeveel data je een backup wilt maken) Er zal vast data zijn waar geen backup van behoeft te zijn, bijvoorbeeld OS en applicaties, deze kun je namelijk gewoon weer installeren.

Ik denk dat de topicstarter op het moment wel genoeg hints en tips heeft. In iedergeval meer dan dat de topicstarter zelf heeft gevonden door de moeite te nemen zich eens in backup en RAID functionaliteit te verdiepen, afgaande op zijn topicstart (op GoT word er van je verwacht ook zelf wat moeite te doen). Ik zou zeggen lees de RAID FAQ eens door en gebruik de zoek functie op GoT.

[ Voor 14% gewijzigd door _Dune_ op 17-04-2008 22:38 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.