[Wifi] Uitbreiden

Pagina: 1
Acties:

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08-03 00:12

Emiel1984

Made in NL

Topicstarter
Waarom
Na 3 weken bezig te zijn geweest met het installeren van 2 WRE54G (versie 3) range expanders met een WRT54GC router geef ik het op en zoek ik een andere oplossing.
Het probleem lag in de routing tabbellen, op het moment dat ik 'WEP' beveiliging aan ging zetten kregen de computers in het netwerk niet meer het juiste IP kregen toegekent. Daardoor hadden ze alleen een beperkte verbinding ( geen internet meer). Met een handleiding van een mede gedupeerde die ik op het internet vond werkte het eventjes. Helaas kwam weer hetzelfde probleem naar voren een dag later zonder iets te hebben veranderd. (de handleiding hield in dat ik de router en of expanders 1 en\of 2 uit moest zetten)
- De standaard installatie was helemaal een ramp en heeft nooit gewerkt.

Wat moet er gebeuren

Nu wil ik dus de 2 Expanders vervangen en heb daarvoor het volgende in gedachte.

Opzet
(bestaande Router[wrt54gs]) <---WDS--->nieuwe router[wrt54gs]
(bestaande Router[wrt54gs]) <---WDS -->nieuwe router[wrt54gs]
ten behoeve van
WIFI internet ondersteuning ruimte 1 -> WIFI internet ondersteuning ruimte 2
WIFI internet ondersteuning ruimte 1 -> WIFI internet ondersteuning ruimte 3

Het topic van Jeppe88 heeft ook een soortgelijk probleem maar ik wil daarbij ook WDS-ondersteuning instellen. Voor het instellen van WDS op 2 of meer WRT54GS heb ik HIER al gevonden.

Ik wil graag jullie mening over de oplossing want wellicht is er toch een betere oplossing dan ik in gedachte had. Ik heb geen ervaring met WDS dus mischien werkt het niet zo soepel als wanneer ik gebruik maar van een bridge en de methode van Hyperbart gebruik.

[LTS][MTS][HTS]

• LuckY
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Dus wat je wilt is 2 routers erbij kopen ? en die koppelen aan je ene router? via wds?
Wat ga je dan doen met die repeaters verkopen ?
Ik heb namelijk wel interesse ^^

• Emiel1984

Emiel1984

Made in NL

Topicstarter
LuckyY schreef op donderdag 17 april 2008 @ 20:21:
Dus wat je wilt is 2 routers erbij kopen ? en die koppelen aan je ene router? via wds?
Wat ga je dan doen met die repeaters verkopen ?
Ik heb namelijk wel interesse ^^
Terugbrengen naar dezelfde winkel en ruilen voor de routers.

Edit: Aan je post history te zien zit je in het netwerkgebeuren. Weet je dan de oplossing of krijg je het ook alleen maar (blijvend) aan de praat zonder beveiliging ???

[ Voor 20% gewijzigd door Emiel1984 op 17-04-2008 21:40 ]

[LTS][MTS][HTS]

• LuckY
  • Niet online
Ik heb geen ervaring met deze dingen maar ik kan er wel 1 gebruiken om te proberen icm mijn livebox :)
En 9 van de 10 keer lijkt al die meuk op elkaar.
Ook veel ervaring met wifi bij consumenten.

Maar nu ik de handleiding heb doorgelezen ben ik er maar achtergekomen dat dit een pokke ding is .
Aleen WEP encryptie -_-.

[ Voor 55% gewijzigd door LuckY op 17-04-2008 22:04 . Reden: Over pokkeding ]

• _eXistenZ_
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07-03 10:13
offtopic:
En misschien is WPA wel gewoon uitgezet door Wannadoo, zo had je tot voorkort bij Versatel / Tele2 ook geen WPA terwijl het apparaat het prima aankon, je kreeg alleen WEP omdat men besloten had het uit te zetten. Waarom? Omdat het kan |:( Beter zoek je de volgende keer een provider waar je je eigen router mag ;)

There is no replacement for displacement!

• Emiel1984

Emiel1984

Made in NL

Topicstarter
LuckyY schreef op donderdag 17 april 2008 @ 21:51:
Ik heb geen ervaring met deze dingen maar ik kan er wel 1 gebruiken om te proberen icm mijn livebox :)
En 9 van de 10 keer lijkt al die meuk op elkaar.
Ook veel ervaring met wifi bij consumenten.

Maar nu ik de handleiding heb doorgelezen ben ik er maar achtergekomen dat dit een pokke ding is .
Aleen WEP encryptie -_-.
En als je WEB inschakelt werkt het even maar snel erna krijg je de verkeerde IP-adressen ;) .

Als je op de linksys site in het forum kijkt lijkt iedereen wel connectie problemen te ondervinden.

Site zelf
zelfde probleem, ook 2 range expanders, hij is er ook mee opgehouden :p
_eXistenZ_ schreef op donderdag 17 april 2008 @ 22:45:
offtopic:
En misschien is WPA wel gewoon uitgezet door Wannadoo, zo had je tot voorkort bij Versatel / Tele2 ook geen WPA terwijl het apparaat het prima aankon, je kreeg alleen WEP omdat men besloten had het uit te zetten. Waarom? Omdat het kan |:( Beter zoek je de volgende keer een provider waar je je eigen router mag ;)
Geen wannadoo, er is een kpn verbinding met een los modem waaraan de router zit en die werkt goed met WEP encryptie. Daarbij is WEP of WPA naar mijn idee niet provider afhankelijk maar apparatuur afhankelijk.

[ Voor 26% gewijzigd door Emiel1984 op 17-04-2008 22:52 ]

[LTS][MTS][HTS]

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:28
offtopic:
offtopic:
Bij Orange (Wannadoo) is het wel degelijk mogelijk om WPA te gebruiken!

Hielp het trouwens niet om de kanalen van de repeaters te veranderen? De ene op kanaal 8 en de ander op 9 bijvoorbeeld?

• LuckY
  • Niet online
offtopic:
livebox met een andere router erachter :)

maar livebox kan wpa ;)
alleen de extender kan alleen wep

• Emiel1984

Emiel1984

Made in NL

Topicstarter
Alex3305 schreef op donderdag 17 april 2008 @ 22:50:
[...]

offtopic:
Bij Orange (Wannadoo) is het wel degelijk mogelijk om WPA te gebruiken!

Hielp het trouwens niet om de kanalen van de repeaters te veranderen? De ene op kanaal 8 en de ander op 9 bijvoorbeeld?
Wat ik heb geprobeert is:
1Installeren via de cd (werkte niet)
2 Installeren via router (directe verbinding) en alles zelf instellen (SSID, IP, WEP-key (zelfde als router) )
3 Installeren volgens een handleiding waarbij je
---De encrypty\beveiliging op je router uitschakelt.
---Router uitzetten
---Expander1 aanzetten.
---instellen laptop (IP 192.168.1.114, SubMask 255.255.255.0 Gateway 192.168.1.240)
-- Verbinding maken, en naar 192.168.1.240 (expander dus) gaan.
-- expander instellen (Naam: "exp1" SSID: zelfde als router, IP 192.168.1.230(ivm 2e expander), WEB nog niet ingeschakelt) en opslaan en stekker eruit.
-- expander 2 instellen op zelfde manier (alleen Naam: "exp2", IP 192.168.1.240(laten staan dus)
-- Instellingen in Laptop weer terugzetten op standaard en even de verbinding wissen in je geschiedenis(instellingen ;) van windows ivm keys behouden enz.. )
-- Router weer inschakelen en een minuutje wachten.
-- Expander inschakelen, wachten tot beide leds blauw zijn (1 minuutje),
-- Laptop aan en testen op internet. (werkte)
-- Expander 2 testen op zelfde methode. (werkte)

-- Op beide expanders (1 voor 1) op dezelfde methode als bij start (gateway naar expander 1 is tuurlijk --- . 230 in dit geval) benaderen
-- Instellen van WEB Key (overal hetzelfde !!)
-- Laatste expander weer uitzetten en op de router "hetzelfde !! " WEB-key instellen.
-- Router herstarten. (stekker eruit en erin)
-- Een voor 1 weer de expanders testen (werkte beide)
-- expanders op de locatie zetten waar je ze wil en controleren of beide leds nog steeds blauw worden. (werkte)

De kanalen had ik op alle apparaten op kanaal 8 staan. Dit werd in de help van de router geschreven, net als de SSID.

Dus alles werkte tot een dag erna beide expanders weer een rood lampje hadden (error, beperkte verbinding, geen internet)

[LTS][MTS][HTS]

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:28
Hmm, ik kan me echter wel indenken dat wanneer repeater A en repeater B te dicht bij elkaar staan en elkaar overlappen dat je computer niet meer gaat weten waar hij naartoe moet verbinden mits ze hetzelfde kanaal hebben.

Misschien dat je even een repeater (tijdelijk) op 9 kunt zetten om te kijken wat er gebeurt, echter snap ik wel dat je per sé op 8 moet zijn, anders repeat hij dus niets :P *duh!*

Dit probleem hadden wij op de hogeschool (Avans, Den Bosch) ook en toen de kanalen waren gewijzigd werkte het wel allemaal een stuk beter :)

• Emiel1984

Emiel1984

Made in NL

Topicstarter
Alex3305 schreef op donderdag 17 april 2008 @ 23:59:
Hmm, ik kan me echter wel indenken dat wanneer repeater A en repeater B te dicht bij elkaar staan en elkaar overlappen dat je computer niet meer gaat weten waar hij naartoe moet verbinden mits ze hetzelfde kanaal hebben.

Misschien dat je even een repeater (tijdelijk) op 9 kunt zetten om te kijken wat er gebeurt, echter snap ik wel dat je per sé op 8 moet zijn, anders repeat hij dus niets :P *duh!*

Dit probleem hadden wij op de hogeschool (Avans, Den Bosch) ook en toen de kanalen waren gewijzigd werkte het wel allemaal een stuk beter :)
Je krijgt dan toch geen IP meer van de dhcp-router omdat je op een ander kanaal zit ? Dat is namelijk al wat er gebeurt als de lampjes rood branden(beperkte verbinding). Hij pakt dan een of ander willekeurig ip namelijk. Hadden jullie ook dezelfde expanders (WRE54G) op de hogeschool hangen ?

En op een ander kanaal werken kan in testfase wel een oplossing zijn maar het probleem komt pas na een tijdje. Het werkt dus gewoon zoals het moet (beide lampjes zijn blauw, opgestart+verbinding) maar plotseling werkt het gewoon niet meer. De connectie is dan amper gebruikt.

Wat je normaal bij DHCP verwacht is dat je het eerst volgende vrije ip krijgt maar bij de expanders begon deze ook veel later in de reeks maar wel optellend per expander.

Edit Had het eventjes nog is doorgelezen maar je bedoelt dus eigenlijk dat je een expander geen mogenlijkheid geeft om te communiceren met de router waardoor alleen expander(1 of 2) effectief is. Helaas heb ik wel 2 expanders nodig om alles te dekken. En de expanders geven zelf al de melding aan dat ze geen (beperkte) verbinding hebben. Ik heb overigens ook regelmatig de expanders opnieuw ingestelt maar het probleem met de "beperkte verbinding" bleef terugkomen.

Meerdere routers in WDS is daarbij een stuk goedkoper dan de expander en doet wel wat hij moet doen lijkt me(ook al dacht ik dat ook van de range expanders maar vandaar mijn TS). Ik heb de expanders gebruikt omdat ik dacht dat dit direct ging werken zonder teveel getover.

[ Voor 21% gewijzigd door Emiel1984 op 18-04-2008 00:30 ]

[LTS][MTS][HTS]

Pagina: 1