WOL werkt niet, MSI K9N-SLI2F & XP PRO SP2

Pagina: 1
Acties:

• tinus89
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 27-02 09:01
Hallo,

In de volgende config:

MSI K9N SLI-2F
AMD sempron 3400+
2*512MB DDR2 533
Seagate+ Samsung harddisk, 1 IDE, ander SATA

Dit draai ik als NAS.

Ik heb dit nu continu aanstaan, alleen hij laat de harddisks downspinnen bij geen activiteit.
Aangezien dit echter een gigantische hoeveelheid up/downspins oplevert, ook vanwege het logboeken bijhouden etc, is dit niet zo geweldig voor mn schijven.

Daarom wil ik graag WOL werkend hebben. Dus dat de PC in standby gaat, tot iemand data vraagt, en dan weer aanspringt.

Als ik echter alles goed instel in de BIOS, en (volgens mij) ook in XP (PRO SP2 up to date), doet hij dit niet.

Is er iemand die even met me mee wil denken?

Alvast bedankt!

Verwijderd

Als ik echter alles goed instel in de BIOS, en (volgens mij) ook in XP (PRO SP2 up to date), doet hij dit niet.

...

wat doe je precies, WOL staat aan in bios, je stuurt vanaf je LAN een magic packet naar je mac adres?

Leg eens uit wat je gedaan hebt

Verwijderd

Misschien heb je de poorten niet goed open staan?

Hier heb ik ook heel lang mee lopen knooien maar het moet wel te doen zijn. Had het ook na een hele tijd wel werkend gekregen. Heb je trouwens wel een programma waarmee je hem aan probeert te zetten?

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2008 19:03 . Reden: typos ]

• tinus89
woow, snelle reactie!

Nja, begin nu een beetje te denken dat ik chinees probeer te praten zonder een woordenboek gezien te hebben.

Mijn ervaring met WOL was als volgt:

WOL aan in windows en BIOS. Vanaf andere pc in netwerk toegang vragen (verkenner) tot netwerkmap op die pc. Pc springt aan, en geeft mapinhoud weer.

Maar ik zal dan wel wat fout doen, aangezien dat niet gebeurt. Wat is bijvoorbeeld een magic packet?

Overigens begrijp ik niet helemaal wat de poorten met WOL te maken hebben? Ter info: het is alleen voor het interne netwerk, zonder internet.

Verwijderd

Als het alleen voor het netwerk is heb je geen open poorten nodig nee. Om die andere computer aan te zetten heb je een programma nodig die zo'n magic packet stuurt. Dat is een magisch pakketje waar de computer op reageert :).

Eerste hit bij google ;) http://magicpacket.free.fr/

Je moet ook even achter je MAC adres komen, maar daar kan je wel achter komen met ipconfig dacht ik.

Succes.

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

tinus89 schreef op donderdag 17 april 2008 @ 19:07:
woow, snelle reactie!

Nja, begin nu een beetje te denken dat ik chinees probeer te praten zonder een woordenboek gezien te hebben.

Mijn ervaring met WOL was als volgt:

WOL aan in windows en BIOS. Vanaf andere pc in netwerk toegang vragen (verkenner) tot netwerkmap op die pc. Pc springt aan, en geeft mapinhoud weer.

Maar ik zal dan wel wat fout doen, aangezien dat niet gebeurt. Wat is bijvoorbeeld een magic packet?

Overigens begrijp ik niet helemaal wat de poorten met WOL te maken hebben? Ter info: het is alleen voor het interne netwerk, zonder internet.
Als een andere PC "data vraagt" zou je PC moeten aanspringen op een PING request. Eer je PC echter is opgestart, kan de cliënt de moed al hebben opgegeven. Kun je niet gewoon zorgen dat je harddisks niet downspinnen?

WOL werkt trouwens perfect, en in de meeste gevallen ook via Internet. Ik kan vanaf iedere plek ter wereld mijn PC aanzetten, en vanaf die PC de rest in de huis, indien nodig. Je moet je er echter wel wat in verdiepen om achter het doen en laten van WOL te komen. :)

• tinus89
Ik dacht dus ook, dat op een gewone ping request de PC aan moest springen. De client kan de moed al hebben opgegeven, maar dan zou een 2e poging kort na de eerste succes moeten geven, maar dat gebeurt ook niet.

Maar ben ik nu de aparte software nodig waarmee ik een magic packet kan versturen, of moet het via verkenner ook gewoon kunnen?

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

tinus89 schreef op zondag 20 april 2008 @ 14:35:
Ik dacht dus ook, dat op een gewone ping request de PC aan moest springen. De client kan de moed al hebben opgegeven, maar dan zou een 2e poging kort na de eerste succes moeten geven, maar dat gebeurt ook niet.

Maar ben ik nu de aparte software nodig waarmee ik een magic packet kan versturen, of moet het via verkenner ook gewoon kunnen?
Magic Pckt via software..maar dat zijn maar kleine pakketjes. En dan nog Wake On MagicPckt aanzetten bij de eigenschappen van je NIC. (En Wake on PCI in het BIOS).

• tinus89
Okee.

Na veel proberen heb ik hem nu zo ver, dat hij in standby gaat, en ook weer aanspringt als ik info vraag, zonder Magic Packet dus.

Toch bedankt voor de hulp op dit gebied!

Dan dient zich het volgende aan:
De server start zelfs al op, wanneer een van de pc's gaat naar 'mijn netwerklocaties'. Is dit normaal, en zo nee: wat doe ik eraan?

Nu nog een andere vraag: waardoor kan de server nu nog opstarten, behalve wanneer iemand data vraagt? En is het verstandig om het IP hard in te stellen?

[ Voor 19% gewijzigd door tinus89 op 22-04-2008 20:06 ]

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
tinus89 schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 20:01:
Okee.

Na veel proberen heb ik hem nu zo ver, dat hij in standby gaat, en ook weer aanspringt als ik info vraag, zonder Magic Packet dus.

Toch bedankt voor de hulp op dit gebied!

Dan dient zich het volgende aan:
De server start zelfs al op, wanneer een van de pc's gaat naar 'mijn netwerklocaties'. Is dit normaal, en zo nee: wat doe ik eraan?

Nu nog een andere vraag: waardoor kan de server nu nog opstarten, behalve wanneer iemand data vraagt? En is het verstandig om het IP hard in te stellen?
De server start inderdaad op door de WOL die je in de bios hebt aangezet. Als je deze in de bios afzet dan heb je dit 'probleem' niet meer.

Daarnaast lijkt het me wel verstandig om je IP hard in te stellen omdat je altijd zeker bent van het IP van je server.

• tinus89
IP is inmiddels hard ingesteld.

Nu blijft voor mij alleen nog de vraag, waarom hij opstart als ik naar mijn netwerklocaties ga.
Want ik vraag dan geen rechstreekse data aan de server, of wel?

En wanneer ik WOL (gaat om onboard netwerkkaart) uit zet in de BIOS, dan boot hij toch helemaal niet meer als ik data vraag, of wel?

Verwijderd

Waarschijnlijk probeert windows dan toch nog wat data te versturen.

Dat weet ik niet zeker. Ik weet wel dat als je wol aanzet in de bios, en de computer helemaal uitschakelt hem weer aan kan krijgen met een magic packet.

• tinus89
Prima, geen probleem verder.

Nu is er alleen nog 1 ding waar ik tegenaanloop (het zit me niet mee, zal daarna niet langer zeuren:P):

Eerst schakelde hij bij geen activiteit de harddisks uit. Dit doet hij nog steeds (als ik dit instel). Alleen als ik dit uitzet, maar instel dat hij in standby of slaapstand moet gaan, vertikt ie dat....

Enig idee waar ik dat moet zoeken?

Verwijderd

energiebeheer in control panel?

• tinus89
Daar staat alles dus al goed, alleen hij powered niet down... (reboot van systeem helpt ook niet)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:39

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Je NIC zit dan wel op je moederbord, maar WOL blijft een topic voor Netwerken en niet PMG

Move PMG -> NT

Oslik blyat! Oslik!

• LuckY
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
tinus89 schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 20:22:
IP is inmiddels hard ingesteld.

Nu blijft voor mij alleen nog de vraag, waarom hij opstart als ik naar mijn netwerklocaties ga.
Want ik vraag dan geen rechstreekse data aan de server, of wel?

En wanneer ik WOL (gaat om onboard netwerkkaart) uit zet in de BIOS, dan boot hij toch helemaal niet meer als ik data vraag, of wel?
De uitleg hiervoor is : Pc1 wilt weten of server 1 bestaat Stuurt een ping (Krijg je een reply dan zegt server1 hier ben ik,dus hij ontwaakt uit slaapstand)

• tinus89
dion_b schreef op vrijdag 25 april 2008 @ 01:57:
Je NIC zit dan wel op je moederbord, maar WOL blijft een topic voor Netwerken en niet PMG

Move PMG -> NT
Sorry, niet bij nagedacht.
LuckyY schreef op vrijdag 25 april 2008 @ 09:17:
[...]

De uitleg hiervoor is : Pc1 wilt weten of server 1 bestaat Stuurt een ping (Krijg je een reply dan zegt server1 hier ben ik,dus hij ontwaakt uit slaapstand)
Dat was me na zelf uitzoeken ook duidelijk geworden inderdaad.

Nu rest alleen mijn laatste vraag nog: waarom gaat ie niet in standby/slaapstand?

• tinus89
Helemaal niemand een idee?
Pagina: 1