Toon posts:

HD / Blu-Ray etc, filmgrain, ruis e.d.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goeiedag,

Ik heb een kleine maand geleden een Toshiba 42Z3030D FullHD TV gekocht, met daarbij een PS3. Ik heb de tv daarnaast ook op mijn pc aangesloten via dvi to hdmi. de ps3 is ook via hdmi aangesloten, en beiden zijn ook vergulde connectors.

Nou viel het mij een tijdje terug op dat wanneer ik een gedownloadde mkv bestand afspeelde via mn pc, dat er behoorlijk wat ruis in zat... en wanneer ik meerdere films ging bekijken van verschillende hd types, zag ik dat er eigenlijk ALTIJD wel een ruis, of blokjes in zaten. Het beeld is wel scherp, maar niet echt kristal helder, wat ik eigenlijk wel verwachtte van HD.

Nu heb ik gister en vandaag voor het eerst wat Blu-ray films bekeken (300, Fantastic 4:ROTSS, Ocean's 11/12/13), en ook hier weer die ruis! Nou zit er door 300 sowieso een ruis om het wat rauwer te laten lijken heb ik gehoord, dus dat is misschien geen goed voorbeeld, maar nou is mijn vraag: Is het normaal dat al het HD materiaal niet zo verbluffend mooi is zoals beweerd wordt?
Ik heb nml voordat ik deze tv en ps3 had, nog nooit iets in HD gezien, bij niemand niet, dus kan het verder ook nergens mee vergelijken, maar als dit is zoals HD hoort te zijn, vind ik het eigenlijk helemaal niet zo heel mooi... Scherper, dat is het zeker, maar het lijkt of je overal duidelijk kan zien dat er een compressie is toegepast, zelfs bij de dure Blu-ray discs van soms over de 40 Gig!

Zoals ik al zei, ik heb het hiervoor nog nooit gezien, en mijn kennis van alles wat met HD te maken heeft is niet zo groot, maar kan iemand mij vertellen fo dit allemaal zo hoort, of dat er misschien iets mis is met mijn tv o.i.d...

Bij voorbaat dank!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:30

Stoney3K

Flatsehats!

Een beetje filmgrain is normaal, dat is een gevolg van het proces van filmproductie. Ook op 35mm film heb je tot op zekere hoogte last van korreligheid, in donkere scènes zul je dat meer merken dan de lichtere scènes, omdat in de donkere stukken vaak een grotere filmkorrel gebruikt wordt.

De vraag is wat je onder 'ruis' verstaat. Is het echt 'sneeuw' zoals bij een slecht afgestemde televisie? Of is het meer een vervormd videosignaal (iets verschoven, blokkerigheid enz) wat op een technisch probleem kan duiden? Een foto/screenshot zou hier wel handig zijn :)

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Verwijderd

Topicstarter
Blokkerigheid soms, maar dat is echt duidelijk compressie, voorbeeld van een mkv movie van Lost seizoen 4:

http://img181.imageshack.us/img181/858/lost1eq8.jpg

Maar het gaat mij hier vooral om de ruis, die meer duidt op dat korrelige, en dat zie ik dus OOK bij blu ray films. Heb 2 blu-ray discs op mijn harddisk staan, Lost season 3, en Legend of Zorro, en post daar wel wat screenshots van. Weet niet hoe ik ze zou moeten maken van een blu-ray disc, maar het is daar precies hetzelfde.

Lost:

http://img181.imageshack.us/img181/439/lost2wz1.jpg

http://img410.imageshack.us/img410/2346/lost3ap3.jpg
Zorro:

http://img181.imageshack.us/img181/1844/zorrowy6.jpg

http://img410.imageshack.us/img410/5390/zorro2dj0.jpg

Bij de 1 na laatste is het niet zo erg te zien, maar bij de rest kan je het vooral zien bij stukken waar geen detail in zit/hoort te zitten.

Het verschilt per film of het heel erg te zien is, of nauwelijks, maar het is er tot nu toe bij mijn bevindingen altijd! Dus ik vraag me af, of dit normaal is bij HD...

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2008 20:11 ]

Verwijderd

Nou klinkt het misschien heel dom/simpel maar het zijn wel films, geen foto's. Dit is volgens mij nog altijd opgenomen op een fimlrol. Slechts weinig films zijn digitaal opgenomen. Star wars episode 1, 2 en 3 wel... als ik het me goed herinner (3 zeker!)

Ik zie zelf niet echt iets om me zorgen over te maken. Je zit met mkv bestanden die gecomprimeerde versies van de film zijn, blu ray films zijn 25 GB groot ofzo. Een mkv in full-hd is misschien 8 of 13 gb groot. Je verliest meestal op de plekken waar weinig detail is, hier kan makkelijk gecomprimeerd worden. Daarbij moet je naar het bewegende beeld kijken, op pauze vindt je meestal wel meer fouten.
Ik merk het ook bij mkv bestanden, meestal bij rook of mist.

Misschien eens een idee om eens een rechtstreeks digitaal gemaakte film te bekijken, elephant dream ofzo. Gratis te downloaden en legaal. Even googlen. Zit niks van anologe filmrol tussen.

Verwijderd

Topicstarter
ff ter verduidelijking, alleen de bovenste screenshot is van een mkv, de andere 4 zijn van een blu-ray disc op mijn harddisk... vanuit het "stream" mapje wat op een blu-ray disc te vinden is. Zo ziet het er dus ook uit als ik een orginele BD afspeel met mijn ps3.

Het is ook niet dat het afschuwlijk is, maar eerder een beetje teleurstellend, als je, zoals ik dus deed, verwacht dat HD zo verbluffend mooi is... ja, in zeker zin ook wel, maar die ruis verpest dat wel een beetje. Maar als dat idd ligt aan hoe de film is opgenomen, dan hoop ik dat dat in de toekomst minder voor gaat komen.

Het is trouwens ook te zien wanneer de film draait, niet alleen wanneer ik hem op pauze zet, anders had het mij ook niet veel uitgemaakt.

Ik ben elephant dream aan het downen, en zal mn bevindingen posten. Bedankt voor jullie reply's in ieder geval!

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2008 19:27 ]

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:46
Dit is heel simpel een gevolg van het medium waarop films worden opgenomen; je zal altijd enige ruis hebben bij films die niet digitaal zijn opgenomen, wat voor 99% van films op blu-ray geldt. Ik schrok er in eerste instantie ook van, bijvoorbeeld bij March of the Penguins. Daar is een film gebruikt die van nature een vrij grove korrel heeft. Ook 300 heeft (kunstmatig) veel ruis in het beeld.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-02 13:22

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Niets vreemds te zien op die foto`s hoor; zo ziet het gros van de filsm er inderdaad uit :)

Digitale films hebben dit weer niet; kijk maar eens naar Ratatouille, die ziet er geweldig uit en ook andere animatiefilms zijn prachtig en zonder ruis.

Voor de rest; met wat hierboven al geschreven staat door anderen :)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• Kain_niaK
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-01-2025

Kain_niaK

Mijn hobby is niet werken

Die ruis/grain/noise of hoe je het wilt noemen is perfect normaal dat is gewoon eigen aan HD. Elke HD film met acteurs van vlees en bloed zal grain laten zien. Of het nu HDVD of BD of een x264 release is. Alleen animatie films zoals Monsters, Inc of Ratatouille hebben daar geen last van. Hoe dichter je bij het beeld zit hoe beter je het ziet en hoe donkerder het was toen er werd opgenomen hoe beter je het ziet. Wil je een extreem voorbeeld? Ik heb een Canon HV20, dat is een HD camcorder. Als ik een aantal instellingen een klein beetje verkeerd zet en je neemt op in de schemering of ergens met weining licht dan zie je ontzettend veel ruis. Van die ruis die lijkt te bewegen. Ik zit op mijn werk maar ik wil thuis wel eens een screenshot of kort filmpje posten. In het begin is dit verschijnsel mij ook opgevallen bij de eerste 720p films die ik bekeek. Maar het is dus volstrekt normaal. Zolang je niet te dicht bij zit heb je er geen last van terwijl je er echt op gaat letten. Het is gewoon eigen aan 1920 x 1080 en andere HD resoluties. Vraag me niet waardoor het veroorzaakt is.... iets met licht in ieder geval.

EDIT: Nog één ding. Hoe hoger de resolutie hoe meer dit opvalt omdat de rest zo scherp is als je begrijp wat ik bedoelt. Pak maar eens een poster afgedrukt in hoge resolutie op professioneel poster papier. Als je dan van heel dichtbij kijkt dan kun je ook een zeker vorm van ruis zien... hoe hoger de resolutie hoe meer het opvalt. Maar zeg nu zelf.... HD op een goed HD scherm ziet er toch stukken beter uit als een DVD ? En daar gaat het toch om :) .... het is nog niet perfect ... en zijn nog altijd opnames en geen echte real life beelden :P

[ Voor 19% gewijzigd door Kain_niaK op 17-04-2008 20:05 ]

en daar heb ik mijn beroep van gemaakt

• Mr.Qips
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17-02 21:49
Maar eigenlijk valt HD dan dus best wel tegen. Ik moet zelf zeggen dat het mij ook wat tegenviel, toen ik de eerste filmtrailers in HD op mn laptopje (720p) bekeek. Echter kijk ik vaak anime (japanse tekenfilms; ook in HD) en dat ziet er wel een stuk beter uit. Dat komt dan ook doordat het getekend is. 'Echte' films zien er blijkbaar niet veel beter uit dan op DVD.

• GoldenBatt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18-02 21:00
Je kijkt de films via de ps3, hoe speelt hij die af? Die moeten omgezet worden, want mkv vreet hij niet. Denk dat het hier aan ligt. HD films zien der bij mij veel beter uit, leverige kleuren, wat bij jou nogal tegen valt zo te zien. Natuurlijk hou je met MKV wel wat ruis enz, maar dat heb je op een blu-ray ook in mindere mate. Heb je al een echte blu-ray der in gestopt (lees: een echte disc)? Zie je dan verschill?

En verder, de Pure wite, en full colour range op de ps3 aangezet?

Specs!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:46
Elke HD film met acteurs van vlees en bloed zal grain laten zien.
Neen. Digitaal opgenomen films KUNNEN ruisvrij zijn, als men die keuze maakt. Het gebeurt echter vaak niet omdat de ruis juist wat kan toevoegen. Ik zou me een film als Saving Private Ryan bijvoorbeeld niet zonder de grove korrel die het beeld kenmerkt kunnen voorstellen.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

• Bartholdy
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 04-02 14:09
Als je bijvoorbeeld wat HD materiaal hebt van live beelden bijv: de Oscar uitreikingen of de Grammy
awards, dan is het vaak adembenemend goed van kwaliteit met nul ruis of artifacts. Het mooiste HD spul is dus te vinden met een camera die gebruikt wordt voor HD-TV opnames. Probeer eens daar wat van te vinden. Ik heb wat spul laatst van de Grammy uitzendingen bekeken in 40mbit kwaliteit en dat was perfect in elk opzicht.

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-02 13:22

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Bartholdy schreef op donderdag 17 april 2008 @ 20:33:
Als je bijvoorbeeld wat HD materiaal hebt van live beelden bijv: de Oscar uitreikingen of de Grammy
awards, dan is het vaak adembenemend goed van kwaliteit met nul ruis of artifacts. Het mooiste HD spul is dus te vinden met een camera die gebruikt wordt voor HD-TV opnames. Probeer eens daar wat van te vinden. Ik heb wat spul laatst van de Grammy uitzendingen bekeken in 40mbit kwaliteit en dat was perfect in elk opzicht.
Overigens worden die vaak Live doorgestuurd, waardoor je in principe met een ruw 'onbewerkt' digitaal signaal te maken hebt :)

Ik durf bijna te wedden, dat dezelfde uitreiking over 10 jaar wel ruis bevat, vanwege de tapes in het archief :) (tenzij ze nu al voledig digitaal archiveren...)

[ Voor 3% gewijzigd door Michael Knight op 17-04-2008 20:35 ]

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Verwijderd

Topicstarter
Heb hier wat screenshots van Elephant Dream gespeeld op mn pc, screenshots van mn 42" scherm.

]http://img181.imageshack.us/img181/1521/elephantdreamms3.jpg

http://img181.imageshack....035/elephantdream2sc1.jpg

http://img252.imageshack....407/elephantdream3hg4.jpg

Het is dus idd duidelijk dat wanneer het een digitaal geanimeerde film betreft, de ruis niet aanwezig is. Ik ga ook nog eens een BD van zo'n film bekijken...

Het hoort dus als ik het zo lees. In eerste instantie een geruststelling, aangezien ik dan geen problemen (of verkeerde instellingen) heb met mn tv.... (als het goed is)... maar dan valt HD me idd een beetje tegen eerlijk gezegd, want
Kain_niaK schreef op donderdag 17 april 2008 @ 19:51:Maar zeg nu zelf.... HD op een goed HD scherm ziet er toch stukken beter uit als een DVD ? En daar gaat het toch om :) .... het is nog niet perfect ... en zijn nog altijd opnames en geen echte real life beelden :P
Daar ben ik het dus niet helemaal mee eens... ja, het is een stuk scherper en gedetaileerder dan een dvd, maar wanneer ik een dvd op mijn oude crt keek (of welke crt dan ook), zag je die ruis niet! Het was er waarschijnlijk wel, maar die zie je daar dus niet, en als je dan naar een HD film kijkt, en je ziet wel scherper beeld, maar eigenlijk ook zo scherp dat dat soort dingen juist ook opvallen, kan dat best irritant zijn eerlijk gezegd... Ik ben dan niet zo heel erg te spreken over HD moet ik zeggen. Punt is alleen dat een dvd op een 42" fullhd scherm er ook niet meer echt super uit ziet.

Begrjip me niet helemaal verkeerd, en ben nog steeds wel blij met mn aankopen, maar had het toch wel anders verwacht...
GoldenBatt schreef op donderdag 17 april 2008 @ 20:17:
Je kijkt de films via de ps3, hoe speelt hij die af? Die moeten omgezet worden, want mkv vreet hij niet. Denk dat het hier aan ligt. HD films zien der bij mij veel beter uit, leverige kleuren, wat bij jou nogal tegen valt zo te zien. Natuurlijk hou je met MKV wel wat ruis enz, maar dat heb je op een blu-ray ook in mindere mate. Heb je al een echte blu-ray der in gestopt (lees: een echte disc)? Zie je dan verschill?

En verder, de Pure wite, en full colour range op de ps3 aangezet?
Nee nee, ik kijk geen mkv via mn ps3, ik kijk dat via mn pc, die is nml ook via dvi->hdmi op mn tv aangesloten. En alleen de eerste screen is een mkv. De andere zijn geripte BD's, volledig, op mijn harddisk. En ja, ik heb ook echte BD discs afgespeeld, zoals ik in mn startpost al zei, 300, fantastic 4 en ocean's 11/12 en 13.

Hoe kan je trouwens zien of het er bij jou beter uit ziet vraag ik me af, want een screenshot heeft toch niets met mijn monitor-instellingen te maken? En hoe hij het bij jou weergeeft is dan jouw monitor... dus dat snap ik niet helemaal...??

Pure white en full colour range staan aan, maar dan nog, dit waren geen ps3 screenshots (zou dus niet eens weten HOE ik die maak daarmee...), maar van mn pc.

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2008 20:12 ]

• GoldenBatt
Die eerste screen van Zorro keek ik even na, maar die vondt ik vrij donker, en niet echt mooi kwa kleuren... Heb hier een hele reeks aan hd films, maar vondt die screen wel wat minder vergeleken met de films die ik had, maar goed. Of de film is echt zo bedoelt, of de versie die jij hebt is wat grijzer

Overigens, die screen van Lost kan wel (de blokjes), dit heb ik ook een beetje met Heroes, die zijn maar 1GB ofzo per stuk, sommige 2GB. Dingen zijn nogal zwaar gecomprimeerd.

Specs!

Verwijderd

Topicstarter
GoldenBatt schreef op donderdag 17 april 2008 @ 21:08:
Die eerste screen van Zorro keek ik even na, maar die vondt ik vrij donker, en niet echt mooi kwa kleuren... Heb hier een hele reeks aan hd films, maar vondt die screen wel wat minder vergeleken met de films die ik had, maar goed. Of de film is echt zo bedoelt, of de versie die jij hebt is wat grijzer

Overigens, die screen van Lost kan wel (de blokjes), dit heb ik ook een beetje met Heroes, die zijn maar 1GB ofzo per stuk, sommige 2GB. Dingen zijn nogal zwaar gecomprimeerd.
Maar heb je dat beide op dezelfde monitor bekeken? Anders heb je geen goed beeld natuurlijk. Met andere woorden, is jouw pc ook op je hdtv aangesloten, waarmee je je films ook kijkt (vanaf ps3, blu-ray/dvd speler etc...)

Maar, sowieso heb ik een LCD hè... zwart is bij mij heel donkergrijs, en niet ZWART. Dus weet niet of jij misschien een plasma hebt, of een LCD waar de grijswaarden beter zijn

En idd, die eerste van Lost is ook een gecomprimeerde mkv, die andere 2 zijn van de Blu-ray uitvoering van Lost seizoen 3, dus zoals je m koopt in de winkel

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2008 21:16 ]

Verwijderd

Wall-e 1080p: Geen noise te zien in de hele trailer.
http://imageupload.com/out.php/i103171_walle.JPG

Hancock:
http://imageupload.com/out.php/i103172_hancock.JPG

StreetKings:
http://imageupload.com/out.php/i103173_sk.JPG

Iemand ervaringen met de noise op plasma? Heb het op een PX80 37" bijna niet ervaren.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 21-04-2008 03:40 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bij je eerste screen zie ik bijna geen ruis, wel lichte compressie als ik naar de achtergrond kijk,

Bij de andere 2 zie ik duidelijk ruis, vooral de laatste, precies zoals ik het bij andere films ook zie...

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Dude, wat jij uitlegt is volkomen normaal, dat zie je in de bioscoop ook :)

Wall-e is de enige zonder ruis, en dat komt omdat het een animatiefilm is. De rest heeft last van een heel simpel en opzettelijk verschijnsel: Dat heet scherptediepte, en het zorgt ervoor dat de achtergrond (waar niks interessants te zien is) onscherp is tegenover de voorgrond waar de actie gebeurt. En ja, iets onscherps heeft ook mee last van ruis... maar zoals ik al zei, het is volkomen normaal en verre van fout, het HOORT zelfs. :)

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik vind dat ik bij 1080 ruis ga zien juist cool, dat betekend dat het gewoon zo'n hoge res is geworden dat je de grain gaat zien! Ik krijg juist het gevoel van kwaliteit :)

[ Voor 14% gewijzigd door maratropa op 17-04-2008 21:55 ]

specs

Verwijderd

Surfsup: Deze film heeft echt veel ruis blijkbaar:
http://www.hostdump.com/host/out.php/i2976_surfup.JPG

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2008 20:12 ]

• GoldenBatt
Verwijderd schreef op donderdag 17 april 2008 @ 21:14:
[...]

Maar heb je dat beide op dezelfde monitor bekeken? Anders heb je geen goed beeld natuurlijk. Met andere woorden, is jouw pc ook op je hdtv aangesloten, waarmee je je films ook kijkt (vanaf ps3, blu-ray/dvd speler etc...)

Maar, sowieso heb ik een LCD hè... zwart is bij mij heel donkergrijs, en niet ZWART. Dus weet niet of jij misschien een plasma hebt, of een LCD waar de grijswaarden beter zijn

En idd, die eerste van Lost is ook een gecomprimeerde mkv, die andere 2 zijn van de Blu-ray uitvoering van Lost seizoen 3, dus zoals je m koopt in de winkel
Zelfde scherm, ik kijk al mijn gedownloade mkv's @ de pc, aangezien streamen naar de ps3 nog niet echt lukt/me inverdiept heb. En de pc te ver weg staat. Daarbij heb ik achter de pc een 5.1 set, en kan ik ongestoord kijken wat ik wil. Al heb ik hem ook wel eens even achter de tv gehad, ter vergelijking. Maakt niet veel uit, alleen groter scherm, leuker voor verder af.

Specs!

Verwijderd

Ik heb heb zelf de ruis niet als storend ondervonden. De ruis is dan ook inherent verbonden aan het medium film. Zelfs als het met een digitale camera is opgenomen kan je nog ruis hebben, bv een foto op iso 3200 maakt dat duidelijk.

Je zit natuurlijk met een beeld dat veel onthuld, detail enz. maar ook ruis dus.
Op mijn Fullhd 42" lcd zie ik het ook wel, en met films als elephant dream en ratatouille is dit weg of minder. Mijn idee... je ziet gewoon de film zoals hij opgenomen is. Ik ben tevreden hoor.

even over dvd: Als ik nu een dvd zou moeten bekijken op zo'n 42" lcd scherm zou ik dat nooit van zijn levensdagen willen doen in een resolutie van 576 x 480. Stel je de blokjes eens voor. Het voordeel van dvd op een crt was een beetje het "oplossend vermogen" van zo'n scherm. Onscherpte en details werden minder zichtbaar. Het verlies aan detail werd goedgemaakt en daarmee was ook de ruis minder zichtbaar. Hiervoor biedt dvd ook minder, het aantal beeldpuntjes van dvd en full-hd scheelt een factor 7,5. Niet gek dat je wat kwijt raakt.
Ik vond dvd op mijn "oude" breedbeeld CRT ook geweldig. Maar ik wil nu niet anders meer.

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:17

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Verwijderd schreef op donderdag 17 april 2008 @ 21:14:
Samsung's 52" LCD met leds schijnt wat contrast en zwartwaarden wel super te zijn, maar verder zit je aan een LCD. Bij plasma lijkt het ruis"probleem" niet echt een probleem te zijn. Kijk verder eens naar je instellingen in je TV: Haal allereerst alle verscherping van je HDMI bronnen af. Dat lijkt in het begin misschien wat softer als je dat erop had gegooid, maar je krijgt dan wel de echte bronscherpte te zien en niet dat opgepompte. Sowieso lijkt het nogal geregeld dat alles op een HDTV scherper dan scherp en met opgepompte onrealistische kleuren moet zijn, in plaats van enig realisme in de beelden.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Verwijderd

Kijk verder eens naar je instellingen in je TV:
De ruis is op de screenshots te zien dus ik denk niet dat het met tv-instellingen te maken heeft.

Dat van die samsungs met led verlichting is idd prachtig om te zien, zuiniger en heel mooi zwart.

Verwijderd

De ruis is volkomen normaal. Men schiet immers nog steeds op film, die daarna wordt ingescanned. Je kan er wel ruisonderdrukking overheen gaan gooien, maar daar neemt het detail door af. Trailers e.d. moet je niet naar kijken voor ruis, kan goed dat ze het ruis eruit hebben gefiltered om het beter comprimeerbaar te maken. Alles wat op film geschoten is heeft gewoon ruis in zich. Digitaal geschoten films kunnen nog steeds ruis bevatten. Enige wat geen ruis hoeft te bevatten is een animatie film zoals Toy Story. Maar er zijn genoeg van dat soort films waarbij men er juist ruis overheen gooit om het realistischer te maken. Dat je het met DVD's niet goed zag ligt aan de afmetingen van je scherm, en de gebrekkigheid van DVD. Het werd gewoon gemaskeerd. De ruis was ook daar aanwezig. De bron (de 35mm film bijv.) heeft dat namelijk ook. Men scanned het vanaf daar in.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2008 20:14 ]

Verwijderd

Modbreak:Gelieve thumbnails of URL links te maken en niet van de grote screenshots posten

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:17

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Sterker nog, ook als het digitaal geschoten is zul je de ruis zien. Op film heet zoiets overigens korrel. ;)

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

• nudie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02-02-2025
Wat ik altijd in de winkel zei als iemand me erop attent maakte dat er zoveel ruis was bij een HD-Film: "Ja dat klopt misschien wel, maar kijk is hoe scherp die ruis is!"

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Hillie schreef op maandag 21 april 2008 @ 08:22:
Sterker nog, ook als het digitaal geschoten is zul je de ruis zien. Op film heet zoiets overigens korrel. ;)
True, maar dan nog is daar een grens aan! Als je digitaal of elektronisch (video) schiet kun je je CCD veel harder driven dan je ooit aan (lichtgevoelige) film zult kunnen kopen. En dan ga je op een gegeven moment alleen nog maar ruis zien -- je shot is immers gruwelijk onderbelicht!

Een beetje ruis is normaal en dat wordt in CGI shots dan ook altijd toegevoegd. Immers, als er geen ruis opzit lijkt het al heel gauw nep en ziet iedereen 'hee, dit is een animatieshot!', terwijl een beetje filmgrain wonderen kan doen en je al gauw de indruk kan wekken dat het 'echt' gefilmd is.

Overigens worden veel films en TV-series al niet meer op 35mm geschoten: Er zijn voor de profi film- en video-industrie behoorlijk lompe camera's (HD of hoger, bv. Cineon) op de markt waardoor het hele productieproces digitaal kan verlopen. Uiteindelijk wordt het WEL op 35mm geprint. ;)

Overigens, een film waarin je duidelijk kan zien dat de animatie 'nep' is omdat er te weinig grain opzit is Beowulf. Die is zo'n beetje in elkaar gezet om grafisch te patsen en alles ziet er dan ook té clean uit.

Verwijderd

surf's up is bewust met grain geschoten om maar zo te zeggen,je moet niet vergeten,het is vaak ook de bron zelf,die die ruis heeft,Regisseurs gebruiken ook allerlei,belichtings ,ruis technieken om een bepaalde sfeer te creëren.En wat ook al gezegd word,ruis is vaak ook een goed teken,omdat het dan een teken is,datalle details zichtbaar worden.Met een DVD's,zijn de achtergronden nog wel eens wazig,vandaar dat je dus ook die details mist.

Animatie films als Cars,kunnen rechtreeks vanaf de computer om een schijfje gezet,om maar zo te zeggen,er hoeft niks omgezet te worden.Vandaar dat films als Cars er echt super uitzien!

Oude films moeten ook digitaal gerestaureerd worden om er goed uit te kunnen zien op blu ray,anders zie je gewoon te veel fouten in het oorspronkelijke materiaal.En dan is natuurlijk,maar net de vraag hoeveel aandacht er aan de restauratie word besteed,dat zie je met dvd's ook wel,de ene transfer is goed,maar de andere ronduit bagger :X .
Pagina: 1