Simpele IMAP server

Pagina: 1
Acties:

• F-X
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 26-03-2024
Alweer een mail server vraag??!!
Yep, maar dat is omdat de meeste, zo niet alle, voor mijn gevoel, over een uitgebreide mailserver gaat. Alsof iederen een eigen bedrijf aan huis heeft...

Om eerlijk te zijn, dat heb ik nu ook. Ik heb nl. Kerio mailserver op mijn linuxserver draaien. Deze draait nu nog op Suse 10.1, maar wil binnenkort daar Ubuntu server ed. op zetten.

Aangezien er geen geld van mijn rekening naar die van Kerio overgemaakt is, dacht ik dat het wel ok zou zijn als ik dan ook de meer legale versies vwb mail op mn server zou zetten. (oftewel: gratiz)

Wat ik wil is gewoon een (simpele) IMAP server zodat ik bij mijn mail kan vanaf mijn windows/linux en mac pc en vanaf een webmail client (voorkeur voor roundcubemail).

Ik hoef in principe geen SMTP server, want ik kan bij elke client gewoon de smtp van mn isp gebruiken. Maar dan moet de verzonden mail wel op de server opgeslagen worden. (euh, is dit duidelijk zo? :? )

Is er een imap server die zelf de mail van een pop server (van de isp) kan halen of moet daar perse bv fetchmail voor gebruikt worden?

m.a.w. kan ik af met 1 stukje software, of heb ik er nu ook gelijk meerdere nodig, zoals je in al die topics leest? LIJKT mij nl. zo overdreven, of heb ik dit helemaal mis?
Wat heb ik minimaal nodig?

• sjaakmans
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 27-01 17:02
Ik zelf gebruik ook een imap server on ubuntu. Vraag niet meer hoe ik het heb ingesteld. Beetje jammer dat ik het niet gedocumenteerd heb anders had je het kunnen krijgen.

Het programma wat ik gebruik als mail server is courier.

EDIT:
Sorry zag over het hoofd dat je de mail van de popbox van isp wilt halen 8)7

[ Voor 15% gewijzigd door sjaakmans op 17-04-2008 14:40 ]

Verwijderd

Een IMAP server is niets meer dan een manier om bestanden uit een maildir/mailbox op te halen.
Hoe die mail daar gekomen is ligt buiten het domein van de IMAP server.

Je kan dus inderdaad via fetchmail de mail lokaal laten afleveren, en die vervolgens uitlezen via IMAP.
Dat kan dan zowel via Roundcube, als via Thunderbird op een Mac of Outlook op een Windows machine.

Voor het zenden van mail kan je iets als ssmtp gebruiken, waar je dan als smarthost de SMTP server van je ISP instelt.

In het kort, je hebt minimaal 3 componenten nodig:

- de IMAP server, bijv. dovecot, of courier-imap. Dovecot is verreweg het simpelst.
- Iets dat de mail vanaf je ISP ophaalt en lokaal opbergt in een maildir, fetchmail of getmail.
- Een sendmail emulator voor het versturen van mail, ssmtp wordt hier vaak voor gebruikt.

De mail wordt dus door fetchmail/getmail binnengetrokken, in een maildir op de server weggezet, vervolgens log jij via Outlook/Roundcube/Thunderbird in en lees je de mail via IMAP uit, waarna je antwoorden en uitgaande mailtjes via ssmtp naar de SMTP van je provider gaan en van daar het internet op.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2008 14:45 ]

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19:50
Zelf zou ik voor een server eerder FreeBSD of Debian draaien, maar de gebruikelijke configuratie van email houd hier idd normaliter een combi van SMTP, antivirus/spam, POP/IMAP, Webmail en evt Groupware of andere applicaties in. Hiervoor zijn een aantal gratis en betaalde varianten.
Een paar veel gebruikte zijn:
SMTP (verzenden): Postfix, EXIM, Sendmail
Antivirus: Clamav, Amavis(d-new)
IMAP/POP3 (ontvangen/bekijken): Courier-imap, Dovecot
Webmail: IMP, Roundcube, Squirrelmail
Groupware: Open-Xchange, Egroupware, opengroupware, Zimbra, Groupwise
En niet te vergeten, fetchmail voor het 'poppen' van isp mailboxen natuurlijk ;)
Die groupware's zijn niet allemaal gratis/open source.
Omdat er veel verschillende configuraties mogelijk zijn moeten deze dus vaak ook apart geconfigureerd worden, hiervoor zul je dus wel eea aan documentatie door moeten nemen, zeker als je eea veilig en betrouwbaar wilt draaien.

• F-X
Verwijderd schreef op donderdag 17 april 2008 @ 14:43:
...
- Een sendmail emulator voor het versturen van mail, ssmtp wordt hier vaak voor gebruikt.
...
..., waarna je antwoorden en uitgaande mailtjes via ssmtp naar de SMTP van je provider gaan en van daar het internet op.
Maar moet ik ook een soort smtp emulator of server gebruiken? Ik zou toch ook gewoon bij elke client de smtp server van mijn isp kunnen invullen?
Alleen vraag ik mij af of dan de verzonden mailtjes dan wel automatisch in mijn 'verzonden items' folder komen op de server, zodat ik die ook op de andere clients zal zien. Of gebeurt dat soweiso wel omdat je een imap server gebruikt?

Verwijderd

F-X schreef op donderdag 17 april 2008 @ 15:10:
[...]

Maar moet ik ook een soort smtp emulator of server gebruiken? Ik zou toch ook gewoon bij elke client de smtp server van mijn isp kunnen invullen?
Alleen vraag ik mij af of dan de verzonden mailtjes dan wel automatisch in mijn 'verzonden items' folder komen op de server, zodat ik die ook op de andere clients zal zien. Of gebeurt dat soweiso wel omdat je een imap server gebruikt?
als je dat zo instelt in je mailclient, bij thunderbird moet je dan aanvinken "een kopie plaatsen in de map verzonden items" :)

• F-X
Wat voor voordeel heeft het eigenlijk om een smtp server te gebruiken ipv elke client de smtp server van de isp rechtstreekts te laten gebruiken?

Verwijderd

Elke UNIX machine heeft in principe sendmail aan boord, voor mails van de cron daemon, aliases, forwarders, etc etc etc.

Omdat sendmail een complete full featured MTA is, en die vaak niet nodig is, is er ssmtp.
ssmtp heeft ondersteuning voor smarthosts, en verder niks.
ssmtp is dus geen SMTP server, maar een SMTP client, hij doet niks anders dan mail naar buiten toe verzenden via de SMTP server van je ISP.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

F-X schreef op donderdag 17 april 2008 @ 15:20:
Wat voor voordeel heeft het eigenlijk om een smtp server te gebruiken ipv elke client de smtp server van de isp rechtstreekts te laten gebruiken?
Niet zozeer iets, maar je hebt een MTA nodig (die dan meestal ook smtp praat) om mailtjes heen en weer te schuifelen op een systeem.

Simpele oplossing: Debian (of Ubuntu, zelfde qua dit geloof ik) + fetchmail (voor POP3) + exim (Standaard Debian MTA die nog geweldig is ook) + dovecot (IMAP).

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

CyBeR schreef op donderdag 17 april 2008 @ 18:51:
[...]

Niet zozeer iets, maar je hebt een MTA nodig (die dan meestal ook smtp praat) om mailtjes heen en weer te schuifelen op een systeem.
Je hebt niet altijd perse een MTA nodig, op dit systeem komt er geen mail direct binnen via SMTP, alleen via fetchmail. Het rondschuiven van de mailtjes wordt dus door fetchmail gedaan.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op donderdag 17 april 2008 @ 18:54:
[...]

Je hebt niet altijd perse een MTA nodig, op dit systeem komt er geen mail direct binnen via SMTP, alleen via fetchmail. Het rondschuiven van de mailtjes wordt dus door fetchmail gedaan.
Nee. Fetchmail doet niet meer dan ze naar een lokale MTA doorsturen. Je hebt altijd een MTA nodig als je iets met mail wilt doen.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• software
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23-01 18:07
Misschien een overkill maar Zimbra kan alles wat je zegt.
Gratis en kan gedownload worden als een ubuntu bestand.
http://www.zimbra.com/community/downloads.html (er staat ubuntu 6.06 maar ik draai het op 7.10 zonder problemen)

Ik heb zelf de combinatie Zimbra + Ubuntu draaien. Ik moet zeggen, het draait heerlijk.
+ je kan een pop connector activeren die je emails van een pop mailserver haalt

[ Voor 8% gewijzigd door software op 17-04-2008 19:06 ]

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Puur uit nieuwschierigheid hoor, maar bestaat zoiets ook voor Windows?
Ik zou het wel leuk vinden om op m'n domain bij m'n hostingprovider b.v. een catch-all mailbox te maken, deze elke 5 minuten leeg te trekken met een soort van supersimpel mailservertje (POP connector? m'n ISP blockt port25, dus MX record zit er sowieso niet in), en de uitgaande mail ook via die supersimpele mailserver weer naar buiten te gooien, en dat dan te relayen naar de SMTP server van m'n ISP of hostingprovider.
Uiteraard user/pass protected, als het even kan met encryptie, en liefst op alternatieve poorten zodat ik ook van buitenaf connectie kan maken met m'n eigen mailserver. (maar dat kan ik ook oplossen in m'n router en dan poorten laten rerouten naar een andere poort dmv NAT)

[ Voor 29% gewijzigd door McKaamos op 17-04-2008 19:16 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Verwijderd

CyBeR schreef op donderdag 17 april 2008 @ 18:56:
[...]

Nee. Fetchmail doet niet meer dan ze naar een lokale MTA doorsturen. Je hebt altijd een MTA nodig als je iets met mail wilt doen.
Excuus, ik heb te lang geen fetchmail gebruikt.
Vervang in al mijn posts fetchmail voor getmail. :)
Die dumpt wel direct in maildirs.

Verwijderd

McKaamos schreef op donderdag 17 april 2008 @ 19:12:
Puur uit nieuwschierigheid hoor, maar bestaat zoiets ook voor Windows?
Ik zou het wel leuk vinden om op m'n domain bij m'n hostingprovider b.v. een catch-all mailbox te maken, deze elke 5 minuten leeg te trekken met een soort van supersimpel mailservertje (POP connector? m'n ISP blockt port25, dus MX record zit er sowieso niet in), en de uitgaande mail ook via die supersimpele mailserver weer naar buiten te gooien, en dat dan te relayen naar de SMTP server van m'n ISP of hostingprovider.
Uiteraard user/pass protected, liefst op alternatieve poorten zodat ik ook van buitenaf connectie kan maken met m'n eigen mailserver. (maar dat kan ik ook oplossen in m'n router en dan poorten laten rerouten naar een andere poort dmv NAT)
Getmail dus. :)
En ssmtp voor uitgaande mail dus.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Verwijderd schreef op donderdag 17 april 2008 @ 19:16:
[...]

Getmail dus. :)
En ssmtp voor uitgaande mail dus.
ook onder Windows als server? ;)

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19:50
Voor windows is hMailserver een handig ding http://www.hmailserver.com/

• riddles
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-05-2025
software schreef op donderdag 17 april 2008 @ 19:04:
Misschien een overkill maar Zimbra kan alles wat je zegt.
Zimbra is een geweldig programma en ik draai het zelf ook (onder Xen op CentOS 5.1), maar je moet wel met een stevige machine aankomen. Met de laatste versies (> 5) heb je minimaal 1,25GB aan geheugen nodig. Voor een productieserver wordt minimaal 2 GB aangeraden.

• F-X
Dankzij jullie begrijp ik er nu steeds meer van en kan ik wat meer gericht zoeken vwb ik nodig zou kunnen/moeten hebben.
Alleen is 1 ding me nog niet helemaal duidelijk.
Als je getmail gebruikt, heb je geen MTA nodig. Als je fetchmail gebruikt wel. Ik heb ook gelezen dat er mensen zijn die ipv een MTA een MDA (bv. procmail of maildrop) gebruiken.
Dus bv. fetchmail -> maildrop -> dovecot.
Zoals ik dit zo lees, kan je hiervoor dus een MTA of een MDA gebruiken. Zit er voor deze functie een verschil tussen een MTA en MDA? (maw, maakt het uit?)

Is het dan zo dat de meeste mensen een MTA gebruiken, omdat ze die ook gebruiken als SMTP server en dus, zeg maar, twee vliegen in een klap hebben?

Excuses, maar ik wil het liever zo goed mogelijk snappen en doorhebben, dan maar half...
Dan weet ik tenminste ook wat ik aan het doen ben bij het opzetten van zoiets en dat ik beter probleempjes op kan lossen, mochten die voor gaan komen.
Pagina: 1