[PHP] $_POST werkt niet onder deze .htaccess

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robg1984
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09-09 15:22
ik heb de volgende .htaccess welke ervoor zorgt dat wanneer ik naar www.website.nl/login ga, hij de index.php aanroept. ik zou eigenlijk in $_SERVER['PATH_INFO'] het woord 'login' moeten zien staan zodat ik die verder kan gebruiken, maar hier staat echter '404.shtml'... in $_SERVER['REQUEST_URI'] staat wel 'login'. Op zich geen ramp maar waar komt die 404.shtml vandaan?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Options +FollowSymLinks
Options +Indexes

RewriteEngine on
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-d
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-f
RewriteCond %{REQUEST_URI} !^/favicon.ico
RewriteRule .* index.php%{REQUEST_URI}

Als ik een inlogformulier gebruik en post, dan krijg ik een legen $_POST-array terug... als ik de .htaccess niet gebruik dan krijg ik wel een gevulde array terug... hoe kan dat?

Dit is het formulier:

PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
<?php
print_r($_POST);
/*
if ( $_GET['logout'] == 1 )
    $user->logout('http://'.$_SERVER['HTTP_HOST'].$_SERVER['PHP_SELF']);
if ( !$user->is_loaded() )
{
    //Login stuff:
    if ( isset($_POST['uname']) && isset($_POST['pwd'])){
      if ( !$user->login($_POST['uname'],$_POST['pwd'],$_POST['remember'] )){//Mention that we don't have to use addslashes as the class do the job
        echo 'Wrong username and/or password';
      }else{
        //user is now loaded
        header('Location: login');
      }
    }
    */
    ?>

<form name="login" method="post" action="login" />
        <table cellpadding="0" cellspacing="0" border="0">
            <tr><td>Gebruikersnaam:</td><td><input type="text" name="uname" /></td></tr>
            <tr><td>Wachtwoord:</td><td><input type="password" name="pwd" /></td></tr>
            <tr><td>Onthouden?:</td><td><input type="checkbox" name="remember" value="1" /></td></tr>
            <tr><td></td><td><input type="submit" value="Inloggen" /></td></tr>
        </table>
    </form>
    <?php
/*
}
else{
  //User is loaded
  echo '<a href="logout">logout</a>';
}
*/
?>

Mijn doel is dat ik een url kan gebruiken als:
www.website.nl/login/do/1/bla/bli/etc/etc...

die me dit terug geeft:

$_GET['page']='login'
$_GET['action']='do'
$_GET['id']=1
$_GET['attr1']='bla'
$_GET['attr2']='bli'
en dan nog onbeperkt aantal attributen $_GET['attr3'], $_GET['attr4']...etc...

(in een zo kort mogelijke .htaccess, het kan met de .htaccess die ik nu gebruik maar dan werkt de POST niet goed...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij ben je op zoek naar MultiViews en niet naar mod_rewrite regeltjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robg1984
Ok, bedank voor de tip, ik zal dat eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robg1984
ok, ik heb MultiViews werkend...nu heb ik nog steeds het probleem dat POSTEN niet werkt...met onderstaand formulier.

De site als volgt in elkaar, elke url komt bij index.php uit. Index.php kijkt vervolgens welk bestand geinclude moet worden:
www.website.nl => home.php
www.website.nl/about => aboutus.php

wanneer ik het formulier plaats in home.php krijg ik gewoon een gevulde post-array terug, plaats ik dit formulier in aboutus.php dan krijg ik een lege array terug. Het enige verschil is dus hoe de pagina wordt aangeroepen (zie URL's hierboven).

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
<?php
print_r($_POST);
?>
<form name="test" action="" method="post">
    <table>
    <tr><td>Naam:</td><td><input type="text" name="gebruikersnaam" /></td></tr>
    <tr><td>Wachtwoord:</td><td><input type="password" name="wachtwoord" /></td></tr>
    <tr><td></td><td><input type="submit" name="submit" value="Inloggen" /></td></tr>
    </table>
</form>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16:38

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Zet in je action eens de URL, dus http://www.website.nl/about.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robg1984
helaas, weer geen gevuld array.
dat had ik overigens eerst ook al geprobeerd, als ik de website helemaal kaal hou, alles eruit, behalve de multiviews dan krijg ik ook geen resultaat...

wanneer ik in de action www.website.nl/aboutus.php OF aboutus.php zet, dus het bestand direct aanroep zonder tussenkomst van multiviews, dan werkt het wel!

in .htaccess staat nu:
code:
1
2
3
4
5
#engine aanzetten
Options Indexes FollowSymLinks MultiViews All

#voorgebruik van multiview-url, index.php handel de gevraagd url af
ErrorDocument 404 /index.php

in index.php staat een functie die de url stript, de eerste waarde (aboutus in dit geval) is dus de pagina en aboutus.php wordt dan geinclude!

de code van index.php

PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
function convertUrl(){
    if(isset($_SERVER['REQUEST_URI'])){
        $args=substr($_SERVER['REQUEST_URI'],1);
        if(!empty($args)){
            $args=explode('/',$args);
            $amount=count($args);
            $get['page']=$args[0];
            if($amount>1){
                $get['id']=$args[1];
            }
            if($amount>2){
                $get['action']=$args[2];
            }
            if($amount>3){
                for($i=3;$i<$amount;$i++){
                    $get['attr'][]=$args[$i];
                }
            }
        }
    }
    return $get;
}

//CONVERT URL
$get = convertURL();

//INCLUDE BODY
if(isset($get['page']) && file_exists($get['page'].'.php')){
    include_once $get['page'].'.php';
}
else{
    if(isset($get['page']) && $get['page']!=='home'){
        include_once 'errors/404.php';
    }
    else {
        include_once 'home.php';
    }
}

[ Voor 35% gewijzigd door robg1984 op 17-04-2008 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robg1984
aha, dit staat in $_SERVER:

[REQUEST_METHOD] => GET

in plaats van post, hoe kan dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens-R
  • Laatst online: 29-12-2024
Waarschijnlijk omdat je wat parameters uit de URL haalt?

[ Voor 4% gewijzigd door Laurens-R op 17-04-2008 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robg1984
ja maar daar doe ik toch alleen met het php script (request_uri) wat mee?
en als dat zo zou zijn? waarom hebben dan niet meer mensen dit probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Ik denk dat ik ongeveer al begrijp hoe het nu werkt. Omdat je in je errordocument naar /index.php verwijst, zal bij elke 404 naar die pagina verwezen worden. Ook 'kloppende' urls (dus http://www.website.nl/about) worden waarschijnlijk onder het mom 404 door de server naar index.php verwezen. Dat is geen probleem, aangezien index.php keurig in staat is om de gegeven URL te parsen en de gewenste inhoud voor te schotelen.

Wellicht is er in about.php (en eigenlijk dus ook index.php) geen POST-data meer beschikbaar omdat de server de request middels 404 inmiddels naar index.php verwezen heeft.

Mijn theorie is natuurlijk heel gemakkelijk te controleren, haal de ErrorDocument directive eens uit de .htaccess, werkt de boel dan nog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robg1984
als ik die directive weg haal, dan werken heel die multiviews niet meer. dus kan dat niet even snel controleren, of ik moet er een andere .htacces.

Maar goed, je zou best eens gelijk kunnen hebben, het klinkt logisch.
De vraag is, hoe los ik dit op? multiviews werken toch altijd met dit principe? althans, als ik kijk naar tutorials op het web. moet ik dan toch een gewone mod_rewrite gebruiken? Zo ja, dan geldt mijn eerste vraag weer uit de topicstart onderaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ik gok er op dat een redirect (door apache misschien?) zorgt dat je POST verloren gaat en na de redirect het dus een GET wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robg1984
precies, dat was inderdaad ook al een beetje het antwoord van Patriot, de POST raakt verloren, dus is die er niet meer, dus is het een GET...maar klopt het dat dat altijd is met multiviews of gebruik ik het verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouZz
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

WouZz

Elvis is alive!

Zet dit in je .htaccess en alles gaat naar je index.php:

code:
1
2
3
4
5
6
7
<IfModule mod_rewrite.c>
  RewriteEngine On

RewriteRule ^(.*)$ /index.php/$1 [L,QSA]
</IfModule>

Geen geneuzel met errordocs of redirects..

On track

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

robg1984 schreef op donderdag 17 april 2008 @ 21:22:
als ik die directive weg haal, dan werken heel die multiviews niet meer. dus kan dat niet even snel controleren, of ik moet er een andere .htacces.

Maar goed, je zou best eens gelijk kunnen hebben, het klinkt logisch.
De vraag is, hoe los ik dit op? multiviews werken toch altijd met dit principe? althans, als ik kijk naar tutorials op het web. moet ik dan toch een gewone mod_rewrite gebruiken? Zo ja, dan geldt mijn eerste vraag weer uit de topicstart onderaan ;)
Dat is dus juist het idee, MultiViews werkt inderdaad niet op die manier. Wat jij nu hebt is echter meer een gehackte versie van wat je wilt bereiken, het kan blijkbaar ook door de ErrorDocument directive op een bepaalde file te zetten, en de URL in de file te parsen. Het enige nadeel (en dat is puur zo'n nadeel) is dat je dan geen POST-requests kunt gebruiken.

Het voorbeeld dat WouZZ geeft zou inderdaad moet werken, maar om zeker te weten dat dát stukje code ook daadwerkelijk aan het werk is zou ik even zorgen dat er verder niets in de .htaccess staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Patriot schreef op donderdag 17 april 2008 @ 23:10:
Het enige nadeel (en dat is puur zo'n nadeel) is dat je dan geen POST-requests kunt gebruiken.
Betekent "Dat is puur zo'n nadeel"? Dat is gewoon een compleet onacceptabel nadeel. De keuze voor GET of POST moet een bewuste, eigen keuze zijn gebaseerd op bijvoorbeeld het idempotent zijn van de actie die volgt. Als een trucje het onmogelijk maakt om voor de juiste http method te gaan, dan moet dat trucje per direct weg en nooit meer doorverteld worden.

Beetje overdreven neergezet misschien, maar veel te veel mensen weten het verschil tussen deze http methods niet en dat is een slechte zaak.

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Voutloos schreef op vrijdag 18 april 2008 @ 08:17:
[...]

Betekent "Dat is puur zo'n nadeel"? Dat is gewoon een compleet onacceptabel nadeel. De keuze voor GET of POST moet een bewuste, eigen keuze zijn gebaseerd op bijvoorbeeld het idempotent zijn van de actie die volgt. Als een trucje het onmogelijk maakt om voor de juiste http method te gaan, dan moet dat trucje per direct weg en nooit meer doorverteld worden.

Beetje overdreven neergezet misschien, maar veel te veel mensen weten het verschil tussen deze http methods niet en dat is een slechte zaak.
Het was inderdaad een understatement. Dat het verkeerd gebruik van het HTTP-protocol is moge duidelijk zijn, niet alleen omdat POST-requests onmogelijk worden maar ook omdat er waarschijnlijk bij elke pagina een 404 header meegestuurd word. Een browser kan er dan in principe voor kiezen om een eigen errorpagina te laten zien (doet IE7+ niet zoiets?), dus de kans bestaat dan ook nog eens dat het überhaupt niet werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robg1984
WouZz schreef op donderdag 17 april 2008 @ 22:21:
Zet dit in je .htaccess en alles gaat naar je index.php:

code:
1
2
3
4
5
6
7
<IfModule mod_rewrite.c>
  RewriteEngine On

</IfModule>

Geen geneuzel met errordocs of redirects..
Ik heb dit gebruikt. Verder staat er niets in de .htaccess.
Ik heb hiermee echter hetzelfde probleem.

In index.php include ik het bestand wat opgevraag wordt...
als ik het formulier in home.php zet dan werkt het wel, zet ik het in aboutus.php dan werkt het niet :S Weer een lege post-array...

Het kan niet komen doordat ik het bestand include, want dan zou het in home.php ook niet moeten werken...

Kan het komen door dat hij die opgevraagd url doorverwijst naar index.php?
Hmmm... ook dan zou hij het in home.php niet moeten doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bozozo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20-02 16:10

Bozozo

Your ad here?

Voor de duidelijkheid: die QSA parameter betekent "Query String Appended" en vertelt je server dat hij het post array ook moet meeverhuizen naar de nieuwe interne URL.

Verder lijkt het me een kwestie van var_dump($_POST) en een beetje debug werk.

TabCinema : NiftySplit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Hoe roep je het nu aan? Want de links werken nu alleen als het http://www.website.nl/index.php/about is.

[ Voor 20% gewijzigd door Patriot op 18-04-2008 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robg1984
Klopt, misschien heb je iets aan de site waar ik het probeer. Hier staat verder niks op dan de scripts hierboven: www.gekkebrabander.nl...

in home.php en aboutus.php staan exact dezelfde formulieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouZz
  • Niet online

WouZz

Elvis is alive!

Vreemd.. doe anders ook ff een print_r van $_SERVER erbij

/edit:

Zie nu dat je aboutus een 404 terug geeft.. er zit dus iets niet goed in je config

/edit2:

Je hebt dus nog die ErrorDocument directive er in staan. Oftewel, er wordt een internal redirect gedaan bij alles wat niet bestaat. Dus gebruik die .htaccess die je eerst had, of die ik gepost heb.

[ Voor 85% gewijzigd door WouZz op 18-04-2008 16:25 ]

On track

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kosty
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 02-09 00:16
Euhm, als ik even iets mag zeggen ;)

Als je /home gebruikt (*jelink*/home) voor de form (zoals wat je zou doen bij aboutus(*jelink*/aboutus)) werkt het form ook niet hoor...?

[ Voor 10% gewijzigd door Kosty op 18-04-2008 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robg1984
Kosty schreef op vrijdag 18 april 2008 @ 16:25:
Euhm, als ik even iets mag zeggen ;)

Als je /home gebruikt (*jelink*/home) voor de form (zoals wat je zou doen bij aboutus(*jelink*/aboutus)) werkt het form ook niet hoor...?
klopt...
WouZz schreef op vrijdag 18 april 2008 @ 16:17:
Vreemd.. doe anders ook ff een print_r van $_SERVER erbij

/edit:

Zie nu dat je aboutus een 404 terug geeft.. er zit dus iets niet goed in je config

/edit2:

Je hebt dus nog die ErrorDocument directive er in staan. Oftewel, er wordt een internal redirect gedaan bij alles wat niet bestaat. Dus gebruik die .htaccess die je eerst had, of die ik gepost heb.
Dit is mijn huidige .htaccess...

<IfModule mod_rewrite.c>
RewriteEngine On

</IfModule>

in $_SERVER zie ik inderdaad 404 staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouZz
  • Niet online

WouZz

Elvis is alive!

ok, /.htaccess geeft een 403 terug, /home en /aboutus een 404. Oftewel, standaard apache response headers. Daarna wordt je index.php aangeroepen.

Vraag 1). Weet je absoluut zeker dat dit je .htaccess is?
Vraag 2) Heb je aanpassingen gedaan aan httpd.conf ?
Vraag 3) Zet je print_r($_SERVER) eens online

On track

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Patriot schreef op donderdag 17 april 2008 @ 23:10:
[...]
Het enige nadeel (en dat is puur zo'n nadeel) is dat je dan geen POST-requests kunt gebruiken.
Dat is echt niet het enige nadeel hoor, het andere nadeel is dat je de basis werking van de webserver om zeep hebt geholpen.

Zo zal in een dergelijke situatie bijvoorbeeld de error log propvol met 404's komen te staan en zal het dus ook onmogelijk worden om statistieken uit te lezen.

@TS:

Multiviews heeft niets te maken met rewrite, zet even multiviews aan (Options +Multiviews) en haal heel dat rewrite gebeuren weg, probeer het dan eens aan de praat te krijgen.

Lees ook even goed in de Apache manual wat multiviews precies doet, dan zal veel duidelijk worden.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 18-04-2008 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robg1984
WouZz schreef op vrijdag 18 april 2008 @ 16:39:
ok, /.htaccess geeft een 403 terug, /home en /aboutus een 404. Oftewel, standaard apache response headers. Daarna wordt je index.php aangeroepen.

Vraag 1). Weet je absoluut zeker dat dit je .htaccess is?
Vraag 2) Heb je aanpassingen gedaan aan httpd.conf ?
Vraag 3) Zet je print_r($_SERVER) eens online
1: Ja
2: Nee, hier kan ik niet eens bij
3: Zie www.gekkebrabander.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouZz
  • Niet online

WouZz

Elvis is alive!

Ok, je hebt dus een probleem. kijk maar naar
[PATH_TRANSLATED] => redirect:/index.php/404.shtml
Wat er gebeurd: Je request komt binnen: niet gevonden -> redirect naar /404.shtml, vervolgens rewrite naar /index.php/404.shtml

Oftwel. In de httpd.conf staat als ErrorDocument 404.shtml ingesteld. Om een of andere reden wordt pas na deze redirect een rewrite gedaan. Normaal gesproken is dat anders om.

Ik zou bij je host navragen wat je hier aan kan doen.

De andere optie is Multiviews gebruiken, maar dan komt niet alles meer uit bij je index.php. Het enige wat mulitviews doet is automatisch .php (of andere bestaande extensie aan je pad 'toevoegen').

On track

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robg1984
WouZz schreef op vrijdag 18 april 2008 @ 16:56:
Ok, je hebt dus een probleem. kijk maar naar

[...]

Wat er gebeurd: Je request komt binnen: niet gevonden -> redirect naar /404.shtml, vervolgens rewrite naar /index.php/404.shtml

Oftwel. In de httpd.conf staat als ErrorDocument 404.shtml ingesteld. Om een of andere reden wordt pas na deze redirect een rewrite gedaan. Normaal gesproken is dat anders om.

Ik zou bij je host navragen wat je hier aan kan doen.

De andere optie is Multiviews gebruiken, maar dan komt niet alles meer uit bij je index.php. Het enige wat mulitviews doet is automatisch .php (of andere bestaande extensie aan je pad 'toevoegen').
Ok, ik ga het navragen bij mijn hosting maar kan ik dit niet zelf oplossen in de .htaccess?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouZz
  • Niet online

WouZz

Elvis is alive!

robg1984 schreef op vrijdag 18 april 2008 @ 17:09:
[...]

Ok, ik ga het navragen bij mijn hosting maar kan ik dit niet zelf oplossen in de .htaccess?
Nee, het probleem is dat er buiten jouw configuratie om een internal redirect wordt gedaan naar 404.shtml. Daar moet je vanaf zien te komen want hiermee verlies je dus je post data.

Wat je misschien wel kan proberen is kijken of je toch met een eigen ErrorDocument kunt werken. Zorg dan wel dat je PHP een HTTP 200 laat sturen voor 'goede' requests, en een HTTP 404 voor niet bestaande requests. Ik weet niet wat er dan gebeurd met je log files, zoals eerder vermeldt, en waarschijnlijk verlies je ook dan je POST data.

[ Voor 3% gewijzigd door WouZz op 18-04-2008 17:21 ]

On track

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zonder de hele thread gelezen te hebben (en dus waarschijnlijk Spuit 11):

POST-gegevens worden niet doorgegeven door ErrorDocuments.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soczol
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:53

soczol

Doet iets met energie

robg1984 schreef op vrijdag 18 april 2008 @ 16:29:
Dit is mijn huidige .htaccess...

<IfModule mod_rewrite.c>
[..]
</IfModule>
Is mod_rewrite wel actief op de server? Als dit niet zo is, dan wordt het hele <IfModule> stuk natuurlijk overgeslagen, dit kun je waarschijnlijk het beste navragen bij je hoster. Je kunt ook proberen om de <IfModule> tags weg te halen; krijg je dan een 'Internal Server Error' dan is mod_rewrite niet actief.

Wat betreft het ErrorDocument: mogelijk staat er in een parent directory nog een .htaccess met daarin een ErrorDocument, anders is dit iets wat standaard door je hoster geregeld wordt.

[ Voor 30% gewijzigd door soczol op 19-04-2008 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robg1984
soczol schreef op zaterdag 19 april 2008 @ 19:03:
[...]

Is mod_rewrite wel actief op de server? Als dit niet zo is, dan wordt het hele <IfModule> stuk natuurlijk overgeslagen, dit kun je waarschijnlijk het beste navragen bij je hoster. Je kunt ook proberen om de <IfModule> tags weg te halen; krijg je dan een 'Internal Server Error' dan is mod_rewrite niet actief.

Wat betreft het ErrorDocument: mogelijk staat er in een parent directory nog een .htaccess met daarin een ErrorDocument, anders is dit iets wat standaard door je hoster geregeld wordt.
is actief... anders zou hij he rewrite ook niet moeten doen trouwens, en dat doet hij wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DPLuS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

DPLuS

Je kunt natuurlijk ook gewoon het Zend Framework gaan gebruiken als je Pretty URL's wilt gebruiken.
Ook CakePHP ondersteunt deze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brakkie
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Brakkie

blaat

DPLuS schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 14:26:
Je kunt natuurlijk ook gewoon het Zend Framework gaan gebruiken als je Pretty URL's wilt gebruiken.
Lijkt me een beetje overdreven om een heel framework te gaan gebruiken wanneer je alleen nette urls wil :p

Systeem | Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouZz
  • Niet online

WouZz

Elvis is alive!

DPLuS schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 14:26:
Bovendien, hoe denk je dat www.server.com/niet/bestaand/pad bij jouw Zend uitkomt?

On track

Pagina: 1