[XP] Kixtart word niet geinstalleerd.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik heb een opdracht voor school. Hiervoor moet ik een script gaan bouwen. Aangezien ik dat nog nooit gedaan heb lijkt het me leuk om er wat over te leren maar.. Ik moet van school het volgende programma gebruiken:

Kixtart.

Deze heb ik gedownload van kixtart.org
De laatste release heb ik gedownload en de map neer gezet op mijn bureaublad. Deze heb ik vervolgens op deze locatie ook laten uit pakken.

Als ik in de map kijk zie ik het volgende staan:
Afbeeldingslocatie: http://img139.imageshack.us/img139/6615/kixpy3.jpg

Ik heb KIX32 uitgevoerd door gewoon dubbel klik te doen dan komt er heel snel een CMD en gaat dat weer weg.
Als ik de WKIX32 aanklik krijg ik een ander scherm te zien:
Afbeeldingslocatie: http://img329.imageshack.us/img329/3218/kix2ba1.jpg

Ik snap er zeer weinig van.

Ik heb gekeken op KiXtart forum maar daar stond weinig in over een installatie. Op Microsoft.com zag ik voorbij komen dat ik de .dll moet neer zetten in c:/windows/system
Dat heb ik gedaan.. En dan in CMD kix32 typen en dan zou die moeten gaan werken.
Dat werkt totnog toe niet. zelfde geld voor kix32.exe

Moet er wel een applicatie gestart worden?
Weet iemand de installatie procedure.

Hier op tweaks, kwam ik wel wat tegen maar niet echt veel wat betreft installatie van Kixtart.
Google leverd voor mij ook weinig uitkomst.

Ik weet dat het misschien een klein beetje een beginners vraag is.. Maar ik kom er echt niet uit.. Ben nu al uren bezig om dit voor elkaar te krijgen. Zowel gisteravond als vandaag..

Zou iemand mij kunnen helpen??

Moet er wel een applicatie gestart worden als ik die KIX32 aan klik?
Weet iemand de installatie procedure.
Er zou een map in prog files moeten komen na het aanklikken van KIX32 maar hier zie ik niets van.

Mvg, Jack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kix32.exe is gewoon de executable die je geschreven script uitvoert.

Je maakt dus met bijvoorbeeld notepad een kix script en dat kan je dan uitvoeren met:

kix32.exe scriptnaam.kix

Vervolgens wordt dus je kix script uitgevoerd. That's all. Er is voor kix dus geen installatie nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kixtart is er voor het uitvoeren van een script.
Totaal geen installatie nodig en dubbelklikken hoort ook dat pop-up scherm te geven.
wkix32 <script.kix> is de goede commandline, de rest is optioneel.

Op windows domeinen wordt het meestal in de NETLOGON folder gezet, samen met de uit te voeren scripts. (Waarbij via de domeinpolicy (per gebruiker) het script bij het inloggen automatisch wordt gestart, mits je de goede opdrachtregel neerzet bij de gebruiker zelf.

Dus mijn vraag is, wat wil je precies bereiken met Kixtart
of nog beter, wat wil je als eindproduct?

*EDIT:
Als test, kan je in de NETLOGON (mits domein) de bestanden van Kixtart neerzetten.
Bij de gebruiker, als uitvoer- / opdrachtregel voor inlogscript neerzetten: "wkix32 test.kix"
Maak dan het bestand "test.kix" aan en zet daar hetvolgende in:

Messagebox "test"

En zet het bestand in de NETLOGON folder.
Log nu met de gebruiker in op het domein en er zou een pop-up moeten komen =)

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2008 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dank jullie voor je andwoord. Ik weet wat ik moet doen dan.

Ik zal mijn school opdracht posten. Dan zie je wat ik moet doen:

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Beroepssituatie

De firma Hoeben uit Zoetermeer heeft een nieuw corporate netwerk geïnstalleerd binnen haar organisatie. Een nieuw aangenomen medewerker wordt belast met het beheer van het netwerk. De medewerker wil een aantal loginprocedures geautomatiseerd hebben.Jij bent scriptprogrammeur van beroep. De firma Hoeben heeft je benaderd en vraagt aan jou een aantal scripts te schrijven met het programma Kixtart. Kixtart is een scriptingtaal speciaal voor netwerkdoeleinden. De scripts moeten de volgende taken uitvoeren:

• de folder \[servername][share] moet toegekend worden met de driveletter U:\ aan de ingelogde clients
• de netwerkprinter met het IP-adres 192.168.1.250 moet toegekend worden aan clients en op default geset worden

Er wordt door de firma Hoeben aan jou gevraagd het script te schrijven en een demonstratie te geven.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Dat is alles, Ik snapte alleen niets van Kix =/
Nu gaan we het gewoon proberen..

Van Netlogon snap ik het wel.. In ons SBS netwerk gebruiken we ook die scripts in sysvol. Die begin ik lichtelijk te snappen.

EDIT** Als andwoord op: HendrikdeTovena edit..

Ik kan het wel proberen om me eigen script te pakken.. Daarmee kan ik het testen. Ik zit wel in een domein.. Maar dat maakt dan niet uit als ik die script naam naar .kix wijzig.. toch?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2008 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marccom
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 28-07 21:09
Ik heb een vrij uitgebreid Kix script gemaakt in een Windows 2000 domein wat uitlas in welke groep een gebruiker zat en daaraan netwerk shares en printers verwijderde of koppelde en heb het later ook wel is gebruikt om wat registry settings te laten veranderen maar wat je er lokaal mee moet / kan...

Anyway, de documentatie is uitgebreid beschreven: http://www.kixtart.org/manual/ en wat voorbeeldjes heb je hier:

http://home.wanadoo.nl/scripting/index-kix-scripts.htm

Whoop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Thanks Marccom. De Wanadoo had ik ook net pas gevonden. Ik moet dat nog even door kijken wat er precies instaat.

EDIT**

Als test, kan je in de NETLOGON (mits domein) de bestanden van Kixtart neerzetten.
Bij de gebruiker, als uitvoer- / opdrachtregel voor inlogscript neerzetten: "wkix32 test.kix"
Maak dan het bestand "test.kix" aan en zet daar hetvolgende in:

Messagebox "test"

En zet het bestand in de NETLOGON folder.
Log nu met de gebruiker in op het domein en er zou een pop-up moeten komen =)

++++++

Vraag:

Ik log al in met een script, Kan ik deze er dan bijvoorbeeld gewoon er bijzetten???
Dus.. Kan ik met meerdere scripts laten opstarten als ik me aanmeld?

EDIT**

Kan ik hem ook lokaal uitvoeren op een thuis computer zonder domein.. Dan moet ik hem ook in de sysvol map zetten neem ik aan en dat die dan bij het aanmelden het bestand start??

Erg grappig is ook :P,, Ik ga naar notepad.. Open deze.. maak een document en sla deze op als: test.kix
Toch maakt die er dan een TXT document van.. Omdat hij deze extensie niet kent?? .bat werkt wel gewoon..

[ Voor 94% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2008 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marccom
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 28-07 21:09
Ik gok dat je geen sysvol map gaat tegenkomen op je XP desktop... Die krijg je alleen met een dc. Aanmaken heeft ook geen nut gezien XP geen AD serveert. Een loginscript kun je lokaal aanroepen. Instellen via computer management, gebruikers en dan bij het profile tabje van je gebruiker (XP Pro). Je zou is kunnen beginnen met het drivemappen van een gedeelde map op je lokale pc. Zoiets: http://www.windowsnetwork...s_tutorials/wxpplogs.html

Opslaan als .kix moet lukken door te kiezen voor opslaan als en dan bij bestandstype niet kiezen voor txt maar alle bestanden. Je kunt natuurlijk ook gewoon een andere editor pakken, heb je gelijk syntax highlighting. Notepad++: http://notepad-plus.sourceforge.net/uk/site.htm bijv.

[ Voor 45% gewijzigd door marccom op 17-04-2008 13:16 ]

Whoop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hhhmmm even antwoord geven maar.
Kixtart is "Basic" variant met veel inbouwde functies, een soort eigen interpretatie ervan.
Je login scripts (ik neem aan .cmd of .bat) kun je dus niet zomaar renamen.

Tevens is Kixtart veel uitgebreider en puurt geschreven om als loginscript gebruikt te worden.

Je zou in het loginscript dat je nu heb bijvoorbeeld "wkix32 test.kix" kunnen neerzetten waarbij Kixtart gestart wordt.
In mijn ogen is het beter volledig Kixtart te gebruiken, aangezien alle functionaliteit van VBS and Commandline (.cmd / .bat) geïntegreerd kan worden. Tevens kan (met enig limiet) de WMI aangeroepen worden voor meer informatie. Ik stel dus ook voor dit te doen.
Tevens is het ombouwen van het script een goede oefening.

Klein voorbeeld gepakt uit je schoolopdracht (networkshare):

USE E: "\\SERVER\Directory"

*EDIT:
NotePad++ gebruik ikzelf ook en syntax highlighting is echt wel een pre als je programmeerd.
Voorkomt veel typfouten en is makkelijker te lezen.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2008 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Thanks, Ik had inderdaad de zelfde regel maar dan NET USE.. En toen zag hij ''Net'' niet.. Onbekende opdracht voor hem :P..

Bedankt :D, Ik ga kijken voor notepad++ en dat andere progje..

En voor XP.. Drivemapping moet ik dan maar gaan doen.. Tis meer dat ik het thuis ook wel leuk vind om mee te spelen.

EDIT

Ik en wezen testen:

use M: ''\\servernaam\mail\%username%'' Lukt niet
use M: \\servernaam\mail\%username% Lukt ook niet..

Ze staan in de zelfde map. krijg deze foutmelding er achteraan.

ERROR: Error in expression.!
script: C:\kix\adsi03.kix
Line: 1

Zal wel iets wat klein beetje wel denk ik met on ervaren te maken hebben :P,, ik ga nog even zoeken.
En anders doe ik wel een makkelijkere lijn.. Koppeleln van een schijf ofzo :S

EDIT NOGMAALS!!

Ik zie al wat ik fout gedaan heb:

use M: \\servernaam\mail\%username% is fout
use M: \\servernaam\direction\file.kix dat moet hem wezen

LOL!! Ik ontkoppel me schijf.. Denk met die .kix het even terug te halen.. ERROR :P..

Topic kan wel dicht denk ik ^^,,

Bedankt voor jullie info :D

[ Voor 74% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2008 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik snap je 2de Edit niet?
Zoiezo bestaat de variable %username% niet in Kixtart,
Gebruik @USERID

En een netwerkschijf (M:) koppelen aan een bestand "file.kix" ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 17 april 2008 @ 15:21:
Ik snap je 2de Edit niet?
Zoiezo bestaat de variable %username% niet in Kixtart,
Gebruik @USERID

En een netwerkschijf (M:) koppelen aan een bestand "file.kix" ???
kijk ik leg het uit :P,,

Wij hebben hier een netwerk share staan. 4x voor normale gebruikers.
1 daar van heb ik ontkoppeld. (verbinding laten verbrkene)
Nu wil ik die terug hebben.

Het volgende heb ik in een .kix staan:

use L: \\servernaam\KeePass

dus.. Koppel L: L: is de Keepass schijf.

CMD-> wkix32 \\servernaam\ -> script locatie.

vervolgens krijg ik dat hij het path niet kan vinden.. Maar dat kan omdat ik het nu via de server doe.
Als ik hem direct van me computer zou oproepen geeft die een fout in line 1.. ik heb ook maar 1 line.. maar goed.. De fouttmelding die ik dan krijg staat in me vorige post.

use M: \\servernaam\mail\%username% is fout Dit is geen locatie. Maar share naam.
use M: \\servernaam\direction\file.kix dat moet hem wezen Dit is wel een locatie.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2008 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oh dat is best logisch ;)

Zover ik weet ondersteunt Kixtart het openen van script op een netwerkshare niet.
Elk script dient op dezelfde map (submap) te staan als Kixtart staat.

Bij een Windowsdomein is dat meestal NETLOGON.
Bij de gebruiker kan je dan gewoon "wkix32 login.kix" gebruiken.

Mocht je dan toch in de "login.kix" een andere kix bestand willen openen in die NETLOGON map, kan je via "CALL @LDRIVE\script.kix" het bestand uitvoeren.

Ik weet niet of dit is wat je bedoeld, maar ik heb het ook alleen maar via domein gebruikt (waar het ook voor gemaakt is ;)).

*EDIT:
USE L: /DELETE
USE L: \\SERVER\Sharemap

Zou moeten werken (mits de rechten goed zijn etc. etc. etc.)...

In mijn ogen kan je geen netwerkshare aan een bestand koppelen..

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2008 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga het direct proberen. Ik meld je zo of het gelukt is.

Blijf dit zeggen:

USE L: \\server\sharemap

ERROR : Error in expression.!
Script: C:\kix\adsi03.kix
Line : 2

dus : USE L: \\server\sharemap zou fout wezen.. (en jah ik heb de server naam met sharemap naam toegewezen.)

rechten staan goed. Met Netlogon krijg ik hem direct weer terug.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Naam van het bestand anders genoemt en ik krijg nu de volgende foutmelding:
ERROR : failed to find/open script adsi032.kix

Ik zit in CMD in de directory van het bestand.
En dit staat er in:

USE L: \\server\sharemap

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

NEGEER dat stuk tussen de +++++ ik had de .kix extensie niet gegeven. Maar ik krijg nu ook nog :

[ Voor 101% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2008 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oeps, foutje van mijn kant *schopt zichzelf*
Map moet natuurlijk wel tussen de quotes hihi

USE L: "\\SERVER\Sharemap"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op donderdag 17 april 2008 @ 16:18:
Maar ik krijg nu ook nog :
Probeer je wel zelf je eigen scripting te debuggen, en niet elke random error hier neer te zetten om iemand anders het te laten aanwijzen? :)

Zelf debuggen en (in)lezen in de documentatie leer je het meeste van namelijk.

Als ik even een gokje mag doen: adsi03 lijkt me een script-component wat echt bedoeld is om contact te maken met een AD - en die heb je op je XP machine niet.

Zou je dan niet beter met Virtual PC of iets dergelijks een test-Domain controller inrichten om het mee te proberen? :)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhoogendam
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-07 15:07
Ik zou de handleiding eens een keer goed doornemen.

manual: http://www.kixtart.org/manual
commando: http://www.kixtart.org/manual/Commands/Use.htm

Persoonlijk vind ik de CHM file erg makkelijk werken:
http://www.kixtart.org/binary/docs/KiXhelp451.zip

[ Voor 27% gewijzigd door mhoogendam op 17-04-2008 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Alt,

Dat klopt. Ik heb deze van Examples af gepakt. Alleen de naam veranderd naar adsi032. En ook op een andere locatie opgeslagen.

Ik heb gister heel lang gezocht naar wat ik fout deed maar kwam/kom er echt niet uit.
Vandaag zal het dan misschien toch lukken...

MHoogendam-

Ik ga daar straks even naar kijken, eerst ffies wakker worden :P,,
Pagina: 1