Afweging betrouwbaarheid vs. prijs bij 1TB schijfjes

Pagina: 1
Acties:

• eerdepeer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-02 07:56
Volgende week ga ik een server inrichten voor werkbestanden. Met het oog op de toekomst zit ik te kijken naar ongeveer 1TB aan ruimte.

Er bestaan de extreem betrouwbare Seagate Barracuda ES.2 ST31000340NS schijven, dat is althans als ik Seagate mag geloven. Echter zijn deze schijven een stuk duurder dan bijv. de Samsung Spinpoint F1 HD103UJ, 1TB. Het verschil is bijna 60 euro wat voor 2 schijven (RAID 1) op 120 euro neer komt. Is dit wel de moeite waard? Zijn de Seagate schijven zo betrouwbaar als de 1,5 mln. uren die ze opgeven bij Seagate of is er een andere schijf waar ik overheen heb gekeken?

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Als het om echt belangrijke data gaat zou ik toch voor een backup gaan. Dan maakt die schijf ook niet echt veel meer uit. Ook die seagates kunnen kapot...

specs

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17-02 23:08
Maar zijn de Samsung even betrouwbaar als duurdere schijven van Seagate of WD ?

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• prozak
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-02 10:59
Jim423 schreef op donderdag 17 april 2008 @ 13:51:
Dat is pas over enkele jaren met enige zekerheid te zeggen. Over de betrouwbaarheid van de relatief nieuwe Spinpoints is nog weinig te zeggen. Sowieso is een backup gewoon een must als dataverlies absoluut niet acceptabel is. De 5 jaar garantie die Seagate levert zal je data sowieso nooit terugbrengen. Iedere HDD kan falen.

• REDFISH
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-11-2024

REDFISH

beetje vreemd en niet lekker

Ik zou ook zeker weten voor een extra backup gaan. Stel je krijgt kortsluiting in je moederbord en je hele RAID array is verneukt. Maakt het niet uit of je Raid 1, 5, 6 of 10 of whatever draait, dan is het gewoon weg. Voor het geld hoef je het niet meer te laten.

• Stropdas
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-02 13:08

Stropdas

Insert subtitle here

Bij RAID1 en de kleine kans dat 2 schijven tegelijkertijd kapot gaan zou ik die 120 gewoon besparen. Iedere fabrikant zal zeggen dat zijn schijven betrouwbaar zijn. Als ze andersom zouden zeggen verkopen ze minder

Honda VFR800fi '99 | Volvo S60 '04

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-02 15:51

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Naaste welk RAID level of type hardeschijf dan ook, als het om belangrijke data gaat, is backup een must. RAID is geen Backup, dus kies een RAID level met het aantal bijbehorende schijven en daarnaast bijvoorbeeld een LTO drive voor de broodnodige backups. Het ligt dan aan het butget wat je hebt of je voor de duurdere schijven of voor de minder dure schijven kunt gaan.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Ik kwam er bij toeval achter dat sommige leveranciers, waaronder Alternate als zijnde een OEM, HD's in bulkpartijen inkopen. Dat betekent dat zij de garantietermijn bepalen, meestal 2 jaar, en dat je daarna dus niét bij de fabrikant terecht kunt. Voor de aankoop dus het e.e.a. goed navragen.

ARME AOW’er

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Jim423 schreef op donderdag 17 april 2008 @ 13:51:
In mijn ervaring niet. Ik heb veel meer vertrouwen in Seagate dan in Samsung (daarom vind ik het niet erg 200 euro meer neer te leggen voor 4x 1TB schijfjes). Maar dat is gebaseerd op een 4 tal Samsungs die ik gehad heb, en zo'n 30 Seagates. Als je kijkt naar het totaal aantal disks dat ze maken is dat natuurlijk bijna niets.
Dus daar is niet zo gek veel over te zeggen, tenzij je natuurlijk de statistieken hebt over uitval en dergelijke en dan specifiek over de hele serie kijkt.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:48

M2M

medicijnman

Terw_Dan schreef op donderdag 17 april 2008 @ 17:08:
[...]

In mijn ervaring niet. Ik heb veel meer vertrouwen in Seagate dan in Samsung (daarom vind ik het niet erg 200 euro meer neer te leggen voor 4x 1TB schijfjes). Maar dat is gebaseerd op een 4 tal Samsungs die ik gehad heb, en zo'n 30 Seagates. Als je kijkt naar het totaal aantal disks dat ze maken is dat natuurlijk bijna niets.
Dus daar is niet zo gek veel over te zeggen, tenzij je natuurlijk de statistieken hebt over uitval en dergelijke en dan specifiek over de hele serie kijkt.
ik denk dat tegenwoordig de betrouwbaarheid geheel aan het exemplaar, en je montageskills liggen. Ik heb ook aardig wat schijven gehad (en heb er nog steeds), en bij elk merk, m.u.v. maxtor, waren een aantal die toch voor... overlast zorgden.

De conclusie van mij is eigenlijk dat wanneer je niet in superkritische systemen werkt (waar je dan toch professionele apparatuur voor aan moet schaffen), het beste is om zo'n LTO backup schijf te gebruiken. uiteraard in combo met RAID1.

Ben dan wel zo slim om je ook je geheugen flink te testen op fouten, als daar fouten in zitten, dan worden die ook naar je schijf geschreven, en krijg je vanzelf corrupte data op je schijf, terwijl het niet aan de schijf zelf ligt... zeg maar :)

-_-

Pagina: 1