Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Alfa 147 1.9 JTD] hoger brandstof gebruik

Pagina: 1
Acties:

• Mich007
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-11 16:26
Onderstaande post is ook terug te vinden het alfaforum.

http://www.alfaforum.nl/forum/showthread.php?t=10695

Aangezien ik daar niet echt een volledig antwoord heb geregen, post ik het hier nog eens.
Wellicht dat iemand hier wat meer weet! ;)

Ik rij nu ongeveer een jaar een 147 1.9 JTD uit 2002.
In het begin kon ik met gemak 900km met een volle tank rijden.
Op dit moment heb ik al moeite om 750km uit een volle tank te persen.
Mijn rijgedrag is eigenlijk identiek gebleven.....

Ik was dus benieuwd wat hier de oorzaak van zou kunnen zijn en of meer
mensen hier last van hebben (gehad)?

In een jaar tijd heb ik alleen een nieuwe gloeibouggie erin laten zetten omdat daarvoor een foutmelding in het display kwam destijds.
Dit kan er toch niets mee te maken hebben?

• Vimana
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:40
Al een controle op het blok laten uitvoeren? Wellicht een cilinder die is uitgevallen?
ECU in de soep gelopen?

• Magicw00b
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:39
Ik zeg een ding: Luchtmassa meter, laat ff bij de dealer uitlezen of die niet toevalig zijn laatste levensdagen heeft bereikt.

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Kijk ook even of je remblokken niet teveel aanlopen, dat heb ik nml gehad met m'n Corolla en dat wil ook wel wat schelen in het verbruik.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• Mich007
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-11 16:26
Het schiet me net ineens te binnen dat de temperatuurregeling van de auto ook niet mee zo goed werkt als eerst zeg maar.
Het lijkt wel als ik hem op 20 graden zet, dat het dan veel warmer wordt? kan dit er ook mee te maken hebben misschien?

Ik las namelijk net ergens over temp. regeling dmv de luchtmassameter en was benieuwd of het misschien verband had?

• k0ewl
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13-11 22:07
Mich007 schreef op donderdag 17 april 2008 @ 14:13:
Het schiet me net ineens te binnen dat de temperatuurregeling van de auto ook niet mee zo goed werkt als eerst zeg maar.
Het lijkt wel als ik hem op 20 graden zet, dat het dan veel warmer wordt? kan dit er ook mee te maken hebben misschien?

Ik las namelijk net ergens over temp. regeling dmv de luchtmassameter en was benieuwd of het misschien verband had?
De luchtmassameter meet alleen de temperatuur van de lucht die het blok in gaat. Dit heeft dus niets met de binnentemperatuur te maken. Wat het probleem kan zijn is een lambda sonde of luchtmassameter naar mijn mening. De lambda sonde komt ook niet als probleem op je dashboard, maar alleen in de errorlist van de examiner.

A byte walks into a bar and orders a pint. Bartender asks him "What's wrong?" Byte says "Parity error." Bartender nods and says "Yeah, I thought you looked a bit off."

• Zorg
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:50
k0ewl schreef op donderdag 17 april 2008 @ 14:55:
[...]

De luchtmassameter meet alleen de temperatuur van de lucht die het blok in gaat. Dit heeft dus niets met de binnentemperatuur te maken. Wat het probleem kan zijn is een lambda sonde of luchtmassameter naar mijn mening. De lambda sonde komt ook niet als probleem op je dashboard, maar alleen in de errorlist van de examiner.
Een kapotte luchtmassameter kan wel degelijk invloed hebben op het verbruik. Wanneer de metingen die worden gedaan niet goed zijn wordt er een verkeerde verhouding ingespoten (bij een kapotte luchtmassameter meer brandstof). Een kapotte luchtmassameter is o.a. te herkennen aan:
1. een hoger brandstof verbruik
2. zwarte rook (verbranding van teveel ingespoten diesel)
3. moeizaam optrekken

Dit is hoe ik het interperteerde van hetgeen ik heb gelezen (en met mijn alfagarage heb doorgenomen) Maar ik kan er natuurlijk ook naast zitten :)

Ik had een soortgelijk probleem, namelijk zwarte rook en hoger brandstof verbruik. In Oostenrijk de boel uit laten lezen en toen bleek dat er een scheur in mijn luchtaanvoerbuis zat. Deze laten vervangen en toen was het weer even goed. Terug naar NL gereden en toen begon de auto slecht op te trekken. De zwarte rook was weg alleen probleem 1 & 3 waren nu het geval. Ik heb toen mijn ERP laten dichten. Dit heeft bij mij heel erg goed geholpen. (en was een stuk goedkoper dan het vervangen van een luchtmassameter).

Mijn hobby projectjes: www.agenticprojects.be

• k0ewl
Zorg schreef op donderdag 17 april 2008 @ 16:11:
[...]

Een kapotte luchtmassameter kan wel degelijk invloed hebben op het verbruik. Wanneer de metingen die worden gedaan niet goed zijn wordt er een verkeerde verhouding ingespoten (bij een kapotte luchtmassameter meer brandstof). Een kapotte luchtmassameter is o.a. te herkennen aan:
1. een hoger brandstof verbruik
2. zwarte rook (verbranding van teveel ingespoten diesel)
3. moeizaam optrekken

Dit is hoe ik het interperteerde van hetgeen ik heb gelezen (en met mijn alfagarage heb doorgenomen) Maar ik kan er natuurlijk ook naast zitten :)

Ik had een soortgelijk probleem, namelijk zwarte rook en hoger brandstof verbruik. In Oostenrijk de boel uit laten lezen en toen bleek dat er een scheur in mijn luchtaanvoerbuis zat. Deze laten vervangen en toen was het weer even goed. Terug naar NL gereden en toen begon de auto slecht op te trekken. De zwarte rook was weg alleen probleem 1 & 3 waren nu het geval. Ik heb toen mijn ERP laten dichten. Dit heeft bij mij heel erg goed geholpen. (en was een stuk goedkoper dan het vervangen van een luchtmassameter).
ik zeg ook niet dat het niet uitmaakt, ik zeg alleen dat de thermostaat voor de binnenverwarming helemaal niets met de luchtmassameter te maken heeft?

A byte walks into a bar and orders a pint. Bartender asks him "What's wrong?" Byte says "Parity error." Bartender nods and says "Yeah, I thought you looked a bit off."

• Turismo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:43
Het kan ook zijn dat 1 van de injectoren defect is of lekt.
Komt vaker voor en daardoor gaat een auto ook onzuiniger rijden.
Bij de LMM merk je dat ook aan het rijgedrach van de auto doordat hij ligt gaat stotteren.

Gamebak Look Behind you, a Three Headed Monkey!

• Specht
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 04-06 19:37

Specht

Il Cuore Sportivo

Hoe is de temperatuur van olie en koelvloeistof? Als die goed zijn, dan zou ik ook de LMM is laten checken.

AMD Ryzen 7 5700X / 32GB DDR 3200 /AMD Radeon RX6700 XT / 2x Kingston 1Tb SSD Nvme

• Zorg
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:50
k0ewl schreef op donderdag 17 april 2008 @ 16:18:
[...]

ik zeg ook niet dat het niet uitmaakt, ik zeg alleen dat de thermostaat voor de binnenverwarming helemaal niets met de luchtmassameter te maken heeft?
sorry ik las iets te snel :) no offence!

Mijn hobby projectjes: www.agenticprojects.be

Verwijderd

k0ewl schreef op donderdag 17 april 2008 @ 14:55:
[...]

De luchtmassameter meet alleen de temperatuur van de lucht die het blok in gaat.
Bullshit.
U bent op de hoogte van een verschilletje tussen massa en temperatuur?

Verwijderd

Turismo schreef op donderdag 17 april 2008 @ 18:41:
het rijgedrach van de auto doordat hij ligt gaat stotteren.
Moed sein reichedrag

Verwijderd

Mich007 schreef op donderdag 17 april 2008 @ 11:56:
Onderstaande post is ook terug te vinden het alfaforum.

http://www.alfaforum.nl/forum/showthread.php?t=10695

Aangezien ik daar niet echt een volledig antwoord heb geregen, post ik het hier nog eens.
Wellicht dat iemand hier wat meer weet! ;)

Ik rij nu ongeveer een jaar een 147 1.9 JTD uit 2002.
In het begin kon ik met gemak 900km met een volle tank rijden.
Op dit moment heb ik al moeite om 750km uit een volle tank te persen.
Mijn rijgedrag is eigenlijk identiek gebleven.....

Ik was dus benieuwd wat hier de oorzaak van zou kunnen zijn en of meer
mensen hier last van hebben (gehad)?

In een jaar tijd heb ik alleen een nieuwe gloeibouggie erin laten zetten omdat daarvoor een foutmelding in het display kwam destijds.
Dit kan er toch niets mee te maken hebben?
Hoeveel heeft ie gelopen?
Bij een direct ingespoten diesel slijten de verstuivers vrij snel, bij > 150000 km gaat dat een rol spelen, de witte rook duidt daar ook op

• k0ewl
Verwijderd schreef op donderdag 17 april 2008 @ 23:30:
[...]

Bullshit.
U bent op de hoogte van een verschilletje tussen massa en temperatuur?
Mhh, hier op de planeet aarde is het naar mijn mening nog steeds zo dat als je koudere lucht ergens ingooit en in dezelfde hoeveelheid gas meer zuurstof zit. Ik snap ook wel dat dit niet recht evenredig te koppelen is, maar leg jij maar eens haar fijn simpel uit hoe een LMM werkt dan...

Werking LMM
De luchtmassameter zit tussen het luchtfilter en het inlaatkanaal in. In de luchtmassameter zit een elektrisch verwarmd oppervlak, namelijk een platina hittedraad die op een constante temperatuur wordt afgeregeld. De voorbij stromende aanzuiglucht koelt dit verwarmde oppervlak. Hoe meer aangezogen lucht er langs gaat, hoe meer het afkoelt. De afkoeling veroorzaakt een hogere weerstand in de hittedraad.

[ Voor 33% gewijzigd door k0ewl op 18-04-2008 09:29 ]

Verwijderd

Mijn eerste ingeving is ook de llm. Ik zou gewoon eens naar de garage rijden en vertellen wat er aan de hand is.

Verwijderd

[quote]k0ewl schreef op vrijdag 18 april 2008 @ 01:01:
[...]

Mhh, hier op de planeet aarde is het naar mijn mening nog steeds zo dat als je koudere lucht ergens ingooit en in dezelfde hoeveelheid gas meer zuurstof zit. Ik snap ook wel dat dit niet recht evenredig te koppelen is, maar leg jij maar eens haar fijn simpel uit hoe een LMM werkt dan...

Werking LMM

[...]
[/quote

Uit de beschrijving blijkt duidelijk dat het ding geen temperatuur meet, maar hoeveelheid langsstromende lucht (door middel van temperatuurdaling van een DRAAD, dat wel)

Bepalend voor de luchtmassa is temperatuur & druk , alleen de temperatuur zegt niks.
Pagina: 1