• X-DraGoN
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08:57
Naar aanleiding van Sigma 50mm <= dat artikel dacht ik een 'goedkopere' oplossing te hebben bedacht voor mijn probleem.
Ik heb momenteel een Nikon D40 met beide kit lenzen (18-55 en 55-200 f3.5-...) Ik zou graag foto's nemen om thaiboks wedstrijden en kan me meestal wel behelpen met de bovenstaande lenzen maar meestal moet ik mijn ISO op 800 zetten en dan kan ik nog maar net op 1/60ste trekken (net te langzaam voor snelle bewegingen vast te leggen. De lens die in het artikel wordt opgevoerd is een lens met een vast brandpunt, maar wel auto-focus voor een D40; begrijp ik het dan goed dat ik niet meer ga kunnen in/uit zoomen met wel natuurlijk nog scherpe foto's kan maken. Met andere woorden, maakt het uit hoe ver dat de vechters, in dit geval, van me af staan? Ik ga de vechters toch gewoon groter of kleiner uiteindelijk op de foto hebben al naargelang ze verder of korter bij stonden op het moment dat ik afdrukte?
2de Vraag; gaat het effectief zo serieuze verbetering zijn tegenover mijn huidige lenzen? f1.4 tov f3.5?
3de Vraag; Heeft iemand hem eigenlijk al in een winkel tegen gekomen en wat kost hij nu eigenlijk?

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-01 12:12
Ik zou zeggen dat dit in het nikon objectieven topic hoort.

50mm, da's vrijwel hetzelfde als de 55 mm die je al kent. Verder kan het nog wel even duren voordat dit ding in de winkels ligt. Wel 's geprobeerd om RAW te schieten, je sluitertijd wat omhoog te gooien en vervolgens op de pc de onderbelichting te corrigeren?

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:17

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Er is wel al een 30mm 1.4 HSM verkrijgbaar, misschien dat dat iets is? Ik zou zeggen, kijk eens welke mm's je nu vooral gebruikt bij dat soort foto's, aan de hand van de gegevens van de foto's die je met je kitlenzen gemaakt hebt?

Die 30mm 1.4 is in elk geval een erg mooi lensje. Alleen is het dus even de vraag of ie qua aantal mm's past bij het soort fotografie. Maar dat kan jij beter bepalen dan enig ander.

[ Voor 28% gewijzigd door Orion84 op 17-04-2008 11:19 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• wilmocs
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17-12-2025
heb een keer zo'n wedstrijd gedaan, en veel met 50mm 1.4 geschoten (wel op FF) dan niet op 1.4 natuurlijk maar @ 2.0 en iso 800 haalde ik de 1/120 wel nu is 50mm op 1.3 wel iets te veel voor taiboxen, je wilt toch wat wijder denk ik.

Verwijderd

op je eerste vraag:
-een prime is een lens met een VASTE brandpuntsafstand. niets te zoomen hier. 50mm komt overeen met het normale gezichtsveld van het oog. Die hsw motor is geen auto-focus, maar een ultrasone motor om snel én precies te focussen (=onderwerp scherpstellen). De 50mm van canon bv heeft hier een lawaaierig micromotortje.. een grote verbetering dus ;)

2e vraag:
ja! eerst en vooral hebben je kitlenzen geen constant diafragma over hun ganse bereik. Dat wil zeggen dat ze wel f3.5 zijn bij 18mm, maar verlopen naar f5.6 op 55mm. Bovendien scheelt f3.5 met f1.4 zomaar even 8 stops licht !!! 1.4 is een reuzesnel objectief !
laatste vraag: geen id ;), google is ur friend ..

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

ThunderNet

Flits!

8 stopt? :P nee joh
1.4 x 1.4 = 2
2 x 1.4 = 2.8
2.8 x 1.4 = 4
4 x 1.4 = 5.6
4 stops scheelt het dus :)

edit, van 1.4 tot 5.6

[ Voor 10% gewijzigd door ThunderNet op 17-04-2008 12:03 ]

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Verwijderd schreef op donderdag 17 april 2008 @ 11:23:
op je eerste vraag:
-een prime is een lens met een VASTE brandpuntsafstand. niets te zoomen hier. 50mm komt overeen met het normale gezichtsveld van het oog.
Op een Fullframe (35mm film/sensor) formaat komt het perspectief ongeveer overeen ja, gezichtsveld van een mens is natuurlijk een stukje groter. Op een D40 komt een 30mm beter in de buurt.
Die hsw motor is geen auto-focus, maar een ultrasone motor om snel én precies te focussen (=onderwerp scherpstellen). De 50mm van canon bv heeft hier een lawaaierig micromotortje.. een grote verbetering dus ;)
HSM is wel degelijk de AF motor in die lens, geen idee wat je bedoeld met "Die hsw motor is geen auto-focus" :? Dankzij die HSM ingebouwde focusmotor heeft die lens inderdaad autofocus op een D40.
2e vraag:
ja! eerst en vooral hebben je kitlenzen geen constant diafragma over hun ganse bereik. Dat wil zeggen dat ze wel f3.5 zijn bij 18mm, maar verlopen naar f5.6 op 55mm. Bovendien scheelt f3.5 met f1.4 zomaar even 8 stops licht !!! 1.4 is een reuzesnel objectief !
laatste vraag: geen id ;), google is ur friend ..
8 stops tussen 1.4 en 3.5?

Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/87/Aperture_diagram.svg/462px-Aperture_diagram.svg.png

2 2/3 stop dus ;) (dat is wel bijna 8x zoveel licht, misschien dat je daar mee in de war bent?

[ Voor 7% gewijzigd door Orion84 op 17-04-2008 11:38 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Verwijderd

euh, idd, ik was even mis ! :9
ik bedoelde inderdaad 8x zoveel licht, beetje ongelukkig uitgedrukt ook .. :X

ik moet het verkeerd op hebben van die hsm, maar ik dacht dat het enkel een manier was om je lenzen te bewegen. Ik wist niet dat daarmee ook auto-focus mogelijk werd ..

[ Voor 91% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2008 11:49 ]

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Verwijderd schreef op donderdag 17 april 2008 @ 11:47:
euh, idd, ik was even mis ! :9
ik bedoelde inderdaad 8x zoveel licht, beetje ongelukkig uitgedrukt ook .. :X

ik moet het verkeerd op hebben van die hsm, maar ik dacht dat het enkel een manier was om je lenzen te bewegen. Ik wist niet dat daarmee ook auto-focus mogelijk werd ..
In je camera zit wat elektronica die tegen je lens zegt dat ie een bepaald lenselement (of meerdere) naar voor of achter moet verschuiven. Voor het verschuiven zorgt dan in dit geval de in de lens ingebouwde HSM motor. Bij Nikon is het echter zo dat veel body's een motortje aan boord hebben om zelf die aandrijving te doen. De D40 heeft dat niet en kan heeft dus alleen autofocus bij lenzen die zo'n ingebouwd motortje hebben. Dus AF-S of HSM lenzen.

Verwijderd

Orion84 schreef op donderdag 17 april 2008 @ 11:54:
[...]

In je camera zit wat elektronica die tegen je lens zegt dat ie een bepaald lenselement (of meerdere) naar voor of achter moet verschuiven. Voor het verschuiven zorgt dan in dit geval de in de lens ingebouwde HSM motor. Bij Nikon is het echter zo dat veel body's een motortje aan boord hebben om zelf die aandrijving te doen. De D40 heeft dat niet en kan heeft dus alleen autofocus bij lenzen die zo'n ingebouwd motortje hebben. Dus AF-S of HSM lenzen.
ahzo, ik was niet op de hoogte van deze "nikon-feature".
excuses _/-\o_

• jeroenzelle
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-01 13:23
Sigma komt als het goed is binnen nu en 3 maanden met de 50mm 1.4 HSM lens.

Zie ook www.sigma-benelux.nl .

Ik ga hem in ieder geval wel halen voor mijn D40, mooi portretlensje!

Misschien ook iets voor jou?

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

ThunderNet

Flits!

Jeroenz18 schreef op donderdag 17 april 2008 @ 12:26:
Sigma komt als het goed is binnen nu en 3 maanden met de 50mm 1.4 HSM lens.

Zie ook www.sigma-benelux.nl .

Ik ga hem in ieder geval wel halen voor mijn D40, mooi portretlensje!

Misschien ook iets voor jou?
Waar denk je dat dit topic over gaat? ;)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Verwijderd

Tot nu toe nog weinig over de Sigma 50mm F1.4, niet waar? :) Meer over 8 stops licht die nergens te bekennen zijn ;)
Zal ie niet zo ongeveer 250 euro gaan kosten? Moet wel kunnen concurreren met de merkeigen 50mm's met een diafragma van F1.4

Nikon AF 50mm f/1.4 D € 277,-
Sony SAL-50F14 50mm f/1.4 (ø55mm € 314,-
Canon EF 50mm f/1.4 USM € 279,-
Pentax smc P-FA 50mm F1.4 (ø49mm) € 229,-

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2008 13:19 ]

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Hoe een 50mm prime werkt kan je gewoon testen door 1 van je huidige lenzen erop te doen en deze op 50/55mm te laten staan. Hoe handig een handig een groter diafragma voor je sluitertijden kan je gewoon simuleren door met je ISO te spelen.
Verwijderd schreef op donderdag 17 april 2008 @ 13:15:
Zal ie niet zo ongeveer 250 euro gaan kosten? Moet wel kunnen concurreren met de merkeigen 50mm's met een diafragma van F1.4
Tja, wel of geen AF tegen dezelfde prijs voor D40 bezitters is imo al concurrerend genoeg. ;) De AF van de Canon is ook niet super, want die gebruikt geen ring USM maar het stuk mindere micro USM, met een speciaal voor deze lens bedachte hack voor fulltime manual focus.

{signature}

• jeroenzelle
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-01 13:23
Verwijderd schreef op donderdag 17 april 2008 @ 13:15:
Tot nu toe nog weinig over de Sigma 50mm F1.4, niet waar? :) Meer over 8 stops licht die nergens te bekennen zijn ;)

Nikon AF 50mm f/1.4 D € 277,-
Sony SAL-50F14 50mm f/1.4 (ø55mm € 314,-
Canon EF 50mm f/1.4 USM € 279,-
Pentax smc P-FA 50mm F1.4 (ø49mm) € 229,-
Maar die van Nikon heeft geen af-s, en die nieuwe van Sigma wel ... daarom is die juist interessant voor de topicstarter, aangezien die een D40 heeft (en die kan alleen autofocussen als de lens AF-S / HSM geschikt is)

• Zoijar
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

X-DraGoN schreef op donderdag 17 april 2008 @ 10:35: Met andere woorden, maakt het uit hoe ver dat de vechters, in dit geval, van me af staan? Ik ga de vechters toch gewoon groter of kleiner uiteindelijk op de foto hebben al naargelang ze verder of korter bij stonden op het moment dat ik afdrukte?
Ja, je perspectief verandert als je 4x zo dichtbij gaat staan met een 50mm om 'hetzelfde' field-of-view te krijgen als met je 200mm.

(Als je toch zo dichtbij kan staan, is een goede flitser dan niet meer je vriend dan een groter diafragma?)

[ Voor 10% gewijzigd door Zoijar op 17-04-2008 18:51 ]

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:20

sapphire

Die-hard pruts0r

Dan nog een punt....wil je de dof van een f/1.4 hebben tijdens taiboksen ?

Gabriël AM5

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-01 00:54

Floor-is

5.2

sapphire schreef op donderdag 17 april 2008 @ 19:29:
Eigenlijk wil je f/4 of liever zelfs 5.6 maar je zit dan toch echt met de hoeveelheid licht en het feit dat je ISO800++ moet gebruiken. ;)

Bericht hierboven

Verwijderd

sapphire schreef op donderdag 17 april 2008 @ 19:29:
Ik wilde net zeggen, dan heb je onderhand een 1D3 AF-unit nodig, focussen is een bitch op F/1.4 als je onderwerp al goed meewerkt. Laat staan wanneer er weinig licht is en je met een consumercamera gaat knallen. De AF-unit van de D40 is nogal prut, dat wordt geen pretje met een snelle prime...

Verwijderd

Jeroenz18 schreef op donderdag 17 april 2008 @ 15:59:
[...]

Maar die van Nikon heeft geen af-s, en die nieuwe van Sigma wel ... daarom is die juist interessant voor de topicstarter, aangezien die een D40 heeft (en die kan alleen autofocussen als de lens AF-S / HSM geschikt is)
Dat is zo, maar ik ging even in op de prijssetting en dat staat even los van die AF motor ja of nee. Ondanks dat Sigma die AF motor dus eigenlijk extra heeft tov de merk eigen..denk ik dat Sigma alsnog dat ding voor een concurrerende prijs gaat aanbieden, ik gok zo tussen de 220 en 260 euro initieel.
Pagina: 1