Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Optisch-in op receiver defect, opt. ontvangers los te koop?

Pagina: 1
Acties:

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Topicstarter
Op mijn Denon AVR 1804 zitten 3 optische ingangen, de bovenste is helaas defect. Het geluid klikt en plopt maar klinkt beter als ik de kabel aandruk. De poort is fysiek ook een beetje gammel, het klepje wilde al jaren niet helemaal terugklappen maar omdat er altijd een stekker in heeft gezeten denk ik niet dat er stof in zit. Ik heb nog niet in de receiver zelf gekeken of ik het component in zijn eentje los kan solderen of iets dergelijks maar ik ga er even vanuit dat dat wel lukt.

Ik wil graag een nieuwe optische ontvanger zelf terugsolderen op de plaats van de oude. Als dit niet past zoek ik een vrije plek op de achterkant of in het ergste geval ga ik met een kabeltje naar buiten en doe ik de aansluiting in een klein los kastje.

Ik vind het zonde om mijn versterker hiervoor weg te doen en ik heb iedere optische aansluiting hard nodig.

Zijn die optische ontvangers ergens te koop? Ik heb bij Conrad wel een optische zender gevonden, ik gok dat dat niet gaat werken omdat daar een lampje ingebouwd zit.

Afbeeldingslocatie: http://images.conrad.com/m/1000_1999/1800/1810/1814/181404_LB_00_FB.EPS.jpg

/edit

Wellicht heb ik iets te snel een topic geopend, toen ik ging zoeken op de letters op de module in het plaatje hierboven kwam ik erachter dat de letters TOT voor Tosihba Transmitter staan en dat er ook een TOR versie is (Receiver).

Als iemand een adresje in Nederland weet hou ik mij aanbevolen.

[ Voor 12% gewijzigd door Pixal op 17-04-2008 10:01 ]

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20-11 16:21

Cassettebandje

SA-C90 TDK

Raar dan conrad nederland hem niet heeft, Conrad belgie heeft de TORX173 wel. Zie http://shop.conrad.be/Ver...tgolfgeleider/181480.html

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

http://nl.farnell.com/jsp...OR&Ntx=&_requestid=417225

Als conrad het niet heeft, heeft de grote snoepwinkel het wel ;).

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:13

job

zeker weten dat je de TORX173 moet hebben? Deze heeft namelijk geen klepje, maar zoals je kan zien een dopje. (tenminste als het plaatje klopt). En ik kan er ook niet zo heel veel over vinden (oud model volgens mij).

Hier een in elkgeval een overzicht van de verschillende TOTX en TORX, en welke packaging ze hebben: http://www.farnell.com/datasheets/91159.pdf

Met klepje (shutter) is volgens mij de 177 (of 179) en de 147.
Let even goed op het type nummer, met een L achter de 3 cijfers is met klepje.
177 is dus zonder klepje, 177L is met klepje.
Let er wel op dat bijvoorbeeld een 177 op 5 volt werkt, en de 147 op 3 volt.
Oftewel openschroeven die denon en kijken welk exacte type je moet hebben.
Want zomaar een bestellen is door alle verschillende pin lay-outs en voltages niet zo handig.

[ Voor 92% gewijzigd door job op 17-04-2008 15:06 ]

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Topicstarter
job schreef op donderdag 17 april 2008 @ 14:42:
zeker weten dat je de TORX173 moet hebben? Deze heeft namelijk geen klepje, maar zoals je kan zien een dopje. (tenminste als het plaatje klopt). En ik kan er ook niet zo heel veel over vinden (oud model volgens mij).

Hier een in elkgeval een overzicht van de verschillende TOTX en TORX, en welke packaging ze hebben: http://www.farnell.com/datasheets/91159.pdf

Met klepje (shutter) is volgens mij de 177 (of 179) en de 147.
Let even goed op het type nummer, met een L achter de 3 cijfers is met klepje.
177 is dus zonder klepje, 177L is met klepje.
Let er wel op dat bijvoorbeeld een 177 op 5 volt werkt, en de 147 op 3 volt.
Oftewel openschroeven die denon en kijken welk exacte type je moet hebben.
Want zomaar een bestellen is door alle verschillende pin lay-outs en voltages niet zo handig.
Hmm, das gaar, kijk, klepje of dopje kan me niet zoveel schelen, ik doe er een kabel in en die gaat er nooit meer uit. Maar andere voltages kan toch killing zijn. Ik zal hem eens openen, hopelijk zijn het 3 losse modules naast elkaar anders moet ik terug naar Denon.

Ik neem ook niet aan dat er een voltage of duidelijk serienummer opstaat als ik de Denon open dus ik moet misschien even doormeten hoeveel erop staat. Hopelijk gaat dat me goed af :/

[ Voor 7% gewijzigd door Pixal op 17-04-2008 15:41 ]

• job

job

Dopje of niet moet inderdaad niet zoveel verschilmaken, al is het netter dat alle aansluitingen gelijk zijn. Maarja waarneer kijk je naar de achterkant van je receiver :p.

Andere voltages gaat inderdaad problemen geven, net als de packaging. Straks koop je een optische ontvanger die niet past omdat de pinnen op een andere plek zitten.
Koop dus gewoon exact het type wat je had (of de opvolger).

edit: en ja aan de achterkant van je denon te zien (images.google.nl) is elke ontvanger een los component. Ze zitten namelijk dmv een schroef vast aan de achterkant (zodat hij niet afbreekt als je er een kabel in steekt). Het is natuurlijk altijd de vraag of er wel een toshiba ontvanger inzit. Solderen moet je toch, dus openhalen en kijken.

[ Voor 31% gewijzigd door job op 17-04-2008 16:11 ]

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Heb je de receiver al schoongemaakt?
Blazen, wattestaafje met 96% alcohol, enz.

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Topicstarter
joopv schreef op donderdag 17 april 2008 @ 16:01:
Heb je de receiver al schoongemaakt?
Blazen, wattestaafje met 96% alcohol, enz.
Ga ik zeker proberen maar omdat het poortje er ook verre van gaaf is moet er eigenlijk gewoon een nieuwe in.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:59

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Is het niet handiger dit bij denon of een denon-reparateur (CE-repair?) te bestellen?

[ Voor 8% gewijzigd door MikeyMan op 17-04-2008 16:39 ]

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Topicstarter
MikeyMan schreef op donderdag 17 april 2008 @ 16:39:
Is het niet handiger dit bij denon of een denon-reparateur (CE-repair?) te bestellen?
Vooral duurder, maar ik zal wel even checken inderdaad. Als het me niet lukt om te fixen gaat ie naar zolder, marktplaats of een neefje waarbij het niet uitmaakt dat er maar 2 optische ingangen over blijven.

Eigenlijk zit ik al een tijdje te denken aan een iets geavanceerdere receiver, vooral meer optische en coax ingangen omdat deze vol zit. Daarbij heeft deze geen HDMI en geen component upscaling en dat mis ik wel een beetje. Maarja, als ik het kan fixen blijf ik nog even dromen van een andere receiver want deze geeft nog prima geluid en extraatjes zijn geen must nog.

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Topicstarter
Ik heb op de ontvangende poorten 4.62 volt gemeten en op de verzendpoort 3.25 volt.

Ik neem aan dat de ontvanger die ik nodig heb dus 5 volt is of luistert het nauwer?

Ik ga eerst nog even testen want het veertje van het klepje zat vast in de poort, wellicht dat de kabel daardoor een beetje scheef aansloot en het geluid daarom zo klikte en plopte.

Zoals je ziet is de poort een beetje uitgelubbert, de stekker zit er nog net zo stevig in als in de goede poorten. Ook is de poort ernaast een beetje gaar want ook dat klepje wil niet meer sluiten. Ik ben niet eens heel onvoorzichtig geweest met deze versteker. De ergste poort ziet er gewoon zo uit omdat ik het klepje er uit pure wanhoop heb uitgebroken.

Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/qn/prive/m.van.parreeren/got/denonoptisch1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/qn/prive/m.van.parreeren/got/denonoptisch2.jpg

Als ik erin slaag 2 dezelfde receivers te bemachtigen kan ik het in ieder geval weer mooi maken.

De toshiba connectors gaan niet passen wat pins betreft, ik heb er maar een mail aan Denon aan gewaagd. Kijken wat ze zeggen. Ik zou niet weten waar ik de Denon parts in Nederland zou kunnen regelen.

Wel goede actie want de versterker is weer 99% stofvrij. :P

[ Voor 57% gewijzigd door Pixal op 17-04-2008 18:35 ]

• job

job

Hmm, heb jij weer. Een ontvanger waarvan de maker niet zijn type nummer op een onderdeel zet.
Al vraag ik me af of toshiba bij deze variant (die je dus aan je behuizing vast zet) er wel een serienummer opzet.

Ik zou als ik jou was inderdaad een 5 volt variant gebruiken. Je zal echter op de gok een ontvanger moeten bestellen. Je weet echter niet zeker of het met de pinnen precies gaat passen.
Je zou de TORX179L of TORX177L kunnen proberen. Die komt het dichtst in de buurt bij wat je hebt.

[ Voor 21% gewijzigd door job op 17-04-2008 18:36 ]

• StapelPanda
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19-11 11:29

StapelPanda

PB0MV

linksonderin staat 3,3V bij de mosfet, misschien kan je de baantjes volgen om te kijken of ze naar de optische receivers gaan.
Pagina: 1