Verwijderd

Topicstarter
Hallo tweakers

Onlangs heb ik nieuwe onderdelen gekocht om weer lekker vooruit te kunnen.
Na alle onderdelen te hebben geinstalleerd werkt alles prima.
Nu heb ik wat moeite om mijn geheugen op de goede timings te krijgen die het daadwerkelijk ondersteund.

Op de site al enkele ervaringen gelezen en gaven de instellingen die even vooraf moesten gebeuren.
Mijn moederbord herkende het geheugen meteen als ddr2-667 terwijl mijn geheugen ddr2-800 is.
In bios heb ik dit makkelijk kunnen veranderden.
De voltage verhoogt van 1.8 naar 2.0. ook in bios veranderd en nog steeds prima werkend.

Nu is het volgende dat ik mijn geheugen niet op 4-4-4-12 heb.
Bios setting AUTO geeft namelijk niet deze timing maar een compleet andere.

Na zoeken op het forum enkele post gevonden.
Maar na deze instellingen komt mijn geheugen in cpu-z met de volgende timings:
4-4-4-18
Bank cycle time (Trc) van 26
Command rate 2T

In bios zijn der meerdere instellingen en ik heb geen idee wat ik daar moet instellen om aan mijn goede timings te komen:

CAS# latency (Tcl)
Min RAS# active time (Tras)
RAS# to CAS# delay (Trcd)
Row precharge Time (Rrp)
Row cycle time (Trc)
Row refresh cyc time (Trfc)
Read-to-Write time (Trwt)
Write Recovery time (Twr)
1T/2T Memory Timing

nu weet ik waar ik mijn timings in moet veranderen, maar wat moet ik doen met de rest?
CAS# latency (Tcl): 4
RAS# to CAS# delay (Trcd): 4
Row precharge Time (Rrp): 4
Min RAS# active time (Tras): 12

Dit heb ik ingevuld in mijn bios en de rest gewoon zo gelaten hoe het er stond.

zoals al eerder vermeld krijg ik dus de volgende timings in cpu-z:
4-4-4-18
Command rate 2T

Wie kan mij hiermee verder helpen zodat ik mijn timings goed krijg!

het volgende geheugen en moederbord heb ik:
Kingston HyperX 2 GB DDR2-800 Kit Retail, KHX6400D2LLK2/2G
4-4-4-12

GigaByte GA-MA770-DS3

alvast super bedankt!

• 0M3G4
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 05-12-2025
in principe zou je memory timings in de bios van AUTO op MANUAL moeten zetten (anders pakt ie de standaard SPD table timings, welke in jouw geval dus 4-4-4-18 zijn waarschijnlijk) en vervolgens moeiteloos deze timings in kunnen voeren, maar natuurlijk heb ik geen idee hoe je bios structuur in elkaar zit. de overige timings zijn wat mij betreft alleen voor de die-hard tweakers en dus verder onbelangrijk.

[ Voor 14% gewijzigd door 0M3G4 op 17-04-2008 10:27 ]

Verwijderd

Topicstarter
Misschien heb ik het verkeerd uitgelegd in de startpost.
Mijn memory timings AUTO geeft geen 4-4-4-18, maar compleet andere timings.

na het instellen van MANUAL bios
CAS# latency (Tcl): 4
RAS# to CAS# delay (Trcd): 4
Row precharge Time (Rrp): 4
Min RAS# active time (Tras): 12

Geeft hij in cpu-z het volgende:

4-4-4-18
Command rate 2T

de voltage is verhoogd van 1.8 naar 2.0 en heb ik nu ddr2-800 ingesteld.

dus het probleem moet iets zijn met de andere instellingen, maar ik kan nergens vinden welke instellingen ik daar moet doen om tot 4-4-4-12 te komen

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:17

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Uit de data sheet van je memory kan je ook nog het volgende halen:

Clock Cycle Time (tCK) CL=53ns (min.) / 8ns (max.)
Row Cycle Time (tRC)54ns (min.)
Refresh to Active/Refresh Command Time (tRFC)105ns
Row Active Time (tRAS)39ns (min.) / 70,000ns (max.)

Verder kan je dit wel oplossen met Google als je crea-bea bent met de zoektermen. Verder is het wel handig wel mobo je hebt, gezien het moderbord specifiek is vaak ook hoe deze het ram ondersteunt :)
Verwijderd schreef op donderdag 17 april 2008 @ 10:54:
[...]

ik ben al de hele week crea bea bezig om alles op internet af te zoeken, maar nergens kan ik precies de instellingen vinden die tot het resultaat komen van 4-4-4-12 i.p.v. 4-4-4-18 wat ik nu heb terwijl ik in bios heb ingesteld 4-4-4-12 en de overige instellingen vanaf ben gebleven.

verder zeg je: "Verder is het wel handig welk mobo je hebt,....." wat bedoel je hier mee?
ik heb mijn moederbord in de startpost al aangegeven, of bedoel je iets anders? dat het handig voor mijzelf is om te weten hoe het moederbord mijn geheugen ondersteunt? :P

ieder geval bedankt voor de hulp :D
Overheen gelezen, excusez moi :$

[ Voor 44% gewijzigd door Notna op 17-04-2008 15:49 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Verwijderd

Topicstarter
Notna schreef op donderdag 17 april 2008 @ 10:45:
Uit de data sheet van je memory kan je ook nog het volgende halen:

Clock Cycle Time (tCK) CL=53ns (min.) / 8ns (max.)
Row Cycle Time (tRC)54ns (min.)
Refresh to Active/Refresh Command Time (tRFC)105ns
Row Active Time (tRAS)39ns (min.) / 70,000ns (max.)

Verder kan je dit wel oplossen met Google als je crea-bea bent met de zoektermen. Verder is het wel handig wel mobo je hebt, gezien het moderbord specifiek is vaak ook hoe deze het ram ondersteunt :)
ik ben al de hele week crea bea bezig om alles op internet af te zoeken, maar nergens kan ik precies de instellingen vinden die tot het resultaat komen van 4-4-4-12 i.p.v. 4-4-4-18 wat ik nu heb terwijl ik in bios heb ingesteld 4-4-4-12 en de overige instellingen vanaf ben gebleven.

verder zeg je: "Verder is het wel handig welk mobo je hebt,....." wat bedoel je hier mee?
ik heb mijn moederbord in de startpost al aangegeven, of bedoel je iets anders? dat het handig voor mijzelf is om te weten hoe het moederbord mijn geheugen ondersteunt? :P

ieder geval bedankt voor de hulp :D

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2008 10:58 ]

Verwijderd

Topicstarter
Notna of overige tweakers echt geen idee?
Of hebben jullie meer informatie nodig over de rest van de instellingen!

Uit het boekje van gigabyte was toevallig een foto genomen van de bios met een instelling voor
4-4-4-12. Ik heb deze instellingen exact overgenomen in mijn bios en nu kom ik uit op de volgende timings:
4-4-4-18
Bank cycle time (Trc) 18
Command rate 1T

Is er iets mis met mijn moederbord of.....?
Hij zou gewoon 4-4-4-12 moeten doen, maar instellingen in bios geeft helaas niet het goede resultaat weer.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 18-04-2008 08:45 ]

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:17

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Even alles op een rtije:

-Je hebt opgezocht hoe wat en waar de timings gezet moeten worden (4-4-4-12 op 2.0v) . Deze staan ook zo in je BIOS.
-Nadat je dit gedaan hebt, kom je erachter dat de SPD van je ram in CPU-Z aangeeft dat de timings 4-4-4-18 zijn

Het lijkt mij vreemd dat je moeder bord op een manuel settings niet gewoon je settings over wil nemen. Mocht dit het geval zijn, zou ik danwel de helpdesk van Gygabyte contacteren, of proberen (indien mogelijk) je BIOS te updaten. Wellicht dat het op die manier beter gaat.

Suc6 :)

Xbox Live ID:Notna8310

Verwijderd

Topicstarter
Dat rijtje heb je prima verteld:

Ik heb opgezocht hoe ik alles moet instellen.
In bios zijn mijn instellingen
4-4-4-12 op 2.0v pc800ddr2

en inderdaad nadat ik dit heb gedaan geeft cpu-z me ram als 4-4-4-18

Gigabyte heeft een makkelijke bios update functie die je kan doen in je wondows!
Dit zal ik eens proberen. er rust namelijk nog iets dat ik nergens pci-x 2.0 kan instellen, terwijl me moederbord zowel 9800gtx van club3d dit ondersteunt.

alleen dat geheugen blijft iets raars, kzal eens de bios updaten!

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 18-04-2008 09:36 ]

Verwijderd

Vraag is of CPU-Z wel degelijk de timings correct weergeeft.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 18 april 2008 @ 10:31:
Vraag is of CPU-Z wel degelijk de timings correct weergeeft.
daar zat ik persoonlijk zelf ook al aan te denken, misschien deugt mijn cpu-z helemaal niet!

Verwijderd

Topicstarter
Weer ergens achter gekomen!
In het progie HWinfo32 heb ik ook deze timings 4-4-4-18!
Maar nu zie ik mijn MHz op 376.7

klopt mijn MHz wel want volgens mij moet dit op het dubbele bijna?
Want mijn gehegen is toch 800 MHz? Als ik dit verander dan moet het volgens mij goedkomen

of moet ik deze juist op 266.7 zetten?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 18-04-2008 18:38 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 18 april 2008 @ 18:35:
Weer ergens achter gekomen!
In het progie HWinfo32 heb ik ook deze timings 4-4-4-18!
Maar nu zie ik mijn MHz op 376.7

klopt mijn MHz wel want volgens mij moet dit op het dubbele bijna?
Want mijn gehegen is toch 800 MHz? Als ik dit verander dan moet het volgens mij goedkomen
Het geheugen kan wel op 376,7MHz lopen aangezien het DDR2 is betekend dat het dan effectief op 752,4MHz loopt. ;)

Verwijderd

Topicstarter
Het geheugen kan wel op 376,7MHz lopen aangezien het DDR2 is betekend dat het dan effectief op 752,4MHz loopt. ;)
dus ik moet hem zetten op 752,4?

edit:
dat werkt dus niet volgens mij, kan nergens vinden waar ik dit kan instellen in me bios !

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 18-04-2008 18:57 ]

Verwijderd

Topicstarter
Na een week proberen heb ik nog steeds niet mijn geheugen op 4-4-4-12 gekregen.
Ik kan ook niet goed vinden waar ik het mhz van mijn geheugen moet instellen in bios.
Ik heb het gebrobeerd om het geheugen op 266 te krijgen, maar de pc starte niet meer op.
Waarschijnlijk doe ik toch iets fout.

Ik denk zelf dat het aan de Mhz ligt, want mijn geheugen loopt op:
376,7 en volgens mij moet dit weer op 333 lopen!
Ik snap het ook niet goed waarom in mijn boekje 266 staat.

heeft iemand nog suggesties of ideeen?

alvast bedankt

• 0M3G4
Verwijderd schreef op vrijdag 18 april 2008 @ 18:41:
[...]

dus ik moet hem zetten op 752,4?

edit:
dat werkt dus niet volgens mij, kan nergens vinden waar ik dit kan instellen in me bios !
Neen, als je 800 Mhz geheugen hebt zou dit op 400 Mhz moeten lopen (=effectief 800 Mhz, want DDR = Double Data Rate)

Is het inmiddels gelukt je bios te updaten?

Verwijderd

Topicstarter
0M3G4 schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 11:39:
[...]

Neen, als je 800 Mhz geheugen hebt zou dit op 400 Mhz moeten lopen (=effectief 800 Mhz, want DDR = Double Data Rate)

Is het inmiddels gelukt je bios te updaten?
Mijn bios heb ik nog niet geprobeerd, omdat ik eerst dit wilde proberen met het MHZ geval.
Ik kan in mijn bios het mhz verhogen, maar ik had dit gedaan met 266. Waarschijnlijk heb ik dus 266 op die 376.7 gedaan waardoor het niet goed ging. ik zal eens proberen om het te verhogen met 23.3 : 2 dus 11,65 omdat het ddr2 is, dan zou hij op 400mhz moeten lopen.
of dit dan automatisch verekend naar 4-4-4-12 is weer de tweede stap.

• 0M3G4
Verwijderd schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 11:42:
[...]

... ik zal eens proberen om het te verhogen met 23.3 : 2 dus 11,65 omdat het ddr2 is, dan zou hij op 400mhz moeten lopen...
ik snap deze berekening niet, help me out :) je zou in je bios gewoon absolute megaherzen moeten kunnen invoeren, of dit in stapjes gaat of compleet manueel weet ik zo niet, dat maakt verder niet uit.. bottom-line is dat je bij MEMORY FREQ of DDR FREQ gewoon 400 hebt staan, of dat je probleem oplost met 4-4-4-12 dat is inderdaad een tweede vraag.

Verwijderd

Topicstarter
het loopt nu op 376.7 MHZ
ik moet dit ds waarschijnlijk op 400MHZ krijgen.

in mijn bios kan ik het niet veranderen zoals: 0 tot 800 MHZ.
maar iets van 100 tot 300.
En volgens mij stond dit op 200. Wel vreemd dan want dan zou het 400 moeten lopen als dit x2 is.

dit vind ik ook weer vreemd, volgens mij is er geen andere oplossing dan de bios te updaten.

mijn berekening was dan namelijk, 400mhz (wat ik moet hebben) minus 376.7 = antwoord gedeeld door 2. Als dit zo werkt dan prima, maar volgens mij ga ik nu helemaal ver uit het boekje omdat ik haast alles al heb geprobeerd.

en om heel eerlijk te zijn weet ik ook niet precies waar ik mijn ddr MHZ moet veranderen! Het kan ook nog eens goed voorkomen dat ik de verkeerde zit te veranderen.
hier een link naar mijn moederbord manual:
http://www.gigabyte.com.t...70-DS3&ProductVersion=rev. 1.0

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2008 12:53 ]

• Chef_v_leeuwen
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20-05 14:23
je geheugen frequentie heeft bar weinig met je timings te maken in jouw geval, des te lager de Mhz des te lagere timings je meestal kan draaien. maar jouw geheugen hoort makkelijk 4-4-4-12 te kunnen draaien op 400mhz.

Je timingprobleem heb ik zelf aan de hand gehad met een MSI 975x MoBo, hierbij precies hetzelfde probleem als bij jou. Een notie was hierbij wel dat mijn oude mobo pas 800mhz (400) ondersteunde na een bios flash, maar misschien aan de max van het mobo zat en hierdoor niet de krappe timings kon draaien.

Doe eerst eens een keer een bios flash..

* PSN=Chef_NL** *

Verwijderd

Topicstarter
Dat ga ik maar eens doen dan!

jullie horen wat het resultaat zal zijn.
alvast weer heel erg bedankt

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-05 17:17
Mijn bios heb ik nog niet geprobeerd, omdat ik eerst dit wilde proberen met het MHZ geval.
Ik kan in mijn bios het mhz verhogen, maar ik had dit gedaan met 266. Waarschijnlijk heb ik dus 266 op die 376.7 gedaan waardoor het niet goed ging. ik zal eens proberen om het te verhogen met 23.3 : 2 dus 11,65 omdat het ddr2 is, dan zou hij op 400mhz moeten lopen.
of dit dan automatisch verekend naar 4-4-4-12 is weer de tweede stap.
dit zou dan 23.2 x 2 zijn.
400mhz zou x2 gaan om effectief 800mhz te zijn.

anders zou je 376.7 + 11,65 =388.35 effectief en dus niet 400 mhz.

suc6

Verwijderd

Topicstarter
Nou hierbij mijn bevindingen:
Na het flashen van mijn bios in versie F2 starte hij prima op.
in cpu-z staan mijn timings nog steeds op 4-4-4-18.
laat ik dit op automatisch staan in mijn bios dan krijg ik timings van 5-5-5-15.

Na even rondspeuren ben ik erachter gekomen dat er nog een versie F4 van mijn bios was.
Bios in versie F4 verandert en toen begon het.

ik heb 2x raptor 74g in raid 0. Deze versie F4 heeft iets met mijn raid functie.
De nieuwest bios raid versie kan dus niet op mijn moederbordje.

Ik kwam met de nieuwest versie F4 niet eens in mijn bios.

Bios gereset zodat raid functie uitgeschakeld staat en versie F2 erweer op geknald.
Raid 0 draait weer prima en start weer goed door.

nog steeds staan mijn timings dus op 4-4-4-18 i.p.v. 4-4-4-12
ik kan ook nergens vinden om mijn ddr2 eheugen hoger op schoreven in zijn Mhz waarde.

iemand nog een idee? om mijn geheugen op 4-4-4-12 te krijgen?

en stel je voor dat dit om 1 of andere rede gewoonweg niet wilt lukken.
welke is dan sneller? 4-4-4-18 of 5-5-5-15?

en dan heb ik nog een vraag, hoe kan ik inhemelsnaam zien dat mijn pci-e op 2.0 loopt :S ook zoiets vaags dat ik dat nergens in bios kan zien of waar dan ook.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 25-04-2008 17:02 ]

Verwijderd

Topicstarter
echt niemand enig idee?

Verwijderd

Ik zou eerst maar dingen zoals FAQ's door gaan lezen, voordat je dingen doet die je niet moet doen. ;)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 28 april 2008 @ 10:21:
Ik zou eerst maar dingen zoals FAQ's door gaan lezen, voordat je dingen doet die je niet moet doen. ;)
Hier kom ik niet veel verder mee! toch bedankt

[ Voor 70% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2008 10:31 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 28 april 2008 @ 10:28:
[...]

Hier kom ik niet veel verder mee! toch bedankt
En toch zou ik dat maar doen dan had je bijvoorbeeld gelezen dat: "pci-e op 2.0" Dat dit iets hardwarematig is, en niet iets wat je er even bij plakt. ;)
Jouw mobo heeft het trouwens wel, voor de duidelijkheid.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2008 10:43 ]

• BartS12
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21-05 16:41
Alvast een paar kleine tips, die je in de goede richting krijgen:
- "ddr2 400 Mhz" betekent dat je geheugen op 400 Mhz *kan* lopen; niet dat ie dat per definitie doet
- van je timings 4-4-4-12 o.i.d. is het eerste getal verreweg het belangrijkste.
- die eerste '4' betekent dat je geheugen (draaiend op een kloksnelheid van 400 Mhz) na uiterlijk 4 kloktikken de juiste data beschikbaar heeft. Soms al sneller, maar dit is wat de leverancier garandeert.
- 400 Mhz = 2.5ns per tik. 4 Kloktikken is dus 10ns.
- Als je geheugen langzamer loopt (bijvoorbeeld op 266 Mhz), dan kun je dus zonder problemen met je geheugen te verwachten, deze frequentie opvoeren.
- Alternatief: op 266 Mhz duren 3 kloktikken al ~11.3 ns. Dan kun je dus waarschijnlijk dit geheugen ook wel op 3-x-x-x timings laten lopen.

En voor de rest is het doorlezen van de "overklok-FAQ" altijd een goed idee.

Verwijderd

Topicstarter
Over dat pci-e verhaal, dat snap ik niet helemaal. Mjn Vid kaart en Mobo ondersteunen dit beide, maar kan ik het nergens trgvinden in mijn bios of andere bench dat ik dit heb.

over het geheugen, snap ik niet helemaal dat ik oc faq moet doorlezen (dit heb ik echter wel gedaan) dit is absoluut geen oc post! Ik krijg alleen die timings niet op 4-4-4-12 maar op 4-4-4-18. Dit staat helemaal uitgelegd in mijn topicstart. Ik wil ook helemaal niet aan oc-en beginnen.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2008 11:02 ]

Pagina: 1