Verwijderd

Topicstarter
Hallo, misschien kunnen jullie mij helpen, ik zit met het volgende.

Ik moet voor een drukker een x aantal bestanden klaarmaken met transparante achtergronden in EPS bestanden of IL
Als ik in PS de bestanden opsla in EPS dan krijg ik er spontaan een witte achtergrond bij.
Open ik dat EPS-bestand weer in Illustrator dan zie ik dus weer die witte achtergrond.
Klik ik nu in Illustrator op "weergave>Transparantieraster verbergen"dan staat mijn onderwerp op het scherm zoals het moet zijn.
Maar sla ik dit nu weer op in Illustrator dán zie ik weer wél een witte achtergrond.
Zou dit voldoende zijn voor de drukker of doe ik iets fout ?

Mijn dank is bijzonder groot _/-\o_

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-01 13:58
Ik heb hier effe geen Illustrator beschikbaar, maar sla je plaatje in Photoshop als PSD op. Maak in Illustrator een nieuw (leeg) document aan. Kies File->Place... en selecteer de PSD file en druk op Ok. Als het goed is, zou de boel nu correct transparant moeten zijn.

Of bedoel je dat de witte achtergrond aanwezig is, omdat dat de "papierkleur" is?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb gedaan wat je geschreven hebt en inderdaad ik zie nog steeds een witte achtergrond.
maar als ik dan "weergave>Transparantieraster verbergen" aanklik dan zie ik het precies zoals het moet zijn,de achtergrond is dan transparant.
Ik sla dat dan weer op als een AI bestand en is het dan opgeslagen zodat de drukker ermee aan de slag kan en ik niet straks toch een witte achtergrond op mijn bedrukte werk krijg?

In ieder geval, hartstikke bedankt voor je hulp. :*)

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-01 13:58
Een achtergrond in Illustrator is in principe altijd wit, namelijk de cliche papierkleur (hetzelfde voor PDF). Dit wordt echter niet opgeslagen. Je krijgt pas problemen als je echt een witte rechthoek achter je ontwerp zet. Dan wordt dat wel een witte vlek ;-)

Dus ga er maar vanuit dat het goed gaat bij de drukker. De drukker ziet dat trouwens snel genoeg, lang voordat hij het op papier/folio of wat ook zet.

Een AI file is trouwens sinds Illustrator versie 9 gewoon PDF. Voor die versie is het een EPS.