• Base_NL
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 29-01 12:30
Hallo allemaal!

Momenteel ben ik bezig met het bouwen van een watergekoeld systeem. Om precies te zijn: Ik ga (voorlopig) alleen de CPU koelen.

Hardware:
- Coolermaster 690 case
- Tagan 480W voeding
- Evga 680i SLI moederbord
- Q6600 G0 processor
- 2x PC7200 ddr2 1024 memory
- 1x Evga 8800GTS 320
- 1x WD raptor 150
- 1x Maxtor diamondline III 250
- 1x Nec AD4550 brander

Koelingsonderdelen:- Black ice stealth GT 240
- Black ice stealth GT 120
- XSPC Delta V2 cpu block
- XSPC dual 5.25'' bay reservoir met 750l/u pomp
- 3x skythe S-flex 1600rpm fan's.

Het idee is om onder in de coolermaster CM690 de 120mm radiator te plaatsen. Deze zuigt koele lucht aan van onder uit de case, door de radiator heen.

Bovenin de case zit de 240mm radiator met 2x 120mm fan's en die zuigt de lucht uit de kast door de radator heen.

Het bay reservoir komt in de onderste drive bays (makkelijk vullen met opticals geinstalleerd).

Het geheel zou er dan ongeveer zo uit moeten te komen zien:

Afbeeldingslocatie: http://www.picturehost.nl/showimage/4251839663.jpg

Nou ben ik heel eerlijk en moet ik zeggen dat ondanks dat ik me relatief veel ingelezen heb niet helemaal zeker ben van de indeling. Ik weet niet of het verstandiger is om de 2 radiatoren los te koppelen, of ze na elkaar laten koelen etc etc. Hebben jullie nog tips om de waterflow, en dus de koelprestaties, te verbeteren? Zijn er nog dingen die ik over het hoofd zie?

Alvast bedant voor jullie enthusiaste reacties! :D

* edit, plaatje werkend gemaakt.

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

De eerste opzet is best aardig voor zover ik het zie, behalve dan dat het best overkill is voor alleen de CPU. De fan op het onderste rad kun je echter beter lucht laten afvoeren naar beneden... Ik weet niet of je de spullen al gekocht hebt, maar weet je zeker dat je geen los res/pomp wil?

[ Voor 5% gewijzigd door Sp33dFr34k op 16-04-2008 23:19 ]

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

• Base_NL
Sp33dFr34k schreef op woensdag 16 april 2008 @ 23:18:
De eerste opzet is best aardig voor zover ik het zie, behalve dan dat het best overkill is voor alleen de CPU. De fan op het onderste rad kun je echter beter lucht laten afvoeren naar beneden... Ik weet niet of je de spullen al gekocht hebt, maar weet je zeker dat je geen los res/pomp wil?
Hoi,

Ik weet zeker dat in een interne pomp wil, het scheelt een boel ruimte. Ik heb al eens eerder waterkoeling gehad (op de s462 XP1700+) en daar beviel dat ook erg goed!

Waarom adviseer jij een losse pomp?

Qua overkill weet ik het niet.. Momenteel hang ik op +/- 3.6Ghz en 1.45 volt. De Tuniq Tower120 houdt hem met OCCT op +/- 70 graden. Dat vind ik vrij warm... Ben benieuwd wat voor temps ik op de cpu ga halen, mocht het bizar laag zijn kan ik altijd nog mijn moederbord gaan mee koelen!

VGA kaart mee koelen ga ik echt niet aan beginnen, geklokte GTS heeft 620mhz core en 2150Mhz memory.. liever niet mn water opwarmen met een kaart die 90gr wordt! >:)

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:14
Ik zou geen 2e radiator nemen, maar gewoon een 240 of 360 rad (als je er plek voor hebt) bovenin doen. Scheelt je slangenmeuk, je hebt het niet nodig en in deze setup blaas je warme lucht je kast in...

Je huidige CPU heeft weer niet dusdanig veel warmteafvoer nodig dat je per se 3x 120mm moet hebben...

[ Voor 20% gewijzigd door 418O2 op 16-04-2008 23:38 ]

• Base_NL
418O2 schreef op woensdag 16 april 2008 @ 23:37:
Ik zou geen 2e radiator nemen, maar gewoon een 240 of 360 rad (als je er plek voor hebt) bovenin doen. Scheelt je slangenmeuk, je hebt het niet nodig en in deze setup blaas je warme lucht je kast in...

Je huidige CPU heeft weer niet dusdanig veel warmteafvoer nodig dat je per se 3x 120mm moet hebben...
Ik kan natuurlijk die onderste radiator ook naar buiten laten blazen, maar trek ik dan geen ongewenst 'vacuum' in de kast?

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-12-2025

frankknopers

Goud is geen geld

Base_NL schreef op donderdag 17 april 2008 @ 00:01:
[...]

Ik kan natuurlijk die onderste radiator ook naar buiten laten blazen, maar trek ik dan geen ongewenst 'vacuum' in de kast?
Ik zal die onderste gewoon naar binnen laten blazen, dus naar boven toe. Dat is beter voor de luchstroom door je PC en echt warm zal de lucht van je tweede rad niet zijn, want de eerste heeft bijna al het werk al gedaan betreft het koelen van het water. :P

Ik denk dat dat 2e rad helemaal niet veel bijdrage levert aan je setup, het vertraagd de flow door het koelsysteem, kost meer geld en je hebt meer onderdelen die potentieel kunnen gaan lekken. Dat tweede rad is natuurlijk wel ideaal als je ook nog een flinke videokaart gaat waterkoelen, je kunt die dan zo tussen de twee radiatoren aansluiten zodat de kleine de warmte van de vga kan koelen.

Goud is geen geld

• Base_NL
Mijn idee was dus om ervoor te zorgen dat de cpu zo dicht mogelijk bij kamertemperatuur komt hmm... ik heb de spreadsheet van martinswatercoolinglab (xstremesystems) ingevuld en daar is mijn flow nog steeds 'good' met ongv 4.09liter / minuut..

Als je het water er sneller door heen laat gaan koelt het dan nog wel af?

Verwijderd

Waarom plaats je het 120mm rad niet gewoon op de 120mm uitgang?
Dat is veel makkelijker!
Voordeel hier ook van is dat je loop zo kort mogelijk kunt maken!
Dit is beter voor je flow ;)

• Base_NL
Verwijderd schreef op donderdag 17 april 2008 @ 09:25:
Waarom plaats je het 120mm rad niet gewoon op de 120mm uitgang?
Dat is veel makkelijker!
Voordeel hier ook van is dat je loop zo kort mogelijk kunt maken!
Dit is beter voor je flow ;)
Hmm, dat is zeker een aantrekkelijk idee, zou dat passen denk je? Als dat gaat monteer ik hem daar, maak ik zeer korte slangen tussen beide radiatoren in, en stop ik onderin een intake fan!

Zoiets dus:
Afbeeldingslocatie: http://www.picturehost.nl/showimage/9895083124.jpg

Ik hoop dat ik die bochten dan kan maken, ik heb gelukkig wel tygon slangen besteld, dus lekker soepel.

[ Voor 15% gewijzigd door Base_NL op 17-04-2008 11:49 ]

Verwijderd

zul je ff moeten passen en meten...
maar die bochten zijn het probleem denk niet en eventueel kun je natuurlijk ook gewoon haakse koppelingen gebruiken ;)

• Base_NL
Oke, bedankt voor jullie antwoorden, het is me al een stuk duidelijker! Wat voor fan's gebruiken jullie trouwens op de radiatoren? Ik zit er aan te denken om voor skythe S-flex 1600rpm fans te gaan, een goede mix tussen stilte en air-flow. Ik kan ook kiezen voor s-flex fans van 800rpm maar ik weet niet of dat de koelprestatie geeft die ik er uiteindelijk uit wil halen.

Ik ben trouwens erg benieuwd naar de XSPC cpu waterblok's. de deta V2 schijnt erg lekker te zijn en dangerden blokjes bij te houden!

bron: http://www.martinsliquidlab.com/XSPC-X2O-Delta-CPU-V2.html

Iemand ervaring met noctua fans?

• Zamoraak
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 08-10-2025
Ik heb gehoord dat Noctua heel erg stevige en stille fans zijn met ook nog een fatsoenlijke flow :)

Verwijderd

Erg stil, maar niet geschikt voor rads...
Ik zou scythe s-flex aan kunnen raden!

Heb zelf nu s-flex, daarvoor die noctua ;)

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 21-04-2008 17:32 ]

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 21 april 2008 @ 17:32:
Erg stil, maar niet geschikt voor rads...
Ik zou scythe s-flex aan kunnen raden!

Heb zelf nu s-flex, daarvoor die noctua ;)
Waarom dat? Ik heb er hier 4 op m'n rad. draaien en werkt perfect.

Verwijderd

Kheb ze op een BIX gehad, daar kregen ze de lucht niet echt lekker doorheen :S
Ze leveren idd wel meer dan genoeg airflow, alleen niet genoeg druk...

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 21 april 2008 @ 18:19:
Kheb ze op een BIX gehad, daar kregen ze de lucht niet echt lekker doorheen :S
Ze leveren idd wel meer dan genoeg airflow, alleen niet genoeg druk...
Op die manier. Dat zou kunnen. Bij mij doen ze het verder wel oké :)

• SOEPSTENGEL13
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-12-2025
De nieuwe NF-P12 fans van Noctua leveren volgens hun website wel meer druk:
Afbeeldingslocatie: http://www.noctua.at/images/feature_graphs/nf_s12_p12_comp_triangle.jpg

• Base_NL
Hoi, ik heb nu reeds een skythe S-flex 120mm als outtake (1600rpm model)

Zou het qua koeling veel schelen als ik er 800rpm's in stop? Die 1600RPM is toch niet echt stil! Dan kan ik misschien beter nog voor de sharkoon silent eagles gaan...

De case is overigens al binnen, als het goed is morgen de radiator en dan kan ik echt gaan zagen. Overigens is mijn 680i bord overleden, ik heb nu een andere. De EP35 DS4 van gigabyte!

Verwijderd

Die heb ik ook ;)
Heb er alleen een fancontroller tussen hangen en dan kun je ze ook mooi op 800RPM laten draaien :)

• Nicklazzz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:46
Base_NL schreef op woensdag 16 april 2008 @ 23:32:
[...]

Hoi,

Ik weet zeker dat in een interne pomp wil, het scheelt een boel ruimte. Ik heb al eens eerder waterkoeling gehad (op de s462 XP1700+) en daar beviel dat ook erg goed!

Waarom adviseer jij een losse pomp?

Qua overkill weet ik het niet.. Momenteel hang ik op +/- 3.6Ghz en 1.45 volt. De Tuniq Tower120 houdt hem met OCCT op +/- 70 graden. Dat vind ik vrij warm... Ben benieuwd wat voor temps ik op de cpu ga halen, mocht het bizar laag zijn kan ik altijd nog mijn moederbord gaan mee koelen!

VGA kaart mee koelen ga ik echt niet aan beginnen, geklokte GTS heeft 620mhz core en 2150Mhz memory.. liever niet mn water opwarmen met een kaart die 90gr wordt! >:)
Ik heb in men vorige setup 2x8800GTS en een Q6600 B3 gekoeld , de temperaturen waren meer als behoorlijk : Vga's : 34-42°C / cpu: 19-27°c meestal en dit met 2x 120mm van aqua-computers ( radiators die niet echt van goede kwaliteit zijn en een redelijk slechte flow hebben) en een black ice stealth 240mm.(pomp liang dcc 1RT Plus) Dus ik zou die GTS meekoelen :9~
Pagina: 1