Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben aan het nadenken over een digitale camera met een flinke zoom ter vervanging van mijn overleden Olympus C770UZ (met TCON17) waar helaas geen garantie meer op zat.

Wegens mijn goede ervaringen met het merk Olympus denk ik aan de Olympus SP-560UZ.
Nu heeft Fujifilm een vergelijkbaar model de Finepix S8000.
Beide 18x optische zoom en 8 megapixels (de Fujifilm zelfs 8,3) maar is de Fujifilm 80 Euro goedkoper. Verder gebruiken ze hetzelfde geheugen en lijken ze qua bediening ook op elkaar.
Alleen zei een vriend dat ik beter geen Fujifilm kon nemen omdat die qua beeldkwaliteit een stuk minder zijn als Olympus.
Klopt het? En zo ja in hoeverre?
Nu kan het best dat de Olympus beter is maar is dat 80 Euro waard? Oftewel: is de Fujifilm voor privé gebruik goed genoeg?

Ik zal deze camera voornamelijk gebruiken voor het maken van foto's en filmpjes van militair materieel (tanks, gevechtsvliegtuigen, oorlogschepen enz.) op open dagen van Landmacht, Luchtmacht en Marine welke voor privé gebruik zijn.
Voor huis tuin en keuken gebruik heb ik nog een goedkope digitale camera.

Ik zal hem dus misschien 3 hooguit 4 keer in het jaar gebruiken. Vandaar dat ik dacht aan de Fujifilm. Om nou al te veel geld uit te geven voor iets dat ik maar weinig gebruik vind ik ook weer zonde. Speciale opties gebruik ik niet, het is gewoon richten en foto's en filmpjes maken in de automatische stand.

Nadelen van deze beide camera's is dat ze niet kunnen zoomen terwijl je aan het filmen bent. In de winkel is mij verteld dat vrijwel geen enkele digitale camera dit kan.
Nou ja de enige waarvan ik weet dat het wel kan is de C770UZ die ik had, althans als je een externe microfoon aansluit (de nieuwere Olympus Ultra Zoom modellen hebben helaas geen microfoon aansluiting). Mochten er andere (betaalbare) camera's zijn die dat wel kunnen dan hoor ik dat graag, ook als het andere merken zijn.

De voorkeur voor een Olympus of Fujifilm is omdat ik dan mijn bestaande xD geheugen kan blijven gebruiken. Helaas zijn ze weer op AA gestapt en heb ik dus niets meer aan mijn Olympus accu's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• degrgiov
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22-05 15:00
ik zal je nog wat meer verwarren >:)
de SP-570UZ komt binnekort ook uit, 20x zoom en een zoomring
alternatief is ook de panasonic FZ18 of TZ5 als je vooral voor de point and shoot gaat

Nadelen van deze beide camera's is dat ze niet kunnen zoomen terwijl je aan het filmen bent. In de winkel is mij verteld dat vrijwel geen enkele digitale camera dit kan.
Canon S5 IS wel dacht ik

[ Voor 6% gewijzigd door degrgiov op 17-04-2008 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hstoker
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-09 20:42

hstoker

Yatta!

Je kan ook eens kijken naar de Fuji S9600, deze kan wel zoomen tijdens het filmen.

Dutch: If it bleeds, we can kill it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AttiX
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:21
hstoker schreef op donderdag 17 april 2008 @ 09:07:
Je kan ook eens kijken naar de Fuji S9600, deze kan wel zoomen tijdens het filmen.
Of de Fuji S100FS die net uit is. Dat is de opvolger van de S9600.
Verwijderd schreef op woensdag 16 april 2008 @ 21:26:
Alleen zei een vriend dat ik beter geen Fujifilm kon nemen omdat die qua beeldkwaliteit een stuk minder zijn als Olympus.
Klopt het? En zo ja in hoeverre?
Welke camera's worden dan vergeleken? Om te zeggen dat Olympus als merk beter scoort op beeldkwaliteit dan Fuji gaat is wel erg kort door de bocht. Bekijk op verschillende reviewpagina's de samplefoto's eens van de camera's die je noemt en oordeel dan zelf. (http://www.steves-digicams.com) (http://www.dpreview.com/reviews/)

In deze reviews worden de Olympus SP-560UZ, de Fujifilm S8000 en de Panasonic FZ18 met elkaar vergeleken:

Panasonic DMC-FZ18
Fujifilm S8000
Olympus SP-560UZ

[ Voor 19% gewijzigd door AttiX op 17-04-2008 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb de S8000 na de s5000, s5500 en s5600 te hebben gehad.
De s8000 valt me echt zwaar tegen. Heb zelfs spijt van mijn aankoop. De camera gooit de iso waarden automatisch heel snel omhoog zodat je vrij grove korrel hebt op de foto's. Als je instelt dat de iso op 100 moet ik overdag in huis al flitsen. Kortom, spijt spijt spijt.
Succes met je keuze

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor alle reacties.
AttiX schreef op donderdag 17 april 2008 @ 09:20:
[...]

Of de Fuji S100FS die net uit is. Dat is de opvolger van de S9600.

[...]
Ik wil minimaal 17x zoom hebben (dus vergelijkbaar met mijn kapotte C770UZ 10x) met TCON17 (vergroot nog eens met 1.7x) telelens) anders moet ik weer met extra lenzen aan de slag.
De door jullie genoemde camera's hebben een 10.7 en 14.3x zoom en vallen dus helaas af.

De SP570 lijkt me een leuke camera maar te duur. Zeker voor een apparaat dat ik misschien 3 - 4x in het jaar gebruik. Ik denk aan een maximale bovengrens van 350 Euro (liefst minder).

Als ik naar de vergelijkende foto's kijk op http://www.dpreview.com/reviews/fujifilms8000fd/page12.asp
Zie ik niet zo heel veel verschil tussen de Olympus en de Fuji. De Olympus lijkt op sommige foto's wat flets maar op andere juist weer iets scherper. Als ze even duur waren (of met weinig verschil) zou ik voor de veiligheid voor de Olympus gaan maar de Fuji is wel een heel stuk goedkoper. Dilemma... :?
Aan Olympus weet ik wat ik heb, kiezen voor de Fuji zie ik toch been beetje als een gok. Aan de andere kant valt het misschien wel mee en kan ik met die 80 Euro leuke andere dingen doen.
Ik heb de S8000 na de s5000, s5500 en s5600 te hebben gehad.
De s8000 valt me echt zwaar tegen. Heb zelfs spijt van mijn aankoop. De camera gooit de iso waarden automatisch heel snel omhoog zodat je vrij grove korrel hebt op de foto's. Als je instelt dat de iso op 100 moet ik overdag in huis al flitsen. Kortom, spijt spijt spijt.
Succes met je keuze
Ik wil mijn nieuwe camera vooral buitenshuis gebruiken.
Instellingen van ISO waardes e.d. doe ik niet en ik heb ook vrijwel geen verstand van fotografie en instellingen.
Ik doe gewoon point and click in de automatische stand. Tot nu toe ging dat met mijn Olympus camera's vrij goed. :)

Wat houd in het kort dat iso waarden omhoog gooien in? Wazige foto's? Onjuiste kleuren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe hoger de iso waarden, hoe gevoeliger voor licht.
Alleen hoe hoger de iso waarden, hoe korreliger de foto wordt. En die zijn dus absoluut niet mooi met de Fuji. Erg jammer, want ik ben echt al jaren fan van de Fuji. Maar dit keer hebben ze de plank totaal misgeslagen met dit model.
Pagina: 1