Zoem uit meterkast

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zamoraak
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 30-04 17:17
Hallo tweakers.

Bij mij thuis komt er een zoem uit de meterkast. Het heeft te maken met het elektrische fornuis, ook viel vandaag de zekering van het elektrisch fornuis uit, toen zette ik die weer om en het werkte weer gewoon, maar wel die zoem. Die is ook alleen te horen als het fornuis aan staat. Kan dit slecht zijn?

Bij voorbaat dank :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Dit is natuurlijk wel een erg open vraag, want een meterkast kan vol met verschillende soorten meters, zekeringen en automaten zitten. Dan moeten we toch minstens weten waar het dan exact vandaan komt.
Dan alsnog is het niet altijd verstandig om zelf eraan te gaan sleutelen, omdat iemand je op internet verteld dat het misschien wel het boutje is wat de zekering op zijn plaats houd (ik noem maar iets onbenulligs).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-05 12:29
Ja, hier laat je imho best snel iemand met kennis van zaken naar kijken.
Het lijkt erop dat er een slecht contact zit in of rond de zekering van je elektrisch fornuis, waardoor je hitte, vonken, en uiteindelijk brand kan krijgen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zamoraak
Ok, maar het komt echt precies onder de schakelaar van de zekering van het fornuis uit (in de meterkast).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Fase verschuiving oid? Ben geen expert, maar veel elektrische kookplaten draaien op meer-fase stroom of op meerdere groepen in ieder geval. Fase verschillen kunnen de oorzaak zijn afaik.
Als het geen knetterende en/of onregelmatige zoem is denk ik dat naftebakje's suggestie hier niet van toepassing is.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdm8
  • Laatst online: 11-03-2024

jdm8

PSN-id: JDM8, origineel he?

Meterkast bij ons thuis kwam ook eens een zoem uit, gevolgt door een brandlucht. Dit bleek een kabel te zijn die niet goed contact maakte. Als je goed luistert hoor je dan ook vonkjes knetteren? Of ruik je een brandlucht? Verder zou ik er gewoon even een echte elektriciën laten kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zamoraak
Het is een vaste zoem, die je ook wel eens hoort bij elektrokasten die zeer hoge voltages hebben. Maar er is geen brandlucht en/of knetterend geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDog11
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:04
Neem maar van mij aan dat in de meterkast een losse verbinding zit en/of je zekering slecht is, ik zou toch iemand met kennis van zaken hiernaar laten kijken, want als je te lang wacht zul je zeker een brandlucht gaan ruiken en dan ben je echt meer geld kwijt om het te laten herstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-03 15:01

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Je zou zoemen onderzoeken door:
- zekering uitzetten / aanzetten
- belasting verhogen en verlagen van groep
- geheel losmaken van fornuis, dus groepen zonder belasting maken
- andere apparatuur aan stopcontact fornuis

Kijk vervolgens of zoemen iets anders klinkt of wegvalt.
Dan heb je betere beeld wanneer zoemen aanwezig is en wanneer niet, en of ie juist sterker klinkt....
Zoemt het ook zonder belasting, dan is het niet normaal en moet het vervangen worden.

[ Voor 15% gewijzigd door MrDummy op 17-04-2008 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHMvP
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 02-11-2024

JHMvP

Veritas logica est

Bij ons zoemt in de meterkast de trafo van de deurbel...misschien bij jou ook?

AS/400, Linux, Novell, Windows, DOS, OS/2...luck has nothing to do with it.
*** Ignorance and nonchalance will lead us happily into slavery of evil ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-05 22:54
Voel je ook dat het warmer is rondom het gebied waar de zoem vandaan komt?

Ik heb een keer meegemaakt dat er een knetterend geluid uit een meterkast kwam, hij behoorlijk warm was en de verlichting in huis in z'n geheel behoorlijk aan het dimmen was, "maar de tv doet het nog goed".

Er bleek een zekeringcontact te storen en dit was al zo ernstig dat het geheel flink ingebrand was, delen van de meterkast waren al bezig te smelten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

JHMvP schreef op donderdag 17 april 2008 @ 12:46:
Bij ons zoemt in de meterkast de trafo van de deurbel...misschien bij jou ook?
Dat gezoem is ontstaan door magnatisch veld, en als trafo beetje open is komt er lucht doorheen.
Je kan dat verminderen door kleine openingen te vullen met schuim of warmtelijm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexandersamson
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-12-2022
MrDummy schreef op donderdag 17 april 2008 @ 12:49:
[...]

Dat gezoem is ontstaan door magnatisch veld, en als trafo beetje open is komt er lucht doorheen.
Je kan dat verminderen door kleine openingen te vullen met schuim of warmtelijm.
Ik heb n modem van siemens, die heeft echt zon hoge toon gegenereerd door ik weet niet wat, maar dr zit geen trafo in, wel n relaisje, zou dat ook kunnen? De toonhoogte veranderd ook net voordat ie verbinding maakt met het internet of net voordat iemand belt (is adsl ) geluid komt niet uit de adapter, getest door deze los van het modem te belasten met een ander apparaat zonder piep.

Elektronicaprojecten van mij: http://www.gm7.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:21
alexandersamson schreef op donderdag 17 april 2008 @ 13:00:
[...]

Ik heb n modem van siemens, die heeft echt zon hoge toon gegenereerd door ik weet niet wat, maar dr zit geen trafo in, wel n relaisje, zou dat ook kunnen? De toonhoogte veranderd ook net voordat ie verbinding maakt met het internet of net voordat iemand belt (is adsl ) geluid komt niet uit de adapter, getest door deze los van het modem te belasten met een ander apparaat zonder piep.
Dit is de voeding van het modem, deze is hoogfrequent (zgn schakalende voeding), toonhoogte kan ook varieren met de belasting. Relais zal wel een gelijkspanningsrelais zijn en dus niet zoemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexandersamson
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-12-2022
De spanning uit de adapter wordt dan eigelijk nog een keer getransformeerd in het modem zelf? maar dan d.m.v. een geschakelde voeding? En de verandering van toonhoogte als iemand belt heeft dan zeker te maken met het feit dat hij meer of minder spanning/stroom nodig heeft wanneer het modem verbinding maakt?

Elektronicaprojecten van mij: http://www.gm7.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:21
Yep, klopt helemaal! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Sommige ontstoorspoelen kunnen piepen. Je kan ze opvullen om piepen te verkleinen. Dus zaak wat steviger zetten zodat er minder lucht trilt en minder geluid maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [TazZ]
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22-04 20:12
Een elektronische zekering kan onder hoge belasting wat zoemen. Dit is echter niet altijd even gezond, aangezien dit ook kan betekenen dat deze zekering slechter aan het worden is, waardoor deze zoemt.

Laat er een expert naar kijken voordat je brand hebt. Je zou niet de eerste zijn die zijn meterkast in de hens heeft staan door een loszittende kabel.

Onder hoge belasting gaan losse contacten nog losser zitten door de hitte. Dit geeft een prachtige kettingreactie met brand als gevolg.

Aangezien het al eens gebeurd is dat de stop er spontaan uit sprong (wat niet normaal is bij een bestaande situatie die eerst altijd goed gewerkt heeft zonder wijziging), kan er wel eens wat kapot zijn of los zitten.

If it ain't broke, fix it till it is...

Pagina: 1