Wie zegt dat die wachtwoorden onversleuteld over het lijntje gegaan, er wordt een beveiligde verbinding gelegd naar de server.
Onzin, OWA heeft niets met trusted zones of sites te maken. Als je het niet specifieker kunt aangeven dan ga ik er vanuit dat je onvoldoende snapt wat je doet.
Ik heb het over het totaalplaatje, natuurlijk zijn het verschillende componenten. Het lijkt mij niet zinnig om hier verder op in te gaan.
Jouw probleem is dat je onvoldoende kennis hebt, een brakke omgeving weg zet en vervolgens komt klagen dat het product te veel kan. Het gaat er niet om wat jij voldoende geheugen vind, het gaat er om wat Microsoft voor eisen stelt. Als jij de server met 4GB weg zet dan heb je ofwel de requirements niet gelezen of erger nog, je bent gewoon eigenwijs en vindt dat de helft ook wel voldoende is.
Nogmaals, dit soort insinuaties zijn niet gepast. Er wordt hier naar ervaringen gevraagd, en ik merk op dat het een bloated product is wat teveel RAM gebruikt in verhouding tot andere oplossingen. Natuurlijk hebben we gekeken naar de requirements en de persoon die er over gaat heeft ook uitgebreid de specificaties doorgenomen alvorens te installeren. Maar ik denk, dat voor een relatief kleine organisatie met 1 storage group, 4 GB ram om te beginnen gewoon voldoende zou moeten zijn, zo heb ik iig de specificaties gelezen destijds. Natuurlijk zitten we al op de 8 GB inmiddels maar de traagheid blijft. Ik zou iig mensen die de snelheid van W2k3/Ex2k3 gewend zijn absoluut niet adviseren om naar 2007 over te gaan. Of je moet meteen voor een simpele mailserver een systeem met 16GB ram willen wegzetten.
Kom op zeg, waar gaat dit nou eigenlijk over?
Over het feit dat niet alle organisaties het geld er voor over hebben om voor elke rol maar een andere server neer te plempen? Een simpele reboot ivm een update zorgt dus gewoon voor een half uur downtime van de mail. Natuurlijk kunnen we dat in het weekend doen en hebben we er inmiddels al een relay voor hangen maar echt pijnloos is het niet.
Je kan wel blijven hameren op het zogenaamde feit dat wij de kennis niet in huis zouden hebben. Maar ga zelf eens rekenen... Hoe groot is een e-mail nou eenmaal gemiddeld? Laten we zeggen 20KB tekst, en dat is nog veel. Dan zit je toch wel op een dikke 200.000 mailtjes wil je die 4GB kunnen verantwoorden, ok zonder bijlagen. Maar ik geloof nooit dat die in z'n totaliteit in het RAM kan stopppen. Er gaan gemiddeld mails van 25MB in de rondte, dan kan je er met 4 GB dus 160 kwijt. Nee ik geloof niet in het cachen van binaries in het RAM en kan dus ook niet de vergelijking leggen tussen de specificaties en het product dat wordt geleverd.
Wat ik ook altijd opmerkelijk heb gevonden is dat je bij Outlook altijd aan die gedwongen archivering zit. Ik heb nog nooit mijn maildir hoeven te 'archiveren', je gaat hooguit problemen krijgen als je 10k+ mails in je dir hebt staan maar dan moet je serieus gaan kijken naar een andere back-end.
En - nogmaals - als ik het dan vergelijk met andere mailservers die gewoon af kunnen met soms nog geen 20% van de specificaties van Exchange dan begin ik mij toch echt af te vragen waar men nou mee bezig is.
Een zo gecompliceerd en bloated mogelijk product op de markt zetten zodat de implementators lekkere marges kunnen draaien? Exchange 2000 was een hell, 2003 een verademing maar 2007 slaat wmb echt alles.