Rare converter

Pagina: 1
Acties:
  • 512 views

• Aubergine
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18-01 13:33
Afbeeldingslocatie: http://i28.tinypic.com/2prgsk4.png

De ene kant is bedoeld voor de muis/tobo ingang (een PS/2) maar aan de andere kant is er iets vaag. Groot ijzer rondje met 5 ijzeren pinnen, ik vermoed dat dit iets heel oud is. Iemand die mij kan vertellen wat dit is?

• brute51
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-08-2025
Het ziet er wel een beetje uit als zon oude Din-5 stekker, gebruikt door hele oude toetsenboorden.

Ik heb echt een hele goeie PC.

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-01 12:34
DIN PS2 converter lijkt me.
Om een PS/2 toetsenbord ook op een oudere computer aan te sluiten met alleen DIN.

LinkedIn
BlackIntel

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dat is inderdaad een DIN naar PS/2 converter. Zo heel oud is dit niet (Pentium 1 tijdperk werden die dingen nog gebruikt).

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:32

Cyphax

Moderator LNX
Terw_Dan schreef op woensdag 16 april 2008 @ 19:01:
Dat is inderdaad een DIN naar PS/2 converter. Zo heel oud is dit niet (Pentium 1 tijdperk werden die dingen nog gebruikt).
Weet je, misschien worden we gewoon oud. :'(
Dat Pentium 1-tijdperk is overigens een understatement: pre-Pentium was het ook dit voor je toetsenbord, COM voor je muis. Ik weet niet wanneer ze ermee begonnen zijn, maar het toetsenbord van mijn 386 sluit je met dezelfde plug aan in dat oude ding.
Het is dus inderdaad een PS/2-DIN-converter, tegenwoordig kun je daar niets mee als je PC een Pentium 2 of jonger is

[ Voor 3% gewijzigd door Cyphax op 16-04-2008 19:12 ]

Saved by the buoyancy of citrus

• Mentox
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-10-2025
Weet nog dat ik een nieuwe computer kreeg en toen bleek deze poort erop te zitten. Echter kon ik toen geen toetsenbord vinden met deze aansluiting omdat het nog te nieuw was.

Goede ouwe tijd.

Het leven is als een medaille, het heeft een glimmende en een donkere kant.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

ps/2 is trouwens ook gewoon (mini) DIN.
Dingen heten zo omdat ze het eerst op de ps/2 serie van IBM zaten. Meen ik (ik begin ook oud te worden :X).

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:19

ManiacsHouse

Scheisse!

Mentox schreef op woensdag 16 april 2008 @ 20:35:
Weet nog dat ik een nieuwe computer kreeg en toen bleek deze poort erop te zitten. Echter kon ik toen geen toetsenbord vinden met deze aansluiting omdat het nog te nieuw was.

Goede ouwe tijd.
Geboren in 1988? In 1988 waren die din-stekkers al normaal en ps/2 was in 1998 (toen was jij al 10) er ook al. Had jij al een pc toen je 1 was?

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:32

Cyphax

Moderator LNX
Boudewijn schreef op woensdag 16 april 2008 @ 20:38:
Dingen heten zo omdat ze het eerst op de ps/2 serie van IBM zaten. Meen ik (ik begin ook oud te worden :X).
Dat klopt ook wel, IBM heeft die aansluiting ontworpen en dat is echt al lang geleden ('87 volgens Wikipedia). Kan je nagaan... :)

Saved by the buoyancy of citrus

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

maniacshouse schreef op woensdag 16 april 2008 @ 20:41:
[...]

Geboren in 1988? In 1988 waren die din-stekkers al normaal en ps/2 was in 1998 (toen was jij al 10) er ook al. Had jij al een pc toen je 1 was?
In 1998 was USB er al :P
ps/2 is echt al veel ouder hoor.

edit:
De USB standaard stamt uit 1996, PS/2 uit 1987 en de DIN connector stamt nog uit de tijd van de allereerste IBM PC, begin jaren '80 ergens.

[ Voor 18% gewijzigd door MadMarky op 16-04-2008 20:57 ]

🖥️ | 🚗

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Boudewijn schreef op woensdag 16 april 2008 @ 20:38:
100% correct!

IBM had tijdens de 286 en 386 periode hun "Personal System 2", ook wel aangeduid als PS/2.
Dergelijke computers gebruikten een Mini DIN plug voor het aansluiten van toetsenborden en muizen.
Omdat IBM er een patent op had, heet het tegenwoordig een PS/2 aansluiting, maar in principe is het gewoon MiniDIN.

Edit:
Wat me doet denken aan IBM's MCA bus van die zelfde periode, de grote tegenhanger van PCI, en theoretisch gezien veel beter, maar ivm dure patenten is met alsnog voor PCI gegaan.
Als IBM licenties voor MCA niet zo duur had gemaakt, hadden we nu MCA-Express gehad :+

[ Voor 18% gewijzigd door McKaamos op 16-04-2008 20:55 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:19

ManiacsHouse

Scheisse!

MadMarky schreef op woensdag 16 april 2008 @ 20:49:
[...]

In 1998 was USB er al :P
ps/2 is echt al veel ouder hoor.

edit:
De USB standaard stamt uit 1996, PS/2 uit 1987 en de DIN connector stamt nog uit de tijd van de allereerste IMB PC, begin jaren '80 ergens.
Dat bedoel ik. Je bent iets completer dan ik aangaf.

[ Voor 76% gewijzigd door ManiacsHouse op 16-04-2008 20:53 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Cyphax schreef op woensdag 16 april 2008 @ 19:12:
[...]

Weet je, misschien worden we gewoon oud. :'(
Dat Pentium 1-tijdperk is overigens een understatement: pre-Pentium was het ook dit voor je toetsenbord, COM voor je muis. Ik weet niet wanneer ze ermee begonnen zijn, maar het toetsenbord van mijn 386 sluit je met dezelfde plug aan in dat oude ding.
Het is dus inderdaad een PS/2-DIN-converter, tegenwoordig kun je daar niets mee als je PC een Pentium 2 of jonger is
Ik bedoelde dus, Pentium 1 tijdperk zijn ze nog gebruikt, daarna eigenlijk niet meer (hoewel er slot 1 mobo's zijn met zo'n connector) :)

En tja, misschien worden we wel oud :P

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06-02 20:22

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Omgekeerd bestaan ze ook.. :D

Ik ken enkele hoogleraren die nog steeds een ouderwets toetsenbord (25+ jaar oud) gebruiken, omdat het zo lekker typt :P

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

buckling-spring for the win ja :)

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:34

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Heerlijke nostalgie alom...

* dion_b heeft een IBM PS/2 Model 70 uit 1988 als eerste PC gehad :P

Maareh, dit is geen converter maar een verloopstuk (een converter heeft een of andere logic erin, dit is gewoon andere connector voor zelfde signalen), en als je ook maar minimaal de moeite doet om de naam van de connector te achterhalen vind je dat ook. En die inzet verwachten we voordat je een topic op GoT opent. Helaas is daar in de TS niets van terug te lezen. Dicht.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.