Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Ik geloof dat ik 'm met foutmelding lekkerder vind

Pagina: 1
Acties:

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Ik rijd dus een 2001 Fabia 1.4 16v op G3. Zolang ik 'm heb moet je met optrekken iets opletten met de koppeling, laat je die te vroeg opkomen met te weinig gas, slaat de motor af. Het went erg snel, en de koppeling slipt niet, dus laat maar waaien.

Vorige week sloeg de motor een keer bijna af bij het optrekken, tot op het punt dat de controlelampjes op het dashboard aanfloepten, echter sloeg de auto gelijk weer aan omdat ik inmiddels in beweging was. Echter bleef het check engine lampje nu branden. Dat lampje brandt nog steeds, maar er is iets vreemd: hij rijdt lekkerder met check engine lampje! Misschien staat ie nu op een failsafe programma. Ik merk echter niks negatiefs qua performance of verbruik, hij heeft nu niet meer de neiging af te slaan bij het optrekken en hij voelt algeheel 'soepeler' qua motor.

Iemand enig idee of ik het veilig hierbij kan laten? Ik zou het jammer vinden als ik de fout laat uitlezen/resetten en als bonus rijdt de auto daarna minder goed!

Extra punten voor de GoT-bejaarden die de referentie naar een jaren 80 tv reclame vatten

[ Voor 6% gewijzigd door SeatRider op 16-04-2008 18:41 ]

Nederlands is makkelijker als je denkt

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Ik zou eerst maar eens naar de garage gaan om te kijken waarom dat lampje zowiezo brandt!

Als het lampje brandt is er vaak iets stuk, en dat is zowiezo nooit goed :P

[ Voor 30% gewijzigd door Megamind op 16-04-2008 18:32 ]

• monkel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-11 19:30
Misschien heb je geluk en leest je automonteur mee en kan hij antwoord geven :)

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

got bejaarde ben ik niet (zeker niet :P ) maare Peugeot?

• purge
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik heb stiekem gespiekt maarre ...
spoiler:
De nootjes van Duyvis, let op de 'ok' stempel

Of zit ik nog steeds erg koud ;-)

Wat staat er in het boekje bij je auto. Bel anders de dealer even voordat je langsgaat. Deze zal je waarschijnlijk wel aanraden even langs te komen. Tenzij iemand jouw situatie al eens hebt meegemaakt zullen de meeste reacties hier op neer komen. ;-)

Je zou kunnen proberen om met de monteur te overleggen of hij de 'beveiliging' met afslaan minder strak kan afstellen.

• SeatRider
  • Nu online

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Het boekje van de auto zegt dat de auto nu in veiligheidsmodus loopt en ik direct naar de garage moet, ik snap ook wel dat de enige echte diagnose met behulp van de computer van de garage gedaan kan worden, maar voordat ik geld ga uitgeven vroeg ik me af of meer mensen dit herkenden...

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21-11 12:36
Ben in het bezit van een Polo 1.4 16v (zelfde motor d8 ik) als ie in failsafe modus valt rijdt ie zeker niet beter !! beperkte toeren, dus ook snelheid.
Ik zeg maar wat, hoor maareh kan het niet zijn dat je nu op benzine rijdt ipv gas ?

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21-11 16:16

YellowCube

Wait...what?

kun je niet gewoon naar de garage, zorgen dat ze het lampje uitzetten EN zorgen dat je motor gewoon wat beter afgesteld wordt?

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• AkroBatik
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-11 16:26

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Waarscheinlijk rijdt ie ruk omdat er iets stuk is. Waarom dat lampje nu pas brandt... Grote kans dat dit kapote onderdeel aan het licht komt als hij uitgelezen wordt.

.

• SeatRider
  • Nu online

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
AkroBatik schreef op woensdag 16 april 2008 @ 20:39:
Waarscheinlijk rijdt ie ruk omdat er iets stuk is. Waarom dat lampje nu pas brandt... Grote kans dat dit kapote onderdeel aan het licht komt als hij uitgelezen wordt.
Misschien reed ie ruk omdat er iets stuk was, waarom hij nu ineens goed rijdt zou dan wellicht kunnen blijken...

• SeatRider
  • Nu online

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
MEN-O schreef op woensdag 16 april 2008 @ 20:03:
Ben in het bezit van een Polo 1.4 16v (zelfde motor d8 ik) als ie in failsafe modus valt rijdt ie zeker niet beter !! beperkte toeren, dus ook snelheid.
Dat had ik dus ook verwacht, maar is niet het geval. Vandaag nog op de snelweg geweest, niks onhouden, niks beperking.
Ik zeg maar wat, hoor maareh kan het niet zijn dat je nu op benzine rijdt ipv gas ?
Nee, want hij hikt nog wel bij overschakelen van benzine naar gas, alsmede het feit dat ik ondertussen een tank gas heb leeggereden :)

• AkroBatik

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Ik zou even langs de garage rijden. Als ze niks kunnen vinden, hoeven ze niet persee de computer te resetten volgens mij,

.

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21-11 17:01

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Het zou best kunnen dat hij door het fail-safe programma meer brandstof inspuit. Jij kan in de zeldzame situatie terecht zijn gekomen waar dat juist een verbetering is ten opzichte van de "normale" situatie. Maar lampjes als "Check-engine" zijn nooit OK en kruigen dus ook geen stempel :p
Dus toch maar eens langs de garage gaan, en ook gelijk je klacht over het makkelijke afslaan op gas daar neerleggen.

offtopic:
Al slaat een auto op gas natuurlijk altijd sneller af dan op benzine... Ik heb gelest in een auto op gas... dat ding sloeg zelfs af op een aflopende helling als ik niet uitkeek...

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:34

4x2

lộn xộn quá

deepbass909 schreef op donderdag 17 april 2008 @ 09:21:
offtopic:
Al slaat een auto op gas natuurlijk altijd sneller af dan op benzine... Ik heb gelest in een auto op gas... dat ding sloeg zelfs af op een aflopende helling als ik niet uitkeek...
Afstelling en in het geval van niet LPI systemen met injectoren een smerig verdeelstuk wat tussen de verdamper en de injectors zit.

Mn eigen auto loopt op gas onderin juist soepeler, hoewel die op benzine wel iets feller is.

leeg

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Bij veel auto's gaat dat lampje automatisch uit, na 5 x starten...

Maareh... de foutmelding blijft wel in het logboek staan. De garage moest jou auto maar eens uit gaan lezen.

• SeatRider
  • Nu online

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Net even de garage gebeld, die waren verbazend accuraat met hun telefonische diagnose: "oh, op gas? dan waarschijnlijk iets te arm afgesteld geweest. je kunt gewoon doorrijden zo, zelf proberen de accu even los te halen, en anders maandag even langsrijden voor reset".

Ik zal de accu morgen dus even losmaken en kijken wat er dan gebeurt. Ik vermoed dat ik m dan alsnog maandag even opnieuw moet laten afstellen (als ie dan weer arm loopt) maar dan is tenminste die melding weg :)

• soulrider
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-11-2017
of vraag even de mening bij een andere garage ...
straks heb je misschien brokken en weten ze daar van niets meer.

• SeatRider
  • Nu online

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Accu losmaken heeft de computer niet gereset, alleen de autoradio :(. De foutmelding is echter deze week wel verdwenen, nadat ik een paar honderd km snelweg heb gereden, waarvan een deel op benzine (wegens gas op). De volgende dag was het lampje uit. En hij rijdt nog steeds prima nu.

Misschien is deze auto uitgerust met Self-Healing Afstellingtm :)

• AkroBatik

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Ja, zelf aanpassende parameters.

.

• SeatRider
  • Nu online

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
AkroBatik schreef op vrijdag 25 april 2008 @ 10:12:
Ja, zelf aanpassende parameters.
Ik vind het voor een auto met electronisch geregelde inspuiting (in tegenstelling tot mechanische carb) geen gekke gedachte, toch?

Verwijderd

Zo werkt een ECU ook dusja...

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11 15:52
Kan goed zijn dat de gas computer zichzelf inregelt.

In mijn auto ligt een al wat oudere G3 gasinstallatie.
Wanneer de stroom daarvan af is geweest moet ik de computer even opnieuw inregelen.
Dit merk ik dan aan een slecht lopende (lees makelijk af slaan) auto wanneer hij op gas loopt.
Dit inleren stelt overgens geen fluit voor, 5min werk.
Even een draadje doorverbinden, dan word het inleerprogramma gestart, dan de auto 5min laten lopen en klaar is kees. Hierna loopt de boel weer als vanouds.

Waarschijnlijk doet jou nieuwere installatie dit zelf wanneer de stroom onderbroken is geweest.

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07 12:50
hmmm slaat af al ik te weinig gas geen en de koppeling laat opkomen.... zeker hiervoor diesel gereden... ;)

Noodloop is verre van ideaal. Er wordt te veel gas/benzine ingespoten. Hierdoor is de verbranding slecht en verbruik je meer benzine.
Een extra nadeel is dat je uitlaatgassen niet aan de norm voldoen en dat hij dus niet door de APK komt.

Hij draait stationair nu zeker ook meer toeren?

Het beste laat je je auto ff uitlezen. Het kan vanalles zijn: sensoren als de lambda sensor, gaskleppotentiometer, luchtmassameter, maar ook de actuatoren als de stationairregelklep of zelfs de injectoren.

Hoe heb je de accu trouwens losgemaakt? even? moet wel een half uurtje ofzo. De loshangende plus en min klemmen tegen elkaar houden helpt ook wel eens. (niet de accu kortsluiten natuurlijk!)

U vraagt, wij antwoorden.

Verwijderd

Om je ECU te resetten moet je idd de accu ff loskoppelen (massa niet perse nodig)

En dan ff lichten aan en aantal keren gas/koppeling indrukken
Op die manier trek je echt alle stroom uit de delen die spanningsloos zijn (dus uit je ECU enzo, de reststromen)

Na een 24uur de accu weer aansluiten en hijs gereset

• Barreljan
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-11 14:39

Barreljan

...Zoom-Zoom...

offtopic:
ken ik jou niet van een ander forum speedy ?

[ Voor 11% gewijzigd door Barreljan op 26-04-2008 13:10 ]

Time Attacker met de Mazda 323F 2.5 V6 J-spec | PV output

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07 12:50
Verwijderd schreef op zaterdag 26 april 2008 @ 12:23:
Om je ECU te resetten moet je idd de accu ff loskoppelen (massa niet perse nodig)

Op die manier trek je echt alle stroom uit de delen die spanningsloos zijn (dus uit je ECU enzo, de reststromen)

en een paar rondjes rond je auto rennen en bidden tot de heilige van Santa Luca.

Nee serieus: koppeling intrappen om condensatoren te ontladen? Waar haal je het vandaan...
en er zit nog lading op de condensatoren... ik weet niet wat je met reststroom bedoelt.

Lichtenschakelaar op stand aan zou heel misschien kunnen werken, maar het verbinden van de klemmen zou 10 keer zo snel werken.

Dat 24 uur wachten is natuurlijk de oplossing... Daarvoor hoef je verder geen grollen en grappen uit te halen.

U vraagt, wij antwoorden.

• MexxT
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01-04 20:57

Als er wat mis is dan heeft dat toch geen zin want dan komt de melding bij het starten meteen weer terug :z
Gewoon uit laten lezen, en niet koppig doen. Er is iets mis, anders zou die niet branden.
Enne, een ECU Resetten? 8)7

[ Voor 45% gewijzigd door MexxT op 27-04-2008 21:27 ]

Audi S3

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Ecu resetten doe je het beste in de magnetron... maar dan moet ie wel heel veel leren ... :)

Te arm afstellen kan een te hete verbranding opleveren... Even goed in de gaten houden.

• AkroBatik

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Massa niet persee nodig? Hoe koppel jij je accu los dan?

Meestal doe je eerst massa dan pas de +

.

• SeatRider
  • Nu online

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Blasterxp schreef op dinsdag 29 april 2008 @ 14:22:
Ecu resetten doe je het beste in de magnetron... maar dan moet ie wel heel veel leren ... :)

Te arm afstellen kan een te hete verbranding opleveren... Even goed in de gaten houden.
Ja, hij gaat binnenkort toch even naar ome Skoda voor een beurtje, mogen ze er even naar kijken. Foutmelding is dan wel uit, hij loopt inmiddels weer net zo matig als voordat het lampje aanging. Het lijkt overigens eerder te rijk dan te arm, het voelt alsof ie verzuipt als ik gasgeef.

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21-11 10:19

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Over het algemeen geldt dat je bij blijvend brandend motorelektronica lampje, je op den duur 'iets' naar de klote rijdt, zoals bijvoorbeeld je catalysator. Dit kan je een klap geld gaan kosten, terwijl de reparaite niet altijd duur hoeft te zijn (bobines bijvoorbeeld).
Pagina: 1