Microcontroller aansluiten op Pocket pc

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warcow
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06-05 01:03
Voor school hebben wij momenteel de opdracht een op afstand bestuurbaar bootje te bouwen. Nu kwamen wij met het idee om aan de microcontroller een pocket pc aan te sluiten.
Dit geeft ons de mogelijkheid wifi, gps, BT en eventueel zelfs een webcam te gebruiken.
Onze docenten hebben ons hier goedkeuring voor gegeven, maar ze kunnen ons niet veel verder helpen hiermee aangezien ze er zelf ook weinig vanaf weten.

Mijn vraag hier nu is hoe kunnen we het beste de pocket pc aansluiten op de microcontroller.
De microcontroller (89C51) communiceert standaard met een RS232 (seriele) poort.
We zouden het liefste een pocket pc gebruiken met ingebouwde gps en wifi.
Moeten we de usb van de pocket pc omzetten naar RS232, of zijn er pocket pc's die direct met RS232 overweg kunnen. In het eerste geval, hoe zouden we dit het beste kunnen doen? (bestaat dit al, en hebben we ook drivers nodig?)
Waarschijnlijk kiezen we een pocket pc met WM2003 of 2005.

Hopelijk heb ik onze vraag hier een beetje duidelijk neer kunnen zetten. Alle hulp is welkom. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:53
Serial over Bluetooth? Hoef je met je progje op je PocketPC alleen een virtuele compoort aan te sturen....

[ Voor 65% gewijzigd door 0fbe op 16-04-2008 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warcow
Bedoel je dat we de pocket pc draadloos nog eens laten verbinden met de microcontroller? Dat is opzich wel een leuk idee, hoewel we dan alsnog met een BT verbinding werken. Zou dat niet lastiger zijn dan direct met een seriele verbinding naar de microcontroller? (ivm het programmeren van de pocket pc en microcontroller)

edit: Ik ben zelf overigens van de Werktuigbouwkunde. Dit project doen we met werktuigbouwkunde, electrotechniek en informatica. Ik zal mij ook wat met de electro kant bezighouden aangezien hier niet erg veel mensen voor waren. We vragen ons ook nog af of het voor de Informatica mensen wel te doen is om dit te programmeren voor de pocket pc. (we hebben een paar maanden de tijd, hele werkweken en 2 personen voor het programmeren)

[ Voor 50% gewijzigd door warcow op 16-04-2008 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlinkingAnt
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Je kunt denk ik het beste kijken naar een kabel om een gps-dongle aan te sluiten, aangezien die bijna altijd serieel praten. Hier kun je vervolgens direct je 8051 aan hangen :).

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:09
warcow schreef op woensdag 16 april 2008 @ 14:41:

edit: Ik ben zelf overigens van de Werktuigbouwkunde. Dit project doen we met werktuigbouwkunde, electrotechniek en informatica. Ik zal mij ook wat met de electro kant bezighouden aangezien hier niet erg veel mensen voor waren. We vragen ons ook nog af of het voor de Informatica mensen wel te doen is om dit te programmeren voor de pocket pc. (we hebben een paar maanden de tijd, hele werkweken en 2 personen voor het programmeren)
Leeuwarden zeker :) (klinkt iig erg als het IDP-project wat ik daar destijds gedaan heb, ook met een bootje). Het eenvoudigst is om op je microcontroller een RS232 naar Bleutooth convertertje te gebruiken. Het voordeel hiervan is dat je vanuit de microcontroller gewoon met RS232 kan communiceren (kunnen de meeste microcontrollers wel namelijk). Ook op de pocket-pc is het gebruik van bluetooth makkelijk omdat zoals hierboven al gezegd werd, je de bluetooth dan aanspreekt als zijnde het een gewone (virtuele) com-poort.

Moet je verder ook communiceren met de wal? (dat moesten wij toen met bluetooth doen). Dan heb je zowiezo al bluetooth nodig, dan moet je een netwerk met drie apparaten opbouwen wat het wel lastiger maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaltaH
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-04 16:18

JaltaH

meh

De meeste ipaq's hebben hun seriele 'poort' in de aansluiting van de sync-kabel zitten. Zie deze link voor meer informatie. (ergens onderaan de pagina)

Careful. We don't want to learn from this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warcow
Leeuwarden ja. :D
En we zijn nu vrij in het gebruik van wifi. Ook de pocket pc mochten we gebruiken. (moeten we van tevoren nog wel even goed zeker weten of de I'ers het wel kunnen programmeren binnen de tijd.)

Wat betreft gps direct op de microcontroller: dit doen we liever met een pocket pc ertussen zodat we er net wat meer mee kunnen.

Ik denk dat het idee van Bluetooth inderdaad een van de betere is.
Zou het ook mogelijk zijn een camera'tje aan te sluiten op een pocket pc? Ik heb gezien dat er CF webcams zijn, maar of deze dingen op elke pocket pc met CF werken betwijfel ik. Zou er een camera bestaan waar een driver beschikbaar is voor WM2002/2003? (usb)

@hierboven: Zoiets heb ik inderdaad ook al eens gelezen, ik denk dat het dan ook even een beetje afhankelijk van de uiteindelijke pocket pc is hoe we hem moeten aansluiten. (als dat ding direct serieel kan is dat misschien wel een optie, en anders bluetooth.)

[ Voor 16% gewijzigd door warcow op 16-04-2008 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 05-05 11:58
Voor een school project heb ik ook een IPAQ1915 aan een atmel gehangen. Wel een 232 converter ertussen maar werkte prima.

Meestal staat tussen de specs wel of er op de breakout een rs232 aansluiting zit.

Mocht je gebruik gaan maken van een IPAQ met dezelfde aansluiting als de 1915 dan heb ik nog wel een connectortje/kabeltje voor je liggen (connector zeker kabel even zoekn)

[ Voor 29% gewijzigd door Steefph op 16-04-2008 15:56 ]

Alles is terug te redeneren naar 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
Wat moet het bootje kunnen doen? Video versturen? Anders heb je veelal de pocketpc niet nodig en kan je denk ik beter gewoon met n standaard RC afstandsbediening werken.

Aan de andere kant is n PPC erop natuurlijk wel veelzijdiger als je t werkend krijgt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warcow
We moeten het bootje op afstand besturen. (servo voor roer, motoren voor aandrijving, en nog een servo voor het "wapen")
Daarnaast moeten we de snelheid en route kunnen bepalen. (dit lukt de meeste groepen nooit echt goed, met gps lukt het ons misschien)

Video versturen zit niet bij de opdracht, maar als dit niet veel werk is met de pocket pc is het natuurlijk een leuke extra.

Waarschijnlijk kan ik nu via marktplaats (voor 35 euro inclusief verzending..) een Compaq Ipaq 3850 krijgen. Ik zal even opzoeken wat voor aansluitmogelijkheden deze heeft. (voor dat geld is het altijd leuk voor mijn ouders in de auto als we er voor het project niks aan hebben)

edit: even aan het zoeken geweest en:
qoute: "The 3800 cradle is very similar to the 3600 series. Yes, it is still just as flimsy. There is a major difference, though - one that those of you that use NT will be very pleased to hear about: the end of the cable that plugs into your computer actually splits, and you have the choice of using either the USB side or the serial connector side! How cool is that?"
Oftewel, deze 3850 heeft gewoon een seriele uitgang. Nu nog kijken of ie ook SDIO heeft, aangezien hij standaard geen wifi heeft...
edit2: zucht... geen SDIO.. zou ook te mooi zijn..
edit3(...): met een CF sleeve (voor 20 dollah op ebay) kan ik alsnog een CF WIFI kaart gebruiken.. \o/
..kan ik met een CF sleeve nog wel de data kabel aansluiten...? :S

[ Voor 36% gewijzigd door warcow op 16-04-2008 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruzzel
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-05 18:23
warcow schreef op woensdag 16 april 2008 @ 16:37:
We moeten het bootje op afstand besturen. (servo voor roer, motoren voor aandrijving, en nog een servo voor het "wapen")
Daarnaast moeten we de snelheid en route kunnen bepalen. (dit lukt de meeste groepen nooit echt goed, met gps lukt het ons misschien)

Video versturen zit niet bij de opdracht, maar als dit niet veel werk is met de pocket pc is het natuurlijk een leuke extra.

Waarschijnlijk kan ik nu via marktplaats (voor 35 euro inclusief verzending..) een Compaq Ipaq 3850 krijgen. Ik zal even opzoeken wat voor aansluitmogelijkheden deze heeft. (voor dat geld is het altijd leuk voor mijn ouders in de auto als we er voor het project niks aan hebben)

qoute: "The 3800 cradle is very similar to the 3600 series. Yes, it is still just as flimsy. There is a major difference, though - one that those of you that use NT will be very pleased to hear about: the end of the cable that plugs into your computer actually splits, and you have the choice of using either the USB side or the serial connector side! How cool is that?"
Oftewel, deze 3850 heeft gewoon een seriele uitgang. Nu nog kijken of ie ook SDIO heeft, aangezien hij standaard geen wifi heeft...
edit3(...): met een CF sleeve (voor 20 dollah op ebay) kan ik alsnog een CF WIFI kaart gebruiken.. \o/
ja, met de sleeve kun je je datakabel no steeds aansluiten, sleeve komt erachter en niet eronder, maar je ppc wordt er wel een stuk dikker van,

ik heb hier een ipac 3950 liggen met een sleeve die eigenlijk gemaakt is voor een 36xx past wel, maar werkt niet lekker met ppc 2003, maar dit terzijde, je kun dan nog steeds gewoon je date aansluiting (mis)(ge)bruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
warcow schreef op woensdag 16 april 2008 @ 16:37:

Hmz GPS is slechts tot op een paar meter nauwkeurig, maar als de vijver vrij groot is waarin ie gaat varen moet t wel lukken me thinks :)

Ga je de servo's via de PPC aansturen btw? K weet niet hoe betrouwbaar de wifi link is (hangt ook weer van de grootte van de vijver af) maar een normale 2.4Ghz/ 35Mhz (of wat t ook is voor boten, k zit meer in de vliegtuigen) verbinding lijkt me handiger voor het sturen.

De route vooraf plannen heb je idd wel de PCC/microcontroller voor nodig me thinks :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warcow
Het is de bedoeling dat we zowiezo een microcontroller gebruiken.
Normaal is de opdracht: bluetooth verbinding met het bootje. (dan is het bereik ook <50 meter)
De servo's worden aangestuurd door de microcontroller die op zijn beurt de opdracht van de pocket pc krijgt in ons geval. (en die krijgt het dus weer via de wifi van een pc)

Het uit zichzelf varen hoeft in principe niet super nauwkeurig (de meeste mensen komen niet eens zo ver namelijk, die berekenen de snelheid adhv bijv. de schroefsnelheid...)
, het zou wel leuk zijn als we een nauwkeurigheid van 1 meter kunnen realiseren. De boten komen ook in de gracht te varen, dus ik vraag me sterk af hoe we daar een acceptabele ontvangst kunnen krijgen. Dit zal allemaal nog getest moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart0l0meus
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 04-11-2022
waarom eigenlijk een 8951?
wrm niet wat snellers?
8951 is zo oldscool, der zijn wel leukere dingetjes te vinden voor een betere prijs

“If Your Only Tool Is a Hammer Then Every Problem Looks Like a Nail” (Abraham Maslow)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91114

Haha, het idp project :) Erg leuk om te doen :)

Maar hebben ze dit jaar geen budget meer? Toen ik dat idp projct ooit heb gedaan, was er sprake van een budget waar we onder moesten blijven.

Een 8951 is imo altijd een betere controller dan de 16f877 die we toen gebruiken moesten...

Als je middels een gps werkt en je kan ergens op eiken, werkt dat prima hoor, die afwijking is alleen t.o.v. de werkelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
Anoniem: 91114 schreef op vrijdag 18 april 2008 @ 11:36:
Haha, het idp project :) Erg leuk om te doen :)

Maar hebben ze dit jaar geen budget meer? Toen ik dat idp projct ooit heb gedaan, was er sprake van een budget waar we onder moesten blijven.

Een 8951 is imo altijd een betere controller dan de 16f877 die we toen gebruiken moesten...

Als je middels een gps werkt en je kan ergens op eiken, werkt dat prima hoor, die afwijking is alleen t.o.v. de werkelijkheid.
Toen ik het IDP deed (3 jaar geleden, wij waren de eerste die een bootje moesten maken) hebben wij voor een pic18f4431 gekozen. Deze is stukken sneller en heeft meer geheugen. Daarnaast heeft hij ook in totaal 8 PWM-uitgangen die we dan gebruikten om motortjes met H-bruggen aan te sturen (pic16f877a heeft er maar twee en je hebt er al twee per motor nodig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warcow
Er is inderdaad ook meerdere keuze wat betreft microcontroller en dergelijke. (hier heb ik als W vrij weinig verstand van dus kan ik zelf ook niet al te veel over zeggen.)

Wellicht dat ik trouwens de 3850 van marktplaats alsnog kan gebruiken. Ik kreeg zojuist dat ding binnen, en er zit een "sleeve" bij voor gps waar ook nog cf (wifi mogelijkheden) op zit. En dat ding gebruikt niet de communicatie aansluiting. (waar als het goed is rs232 aanzit aangezien er kabels zijn met een compoort aansluiting)

Ik zal vanmiddag even aan het testen met dat apparaat of alles werkt en mogelijk is. (er zit geen normale oplader bij, alleen voor in de auto..)

edit: wat betreft het budget: Standaard is die 50 euro, maar we mogen "eigen" componenten en gesponsorde componenten vrij gebruiken. (wellicht dus leuk om ook eens een computer bedrijfje hierop aan te spreken...)

[ Voor 14% gewijzigd door warcow op 18-04-2008 23:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warcow
We zijn nu officieel begonnen met het project, en ik ben nu op zoek naar een nauwkeurige (BT) gps ontvanger. Als daar nog tips voor zijn, is dat absoluut welkom.

We hebben het idee om de boot vlak voor de race even te "calibreren". (de gps vaststellen op een positie waarvan we weten dat ie klopt.)
Dit wordt wel vaker gedaan real time door 2 gps ontvangers te gebruiken, waarvan 1 op een vaste positie die constant de afwijking doorgeeft.

Hiermee verwacht ik eigenlijk toch nog net op de nauwkeurigheid van 1 meter te komen. (zo niet, dan is het niet anders)

Als iemand nog tips heeft voor zowel ontvanger, als een methode om het signaal nauwkeurig(er) te krijgen dan zou dat mooi zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YopY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-04 11:37
Vorig jaar had onze boot gewonnen (yay ;) ), en uiteindelijk bleek bij ons de positiebepaling minder van toepassing te zijn - stel je prioriteiten goed, doe eerst de besturing en dergelijke, pas als dat goed is het automatisch varen, en als dat goed is dan pas met positiebepaling bezig gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warcow
Als eerste gefeliciteerd met de overwinning. ;)
Wat betreft de positibepaling, die hebben we ook als laatste op het lijstje staan. We zorgen eerst dat we de wifi verbinding, en vooral de seriele verbinding tussen pocket pc en microcontroller goed hebben. De gps komt er als laatste bij kijken. (voor de Informatica mensen dan)
Ze hebben er gelukkig redelijk vertrouwen in de pocket pc te programmeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:53
Wat betreft calibratie van GPS hou er rekening mee dat de afwijking verre van constant is en ook te maken heeft met reflecties (plaats afhankelijk) en berekeningen die net anders afgerond worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carp_Hunter
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-12-2024

Carp_Hunter

aka KiLLsLesS

Kijk dit zijn nou de leukere projecten. Wij moesten een UPS bouwen :'( wat dus met een school budget nagenoeg onmogelijk is (maar wel deels gelukt)

Over die positie bepaling:
Is er al bekend op welk water jullie moeten gaan varen?
Zo ja dan kun je eenvoudig de volledige vijver in kaart brengen, een startpunt bepalen on the fly en zo de boot autonoom laten varen binnen de gestelde dimensies van de vijver.
GPS heeft helaas dan wel weer die hardnekkige afwijking maar die kun je waarschijnlijk wel minimaliseren door een bepaalde marge in je dimensies te maken. Ben zelf niet zo'n software wonder dus weet niet of dat eenvoudig is te realiseren.

Nadeel is waarschijnlijk wel dat het veel meer programmeer werk vereist. Aan de hardware kant komen dan ook enkele toevoegingen zoals een extra blokje RAM/ROM/EEPROM om de vijver data in op te slaan. Je kunt dit natuurlijk ook real-time door de I-Paq laten versturen.

-KiLLALoT- -Guild Wars Player LLL en WauS- -System- & -Server

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
Carp_Hunter schreef op dinsdag 29 april 2008 @ 14:14:
Kijk dit zijn nou de leukere projecten. Wij moesten een UPS bouwen :'( wat dus met een school budget nagenoeg onmogelijk is (maar wel deels gelukt)

Over die positie bepaling:
Is er al bekend op welk water jullie moeten gaan varen?
Zo ja dan kun je eenvoudig de volledige vijver in kaart brengen, een startpunt bepalen on the fly en zo de boot autonoom laten varen binnen de gestelde dimensies van de vijver.
GPS heeft helaas dan wel weer die hardnekkige afwijking maar die kun je waarschijnlijk wel minimaliseren door een bepaalde marge in je dimensies te maken. Ben zelf niet zo'n software wonder dus weet niet of dat eenvoudig is te realiseren.

Nadeel is waarschijnlijk wel dat het veel meer programmeer werk vereist. Aan de hardware kant komen dan ook enkele toevoegingen zoals een extra blokje RAM/ROM/EEPROM om de vijver data in op te slaan. Je kunt dit natuurlijk ook real-time door de I-Paq laten versturen.
Toen ik dit project 3 jaar geleden deed moesten we eerst kwalificeren in de vijver voor het FEC (jaarbeurs-achtig gebouw) en de finale varen in de grachten van Leeuwarden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warcow
Klopt, wij varen weer op hetzelfde.
Vandaar dat het met gps dus even afwachten is hoe het werkt. (Op ebay is een nederlander die 51 kanaals gps bakjes verkoopt met de mtk chipset ofzo, die zijn nog net wat beter dan sirf 3 en nemen ook goed reflectie signalen mee.)

We mogen eerst handmatig de boot het parcours laten varen en vervolgens moet het autonoom. We kunnen dus eerst de route gewoon laten opslaan op de pocket pc.
We zorgen eerst wel dat al het andere werkt voordat we met gps aan de gang gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warcow
Even een klein kickje van dit topic. De pocket pc (ipaq hx2400) is binnen, en ik heb ook een kabeltje van steef1983 kunnen krijgen.
Nu zitten we even mee welke (com)poort we op de hx2400 moeten kiezen om de rs232 te benutten.
Hier valt erg weinig over te vinden op het internet. Weet iemand hier er toevallig meer over?

Voor de rest werkt alles trouwens prima. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 05-05 11:58
Gelukkig :)

De com-poort zou COM1 moeten zijn.

Alles is terug te redeneren naar 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 175972

Ik heb wel eens met een AVR, BT en een iPaq geknutseld: http://elec.rommelkist.nl/bluetooth.html. Misschien heb je er wat aan?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warcow
Vellingas, ik kijk er nu naar. (zowiezo al leuk om te lezen. :) )
Het was inderdaad com1, alleen we hadden eerst de kabel met zowel usb als com eraan, waardoor we waarschijnlijk een ander poortje moesten gebruiken. (met de andere kabel werkte het meteen)

Voor de geintresseerden: op de website www.idp2008.nl is ons project te volgen. (er staat nu nog niet veel op, volgende week zetten we de "ontwikkelvideo" online.)
Pagina: 1