Toon posts:

Asus N7600GS te warm...?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo mensen,

ik heb een paar dagen geleden de Asus N7600GS aangeschaft, onder andere vanwege de passieve koeling. Nu blijkt dat de kaart wel erg warm wordt (78 graden in rust en zo'n 114 graden tijdens gamen) en ik vraag me af of dat normaal is. Verder functioneert de kaart prima, goed beeld en helemaal stil, het is dus alleen de temperatuur die me zorgen baart. :/

Ik heb de leverancier al gebeld, maar die kwam met niet veel meer dan dat 'passief gekoelde kaarten wel warm kunnen worden', dus dat bracht me weinig verder. Heeft iemand misschien ervaring met deze kaart en/of enig idee hoe warm hij zou mogen worden...? ;)

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:31

Nemesizz

Untouchable

Videokaart mag maximaal 120ºC worden, echter, boven de 100ºC zou ik me toch al zorgen beginnen te maken.

Passieve videokaarten zijn nog steeds afhankelijk van airflow, als dat ontbreekt worden ze erg heet. Evt kun je ook kijken of de koelribben niet vol stof zitten.

• Sqorpius
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 31-10-2025
Passieve kaarten kunnen zoiezo wat warmer worden dan actieve kaarten, daar kunnen ze ook wat beter tegen, Zorg met een passieve kaart voor een redelijke airflow over de kaart en heatsink. Dan zou de temperatuur al redelijk wat moeten dalen.

Verwijderd

Topicstarter
Okee, dat betekent dus dat ik alsnog een extra fan nodig ga hebben, terwijl ik deze juist heb gekocht om daar vanaf te zijn? Momenteel heb ik alleen een fan op m'n CPU draaien, ik weet niet of er nog andere manieren zijn om voor airflow te zorgen behalve er toch weer een extra fan in te moeten zetten...?

• Depep
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-07-2025
Die temperaturen zijn echt extreem hoog. Je zult sowieso wel een of meerdere case-fans nodig hebben. Het voordeel van een passieve kaart is dat je zelf case-fans kunt uitzoeken die een stuk stiller zijn dan standaard videokaart fans.

Houd er rekening mee dat minder fans niet altijd minder geluid betekent. Twee fans op halve snelheid maken over het algemeen minder geluid dan 1 op volle snelheid. Ook ben je beter af met grotere fans dan met kleine. Grotere fans hoeven minder hard te draaien om dezelfde hoeveelheid lucht te verplaatsen.

Naast case-fans kan je altijd nog even proberen om je koeler opnieuw te monteren. Over het algemeen stoppen fabrikanten veel te veel koelpasta van niet altijd de beste kwaliteit op zo'n kaart. Een dun laagje Arctic Silver 5 o.i.d. kan ook al een heleboel schelen.

specs

• Sqorpius
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 31-10-2025
Je moet kijken naar een fan van groter formaat, normaal maken ze videokaarten passief omdat daar "meestal" kleinere fans opzitten (zeg kleiner dan 80mm) Als je een casefan neemt van 120 + zal deze evenveel lucht kunnen verplaatsen op een lager toerental wat er dus voor zorgt dat je evengoede koeling hebt met minder geluid. Over het algemeen zijn Paps fans erg stil en verplaatsten veel lucht.

Met Passieve kaarten moet je het maar zo zien, Ja de kaart is geluidloos maar door de passieve heatsink blijft de warme lucht als een walm rond de kaart hangen, met Enige airflow word die walm al weggeblazen.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-05 23:41

M2M

medicijnman

Sqorpius schreef op woensdag 16 april 2008 @ 12:31:
Passieve kaarten kunnen zoiezo wat warmer worden dan actieve kaarten, daar kunnen ze ook wat beter tegen, Zorg met een passieve kaart voor een redelijke airflow over de kaart en heatsink. Dan zou de temperatuur al redelijk wat moeten dalen.
kon het niet laten dit even te corrigeren, maar volgens mij hebben passieve kaarten enkel een dikkere hoeveelheid koper d'rop zitten. Noch de videochip, noch de geheugenchips (of HSI chip voor AGP kaarten) zijn fisiek anders dan die van actief gekoelde kaarten. Het enige voordeel wat je haalt met een passief gekoelde kaart, is dat je zelf er een airflow in kunt zetten. Deze maakt dan zoveel geluid als jij wilt. Enfin, het feit blijft, videokaarten boven de 100 graden = waarschuwing. Zet er een stille 120 of 80 mm fan bij (ducktape!!!) en je zult zien dat de temperatuur enorm afneemt. investering van een paar duiten verlengt de levensduur van je apparatuur ;)

-_-

Verwijderd

Topicstarter
Okee, hier kom ik al een stuk verder mee, bedankt. :)

Ik vraag me dan nog twee dingen af... ten eerste hoeveel koeler zou de kaart moeten worden, wat is een gezonde temperatuur voor zo'n ding?

En ten tweede, zo'n casefan, waar monteer ik die?

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-04 17:20

Wiethoofd

Broadcast TOM

ik heb ook een 7600GS gehad, ik heb een 92mm ietwat scheef op de koeling geschroefd waardoor dus de schroeven klem zaten tussen de koelribben.

Een normale temp die je dan idle haalt is 45-50 en onder full load maximaal 75 (ik heb zelfs nog een 54% overklok met die 92mm fan op halve snelheid er uit kunnen krijgen stable en met temps van 48 idle en 72 full load) stock: 400/270, OC: 620/430 {core/mem}

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-05 23:41

M2M

medicijnman

hoeveel koeler: ongeveer een graad of 40 koeler in jouw geval (ja veertig)

waar monteer je de casefan?, draai je kast open, en plak 'm met ducktape ergens aan de binnenkant van je behuizing, zodat hij op het koelblok van je videokaart richt. Of maak 'm aan het koelblok van je videokaart vast.

-_-

• Zamoraak
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18-05 15:59
Ducktape? Of, je zoekt een gat voor fans in te plaatsen, en schroef hem erin vast, en je zou nog dmv tirerips een fan vast kunnen maken aan je passieve ding en die op 5v ofzo laten lopen.

Afbeeldingslocatie: http://www.smoothpic.com/view.php?image=TsqoOmLmSjFo9vPT.jpg
voorbeeld

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Passieve kaarten worden nu eenmaal flink warm..

Mijn 8600GT Silent van Asus doet idle 61 en stressed ongeveer 80.
Jij zit met 114 tijdens gamen al vrij kritiek; Het is nu nog normaal weer, maar in de zomer kan die kaart het te heet krijgen :)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Verwijderd

Topicstarter
Okee, dan moet ik zoiets maar doen... en om het meest stille resultaat te krijgen is het dus verstandig een 120 mm fan te nemen, iets als dit?

• ReZ1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:58
Verwijderd schreef op vrijdag 18 april 2008 @ 13:33:
Okee, dan moet ik zoiets maar doen... en om het meest stille resultaat te krijgen is het dus verstandig een 120 mm fan te nemen, iets als dit?
Jep, die 120mm fans van Nexus zijn behoorlijk stil. * ReZ1987 heeft er ook een stuk of 8 van en is er dik tevreden over. :)

Death Knight Zaebor(80), Warlock Thortur (80) en Druid Galithor (80). Retired.

Pagina: 1