Netwerk en internet delen met een linuxcomputer

Pagina: 1
Acties:

• Bart-01
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 19:00
Met Linux heb ik dus geen ervaring. Ik heb internet via de kabel (Chello). Nu deel ik die verbinding via een w2k server met daarop ms proxyserver 2.0. Deze combinatie loopt niet helemaal lekker, de toegang naar mijn ftpserver is of anoniem of helemaal niet (users en passwords werken niet). Op deze site lees ik steeds dat je voor zoiets het beste Linux kunt gebruiken. Inmiddels heb ik Mandrake 7.2 op een Celeronbak met 128 MB gezet. Deze bak heeft 2 netwerkaarten. Toegang tot internet lukt ook maar het delen naar mijn windowsbakken lukt dus niet. Ik heb overal al naar howto's en faq gezocht maar ik kan niet vinden wat ik zoek. Ik wil dus internetdelen met de windowsbakken, een ftpserverdraaien waarvan de files op een windowsbak staan, een firewal (mag in het proxyprog zitten, online kunnen gamen, napster en MSN draaien. Wie helpt ?

(sorry voor de crosspost)

Do as I say, don't do as I do.

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:13
ik heb zelf ook geen verstand van Linux maar heb begrepen dat je met IPCHANGES moet werken. Routertabellen maken.

Overigens kan je met win2000 users aanmaken. Nog beter is een groep te definieren, en de users daarin plaatsen, en met proxy aangeven dat een ieder uit die groep toegang heeft.(usermanager)Wel goed opletten welke rechten je je users geeft!

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Op zondag 18 februari 2001 13:32 schreef Bart-01 het volgende:
Inmiddels heb ik Mandrake 7.2 op een Celeronbak met 128 MB gezet. Deze bak heeft 2 netwerkaarten. Toegang tot internet lukt ook maar het delen naar mijn windowsbakken lukt dus niet. Ik heb overal al naar howto's en faq gezocht maar ik kan niet vinden wat ik zoek.
Samba installeren voor je Windows shares in je netwerk.
Ik wil dus internetdelen met de windowsbakken, een ftpserverdraaien waarvan de files op een windowsbak staan, een firewal (mag in het proxyprog zitten, online kunnen gamen, napster en MSN draaien. Wie helpt ?
Goeie portforwarding regels instellen.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Als je de windows computers achter de linuxgateway beschikbaar wil stellen voor andere mensen op het internet zul je aan de slag moeten met IPCHAINS. Je zult dan bepaalde poorten moeten forwarden naar de windows machines. Welke poort is afhankelijk van de service die je wil forwarden. Ik zou zeggen lees de IPCHAINS HOWTO er op na. Kijk voor een goed firewall script op: http://www.ecst.csuchico.edu/~dranch/LINUX/TrinityOS.wri

Verwijderd

De IPCHAINS HOWTO vind je op je linux cd of op: http://ipmasq.cjb.net/

• Bart-01
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 19:00
Dat met ipchains ga ik eens proberen, bedankt.

Do as I say, don't do as I do.

Verwijderd

nl.linux.org of linux-nl.cx uit je hoofd leren !

Verwijderd

Hallo,

Probeer dit eens ideaal als je nog niks kent van linux en toch een netwerk op internet wil zetten achter een simpele "vuurmuur". Altijd leuk om mee te beginnen, ben er ook wat mee bezig aan het experimenteren.
www.freesco.org

Verwijderd

Of ipv MS-Proxy 2.0, MS-ISA gaan gebruiken.

Verwijderd

Waag je aan de nieuwe linux-kernel 2.4, en lees het kleine voorbeeld hier. Vergeet in ieder geval niet ip_forward aan te zetten :)

http://securityportal.com/articles/netfilter20010219.html
Pagina: 1