Na een poosje Total Commander Ultima Prime (TC) gebruikt te hebben als vervanger voor Windows Explorer ben ik op zoek gegaan naar een freeware alternatief. TC is betaalde software, en terecht, het is heel uitgebreid en uitbreidbaar. Maar gratis is in mijn ogen beter (ik bedoel echt gratis, en niet gratis omdat je het via een truuk gratis kunt maken of steeds op een knop moet klikken om het te kunnen starten.. (klik 2 om door te gaan...)
Na wat gratis alternatieve filemanager programma's geprobeerd te hebben ben ik blijven steken bij freecommander (fc) (www.freecommander.com).
Screen van website:

Eigen screen:

Dit programma heeft qua interface veel overeenkomsten met TC. 2 verkennerschermen naast elkaar, nestelen in de systray, tabs voor favoriete folders, etc.. Het enige wat mist is een plugin-functie en een degelijke ftp-client/server.
Maar daar is een soort van oplossing voor. Namelijk favoriete gereedschappen. In het programma kunnen programma's worden geshortcut die dan een plekje krijgen op de werkbalken. Het programma kan dan gestart worden door op die shortcut te klikken of door er een (global) toets aan te binden. Nog mooier, het programma kan gestart worden door er files op te slepen. Dit maakt het ongeveer gelijk aan de pluginfunctie van TC, alleen start ie dan wel het standalone programma op, maar dan zijn al wel de files die je erop sleepte geselecteerd, vrij handig dus.
Toegevoegde programma's die werken met drag 'n drop:
Rename Master Filebatch hernoemen
VirtualDub Video-editor
Wavosaur Audio-editor
XnConvert Photo batch converteren/resizen
XnView Photo-editor
AbiWord Word-editor
Notepad ++ Advanced editor
Mediainfo Video- en audiocodec info
VLC player (portable versie) Video en audio player (codec-independend)
KMPlayer Video en audioplayer (codec-independend)
MP3Tag Muziek tagger
Winlame MP3 Encoder
Imageshackert pics hosten op imageshack
Verder zijn er nog programma's die niet met drag 'n drop werken, maar elk programma is toe te voegen aan de balk van Freecommander. Zo heb je alles mooi bij elkaar. Het is ook mooi om die portable te houden. (putty en winscp voor ftp en ssh bv).
Hier een shot van de toolbar met alle bovengenoemde programma's:
Hierop kan je dus files slepen en dan gaat het programma van je keuze ze verwerken/laden etc.
Mijn main goal met dit topic is om portable apps te verzamelen die zonder install werken vanuit een folder en als het dan om filebewerking gaan dat die dan op de .exe gesleept kunnen worden. Zo kan Freecommander ook een Ultima Prime programma worden dat zich kan vergelijken met Total Commander. Grootste voordeel is in ieder geval dat het gratis is.
Dus graag tips en trucs voor meer programma's zodat dit een Freecommander Ultima Prime versie kan worden.
Na wat gratis alternatieve filemanager programma's geprobeerd te hebben ben ik blijven steken bij freecommander (fc) (www.freecommander.com).
Screen van website:

Eigen screen:

Dit programma heeft qua interface veel overeenkomsten met TC. 2 verkennerschermen naast elkaar, nestelen in de systray, tabs voor favoriete folders, etc.. Het enige wat mist is een plugin-functie en een degelijke ftp-client/server.
Maar daar is een soort van oplossing voor. Namelijk favoriete gereedschappen. In het programma kunnen programma's worden geshortcut die dan een plekje krijgen op de werkbalken. Het programma kan dan gestart worden door op die shortcut te klikken of door er een (global) toets aan te binden. Nog mooier, het programma kan gestart worden door er files op te slepen. Dit maakt het ongeveer gelijk aan de pluginfunctie van TC, alleen start ie dan wel het standalone programma op, maar dan zijn al wel de files die je erop sleepte geselecteerd, vrij handig dus.
Toegevoegde programma's die werken met drag 'n drop:
Rename Master Filebatch hernoemen
VirtualDub Video-editor
Wavosaur Audio-editor
XnConvert Photo batch converteren/resizen
XnView Photo-editor
AbiWord Word-editor
Notepad ++ Advanced editor
Mediainfo Video- en audiocodec info
VLC player (portable versie) Video en audio player (codec-independend)
KMPlayer Video en audioplayer (codec-independend)
MP3Tag Muziek tagger
Winlame MP3 Encoder
Imageshackert pics hosten op imageshack
Verder zijn er nog programma's die niet met drag 'n drop werken, maar elk programma is toe te voegen aan de balk van Freecommander. Zo heb je alles mooi bij elkaar. Het is ook mooi om die portable te houden. (putty en winscp voor ftp en ssh bv).
Hier een shot van de toolbar met alle bovengenoemde programma's:
Hierop kan je dus files slepen en dan gaat het programma van je keuze ze verwerken/laden etc.Mijn main goal met dit topic is om portable apps te verzamelen die zonder install werken vanuit een folder en als het dan om filebewerking gaan dat die dan op de .exe gesleept kunnen worden. Zo kan Freecommander ook een Ultima Prime programma worden dat zich kan vergelijken met Total Commander. Grootste voordeel is in ieder geval dat het gratis is.
Dus graag tips en trucs voor meer programma's zodat dit een Freecommander Ultima Prime versie kan worden.
[ Voor 56% gewijzigd door Mar2zz op 16-04-2008 21:28 . Reden: ploaties toegevoegd ]