• esvier
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-01 13:54
Ik ben op dit moment met een school project bezig waarbij we de ingang van het Jazzcafe de SJU gaan vernieuwen.

Een van de concepten die we hebben is om op een "3d object" (niet digitaal, je weet wel zo'n ding wat je kunt aanraken ;)) te gaan beamen. Goed het probleem hierbij is dat zodra er iets op je 3d object schuin afloopt wordt het beeld helemaal uitgerekt.

Ik heb al gezocht op google en youtube maar ik heb dit nog niemand eerder zien doen. Wel een filmpje gevonden van beelden op gebouwen waarbij ze de ramen en pilaren hebben gemaskerd zodat het net lijkt of het beeld onder de pilaren langs loopt.

Mijn filmpje moet dus van alle kanten goed te bekijken zijn, niet alleen van uit de beamer aanzicht.

www.debrasserie.nl

• ingdas
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 05-08-2013
ik ben niet goed in die dingen, maar wat ik wel weet is dat je niet vanuit elk aanzicht een goed beeld kan krijgen. Als je je beeld kan aanpassen zodat het goed is vanuit een ander aanzicht, zal het niet meer goed zijn vanuit het aanzicht van de beamer.

• Bozozo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20-02-2025

Bozozo

Your ad here?

Waarom zet je het 3D object niet gewoon later in je filmpje?

Als je de real-world projectie wilt aanpassen zul je zoiets moeten doen.

TabCinema : NiftySplit

Verwijderd

Wat je kan doen is het filmpje naar .jpg / .bmp / .png (image) exporteren

vervolgens in Adobe Photoshop een 'action' maken ..... hierin gebruik je het 'liquify' filter met de 'mesh' aan..... je corrigeert

vervolgens als batch alle plaatjes processen

good luck :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2008 16:20 ]

Verwijderd

Denk dat het toch ook verstandig is als je even een foto maakt vanuit perspectief van waar de projector komt te staan... en dat dan als referentie in PS gebruikt voor het mappen.

dus dan open je een frame van de video, en ook de foto die je gemaakt hebt (foto zet je dan als backdrop bij het liquify filter)

en daar 'map' je dan tegen aan

-edit: in aftereffects zit ook een liquify filter........ scheelt weer.. want dan hoef je niet te converteren....

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2008 16:53 ]

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-01 07:51

KneoK

Not in a million lightyears

Wellicht kun je zelfs live aanpassen. Als je op lokatie een pc hebt die je aan de beamer kunt hangen dan neem je een frame van je animatie en opent die in Photoshop (of met After Effects dus) en vervolgens projecteer je dit gewoon met je beamer op je object.

Bewerken met bovenstaande tips en je kunt op je object al zien of de mapping goed gaat.

• Low-Tech
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-01 22:05
Misschien denk ik wel te makkelijk, maar kan je niet gewoon de beamer instellen? Je kan het beeld stretchen en andersom bij een beamer zover ik weet. Ze verander je de beeldverhouding en beam je een gestretchte (omg wat een spelling ><) afbeelding die dan weer correct op het object zichtbaar is.

Fractal Design Meshify S2, Asus ROG B550-F, AMD 3700x, 3080?, Corsair H115i Pro, G-Skill 3600-16 32GB Trident Z Neo

• XangadiX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-01 18:46

XangadiX

trepanatie is zóó kinderachtig

De truck die ik gebruik is om in 3dsmax heel nauwkeurig de 3dvorm na te maken en die dan als het ware te inverteren. Vervolgens kun je in Max projecteren op de geinveteerde vorm en die weer projecteren in het echt, dan heb je de correctie eruit.

Praktisch voorbeeld: stel je wil projecteren op een bol. Dan maak je in Max een lamp met een (bewegende) bitmap erin en zet hem op "projecter". Dan projecteer je in max op een geinverteerde bol (een kuil dus) en dat beeld neem je op. als je nu dit beeld projecteerd op een bol lijkt het voor de toeschouwer (van voren) precies recht.

Stoer; Marduq

Pagina: 1