Tijdelijke mailserver, daarna via SMTP alle mails doorsturen

Pagina: 1
Acties:

• Remco
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:53
Misschien vage topic titel, maar ik denk dat hij/zij zo de lading het meest dekt.
Vanwege een server migratie ben ik op zoek naar een smtp server die tijdelijk dienst kan doen als emailserver.
Er worden diverse mailservers aangeboden op Linux gebied, maar ik kan niet goed vinden wat ik wil.
Wat wil ik:
Ik wil graag (tijdelijk) een smtp server plaatsen die de email opvangt. Geen probleem hier zijn er genoeg van.
Tevens wil ik dat de email die ontvangen word te lezen is via een webinterface, zodat de email tijdelijk uitgelezen kan worden en wellicht ook nog verzonden.
Het liefst op een manier met een combinatie van catch-all en named user.

Dit hierboven valt allemaal wel te regelen.
Maar...
Wanneer de nieuwe smtp server in de lucht is wil ik graag dat alle email die dan op de tijdelijke server is ontvangen per smtp word doorgestuurd naar de "nieuwe" server.
Waarom via smtp ?
Omdat de nieuwe server allerlei mailboxen/rules etc.. heeft waarop de inkomende email op toegepast moet worden.

Weet iemand een linux mailserver die alle bovenstaande functies in zich heeft ?

The best thing about UDP jokes is that I don't care if you get them or not.

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 29-01 21:41
Voor zover ik weet wat jij wilt, gaat niet lukken.

Als je mailt wilt ontvangen en op dat moment ook uit wil lezen, dan zijn de berichten al bezorgd. Deze kun je niet met SMTP weer verzenden.

Wat natuurlijk wel kan is, als je een maildir of mailbox hebt deze gewoon naar de nieuwe server kopieren. Het handigste is het als je gewoon dezelfde software gebruikt die je altijd gebruikt als je dit wilt doen.

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Verwijderd

Tuurlijk kan dat wel. Met bv. procmail moet dat zeker lukken. Nadeel is wel dat mail dan op 2 plekken opgeslagen staat... Dus met de webmail een mail verwijderen op server 1 verwijderd niet de mail op server 2.

• Remco
Procmail, daar ga ik even naar kijken.
Dat de mail op 2 plekken staat maakt niet uit. Dat is maar een tijdelijke actie.
Van het begin van de export tot het einde.

Na doorzetten van de email word de tijdelijke server toch uitgeschakeld.
De users krijgen instructies wat de gevolgen zijn van beantwoording/verwijdering etc..

Verwijderd

Qmail -> smtproutes.

je zet de TTL op extreem hoog, hij vangt alles op. daarna zet je in de smtproutes het nieuwe ip en stuur je vanaf dat moment alles door. Email die dan op de server staat even handmatig copieren en je bent klaar.

volautomatisch is denk ik niet mogelijk.

• Remco
Het gaat me juist om die kopie slag.
Die wil ik vermijden.
Providers bieden deze diensten toch ook aan ? (fallback)
Als MX10 niet bereikbaar is en wel MX20, dan word de mail daar afgeleverd.
Zodra de MX10 weer te bereiken is word deze afgeleverd, eventueel in combinatie met een mail-kick.

• Kettrick
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:53

Kettrick

Rantmeister!

Een fallback is geen probleem, je kan het alleen niet meer lezen op dat moment.

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Fallback is triviaal, maar je vergeet dan het stapje "ik wil het zolang het op de fallback staat kunnen lezen via webmail".

• Remco
Als het niet anders kan, dan moet ik helaas alleen voor de fallback functie gaan.

• Silver7
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-11-2025
Off/Ontopic

Je kunt toch die server-migrate doen in het weekend waarbij de servers tijdelijk uit de lucht zijn.
Dus tijdelijk even geen mailserver, dat moet toch lukken?

Tenzij het bijzondere reden heeft?

• Remco
Silver7 schreef op woensdag 16 april 2008 @ 11:07:
Off/Ontopic
Je kunt toch die server-migrate doen in het weekend waarbij de servers tijdelijk uit de lucht zijn.
Dus tijdelijk even geen mailserver, dat moet toch lukken?
Tenzij het bijzondere reden heeft?
Ik snap wat je bedoelt en dat is ook normaal onze werkwijze, maar vanwege de werkzaamheden van de klant moet er een dergelijke functie in het migratie plan ingebouwd worden.

Er zijn natuurlijk nog wel wat ideeën te verzinnen met forwarden en kopieren, maar je loopt vrijwel altijd tegen het feit aan dat het af te leveren en tijdelijke email adres hetzelfde zijn.

Verwijderd

Voor iedereen die dus zegt dat het niet mogelijk zou zijn:

Ik heb het op m'n eigen mailserver getest met procmail.... en het is dus prima mogelijk!!.

Als ik jou was zou ik dus bv. een postfix mailserver inrichten met procmail als local delivery agent (is genoeg over te vinden op google hoe dat werkt)... Vervolgens kun je met procmail de mail doorsturen en tevens lokaal laten afleveren.

• Remco
Verwijderd schreef op woensdag 16 april 2008 @ 11:18:

Ik heb het op m'n eigen mailserver getest met procmail.... en het is dus prima mogelijk!!.

Als ik jou was zou ik dus bv. een postfix mailserver inrichten met procmail als local delivery agent (is genoeg over te vinden op google hoe dat werkt)... Vervolgens kun je met procmail de mail doorsturen en tevens lokaal laten afleveren.
Da's mooi. Ik heb er nog niet naar gekeken.
Maarrrr, kan ik de email dus ook door laten sturen aan hetzelfde email adres ?
Want dat moet er in feite gebeuren.

Verwijderd

Ja dat is mogelijk.

Het probleem is dat procmail zelf geen smtp spreekt, maar je kan vanuit procmail weer pipen naar sendmail, aan sendmail kan je als optie gewoon de smtp server meegeven. Geen probleem dus.

Je procmailrc file zou er dus ongeveer zo uitzien:

code:
1
2
:0 c     #de "c" is om ook lokaal af te leveren
| /usr/sbin/sendmail $SENDMAILFLAGS -t   # de optie -t om de recipients uit de headers te laten halen

Zoiets moet het worden voor jou.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2008 11:33 ]

• Remco
Ik ga daar eens goed op studeren.
Alvast bedankt.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 16 april 2008 @ 11:18:

Daar heb je geen procmail voor nodig, een Exim filter of forwardfile kan zoiets ook regelen, het probleem is alleen dat de TS op een bepaald moment in tijd in 1x alles wil doorsturen, jij hebt het hier over doorsturen op het moment dat de mail binnenkomt op de tijdelijke server. Met jouw procmail idee krijg je een enorme shitload aan delivery failures omdat de eindbestemming nog niet online is, en vervolgens mislukt de poging om de mail door te sturen.

Wat misschien een beter idee is, zet een Exim, Qmail, Postfix, whatever op, configureer hem zo dat alle mail niet alleen afgeleverd wordt, maar ook in de queue blijft hangen.

Ik ben zelf een Exim gebruiker, en dan is dat een kwestie van een simpele router + transport schrijven die niet alleen naar een lokale maildir schrijft, maar een mail ook nog eens op een andere machine probeert af te leveren, danwel direct naar een host / IP, danwel via een DNS lookup, dat kan je helemaal customizen.

Catch-alls en aliassen, maildirs, ed kan je ook allemaal vrij simpel regelen via aliases, ook daar is Exim heel flexibel in.

Via een standaard webmail client en IMAP server kan je de maildirs uitlezen.

Zet de retry-time op 5 weken, en alle mails blijven ook 5 weken hangen in de queue, op het moment dat de uiteindelijke bestemming online is, knalt Exim de hele queue eruit en komen ze op je definitieve machine via SMTP binnen.

Over hoeveel e-mailvolume hebben we het hier?
De complete Exim configuratie documentatie is op www.exim.org te vinden, alhoewel Exim vrij ingewikkeld is als je totaal geen ervaring op dat vlak hebt.

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2008 18:52 ]

Pagina: 1