Flash disk neemt IDE socket in, ideeen voor OS installatie?

Pagina: 1
Acties:

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16-02 21:23
Hallo allemaal

Ik heb een Intel mini-ITX boardje (1.2 ghz fanless) en een 4GB transcend flash disk.
Die flash disk is IDE female in tegenstelling tot ieder ander IDE apparaat. Dit is bedoelt om ruimte te besparen zodat je em meteen op je IDE socket kan prikken. Leuk, maar nu heb ik dus geen IDE socket meer over.
Er komt straks waarschijnlijk debian op te draaien (wordt een server), wat wel te installeren is vanaf USB stick dacht ik zo.

Alleen wou ik eigenlijk even XP proberen met deze setup, op de flash disk. Daar lijkt dus geen simpele oplossing voor te zijn. Iemand een idee hoe ik dat kan proberen/ wat ik nu kan doen?

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• FaZe
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-01 13:23
Mits je het in huis hebt: Installeren vanaf USB cdrom.... Mocht je een externe hdd (3.5") ergens hebben liggen, dan kun je hier vaak als je hem open maakt ook een cdrom op aansluiten.

Verder zou je misschien op de een of andere manier via een andere pc de flashdisk op aan kunnen sluiten en hier de windows cdrom bestanden op over kunnen zetten. Heb dit zelf nooit meer na windows 98 gedaan, maar moet vast ook wel met xp kunnen.

Of je zet gewoon meteen debian erop ;) Zet je dan bijvoorbeeld virtualbox erop en draai je even xp. hdd ruimte zal dan uiteraard wat krap worden, maar moet lukken

• !null
Dat virtuele begin ik niet aan, want ik wil weten hoe het voelt met XP op deze setup met Celeron + flash disk. En als het teveel moeite kost sla ik het over.

Ik zat al te denken om een USB DVD brander te kopen, ook handig aangezien ik alleen maar met laptops werk. Maar aan de andere kant, ik brand bijna nooit wat, dat is dan ook weer zonde van die 50 euro.
Goedkoopste oplossing lijkt een simpele SATA drive, al is dat alleen voor deze situatie geschikt. Goedkope hergebruik oplossing lijkt een USB naar IDE converter en daar mn cd-rom speler aan hangen, maar dan moet ik wel zeker weten dat het bootable is en dan eigenlijk liefst 1 zonder case omdat ze bijna allemaal voor HDD's zijn.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Kijk ff op www.dealextreme.com. Daar kan je voor een paar euro's (incl transport) een flashdisk kaartje met male IDE plug krijgen. Goodkoopste en meest succes zekere oplossing, dunkt me.

Hell, en als je niet genoeg hebt aan 1 flashkaartje voor Windows, kan je ook nog een dual flash model halen daar en dan je MyDocuments en Programfiles naar een 2de flashkaart zetten op hetzelfde IDE slot.

[ Voor 35% gewijzigd door McKaamos op 16-04-2008 11:56 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• !null
Dankje, maar het probleem is dat ik de flashdisk al binnen heb, en ik wil em gebruiken ook. Het probleem is een geschikt installatie medium aansluiten voor simpele XP installatie.
Pas toen ik de flash disk binnen had kwam ik erachter dat ie female IDE was (mn eerste echte flash disk, niet goed opgelet). En tja, je kunt ook nergens op deze hele planeet male naar male IDE converters vinden (logisch)

[ Voor 14% gewijzigd door !null op 16-04-2008 12:01 ]

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

40 kleine stukjes draad knippen en dan tussen stekker en flashdisk adapter hangen?
Liefst harde kern draad, of desnoods naalden oid.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• !null
Hmm ja, alleen heb ik daar helemaal geen zin in / tijd voor. Maar het is idd een optie, net als iets solderen.
Ik zit nu effe te denken om een SATA drive (dvd iig, eventueel een writer) te kopen aangezien ik toch nog hdd's moet kopen. Ik denk dat ik dan maar voor een sata dvd writer ga, 21 euro. Kan wel zo'n USB ding kopen maar dan ben ik iig 50 euro kwijt.

• Refragmental
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-06-2025
GreenSky schreef op woensdag 16 april 2008 @ 14:15:
Hmm ja, alleen heb ik daar helemaal geen zin in / tijd voor. Maar het is idd een optie, net als iets solderen.
Ik zit nu effe te denken om een SATA drive (dvd iig, eventueel een writer) te kopen aangezien ik toch nog hdd's moet kopen. Ik denk dat ik dan maar voor een sata dvd writer ga, 21 euro. Kan wel zo'n USB ding kopen maar dan ben ik iig 50 euro kwijt.
Koop een handige USB Stick van 8/16 GB en gebruik deze als bootdevice om vanaf te installen.
Die dingen kosten geen ruk en zijn handig in ontzettend veel situaties :P

• !null
Ja alleen hoe kan ik XP vanaf USB stick installeren? bij de tijd dat dat werkt ben ik minstens 4 uur verder ofzo, als het uberhaupt lukt, dan is het zelfs goedkoper om een extra drive te kopen.
Debian was ik zowiezo van plan van USB stick te installeren. Ik had ook al met DSL geklooid, alleen die bevroor op 'checking for usb devices', ligt misschien aan m'n usb HID's, want hetzelfde stickje in m'n laptop werkt wel.

• BartS12
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 27-01 09:50
En tja, je kunt ook nergens op deze hele planeet male naar male IDE converters vinden (logisch)
Ehm, misschien dat ik het niet snap... Maar een 'male naar male' converter, is dat niet gewoon een set pinnetjes? Zoiets als dit:
http://spge.co.kr/images/20050114143446-1.jpg
Deze is niet ideaal (kon zo snel geen beter plaatje vinden), omdat de pootjes een beetje lang zijn. Maar in een electronica grabbel bak van iemand die nog wel eens wat soldeert, kom je van die setjes 'pootjes' tegen, die met een stukje plastic netjes in een 2*X grid aan elkaar zitten. Kun je perfect 2 female connectors mee aan elkaar klussen.

• !null
Ja alleen dacht ik dat de afstand verschilt, al weet ik dat niet zeker.

Denken jullie dat ik zoiets kan gebruiken, of denken jullie dat de onderkant te kort is?

Afbeeldingslocatie: http://futurlec.com/Pictures/HEADD40.jpg

Nu ik erover nadenkt, ik heb volgens mij laatst een verknipte IDE connector gebruikt op headers vergelijkbaar zoals hierboven. En eerlijk gezegd dacht ik dat bovenstaande headers heel duur waren, laatste keer dat ik bij de electronica zaak was. Goedkoop te krijgen zijn ze zeker, alleen de combinatie goedkoop en snel binnen weet ik nog niet.

[ Voor 44% gewijzigd door !null op 16-04-2008 15:59 ]

• !null
Ik heb dat nu met die headers geprobeerd, en dan maakt ie kortsluiting :s (knalletje en hij doet niks meer)
Terwijl als je em rechtstreeks in de IDE socket stopt zoals het bedoelt is dan doet ie het wel.
Ook als ik hem gespiegeld op de headers doe gebeurt hetzelfde.

En het lukt me ook niet om alleen een dvd speler aan te sluiten, terwijl deze gewoon voeding heeft en de IDE erin zit (en de drive op master gezet, in z'n eentje). Doet helemaal niks, gaat ook niet open of dicht, dus dat is iets met de voeding denk ik dan.

Ik snap het allemaal niet zo goed iig.

[ Voor 3% gewijzigd door !null op 16-04-2008 19:59 ]

• !null
Ok, bovengenoemde DVD drive was gewoon kapot, ik heb nu een SATA drive gehaald en het werkt allemaal in 1 keer. Ben nu XP pro SP2 aan het installeren op de flash disk, ben benieuwd hoe het werkt.

Ik ga maar niet meer klooien met die zelfgeprutste IDE adapter.

Pagina: 1