Meerdere raid controllers op een systeem

Pagina: 1
Acties:

• soepkip
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-01 20:10

soepkip

Kratjes kunnen nu ook voorin

Topicstarter
Ik heb laatst een promise sx6000 kaart op de kop getikt, met 6x 500 gig aan diskjes erbij voor mijn fileservertje (5x 500 in raid 5 met 1 hotspare). ik ben deze bak opnieuw aan het inrichten en deze kaart werkt prima maar het mobootje waar ik hem op draai (een ESS k7vta3 V5.0 met bios 5g) heeft zelf ook een onboard raid contollertje(Promise 20265R). Deze wou ik ook gaan gebruiken. nu merk ik dat wanneer ik de sx600 op het mobo prik, de bios de onboard raid niet meer ziet(geen initialisatie). hetzelfde issue heb ik ook als ik een rocketraid 454 erbij prik, dan ziet mijn bios maar 1 controller.

Gek genoeg is het geen probleem met scsi kaarten,

Iemand een idee wat de oplossing hiervoor is ?

Beste film ooit

• Silver7
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-11-2025
Is het niet zo dat BIOS onboard gaat negeren wanneer er een RAID-kaart is gevonden?

Net als met onboard VGA, wanneer er AGP/PCIetc gevonden wordt.

Misschien zit er ergens een optie, waarbij onboard RAID geinitailiseerd moet worden zelfs als er RAIDkaart aanwezig is.

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04:53
Hij wilde bij mij eerst ook niet werken samen met een Promise Ultra 100 Tx-2 (had ik nodig voor nood). Bij mij was het probleem dat ik te weinig resources (irq's) over had. Zoveel mogelijk dingen uitzetten in het bios die ik niet gebruikte (com poort, seriele poort, onboard sound ed) loste het bij mij op.
Als ik jou was zou ik 'm doorverkopen en een net sata controllertje kopen

Roomba E5 te koop

• soepkip

soepkip

Topicstarter
sig69 schreef op woensdag 16 april 2008 @ 09:11:

Als ik jou was zou ik 'm doorverkopen en een net sata controllertje kopen
Wat zou jij doorverkopen ? het mobo, of de sx6000 ? als ik nu een sata controller koop, wat doe ik dan met de 6 x 500 gig pata drives ?

Ik zal vanavond nog eens kijken of de controller wel te vinden is wanneer er een os op staat

]:[/b]
Bij mij was het probleem dat ik te weinig resources (irq's) over had. Zoveel mogelijk dingen uitzetten in het bios die ik niet gebruikte (com poort, seriele poort, onboard sound ed) loste het bij mij op.
[/quote]

Mmm, dit is wellicht wel een ideetje, ga ik ook eens proberen

[ Voor 37% gewijzigd door soepkip op 16-04-2008 09:24 ]

Beste film ooit

• sig69
soepkip schreef op woensdag 16 april 2008 @ 09:22:
[...]

Wat zou jij doorverkopen ? het mobo, of de sx6000 ? als ik nu een sata controller koop, wat doe ik dan met de 6 x 500 gig pata drives ?
Ik begrijp het heus wel, het doet pijn om 'm weg te doen en ergens vind je het "zonde". Dat is ook de reden dat ik mijn sx6000 met 6x 160GB er nog in heb zitten (levert 800GB effectief op in raid5, toentertijd gigantisch, nu koop je schijven van 1 TB..).

Feiten zijn:
• De kaart is groot, lomp
• De techniek is verouderd
• De kaart staat er bekend om problemen te kunnen geven (let op, het kan: er zijn ook mensen bij wie hij prima draait)
• 6 pata kabels + 6 molexen + de lompheid van de kaart zelf = een enorme bende in je kast

Roomba E5 te koop

• soepkip

soepkip

Topicstarter
sig69 schreef op woensdag 16 april 2008 @ 09:43:
[...]

Ik begrijp het heus wel, het doet pijn om 'm weg te doen en ergens vind je het "zonde". Dat is ook de reden dat ik mijn sx6000 met 6x 160GB er nog in heb zitten (levert 800GB effectief op in raid5, toentertijd gigantisch, nu koop je schijven van 1 TB..).

Feiten zijn:
• De kaart is groot, lomp
• De techniek is verouderd
• De kaart staat er bekend om problemen te kunnen geven (let op, het kan: er zijn ook mensen bij wie hij prima draait)
• 6 pata kabels + 6 molexen + de lompheid van de kaart zelf = een enorme bende in je kast
reden 1 & 4 maken niets uit, ik heb een mooie chieftech bigtower waar dit allemaal mooi in past
reden 2 de techniek is inderdaad wat ouder, maar op een mobo met alleen pci 32 sloten kan ik nooit meer performance halen met een sata kaart. btw zijn de meeste sata schijven exact gelijk aan pata schijven, op de aansluiting en interface na, ze zullen niet anders presteren

De belangrijkste reden dat ik het graag gebruik is dat het mij een goede prijs/performance/kwaliteit opleverd.

Inderdaad zijn er redelijk wat gebruikers met issues met deze kaart, maar die zijn ongeveer gelijk met het aantal issues met andere hardware raid PATA kaarten uit zijn klasse.

Het probleem wat ik nu heb is ook niet direct op deze kaart terug te brengen, gezien het probleem zich met elke andere PATA raid kaart voordoet die ik heb, alleen niet bij scsi kaarten

Beste film ooit

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Ik zou gewoon de SX6000 doorverkopen, ik heb de kaart vroeger ook in mijn systeem gehad (eigenlijk had ik 2 van die kaarten in mijn systeem) en dat werkt echt totaal niet. Ze gaan continu storen op elkaar en het resultaat is dat je regelmatig problemen hebt. Voor mij in ieder geval nooit meer promise kaarten :r

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Promise kaarten werken op zich prima, maar vaak niet met z'n 2en. Zelf had ik een TX100 icm een adaptec SCSI controller. Dat ging goed. Toen ik het ding echter naast een Promise ATA controllertje zette werkte het gewoon niet meer.
Soms werkt het wisselen van PCIslot nog wel eens, of in de bios kun je soms wat instellen (althans bij mijn P2BDS wel).

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Om even offtopic verder te gaan, ik heb in 1 systeem 2x een TX100 gehad en 2x een TX133, tegelijk.

Werkte prima hoor! Meer als 2 van dezelfde PATA nonraid controllers werkte overigens NIET. Vandaar 2x2 :)

https://discord.com/invite/tweakers

• sig69
soepkip schreef op woensdag 16 april 2008 @ 10:13:
[...]
reden 1 & 4 maken niets uit, ik heb een mooie chieftech bigtower waar dit allemaal mooi in past
Dat dacht ik ook met m'n Stacker... ;)

Roomba E5 te koop

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:04
Yep, hier ook ervaringen met 2 Promise raidkaarten. (in mijn geval een SX4000 en TX2000) Het heeft in welgeteld één moederbord gewerkt, maar de andere 3 niet. Het lijkt inderdaad een resourceprobleem te zijn, maar of je het opgelost krijgt is maar zeer de vraag.

[ Voor 7% gewijzigd door Fauna op 16-04-2008 10:43 ]

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-02 18:37

PcDealer

HP ftw \o/

Silver7 schreef op woensdag 16 april 2008 @ 09:11:
Is het niet zo dat BIOS onboard gaat negeren wanneer er een RAID-kaart is gevonden?

Net als met onboard VGA, wanneer er AGP/PCIetc gevonden wordt.
Ik kan onboard an AGP tegelijk gebruiken. Ik kan wel onboard uitzetten en aangeven welke primary is.

LinkedIn WoT Cash Converter

• soepkip

soepkip

Topicstarter
Mij begint steeds meer te dagen dat de kaart een sterke voorkeur voor een bus master pci slot heeft, en dan mag je raden op welke de onboard controller ook zit

in ieder geval strax thuis eens even resources gaan verdelen

Beste film ooit

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

soepkip schreef op woensdag 16 april 2008 @ 11:41:
Mij begint steeds meer te dagen dat de kaart een sterke voorkeur voor een bus master pci slot heeft, en dan mag je raden op welke de onboard controller ook zit

in ieder geval strax thuis eens even resources gaan verdelen
Heeft je mobo niet meerdere busmasterslots? Ik had laatst problemen met toevoegen kaart in een Netserver, rebootte @ starten Windows Server 2003. Klooien in de bios verhielp het probleem. IRQ management aangepast.

• soepkip

soepkip

Topicstarter
PcDealer schreef op woensdag 16 april 2008 @ 12:06:
[...]

Heeft je mobo niet meerdere busmasterslots? Ik had laatst problemen met toevoegen kaart in een Netserver, rebootte @ starten Windows Server 2003. Klooien in de bios verhielp het probleem. IRQ management aangepast.
Dat heeft hij wel, maar het probleem van die onboard zooi is dat deze wanneer ze niet in de chipset zelf zijn verwerkt, dus aan de PCI bussen zitten gekoppeld.

Wat heb je presies in het irq management aangepast ?

[ Voor 5% gewijzigd door soepkip op 16-04-2008 12:12 ]

Beste film ooit

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

PcDealer schreef op woensdag 16 april 2008 @ 10:45:
[...]

Ik kan onboard an AGP tegelijk gebruiken. Ik kan wel onboard uitzetten en aangeven welke primary is.
Niet als de onboard of integrated chip ook aan de AGP bus zit :)

• soepkip

soepkip

Topicstarter
Terw_Dan schreef op woensdag 16 april 2008 @ 12:19:
[...]

Niet als de onboard of integrated chip ook aan de AGP bus zit :)
Nou, zou wel moeten kunnen, AGP is een shared bus, en je kunt meerdere agp poorten op je mobo hebben, alleen zijn die er naar mijn weten op een paar exotische exemplaren na nooit gekomen

offtopic:
yep, als ik kijk op :http://en.wikipedia.org/wiki/Accelerated_Graphics_Port

en dan dit gedeelte: [quote]The two main reasons graphics cards with the PCI interface are still produced are that, first, they can be used in nearly any PC; because while some motherboards with built-in graphics adapters lack an AGP slot, few, if any, modern desktop PCs lack PCI slots. Secondly, a user with an appropriate operating system can use several PCI graphics cards (or several PCI graphics cards in combination with one AGP card) simultaneously — to give many different video outputs (for the use of many screens). This is almost impossible with AGP 1.0 and AGP 2.0 cards, because they do not support more than one AGP Master (video card) per AGP Target (chipset interface). AGP 3.0 does support more than one AGP Master per AGP Target, but nonetheless few PC motherboards are equipped with more than one AGP slot. Some server-class computers support having multiple AGP slots in a single system: the HP AlphaServer GS1280 has up to 16 AGP slots, the AlphaServer ES80 up to 4 AGP slots, and the AlphaServer ES47 up to 2 AGP slots.[/quote]

dan bewijst het maar weer dat ik een geweldige wijsneus ben :P

[ Voor 62% gewijzigd door soepkip op 16-04-2008 12:38 ]

Beste film ooit

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

soepkip schreef op woensdag 16 april 2008 @ 12:29:
[...]

Nou, zou wel moeten kunnen, AGP is een shared bus, en je kunt meerdere agp poorten op je mobo hebben, alleen zijn die er naar mijn weten op een paar exotische exemplaren na nooit gekomen
AGP is juist geen shared bus. Dus meerdere AGP sloten op een mobo is (zonder het gebruik van bridgechips) niet mogelijk. Anders zou je wel gewoon integrated of onboard AGP kunnen gebruiken met een losse kaart. En dat is niet mogelijk.

Een ander verhaal is het natuurlijk als je een onboard chip hebt die niet aan de AGPbus geknoopt is.

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

soepkip schreef op woensdag 16 april 2008 @ 12:12:
[...]

Wat heb je presies in het irq management aangepast ?
Ik geloof iets van SMART IRQ sharing aangepast van "auto" naar "same manufacturer & product". Ik geloof niet dat jij dat op je h-s-t- keuken mobo hebt zitten :) Anders zou je ACPI uit kunnen zetten.

• soepkip

soepkip

Topicstarter
PcDealer schreef op woensdag 16 april 2008 @ 13:35:
[...]

Ik geloof iets van SMART IRQ sharing aangepast van "auto" naar "same manufacturer & product". Ik geloof niet dat jij dat op je h-s-t- keuken mobo hebt zitten :) Anders zou je ACPI uit kunnen zetten.
Zit zeker alleen op je tyan tiger mobootjes zeker :P

offtopic:
gefeliciflapcitaard met je bruiloft nog van 14-04-2008

Beste film ooit

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

soepkip schreef op woensdag 16 april 2008 @ 13:48:
[...]

offtopic:
Doorgaans hebben serverbordjes dit alleen ja. Hoewel ik ook wat mogelijkheden had op een Asus P2BDS (imho het beste ding dat Asus ooit gemaakt heeft :P). En echt een server bordje was dat niet te noemen.

Je zou kunnen kijken of je het geheel handmatig toe kan wijzen.

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

soepkip schreef op woensdag 16 april 2008 @ 13:48:
[...]

Tiger is voor n00bs. Thunder ftw \o/
Nee betreft een HPNetserver LH4
offtopic:
offtopic:
Dank je wel!

• soepkip

soepkip

Topicstarter
Inderdaad wanneer ik alle onboard zut uitzet, en de irq's hard zet vindt hij beide controllers. nu nog even kijken welke opties exact zorgen dat ze beide werken

Beste film ooit

• Madrox
  • Laatst online: 25-01 21:05

Madrox

Oh, Pharaoh!

OA Promise controllers staan erom bekend dat ze nogal gevoelig zijn voor welk pci-slot je gebruikt.
Vaak ik het gewoon even proberen welk slot het lekkerst "pakt". Als je weet welk PCI-slot niks deelt, heb je een voorsprong. Btw, waarom gebruik je niet gewoon software-Raid ? Als je er toch niet van boot werkt het net zo lekker en heb je al die problemen ook niet.

[ Voor 23% gewijzigd door Madrox op 17-04-2008 10:13 ]

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• soepkip

soepkip

Topicstarter
Madrox schreef op donderdag 17 april 2008 @ 10:12:
OA Promise controllers staan erom bekend dat ze nogal gevoelig zijn voor welk pci-slot je gebruikt.
Vaak ik het gewoon even proberen welk slot het lekkerst "pakt". Als je weet welk PCI-slot niks deelt, heb je een voorsprong. Btw, waarom gebruik je niet gewoon software-Raid ? Als je er toch niet van boot werkt het net zo lekker en heb je al die problemen ook niet.
Omdat software raid mij wat inefficient leek. wanneer ik deze schijven niet in hardware raid set, dan moet elke schijf appart over die pci bus worden aangesproken om data op te halen.

Bij hardware raid gaat er 1 request naar de controller, die regelt de aansturing v/d schijven en haalt de benodigde data op, en stuurt deze in een keer over de pci bus terug.

Beste film ooit

• soepkip

soepkip

Topicstarter
Uiteindelijk is de oplossing:

Alles mag aan, ook automatisch, behalve de settings usb keyboard support from bios, en usb mouse support from bios.

Mijn theorie is dat die settings waarschijnlijk ervoor zorgen dat de usb controller als eerste een ir krijgt toegewezen, die de controller graag wil hebben

Beste film ooit

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Hmmm, die heb ik sowieso uit staan omdat ik ps/2 gebruik.
Maarre _o_

Pagina: 1