• rick77
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-02 12:31

rick77

... get to the point!

Topicstarter
Ik ben bezig mijn CAI huisinstallatie aan te pakken en kan wel wat hulp gebruiken. In mijn meterkast komen nu drie coaxkabels binnen (woonkamer, slaapkamer 1, zolder). Ik wil dit nog gaan uitbreiden met aansluitingen in slaapkamer 2 en 3. De kabel naar de zolder ligt in een rijgdozensysteem. De aansluitingen naar slaapkamer 2 en 3 zijn qua bekabeling ook het makkelijkst in rijgdozen aan te leggen, maar kunnen evt. als ster uitgevoerd worden (passen twee fatsoenlijke coax kabels in één rechte 5/8" pvc pijp?).

De situatie is / wordt dus als volgt:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
----{ 7m }----[woonkamer]

-{2 m}-[slaapkamer1]

--------{16 m}--------[zolder1]-----{10 m}-----[zolder2]----{9 m}----[zolder3]{0.5 m}[zolder4]

---{7 m}---[slaapkamer2]--{4 m}--[slaapkamer3]

eventueel:
---{7 m}--- [slaapkamer2] 
----{11 m}----- [slaapkamer3]

Verdere info:
[woonkamer] gamma rijgdoos met afsluitweerstand, kabel: hirschmann koka799
[slaapkamer1] gamma rijgdoos met afsluitweerstand, kabel: groene van de kabelmaatschappij
[zolder123] astro gut 63 rijgdoos, kabel: gelijkwaardig aan koka799
[zolder4] astro gut 15 einddoos
verder heb ik nog een astro HFT 2 verdeelelement (symmetrisch), waarmee ik nu zolder en woonkamer splits (niet goed natuurlijk, o.a. vanwege de symmetrische demping en verschillende kabellengtes). Specificaties astro componenten: astro dozen, astro verdelers

Astro materiaal ziet er wel fatsoenlijk uit, dus zou ik het liefst hergebruiken, gamma dozen kunnen dan evt. naar slaapkamer 2 en 3 en de 'belangrijkere' aansluitingen op slaapkamer 1 en woonkamer kunnen dan van fatsoenlijke einddozen worden voorzien. Belangrijkste vraag is echter: kan iemand mij helpen door de 'dB-tjes' uit te rekenen en te bekijken welke verdelers/multitaps en versterker ik moet gebruiken? Kan ik het '3 x rijg + 4 x ster' voorbeeld uit het Hirschmann handboek gebruiken?

• rick77

rick77

... get to the point!

Topicstarter
Schopje :)

Verwijderd

Woonkamer + slaapkamer 1 2 en 3 moet je aansluiten via een minister systeem dmv 4 voudig multitap bv AFC 1641 en einddozen. De multitap sluit je via een splitter op een versterker. De andere uitgang van de splitter gebruik je voor het rijgsysteem zolder 1/2/3. Voor de kabel mag je 2dB verlies rekenen per 10 mtr.

berekening rijgsysteem

Rijg in (min niv laatste wcd + aftakdemping + 2x doorgang + verlies coax) =60+ 14+ 1+ 1+ 5 db= 81 dBuV. Uitgaande dat je een splitter gebruikt dan dient de versterker 85 dBuV te leveren. Uitgaande van 60 dB geleverd via je CAI dan moet de versterker dus min. 25 dB versterking hebben.

Minister / multitap (4 uitgangen)

Multitap in (min niv wcd + aftakdemping + max kabellengte) = 60 + 15 (afhankelijk model) + 2 = 77 dBuV. Als je de multitap op de splitter aansluit levert dit geen 77 op maar (versterker uit - splitter demping) 85-4=81 dit is 4 dB hoger maar dit is geen probleem. Doorgaande van de multitap wel netjes afsluiten evenals de laatste rijdoos.

Als het binnenkomende signaal veel sterker is dan hoeft de versterker minder te versterken. Het CAI signaal moet tussen ~ 60-77dBuV worden gelevert. Dit maakt het wat lastig omdat een versterker van 25 dB mogelijk problemen krijgt als er 77 dBuV wordt aangeboden. Om precies te weten wat je nodig hebt zou het signaal gemeten moeten worden. De versterker moet min ~ 10 dB tot maximaal 25 dB versterken.

Ik hoop dat het zo duidelijk is.

@Home

• rick77

rick77

... get to the point!

Topicstarter
Bedankt voor de heldere uitleg en berekeningen. Ik ga er over een tijdje pas mee aan de gang, dus zal dan wel laten weten of alles naar behoren werkt.

Als ik het goed begrijp zal dit dus de situatie moeten worden:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
                                          /-{2 m}-[slaapkamer1]
                                         /
                                        / /---{7 m}---[slaapkamer2]
[SOP]-[versterker]-[splitter]-[multitap] <
                             \          \ \---{7 m}---[woonkamer]
                              \          \
                               \          \-----{11 m}----- [slaapkamer3]
                                \
                                 \--------{16 m}--------[zolder1]-----{10 m}-----[zolder2]----{9 m}----[zolder3]{0.5 m}[zolder4]

Dempingen per aansluiting ongeveer (uitgaande van multitap Hirschmann AFC 1641):
slaapkamer1 = - 4 (splitter) - 15.0 (multitap) - 0.5 (kabel) - 1 (einddoos) = - 20.5
slaapkamer2 = - 4 (splitter) - 14.5 (multitap) - 1.5 (kabel) - 1 (einddoos) = - 21
woonkamer = - 4 (splitter) - 13.5 (multitap) - 1.5 (kabel) - 1 (einddoos) = - 20
slaapkamer3 = - 4 (splitter) - 12.5 (multitap) - 2.5 (kabel) - 1 (einddoos) = - 20
zolder1 = - 4 (splitter) - 3 (kabel) - 14 (rijgdoos) = - 21
zolder2 = - 4 (splitter) - 3 (kabel) - 1 (rijgdoos) - 2 (kabel) - 14 (rijgdoos) = - 24
zolder3 = - 4 (splitter) - 3 (kabel) - 1 (rijgdoos) - 2 (kabel) - 1 (rijgdoos) - 2 (kabel) - 14 (rijgdoos)= - 27
zolder4 = - 4 (splitter) - 3 (kabel) - 1 (rijgdoos) - 2 (kabel) - 1 (rijgdoos) - 2 (kabel) - 1 (rijgdoos) - 1 (einddoos) = - 15

Nog twee vraagjes:
* De keuze voor en de instelling van de versterker hangt dus af van het aantal dBuV's op de hoofdaansluiting. Enig idee hoe dit te meten zonder een dure meter aan te schaffen?
* Als ik ooit kabelinternet zou nemen, begrijp ik dat mijn versterker retourgeschikt moet zijn. Maar hoe zou ik dan deze installatie moeten aanpassen? Kan het kabelmodem dan op de doorlusaansluiting van de multitap of is het beter om na de versterker drievoudig te splitsen (wat resulteert in een hogere splitter-demping)?

Verwijderd

Je maakt een klassieke fout:
zolder4 = - 4 (splitter) - 3 (kabel) - 1 (rijgdoos) - 2 (kabel) - 1 (rijgdoos) - 2 (kabel) - 1 (rijgdoos) - 1 (einddoos) = - 15
De laatste doos mag NOOIT een einddoos zijn in een rijgsysteem, maar MOET een rijgdoos zijn waarvan je de uitgaande lijn afsluit met een afsluitweerstand van 75 ohm. Verder moet je de demping van de rijgdozen laten afnemen, naarmate je verder verwijdert raakt. Daarom komen rijgdozen voor met verschillende aftakdempingen.
* De keuze voor en de instelling van de versterker hangt dus af van het aantal dBuV's op de hoofdaansluiting. Enig idee hoe dit te meten zonder een dure meter aan te schaffen?
ja, hier heb je speciale meetapparatuur voor nodig. Je kunt de installatie ook gewoon bouwen en bij wijze van proef op de ingang van de versterker proefondervindelijk en verzwakker plaatsen van 5 / 10 / 15 dB en kijken wat het effect is op het beeld bij de aansluiting met de meeste en de minste demping. Je moet daarbij weten dat je ruis meer krijgt naarmate je meer demping toevoegt. Als je veel demping kunt toevoegen zonder dat het beeld ruis vertoont dan duidt dit op een hoog binnen komend signaal. Als je veel / hoog signaal binnen krijgt dan heeft dit eerder oversturing van de versterker tot gevolg en dit lijkt op ruis, echter gaat ook gepaard met strepen e.d. Met de dempers moet je instaat zijn een optimum te vinden zonder dat je het signaal ook echt meet.
* Als ik ooit kabelinternet zou nemen, begrijp ik dat mijn versterker retourgeschikt moet zijn. Maar hoe zou ik dan deze installatie moeten aanpassen?
hangt ervan af waar je het modem plaats. Als het modem voor de versterker wordt 'afgetapt' dan hoef je niets te veranderen.
Kan het kabelmodem dan op de doorlusaansluiting van de multitap of is het beter om na de versterker drievoudig te splitsen (wat resulteert in een hogere splitter-demping)?
Als je het kabelmodem wilt aalsuiten op 1 van je aansluitingen dan moet de gehele keten retour geschikt gemaakt worden. Dit vraagt om een zorgvuldig design en selectie van materialen.

Er zijn ook speciale actieve versterkers met 1 of enkele retour geschikte uitgangen die je hiervoor zou kunnen gebruiken maar ook dan moet je het huidige ontwerp weer aanpassen

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 18-04-2008 19:46 ]

• rick77

rick77

... get to the point!

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 18 april 2008 @ 19:39:
De laatste doos mag NOOIT een einddoos zijn in een rijgsysteem, maar MOET een rijgdoos zijn waarvan je de uitgaande lijn afsluit met een afsluitweerstand van 75 ohm. Verder moet je de demping van de rijgdozen laten afnemen, naarmate je verder verwijdert raakt. Daarom komen rijgdozen voor met verschillende aftakdempingen.
Klopt, had ik idd ergens gelezen, nu ik erover nadenk snap ik ook waarom... dan komen de dempingen van de verschillende rijgaansluitingen dichter bij elkaar te liggen (met een einddoos is de demping van de laatste doos te laag).
(Trouwens dan snapt de electricien die de electra op zolder heeft aangelegd er ook niks van.)
ja, hier heb je speciale meetapparatuur voor nodig. Je kunt de installatie ook gewoon bouwen en bij wijze van proef op de ingang van de versterker proefondervindelijk en verzwakker plaatsen van 5 / 10 / 15 dB en kijken wat het effect is op het beeld bij de aansluiting met de meeste en de minste demping. Je moet daarbij weten dat je ruis meer krijgt naarmate je meer demping toevoegt. Als je veel demping kunt toevoegen zonder dat het beeld ruis vertoont dan duidt dit op een hoog binnen komend signaal. Als je veel / hoog signaal binnen krijgt dan heeft dit eerder oversturing van de versterker tot gevolg en dit lijkt op ruis, echter gaat ook gepaard met strepen e.d. Met de dempers moet je instaat zijn een optimum te vinden zonder dat je het signaal ook echt meet.
En er zijn natuurlijk ook instelbare versterkers te krijgen...
hangt ervan af waar je het modem plaats. Als het modem voor de versterker wordt 'afgetapt' dan hoef je niets te veranderen.
[...]
Als je het kabelmodem wilt aalsuiten op 1 van je aansluitingen dan moet de gehele keten retour geschikt gemaakt worden. Dit vraagt om een zorgvuldig design en selectie van materialen.

Er zijn ook speciale actieve versterkers met 1 of enkele retour geschikte uitgangen die je hiervoor zou kunnen gebruiken maar ook dan moet je het huidige ontwerp weer aanpassen
Ok, als ik voor de versterker zou splitsen, moet ik natuurlijk een aftakelement (AFC1611 of AFC1211, doorgangsdemping is dan slechts 1 dB) gebruiken of is de demping van 12 of 16 dB dan te hoog voor een eventueel modem en moet ik een splitter gebruiken (met 4 dB demping op beide aansluitingen)?

Bedankt weer voor je input, begin er meer en meer van te snappen.

[ Voor 25% gewijzigd door rick77 op 18-04-2008 20:41 ]

Verwijderd

rick77 schreef op vrijdag 18 april 2008 @ 20:29:
[...]

Klopt, had ik idd ergens gelezen, nu ik erover nadenk snap ik ook waarom... dan komen de dempingen van de verschillende rijgaansluitingen dichter bij elkaar te liggen (met een einddoos is de demping van de laatste doos te laag).
(Trouwens dan snapt de electricien die de electra op zolder heeft aangelegd er ook niks van.)
nee, dit heeft ergens anders mee te maken n.l. de zgn karakteristieke afsluiting. Wanneer je een einddoos gebruikt is de lijn niet juist afgesloten en ontstaan staande golven agv misaanpassingen. De theorie vindt je terug in de lange lijnen theorie.
[...]

En er zijn natuurlijk ook instelbare versterkers te krijgen...

[...]

Ok, als ik voor de versterker zou splitsen, moet ik natuurlijk een aftakelement (AFC1611 of AFC1211, doorgangsdemping is dan slechts 1 dB) gebruiken of is de demping van 12 of 16 dB dan te hoog voor een eventueel modem en moet ik een splitter gebruiken (met 4 dB demping op beide aansluitingen)?
Hier heb je een speciaal aftakelement en filter voor nodig, dit wordt meegeleverd met het installatie pakket icm een kabelmodem. Je moet hier geen andere spullen voor gebruiken want anders gaat het echt niet goed.
Bedankt weer voor je input, begin er meer en meer van te snappen.
Pagina: 1