Raid 0 in ubuntu

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ik heb nu de server editie van ubuntu 7.1 geinstalleerd op een servertje met een paar hd's erin. Ubuntu heb ik gewoon geinstalleerd op een 120GB IDE schijf wat opzich geen problemen geeft en ik heb daar ook vmware op geinstalleerd.
Nu heb ik ook nog 3x 300GB sata schijven op een nforce 430 chipset hangen die ik graag als één datastore aan de vmware machine wil toevoegen. Hier wil ik eigenlijk ook een raid 0 configuratie maken. Ik heb de schijven al uit de nvidia raid gehaald en ze als gewone sata schijven laten herkennen, dit aangezien ik had gelezen dan "firmware" raid toch niet gaat werken. Weet iemand hoe ik van deze 3 harde schijven 1 raid-0 configuratie kan maken?

Ik ben eigenlijk helemaal nieuw met linux maar de basis begin ik nu toch wel te begrijpen na een aantal weken gewerkt te hebben met de server versie van ubuntu (eerst een webserver, toen vmware enz..) met het raid gebeuren lukt me nog niet echt en de 120GB begint nu toch wel vol te raken terwijl ik er nog 3x300gb in heb zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26306

Wat is de reden dat je RAID 0 wilt? Ik lees niets over snelheid. Kun je niet net zo goed LVM gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richeh
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 04-11-2023
Bij het handmatig partitioneer gedeelte in de installatie kun je per partitie kiezen voor formatteren voor raid ipv een bestandsysteem. Dan achteraf kun je deze "raid" partities samenvoegen tot een raid0,1,5 combinatie. (configure software raid) Waarna je deze raid configuratie weer kunt formatteren met een bestandssysteem en een mount point kunt kiezen. O-)

[ Voor 4% gewijzigd door richeh op 15-04-2008 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
het gaat me om de snelheid van raid-0, ik verwacht dat ik dit met de vmware machines goed kan gebruiken (een goede snelle opslag). Tijdens de installatie kon ik volgens mij maar bij 1 schijf kiezen wat ik er met wilde doen, doen heb ik de 120GB volledig laten wissen er een swap partitie van 3 gb op laten zetten en de andere 117gb is gewoon ext3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sPENKMAN
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-06 09:06
Als je een software raid-0 wilt draaien zou je gebruik kunnen maken van mdadm. Ik heb vandaag nog een raid5 config aangemaakt met 3 schijven wat prima lijkt te draaien.

In weze is het een kwestie van:
# mdadm --create /dev/md0 --level=0 --raid-devices=3 --chunk 256 /dev/sdb /dev/sdc /dev/sdd

De status van de raid array kan je vervolgens bekijken via
# cat /proc/mdstat
of
# mdadm --detail /dev/md0

Als de raid array actief is gooi je er een bestandsysteem overheen en mount je hem in de gewenste dir.

Eve char: Warock <TEST>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-05 17:57
Als je dmraid installeert dan zal firmware raid waarschijnlijk ook wel werken.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Pagina: 1