• jbvanvliet
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18-03-2025
Hallo daar,

Ik hoop dat ik mijn vraag in het juiste deel van het forum stel. Ik heb namelijk het volgende probleem.

Ik heb mijn computer opnieuw geinstalleerd met vista 64bits besturings systeem. Dit heb ik voor het eerst gedaan met 2 harde schijven in raid-0. Naar mijn idee is dit allemaal prima verlopen (driver geinstalleerd enzo) maar toch heb ik het probleem dat als ik een mp3 afspeel het geluid erg vervelend hapert en mijn muis af en toe ook. Dit gebeurt vooral bij HDD activiteit vandaar dat ik het in de hoek van de raid zoek. Ook kan mijn geluidskaart natuurlijk dwars liggen maar aangezien die altijd zonder problemen in vista 64bits heeft gedraaid lijkt me dit niet. (maar sluit niks uit)

Mijn systeem:

e6600 2,4Ghz
2 x 2048 corshair 6400 geheugen
3 x 400gb Spinpoint HDD (waarvan 2 in raid-0 staan met de onboard J-Micron controller)
8800GTS 640
Club 3d DD theatron geluidskaart
Asus P5KC moederbord

Heeft iemand een idee waar dit euvel door zou kunnen ontstaan?

Alvast bedankt!

Jeroen

* kleine update:

De raid is als volgt geconfigureerd:

Disk array: Raid-0 (stripe)
Block Size: 128kb
Disc Count: 2x 400GB

[ Voor 6% gewijzigd door jbvanvliet op 15-04-2008 20:42 ]

Always happy

• jbvanvliet
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18-03-2025
Net een andere geluidskaart (onboard) geprobeerd en behoudt hetzelfde probleem. Lijkt dus echt aan het raid verhaal te liggen...

Always happy

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-04 17:20

Wiethoofd

Broadcast TOM

heb je al geprobeerd met een schone vista 64-bit instal op een losse HDD?
dan kan je bevestigen of uitsluiten of het aan je raid config ligt

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-05 21:49
Persoonlijk heb ik dit probleem ook eerder gehad met de ICH9R chip van Intel, ook in RAID0. Het enige wat werkte was om RAID0 te disablen. Echter blijken de problemen ook opgelost te worden in Service Pack 1 van Vista, en aangezien die vandaag uit is gekomen, kun je die ook nog es uitproberen :)

• Mischa_NL
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 01-02-2023
Alex3305 schreef op dinsdag 15 april 2008 @ 22:24:
Persoonlijk heb ik dit probleem ook eerder gehad met de ICH9R chip van Intel, ook in RAID0. Het enige wat werkte was om RAID0 te disablen. Echter blijken de problemen ook opgelost te worden in Service Pack 1 van Vista, en aangezien die vandaag uit is gekomen, kun je die ook nog es uitproberen :)
Ik weet niet of dit ook met de p35 chip zo is, maar mijn Gigabyte x38 had ook problemen met ide disks. 'Sata port0-3 Native mode' op enable zetten loste het probleem op. Ik had dus dezelfde klachten, een haperende muis en geluid.

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23-05 15:54
Ik heb zelf ook problemen gehad met mijn asus p5b-e mobo en twee hd's in raid 0 (grote kans met de zelfde chipset). Daarbij was ook alles traag enzo, en wat bleek nou: Windows Vista had een nieuwere versie van de raid-driver geinstalleerd dan Asus op zijn site aanbood. De Asus driver (oudere versie dus) geinstalleerd en het werkt perfect.
Pagina: 1