Z-5500 optisch aangesloten

Pagina: 1
Acties:

• HammerNL
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Sinds een tijdje heb mijn logitech z-5500 optisch aangesloten op mijn laptop, ipv analoog. Dit heb ik gedaan dmv van zo'n opzet stukje op de optische kabel te plaasten en die gaat dan weer in de headphone uitgang van mijn laptop.

Ik ben hier heel tevreden mee, DTS en DD en dergelijke worden allemaal goed afgespeeld nu.
Alleen is mijn 1 ding onduidelijk, als ik geen audio afspeel (in de vorm van muziek of film) geeft dat control center aan: No Digital Data. Oke dit is logisch want er wordt niks afgespeeld, maar als ik nu een bijv. een mp3 start zit er een vertraging in het moment dat ik daadwerkelijk geluid hoor. Duidelijker gezegd, ik mis de 1e sec van een liedje omdat hij van: No Digital Data naar --> Digital moet veranderen.
Bij een mp3 of film is dit niet echt een ramp, maar bij msn bijv, als iemand online komt duurt dat geluid amper een seconde met als gevolg dat ik dat geluid niet hoor omdat dat switchen zo lang duurt.
Niet dat ik geil op dat msn geluid maar vraag me af of dit normaal is?

• thommich
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15:41

thommich

Belg

Ik heb ook die set en heb net hetzelfde. Ik denk dat er niets aan te veranderen is.

De set "analyseert" namelijk eerst het inkomende signaal om te zien of het stereo, 5.1DD of DTS is...

Ik vrees dat je er weinig kunt aan doen, als het echt heel belangrijk is, kun je eventueel teruggaan naar analoog aansluiten, dan heb je het niet...

• HammerNL
  • Niet online
thommich schreef op dinsdag 15 april 2008 @ 20:19:
Ik heb ook die set en heb net hetzelfde. Ik denk dat er niets aan te veranderen is.

De set "analyseert" namelijk eerst het inkomende signaal om te zien of het stereo, 5.1DD of DTS is...

Ik vrees dat je er weinig kunt aan doen, als het echt heel belangrijk is, kun je eventueel teruggaan naar analoog aansluiten, dan heb je het niet...
Ah oke, dat is jammer. Als je hem coaxiaal aansluit heb je dan nog steeds hetzelfde probleem? De enige oplossing die bij mij nu werkt is een mp3 op pauze zetten, omdat de control center dan wel op Digital blijft staan :+

Verwijderd

Wat een bizar probleem? Je laptop stuurt toch constant een digitaal pcm stereo signaal uit naar je DAC (in dit geval je logitech setje). Dat doet mijn PC wel in ieder geval icm m'n DAC (PS Audio DL Three, stereo DAC, geen surround). Die geeft gewoon altijd aan dat er een datastream is. Dat het omswitchen van stereo naar DTS/AC3 tijd kost kan ik mij voorstellen, maar stereo moet het toch gewoon altijd doen? Hang 'm eens aan een andere DAC?

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:17

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Het kan ook een optie in de drives van de geluidskaart zijn. Ik heb ooit ergens een keer gezien dat er een knopje kan zijn (snap je nog? ;)) die ervoor zorgt dat er continu een PCM signaal verstuurd wordt.

Life is not about specs, it is about joy!

• HammerNL
  • Niet online
bartvl schreef op dinsdag 15 april 2008 @ 20:48:
Het kan ook een optie in de drives van de geluidskaart zijn. Ik heb ooit ergens een keer gezien dat er een knopje kan zijn (snap je nog? ;)) die ervoor zorgt dat er continu een PCM signaal verstuurd wordt.
Ja naar dat knopje ben ik al een tijd naar op zoek, maar kan het niet vinden :9 Zo uitgebreid zijn de opties van een laptop geluidskaart nou ook weer niet volgens mij.

BTW een andere DAC? ben nog al leek op dit gebied O-) Is dat een reciever ofzo?

Verwijderd

HammerNL schreef op dinsdag 15 april 2008 @ 21:06:
DAC staat voor digital-to-analog converter. Zie deze pagina op Wikipedia.

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

HammerNL schreef op dinsdag 15 april 2008 @ 21:06:
[...]

Ja naar dat knopje ben ik al een tijd naar op zoek, maar kan het niet vinden :9 Zo uitgebreid zijn de opties van een laptop geluidskaart nou ook weer niet volgens mij.

Wat voor geluidschip heb je? bij Realtek kan je dat instellen bij de speakeropstelling (dat drop-downtje waarbij je kan kiezen hoe veel speakers je hebt.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• HammerNL
  • Niet online
Resistor schreef op dinsdag 15 april 2008 @ 21:52:
[...]

Wat voor geluidschip heb je? bij Realtek kan je dat instellen bij de speakeropstelling (dat drop-downtje waarbij je kan kiezen hoe veel speakers je hebt.
Mijn laptop is de volgende: Acer aspire 5920G Er zit idd iets van Realtek in, in het Acer HD audio mangement zie ik onder de info knop de volgende informatie:
Versie stuurprogramma: 6.0.1.5591
Audio Codec: ALC888S

Zo ziet dat menu er bij mij uit, niet echt veel instellingen
Afbeeldingslocatie: http://img371.imageshack.us/img371/6360/hdaudiorh6.th.jpg

Nu heb ik ook wel bij afspeelapparaten gekeken en daar is eigelijk alleen het volgende tablad extra:
Afbeeldingslocatie: http://img392.imageshack.us/img392/5696/hdaudio2zu4.th.jpg

Voor de rest verschilt het weinig van dat Acer HD audio manager qua opties.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:32

Sport_Life

Solvitur ambulando

Je kunt toch de geluidjes bij MSN veranderen? Kies een geluidsfile dat net iets langer duurt, of zet er 2 sec. ruis oid voor.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• twiFight
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Sport_Life schreef op dinsdag 15 april 2008 @ 23:59:
Je kunt toch de geluidjes bij MSN veranderen? Kies een geluidsfile dat net iets langer duurt, of zet er 2 sec. ruis oid voor.
symptoombestrijding

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10-02 20:44

M2M

medicijnman

tja, als je helemaal goed het gevolg wilt bestrijden, dan zou je misschien aan de soldeer kunnen gaan, en tussen je headphone uitgang op je laptop, en de optische converter een klein cirquitje kunnen solderen wat constant een zeer zacht ruissignaal naar de optische kabel stuurt. En op het moment dat er een signaal binnenkomt vanuit de PC uitgang, zend je apparaatje niet meer uit, maar stuurtie het nieuwe signaal door.

wel complex, en meer dan ideeen spuien kan ik ook niet :)

-_-

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:35

mace

Sapere Aude

Probeer eens het uitvoerformaat van DD live af te halen, en op PCM te zetten.

Dat zou in principe moeten werken, met als nadeel dat je dus geen 5.1 meer hebt in spellen, met films dan weer wel. Je zou ook elke keer als je een spelletje doet hem weer op DD live kunnen zetten.

• HammerNL
  • Niet online
Sport_Life schreef op dinsdag 15 april 2008 @ 23:59:
Zoals ik al zei: ik geil niet op het msn geluidje, was meer als voorbeeld. Vind het gewoon in het algemeen irritant dat hij ff moet denken voordat hij daadwerlijk geluid produceert.
M2M schreef op woensdag 16 april 2008 @ 00:09:
tja, als je helemaal goed het gevolg wilt bestrijden, dan zou je misschien aan de soldeer kunnen gaan, en tussen je headphone uitgang op je laptop, en de optische converter een klein cirquitje kunnen solderen wat constant een zeer zacht ruissignaal naar de optische kabel stuurt. En op het moment dat er een signaal binnenkomt vanuit de PC uitgang, zend je apparaatje niet meer uit, maar stuurtie het nieuwe signaal door.

wel complex, en meer dan ideeen spuien kan ik ook niet :)
Tja echt technisch ben ik niet aangelegd, dus dat is voor mij ook geen optie. Hoopte eigelijk dat het softwarematig op te lossen viel.
mace schreef op woensdag 16 april 2008 @ 00:14:
Probeer eens het uitvoerformaat van DD live af te halen, en op PCM te zetten.

Dat zou in principe moeten werken, met als nadeel dat je dus geen 5.1 meer hebt in spellen, met films dan weer wel. Je zou ook elke keer als je een spelletje doet hem weer op DD live kunnen zetten.
Al die termen zeggen met niet zoveel (PCM) maar neem aan dat je bedoelt dat ik dat menuutje waar hij nu op DD live staat hem terug zet op standaard wat bij mij: 2 kanaals 16bit, 48000Hz (Dvd kwaliteit is). of hoger instellen?

[ Voor 21% gewijzigd door HammerNL op 16-04-2008 00:26 ]

• Bert2000
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13-12-2025
Ik heb hetzelfde met mn 5500 en laptop. Ik heb er eigenlijk totaal geen last van... Kan me eigenlijk moeilijk voorstellen dat je hier oprecht je nogal aan ergert...

• mace

mace

Sapere Aude

HammerNL schreef op woensdag 16 april 2008 @ 00:17:
Al die termen zeggen met niet zoveel (PCM) maar neem aan dat je bedoelt dat ik dat menuutje waar hij nu op DD live staat hem terug zet op standaard wat bij mij: 2 kanaals 16bit, 48000Hz (Dvd kwaliteit is). of hoger instellen?
Ja dat ja, ik ken die drivers niet dus ik dacht dat het PCM zou heten,maar dat moet ook werken.

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Bert2000 schreef op woensdag 16 april 2008 @ 00:23:
Ik heb hetzelfde met mn 5500 en laptop. Ik heb er eigenlijk totaal geen last van... Kan me eigenlijk moeilijk voorstellen dat je hier oprecht je nogal aan ergert...
Zie het maar een beetje als een dode pixel in je monitor.
Ik heb een scherm voor me staan dat ik al 3 jaar heb. Toen ik hem kocht prima schermpje, maar enige tijd geleden is me een dode pixel opgevallen.
Ding zit er waarschijnlijk al vanaf het begin in, maar nu ik weet waar hij zit, ga ik er op letten, en erger ik me er aan.

Kan me goed voorstellen dat de TS iets soortgelijks ervaart.
Hij weet dat de vertraging er zit, dus gevoelsmatig moet je iedere keer rekening houden met die vertraging. En dat gaat irriteren.
(Ik kies dus nu mijn wallpapers uit op het wel/niet opvallen van de dode pixel in mijn scherm)...

• HammerNL
  • Niet online
Brede P schreef op woensdag 16 april 2008 @ 00:29:
[...]

Zie het maar een beetje als een dode pixel in je monitor.
Ik heb een scherm voor me staan dat ik al 3 jaar heb. Toen ik hem kocht prima schermpje, maar enige tijd geleden is me een dode pixel opgevallen.
Ding zit er waarschijnlijk al vanaf het begin in, maar nu ik weet waar hij zit, ga ik er op letten, en erger ik me er aan.

Kan me goed voorstellen dat de TS iets soortgelijks ervaart.
Hij weet dat de vertraging er zit, dus gevoelsmatig moet je iedere keer rekening houden met die vertraging. En dat gaat irriteren.
(Ik kies dus nu mijn wallpapers uit op het wel/niet opvallen van de dode pixel in mijn scherm)...
Haha goed verwoord ;) , ik heb het een tijd lang geacepteerd maar vroeg me eigelijk af of het wel normaal was en zoniet op te lossen viel vandaar deze vraag. Zal morgen ff wat gaan klooien met instellingen.

Verwijderd

Ik heb hetzelfde met mijn Z-5450 en mn PS3 bij het afspelen van een mp3 in het gewone menu... beetje vaag maar het stoort me niet.

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 15 april 2008 @ 21:30:
[...]

DAC staat voor digital-to-analog converter. Zie deze pagina op Wikipedia.
Ter verduidelijking. Zo'n DAC kan stand-alone zijn, zoals ik dat heb. Of verwerkt in een ander stuk electronica zoals een receiver, of je z5500. Elke cd-speler en dvd-speler heeft ook een DAC.

• HammerNL
  • Niet online
Het veranderen van DD naar 2 kanaals 24 bit etc heeft niet geholpen. Hij schakelt als ik een mp3 start dan naar 2x stereo, alleen de 'lag' blijft. Ik zal ff kijken wat er gebeurd als ik hem aansluit op een pc die geen onboard geluidskaart heeft.

Verwijderd

HammerNL schreef op woensdag 16 april 2008 @ 11:02:
Het veranderen van DD naar 2 kanaals 24 bit etc heeft niet geholpen. Hij schakelt als ik een mp3 start dan naar 2x stereo, alleen de 'lag' blijft. Ik zal ff kijken wat er gebeurd als ik hem aansluit op een pc die geen onboard geluidskaart heeft.
Probeer ook je laptop ergens anders digitaal op aan te sluiten.

• mace

mace

Sapere Aude

Ik weet voor 99% zeker dat het aan de logitech set ligt, en dat er niet veel aan te doen is.

Je zou kunnen timen hoe lang de stilte precies is, en dat bewerk je het msn geluidje zo dat er een stukje ruis voor het echte geluidje zit waardoor je set wakker wordt.

• thommich
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15:41

thommich

Belg

Ehh, om nog even op je vraag terug te komen over coax...

Ook bij coax heb je dat ja... Helaas.

Het ligt dus niet aan de set (heb hem ook al digitaal aangesloten op dvd-recorder, gaat perfect). Het gaat erom dat je geluidskaart stopt met uitzenden zodra er gn geluid wordt afgespeeld. Een oplossing om dat aan te passen in je geluidskaart heb ik niet :/

• HammerNL
  • Niet online
thommich schreef op woensdag 16 april 2008 @ 13:23:
Ehh, om nog even op je vraag terug te komen over coax...

Ook bij coax heb je dat ja... Helaas.

Het ligt dus niet aan de set (heb hem ook al digitaal aangesloten op dvd-recorder, gaat perfect). Het gaat erom dat je geluidskaart stopt met uitzenden zodra er gn geluid wordt afgespeeld. Een oplossing om dat aan te passen in je geluidskaart heb ik niet :/
Oké zag zoiets al aankomen zal vanaaf ff teste met andere pc bedankt iig.

• Martijn1990
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 19:42
Ik heb zelf ook een Z-5500 en een tijd terug een Club 3D Theatron DD geluidskaart gekocht, en ik heb ook hetzelfde probleem inderdaad. Ik stoor me er eigenlijk ook niet echt aan, maar kan me voorstellen dat jij dat wel doet.
Pagina: 1