Toon posts:

PC geeft alleen beeld na bios reset

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een nieuwe PC gekocht los in onderdelen nu heb ik hem in elkaar gezet alleen heb ik vanaf het begin al geen beeld. Dus alles gechecked videokaart, geheugen, voeding, mobo maar achteraf werkt alles werkt gewoon.

Vervolgens heb ik de bios gereset dmv een jumpertje.
De eerst volgende boot krijg ik dan eindelijk beeld, maar dit ziet er ook niet goed uit ik krijg het volgende bericht.

Intel CPU uCode loading error
CMOS Settings Wrong
CMOS Date/Time Not Set
Press F1 to Run SETUP
Press F2 to load default values and continue

Eerst F1 gedaan en wat settings veranderd maar dat werkte niet.
Vervolgens als ik F2 druk blijft hij hangen op 'checking NVRAM..'.

Mijn vraag is nu hoe fix ik die errors en heb ik gewoon beeld als ik opstart zonder elke keer die jumper te verwisselen.

wat specs van me PC
Voeding Chieftech 750Watt
Mobo: Asus P5W64
Processor: Intel Core 2 Extreme X9650
Geheugen: 4x 2GB

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01:21

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Edit: ander lees ik even goed. :+
Je zegt dat alles werkt tot je hem in elkaar hebt?
Hoe weet je dat alles werkt? Wat heb je gedaan?

[ Voor 81% gewijzigd door Gonadan op 15-04-2008 19:28 ]

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Verwijderd

Topicstarter
Gonadan schreef op dinsdag 15 april 2008 @ 19:25:
Edit: ander lees ik even goed. :+
Je zegt dat alles werkt tot je hem in elkaar hebt?
Hoe weet je dat alles werkt? Wat heb je gedaan?
Ik heb me pc in elkaar gezet toen kwam ik erachter dat hij geen beeld gaf, dus toen weer alles losgehaald 1 voor 1 de componenten erin gezet en gekeken of hij piepte voor het geheugen en videokaart etc dat was dus allemaal zoals het hoort dus toen de bios gereset dmv jumper toen kreeg ik voor het eerst beeld met het bericht van hierboven. Bios aangepast tijd etc.. om die error weg te halen maar dan vervolgens weer geen beeld dus weer resetten en dan zit ik dus vast? sorry voor de lange zinnen :P

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 15-04-2008 19:33 ]

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik denk dat je moederbord de CPU niet helemaal goed herkent. Ik zou eens een BIOS update proberen. Als dat met deze CPU niet lukt doe het dan met een andere CPU als je die hebt of kan lenen. Ik denk dat met een oudere CPU zoals een E6600 het wel goed werkt.
Intel CPU uCode loading error
CMOS Settings Wrong
CMOS Date/Time Not Set
Press F1 to Run SETUP
Press F2 to load default values and continue
Het lijkt mij dat die eerste melding hier het probleem is. De rest is niet zo boeiend en komen vaker voor ook als de PC verder geen echte problemen heeft.

Die eerst melding geeft aan dat er iets met de CPU is. Aangezien het een nogal nieuwe CPU is zou het kunnen dat de BIOS de CPU niet snapt. Ik kon met mijn P5W DH geen Q6600 laten werken zonder BIOS update. Ook toen de E6600 net uit was kreeg ik geen beeld met die CPU. Ik moest eerst met een P4 de BIOS flashen om beeld te krijgen met die E6600.

[ Voor 58% gewijzigd door PilatuS op 15-04-2008 19:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
PilatuS schreef op dinsdag 15 april 2008 @ 19:35:
Ik denk dat je moederbord de CPU niet helemaal goed herkent. Ik zou eens een BIOS update proberen. Als dat met deze CPU niet lukt doe het dan met een andere CPU als je die hebt of kan lenen. Ik denk dat met een oudere CPU zoals een E6600 het wel goed werkt.
In het boekje van het moederbord staat dat hij core 2 extreme ondersteund, maar verder op zie ik alleen dingen staan over 2 en 4mb cache en niets over 12 zou dit er dan mee te maken kunnen hebben?

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 15 april 2008 @ 19:41:
[...]

In het boekje van het moederbord staat dat hij core 2 extreme ondersteund, maar verder op zie ik alleen dingen staan over 2 en 4mb cache en niets over 12 zou dit er dan mee te maken kunnen hebben?
Core 2 Extreme is nogal breed. Goed mogelijk dat wat oudere CPU's prima werken maar deze nieuwe niet. Als het moederbord ouder is dan de CPU is het goed mogelijk dat er een BIOS in zit die de nieuwste CPU niet goed herkent. Het zou goed kunnen dat dit moederbord al 2 maanden ergens ligt en er dus een oude BIOS in zit.

[ Voor 8% gewijzigd door PilatuS op 15-04-2008 19:44 ]

Verwijderd

Topicstarter
PilatuS schreef op dinsdag 15 april 2008 @ 19:43:
[...]

Core 2 Extreme is nogal breed. Goed mogelijk dat wat oudere CPU's prima werken maar deze nieuwe niet. Als het moederbord ouder is dan de CPU is het goed mogelijk dat er een BIOS in zit die de nieuwste CPU niet goed herkent. Het zou goed kunnen dat dit moederbord al 2 maanden ergens ligt en er dus een oude BIOS in zit.
Hmm ja je hebt gelijk zo ziet het er wel naar uit...
Nieuwe mobo dan maar :(

• Gonadan

Gonadan

Verwijderd schreef op dinsdag 15 april 2008 @ 19:52:
[...]

Hmm ja je hebt gelijk zo ziet het er wel naar uit...
Nieuwe mobo dan maar :(
Da's wel heel rigoureus. Je bios flashen kan het al oplossen zoals al aangegeven. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Verwijderd

Topicstarter
Gonadan schreef op dinsdag 15 april 2008 @ 19:59:
[...]

Da's wel heel rigoureus. Je bios flashen kan het al oplossen zoals al aangegeven. ;)
Ik ben nu aan het opzoeken hoe dat moet, maar ik zie al dat MSdos nodig is om je bios te flashen en als ik niet verder kom ivm de error hoe moet ik dit dan oplossen?

Verwijderd

Topicstarter
Mijn verhaal volgt...
CPU van me oude PC P4 3,6 MhZ
Zelfde probleem... geen beeld en als ik de bios reset ook geen beeld.
Is deze dan weer te oud?

• Gonadan

Gonadan

Lijkt me stug dat het dan aan je cpu ligt.
Nvram is van je cmos dus daar zit het probleem. Google heeft veel mogelijke opties. Bijvoorbeeld batterij er een half uurtje uit.
Zoek anders een op die foutmelding, ik zie veel resultaten.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Verwijderd

Topicstarter
probleem is opgelost ik heb een bios update gedaan :) thnx all _/-\o_
Pagina: 1