Toon posts:

A- en B Merken in videoplanken & beeldkanonnen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Na het (eindelijk) doorhakken van de knoop welke videokaart het moet gaan worden voor mijn volgende systeem (een 9800gtx), stuit ik op een nieuw probleem.

Wat zijn nou toch de a-merken en wat vooral niet? ik heb namelijk bijvoorbeeld club3d altijd als een prima merk ervaren, maar ik lees hier en daar dat Club3d als een "b-merk" beschreven wordt? wat zijn dan toch de verschillen? heeft het met overklokken te maken? erg blij was ik met mijn Ati-uitstapje van Asus ook niet.. maar dat terzijde.

Nu heb ik zitten kijken in de pricewatch, (evenals benchmarks, reviews etc.), en kom toch tot de conclusie dat als de kaarten op normale waardes worden gebruikt, dus zonder overklok, dat het allemaal vrij weinig uitmaakt! (please correct me if i'm wrong, dat is dus precies wat ik wil weten!)

In die befaamde pricewatch zie ik dus het volgende verschil (tussen de goedkoopste en duurste):

Club3D 9800 GTX 512MB € 234,64
EVGA 9800 GTX 512MB € 280,-

De rode draad van mijn verhaal is dus; bekoop je jezelf als je voor een (bijvoorbeeld) Club3d kaart gaat? of ben je een dief van je eigen portemonee als je voor een duurdere gaat? en als dat zo is, wat zijn dan de verschillen?

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

vaak verschild het enkel in de 'uitrusting' (doos, games etc.) Echter soms kun je langzamere snelheden treffen of juist snellere (XXX overclocked editions etc.) of beter of slechter overclockbaar geheugen.
Heel soms is het ook een iets ander pcb met andere bandbreedte voor het geheugen bijvoorbeeld echter komt dit niet zo vaak voor. Dit is te checken voor 't grootste deel in de specificaties.

Soms zijn de verschillen overigens ook nog de cooler die er op zit en de garantie

[ Voor 9% gewijzigd door GoldenSample op 15-04-2008 19:34 ]

Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.

Verwijderd

Ik was me net hetzelfde aan het afvragen 8)7

Ik heb inderdaad ook gehoord dat Club3D een B-merk zou zijn, dus heb ik voorlopig mijn zinnen gezet op de Sparkle 9800 GTX, die voor € 239,90 te koop is bij Zercom. Met kloksnelheden en koelingen hebben de prijsverschillen op dit moment nog niks te maken, daar het momenteel nog over 'standaard' kaarten gaat. Sommige merken 'kuchEVGAkuch' claimen dat ze betere chips krijgen, ze hebben in ieder geval een betere support. Ik heb hier echter nog geen gebruik van moeten maken en ik kan dit dus ook niet bevestigen. Overigens denk (hoop) ik dat Zercom sowieso wel een goede klantenservice biedt.

'Please correct me if i'm wrong'

• A Lurker
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14-05 11:44
Ik vind Club3D zeker geen b-merk meer. Vroeger schenen ze lager geklokte grafische kaarten te verkopen, maar nu is het voor zover ik weet allemaal gewoon reference modellen. Producten zien er netjes uit en het is gewoon competitief geprijsd. Wat mij betreft moet je bij b-merken meer denken aan Sweex, Peak en Colorful.

• Chiel340
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08-05 14:55
Ik ben al jaren verschillende merken aan het uitproberen,

MSI, Asus, Sapphire, Club3D, Diamond etc. Alle hebben hun voor en nadelen. Club3D is mijn laatste aanwinst, qua extra's is deze rijkelijk voorzien terwijl ik hiervoor een Sapphire had welke duurder was maar met minder extra's

Club3D is na mijn weten niet echt een B-merk...

Core I5 12400F / MSI B660M / Gigabyte RX7600 / 32GB TeamElite DDR43200 / Windows 11

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15:44
Er bestaan geen echte B-merken meer wat betreft videokaarten. 95% komt uit dezelfde fabriek (of het nu ATi of Nvidia is) , enige wat kan verschillen zijn eventueel kloksnelheden, koeling, extra's en de doos. zodra je een kaart hebt met een standaard koeler, die door de betreffende fabrikant op de kaart gezet wordt, is het 99% van de tijd een safe bet.

Meeste kaarten worden volgens mij ook in-house gemaakt, bij ATi heet dat BBA (built by ATi), hoe dat bij Nvidia heet , weet ik niet.

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-05 21:49
De meeste verschillen zijn als volgt:
  • Reference geheugen, welke dus vaak 'slechter' is. Echter is deze ruim-voldoende voor dagelijks gebruik, maar kan het lastig zijn met OC'en.
  • Reference koelers, hetzelfde als boven. Deze zijn echter bijna altijd voldoende. ECHTER er zijn een paar uitzonderingen.
  • Er zijn kaart-bouwers die geen fan-control meeleveren over hun koelers. Hiermee draait de koeler dus altijd op 100%, wat herrie geeft. Zoek hiernaar ook vooral op internet of GoT.
  • OC'ed edities. Deze zijn standaard overgelocked. Als 'normale' gamer en gebruiker heb je hier meestal vrij weinig aan, maar sommige mensen zweren erbij.
Over A- en B-merken gesproken. Zoals anderen eigenlijk al zeggen zijn deze er niet echt. Er zijn dus wel fabrikanten die bijvoorbeeld games meeleveren. Echter kun je wel spreken over A- en B-kaarten. Dit zie je dan vooral weer bij bijvoorbeeld de reference koelers of geen fan-control.

Verwijderd

Ook hier kan ik mijn ervaring delen met de andere mensen.

Ik heb 3 April mijn Club3D 9800 GTX binnen gekregen, met alles erop en eraan.

Hier een foto van mijn Club3D 9800 GTX in GPU-Z 0.1.9:

Afbeeldingslocatie: http://img516.imageshack.us/img516/1069/geforce9800gtxvq8.png

Naar mijn idee presies het zelfde als ieder ander merk, echter betaal je wat minder, maar daar ben ik aleen maar blij mee, + ik vind van alle merken de bestickering verschikkelijk lelijk van die 9 Serie kaarten.

Geef mij maar de originele door nVidia ontworpen stick op de Koeler, dan ben ik blij, en dat is met Club3D het geval! Die hebben het zo gelaten zoals het was.
Geen drukke tribals, vrouwen, robot kickers zoals op 9800 GX2 en dat soort ongein. ;)

Dus in mijn geval: Mooiste uitvoering, beste prijs.

Ook wil ik er nog wel even bij zeggen dat er geen ''Molex to PCI-E'' kabels bij zaten, dus mocht je die niet op je voeding hebben, zou ik die wel bestellen.

Veel plezier met je aankoop, ik hoop dat ik veel verwarring uit de lucht geholpen heb.

• Depep
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-07-2025
Wat A Lurker al zegt, B-merken zijn meer Sweex en Peak. Deze maken echt hun eigen PCB en koeler en die zijn vaak van mindere kwaliteit. Club3D houdt over het algemeen het reference design aan. Dat wil zeggen dat je gewoon een standaard kaart krijgt, niets bijzonders, maar ook niet minder goed.

specs

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:13

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Verwijderd schreef op dinsdag 15 april 2008 @ 21:09:
Ik was me net hetzelfde aan het afvragen 8)7

Ik heb inderdaad ook gehoord dat Club3D een B-merk zou zijn, dus heb ik voorlopig mijn zinnen gezet op de Sparkle 9800 GTX, die voor € 239,90 te koop is bij Zercom. Met kloksnelheden en koelingen hebben de prijsverschillen op dit moment nog niks te maken, daar het momenteel nog over 'standaard' kaarten gaat. Sommige merken 'kuchEVGAkuch' claimen dat ze betere chips krijgen, ze hebben in ieder geval een betere support. Ik heb hier echter nog geen gebruik van moeten maken en ik kan dit dus ook niet bevestigen. Overigens denk (hoop) ik dat Zercom sowieso wel een goede klantenservice biedt.

'Please correct me if i'm wrong'
Ik meen ergens een review gelezen te hebben dat de Sparkle versie van de 9800GTX juist een van de weinigen was die een afwijkende koeler had. Een behoorlijk luidruchtige.
Ik zou daar nog even naar zoeken als ik jou was. ;)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Nu online
* Bitage heeft hier zelfs een Club3D x1950Pro met Arctic Accelero X2

Destijds gekocht voor iets meer dan de goedkoopste andere-merk kaart. Werkt tot nu toe prima en die Accelero koelt uitstekend :) Ik noem Club3D nou niet echt een B-merk, eerder Peak (zie het x1650 OC topic in DOC) (alhoewel zij wel prima service hebben).

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 15 april 2008 @ 22:59:

Ook wil ik er nog wel even bij zeggen dat er geen ''Molex to PCI-E'' kabels bij zaten, dus mocht je die niet op je voeding hebben, zou ik die wel bestellen.
Wat houdt dit juist in, is het niet gewoon twee 6-pin connectors aansluiten?

Verwijderd

Depep schreef op woensdag 16 april 2008 @ 10:15:
Wat A Lurker al zegt, B-merken zijn meer Sweex en Peak. Deze maken echt hun eigen PCB en koeler en die zijn vaak van mindere kwaliteit. Club3D houdt over het algemeen het reference design aan. Dat wil zeggen dat je gewoon een standaard kaart krijgt, niets bijzonders, maar ook niet minder goed.
Ja, waar heb je dat vandaan? :X

Een goedkoper merk zoals peak bespaart op de gebruikte onderdelen. Denk aan dezelfde condensatoren maar dan van een goedkoper merk die op long-term wat minder 'robuust' zijn dan van een duurder merk, zoals Asus of Sapphire. Meestal gebruiken deze fabrikanten ook een koeler vanaf huis, dus niets met het originele koeler, gewoon eentje die van hunzelf afkomt en daarmee de kosten sparen.

Ook wordt er bespaard op de fliters, VRM's, alles in zulke mate dat het nog wel operationeel blijft gelukkig. Maar met overclocken bijv, ga je het verschil wel merken in stabiliteit. Het is namelijk inet alleen de chip die harder loopt, maar ook de rest van de onderdelen maken de kaart zoals het is.

Er is een 2600Pro contest geweest hier op GoT, waarbij in eerste instantie het ging om een X1650XT kaart. Wat blijkt, peak heeft de verkeerde chip op de kaart zitten bakken, want we hadden alle 21 een 1600pro chip ipv 1650XT. De 2600Pro kaart heeft het overigens niet zo lang uitgehouden, meerendeels voor het gebruiken van goedkopere onderdelen.

Maar goed. Niet iedereen heeft het geld of laat staan belang bij dure filters op hun kaart, zolang hun spelletje maar draait toch? :)

En de onderscheid is aan jou om dat te bepalen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 16 april 2008 @ 19:37:
[...]

Wat houdt dit juist in, is het niet gewoon twee 6-pin connectors aansluiten?
Ja, de Videokaart heeft wel 2 x 6 Pin connectors nodig, maar die worden er niet bij geleverd bij Club3D, bij merken als XFX weer wel.

Dus daarom wil ik de mensen duidelijk maken dat wanneer je de kaart van Club3D besteld, en toevallig geen 2 x 6 Pin connectors op je Voeding hebt zitten, dat je die zou moeten bestellen bij een computer winkel.

• BNX
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-03 07:47

BNX

Club3D bungelt er bij sommige kaart tussen A en B in. Bestelde ooit 4x een 2600XT kaart waarvan de door hun gemonteerde 'zalman' lookalike koeler bijna tot geen contact maakt met de GPU. Kaarten vielen alle 4 na 15 min werken uit.

Daarna rubbers zelf maar ertussenuit gehaald waardoor de koeler strakker op de GPU kwam te zitten. Order moest die dag de deur uit. Niet zo netjes van Club3D.

Ook slechte ervaringen met diverse 1300pro en 1550pro kaartjes van dit merk. Vielen relatief vaak uit...

| i5-12600k @ 5ghz | RTX 3070TI FE | LG 55” OLED | Thrustmaster TS-PC | T-CLM pedals |

• Depep
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-07-2025
hier en hier is bijvoorbeeld te lezen dat de PEAK HD3850 en HD3870 afwijken van het reference design.
Wat me verder opvalt is dat ze een stuk korter zijn dan de reference kaarten.
PCB of these cards defers from referent model
hier blijkt dat het van twijfelachtige kwaliteit is
Ik heb ook de PEAK hd3870 besteld. Maar hij werd standaard zo heet dat bijv COD4 al niet te spelen was met hangups en driver recoveries door het overhitten. Ik dus voorzichter de schroefjes een beetje aangedraaid (deze zaten echt heel lost er scheen bijna licht tussen de koeler en de chip) en jawel daar brak zomaar even een schroefje af.

[ Voor 58% gewijzigd door Depep op 17-04-2008 10:09 ]

specs

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:24
Club3d is hartstikke leuk zolang het werkt, als je echter een RMA nodig hebt ben je de sigaar. 2 maanden wachten, en dan nog kans hebben op een belabberde credit omdat de kaarten niet meer leverbaar zijn. (in short, hier is het eruit gebonjourt.... )

• Bene
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-04 16:05

Bene

list incomprehension

Peak is bijzonder matig. De kortere PCB is natuurlijk om centen te sparen. Ik kocht voor een bekende een HD3850.. De koeler bestaat uit samengevouwen / gelijmde plaatjes aluminium. De bodem was niet geschuurd, waardoor de koeler dus op meerdere plekken geen goed contact maakt met de GPU. Dat, plus matig aandraaien van de schroefjes, plus een random klodder koelpasta = niet zo best. Daar hielp zelfs het standaard lager klokken door Peak niet tegen. Oftewel: koeler schuren, andere koelpasta, strakker aandraaien, klokken op normale snelheid = een okay kaart voor weinig geld. Definitely B-merk.

Edit: Oh ja, topic. Club3D is in orde. Niets spannends, alles wat ik heb gezien is gelijk aan de referentiekaarten. Nog geen RMA via de fabrikant moeten doen maar ik kan mij voorstellen dat daarop is beknibbelt.

[ Voor 15% gewijzigd door Bene op 17-04-2008 11:48 ]

Verwijderd

Depep schreef op donderdag 17 april 2008 @ 10:03:
[...]

hier en hier is bijvoorbeeld te lezen dat de PEAK HD3850 en HD3870 afwijken van het reference design.

[...]

[...]

hier blijkt dat het van twijfelachtige kwaliteit is

[...]
Ik heb thuis ook een Peak HD3870, maar ik heb helemaal geen problemen. Koeler zat er goed op gemonteerd, en hij blijft prima koel door het zalman-look-alike-design. De core klokt dan ook zonder problemen over tot 858 MHz. Enige verschil is dat t geheugen geen heatsinks heeft. Desalniettemin kunnen die ook nog voor hoger geklokt worden. Maar goed, als lezer van ATI topic weet ik dat deze kaart niet bandbreedte gelimiteerd is, dus is er geen noodzaak voor het hoger clocken van t geheugen.

Waardoor je wel ziet dat t een budgetkaart is de package. Damn. Ik heb nog nooit zo'n goedkoop verpakking gezien. Slap karton, geen schuim en de handleiding leek geprint te zijn op krantenpapier. Verder paste de kaart en prullaria (driver cd, handleiding, dvi connector) er maar net in. Eenmaal eruit, is het niet zo makkelijk om t er weer in te krijgen. Om even een vergelijking te geven, de Peak doos was ongeveer 2x kleiner dan zijn X1k voorganger in een Asus verpakking.

• Zamoraak
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18-05 15:59
Maar asus verpakkingen zijn altijd reusachtig. M'n 8800gt doos was mischien wel 80cm lang :P En de helft was gewoon piepschuim :P Maar bij A-merken zitten vaker games en de koeler is meestal wat beter. Voor de rest is het tegenwoorden 100% hetzelfde.

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Zamoraak schreef op vrijdag 18 april 2008 @ 08:28:
Maar asus verpakkingen zijn altijd reusachtig. M'n 8800gt doos was mischien wel 80cm lang :P En de helft was gewoon piepschuim :P Maar bij A-merken zitten vaker games en de koeler is meestal wat beter. Voor de rest is het tegenwoorden 100% hetzelfde.
Bij Asus kreeg ik er wel allemaal kabeltjes en converters bij :)

Dat is ook weer niet bij ieder merk zo.. :/

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
dominator schreef op donderdag 17 april 2008 @ 10:35:
Club3d is hartstikke leuk zolang het werkt, als je echter een RMA nodig hebt ben je de sigaar. 2 maanden wachten, en dan nog kans hebben op een belabberde credit omdat de kaarten niet meer leverbaar zijn. (in short, hier is het eruit gebonjourt.... )
In principe is de winkel natuurlijk verantwoordelijk in het geval van de normale consumerende tweaker, dus als dat een winkel is die zich aan de regels houdt/zich fatsoenlijk gedraagt heb je niets te maken met eventuele slechte afhandeling door Club3D. Als die afhandeling echt zo slecht is zal zo'n winkel zich natuurlijk ook wel even achter de oren krabben voor ze Club3D-spul gaan verkopen.

Ik denk dat inderdaad een verschillende kwaliteit condensators enz. wordt gebruikt door diverse merken, vroeger (en nogsteeds) was ook vaak een meetbaar verschil in de kwaliteit van het analoge signaal voor de monitor te vinden.

• Clementine
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07-08-2025
Denk ook even aan de service, step up programma's en garanties van fabrikanten.

Bij evga krijg je bijvoorbeeld garantie op overgeclockte videokaarten, heb je een super rma service en helpdesk bij eventuele vragen en problemen EN kan je via een step up programma je huidige videokaart inleveren in de toekomst voor een nieuwere videokaart met een bijbetaling.

ik ga geen b-merken noemen maar a merken zijn tegenwoordig vooral:

Evga
Asus
Msi
Gigabyte
Sparkle
Club3d
Sapphire
Gainward
(Excuus als ik er 1 ben vergeten!)

Problemen met Rma kan je bij ieder bedrijf hebben. Dit is dan ook zeer zeker niet standaard het geval bij 1 van de net genoemde merken. En ik heb zelf helaas geen Evga (op dit moment een msi) maar ik ben altijd zeer tevreden geweest met hun service, deze is namelijk echt subliem te noemen vergeleken met iedere fabrikant van welk soort hardware dan ook.

[ Voor 25% gewijzigd door Clementine op 18-04-2008 15:01 ]

Macbook Pro 15" 

Verwijderd

Problemen met RMA heeft meer te maken met de levertijd & EOL-status van de betreffende kaart. Meestal hoort een fabrikant je dan een vervangend exemplaar te geven (zoals peak dat gedaan had met onze Contest, 22 x1650XT kaarten kosteloos vervangen met 2600Pro kaarten). (EOL betekend overigens End of life, wordt dus niet meer gemaakt).

Dat het zo lang duurt heeft meestal met de winkel of webshop te maken, want die raadplegen hun leverancier weer en hun op hun beurt weer de fabrikant wat ellendig lang duren kan soms.

• Clementine
Verwijderd schreef op vrijdag 18 april 2008 @ 15:11:
Problemen met RMA heeft meer te maken met de levertijd & EOL-status van de betreffende kaart. Meestal hoort een fabrikant je dan een vervangend exemplaar te geven (zoals peak dat gedaan had met onze Contest, 22 x1650XT kaarten kosteloos vervangen met 2600Pro kaarten). (EOL betekend overigens End of life, wordt dus niet meer gemaakt).

Dat het zo lang duurt heeft meestal met de winkel of webshop te maken, want die raadplegen hun leverancier weer en hun op hun beurt weer de fabrikant wat ellendig lang duren kan soms.
En als je wilt weten hoe een webshop rma's afhandeld kan je hier op tweakers mooi kijken bij shopreviews >:)

Macbook Pro 15" 

Verwijderd

Nou ja goed het is vaak niet meer dan het retourneren van een ingekochte kaart (waarna de klant 'm ook volledig retourneren moet) en met bewijs van inkoop. Sommige doen het direct, sommigen pakken een gelijkwaardig model uit hun voorraad of sommigen wachten een x aantal weken om de order per pallet zo groot mogelijk te maken met zo min mogelijk verlies aan verzendkosten.

• Clementine
Verwijderd schreef op vrijdag 18 april 2008 @ 17:52:
Nou ja goed het is vaak niet meer dan het retourneren van een ingekochte kaart (waarna de klant 'm ook volledig retourneren moet) en met bewijs van inkoop. Sommige doen het direct, sommigen pakken een gelijkwaardig model uit hun voorraad of sommigen wachten een x aantal weken om de order per pallet zo groot mogelijk te maken met zo min mogelijk verlies aan verzendkosten.
En dat laatste vind ik niet goed te praten omdat je zo een klant benadeeld... een andere shop doet het namelijk wel per product en die gaan ook niet failliet en hebben toch concurerende prijzen.

Er zijn gewoon veel verschillen per webshop :)

Macbook Pro 15" 

• Jfwiet
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:42
Er zijn helemaal geen A en B merken meer, de 9xxx serie komt allemaal uit 1 fabriek. Enige wat ze doen is een eigen sticker op de koeler plakken. (ze kunnen ook een eigen koeler maken).

Ik heb in Breda een sweex en een evga 9800 x2 gezien en de koeler is gewoon identiek, tot op het beschermdopje van de audio in. Enige verschil is de sticker. Welke van sweex trouwens cooler is :P

Als consument heb je toch niets te maken met de fabrikant, je moet gewoon de juiste winkel vinden. Als de winkel je wil helpen, dan zal de rest volgen.

Verwijderd

remcokatz schreef op vrijdag 18 april 2008 @ 21:21:
[...]

En dat laatste vind ik niet goed te praten omdat je zo een klant benadeeld... een andere shop doet het namelijk wel per product en die gaan ook niet failliet en hebben toch concurerende prijzen.

Er zijn gewoon veel verschillen per webshop :)
Een RMA aanvraag kost een Webshop vaker meer dan dat het de klant kost hoor. Het is de webshop zijn keuze om deze pas over 3 weken te versturen of met 1 werkdag je al een nieuwe onderdeel mee te geven.

Overigens komt de echte concurrentie pas bij de grotere. Want namelijk bij grote inkoopsprijzen worden kortingen aantrekkelijk. Ook is het interesant om bij 1 van de grotere leveranciers aan te sluiten als je veel omzet maakt per maand oid (bijv 10k aan spul afneemt, dan krijg je namelijk goede kortingen).

En vaak worden allerlei referencekaarten gebruikt tegenwoordig. De een met een betere koeler, of de andere met een game. Meestal zijn de reference kaarten wel voorzien van goede componenten. Goedkopere fabrikanten plakken goedkopere onderdelen erop, op minimale koste van de beeldkwaliteit bijv.
Pagina: 1