[XP] Energiebeheer - vaste schijven uitschakelen

Pagina: 1
Acties:

• ---RRR---
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-12-2025
Hallo,

In mijn pc kast zitten vier harde schijven (sata) bedoelt voor data-opslag. Hierop staan geen programma's of andere softwarematige toepassingen. Met andere woorden: deze schijven hoeven niet aan te staan om Windows normaal te laten functioneren.

Nu heb ik in energiebeheer van windows xp sp2 de optie 'harde schijven uitschakelen' aanstaan. Na drie minuten geen activiteit slaan alle vier de disks uit, prima!

Echter, bij sommige handelingen die ik verricht op de pc slaan ze alle vier weer aan zonder dat ik de vier schijven gebruik. Dat is dus niet de bedoeling.

Bijvoorbeeld bij het openen van de prullenbak: Als ik de prullenbak open dan lijkt het alsof windows deze schijven gaat doorzoeken om te kijken wat er in de prullenbak zit. Bij de opties van de prullenbak heb ik deze vier schijven dusdanig geconfigureerd dat hier de prullenbak is uitgeschakeld. Ook met shift+delete (verwijderen zonder prullenbak) slaan de vier schijven aan.

Vervolgens slaan ook alle vier de schijven aan bij willekeurige handelingen. Het vreemde is dat dit niet altijd gebeurd: starten excel, starten internet explorer, starten msn, starten outlook, uitpakken met winrar, afsluiten winrar, verwijderen van willekeurige bestanden, etc.... Het openen van de verkenner is trouwens geen probleem.

Op deze manier werkt de optie van energiebeheer niet en lijkt het me juist energieverslindend omdat de schijven telkens moeten opspinnen wat veel stroom kost. Bovendien is de slijtage dan veel meer.

Ik ben dus op zoek naar bepaalde instellingen zodat Windows van deze vier data-schijven afblijft.

Deze instellingen heb ik standaard bij de data-schijven:
Prullenbak = off
Indexing = off
delen = off

Wat kan ik volgens jullie doen zodat de energiefunctie naar behoren / mijn wensen functioneert en ik daardoor een steentje bij kan dragen aan een beter milieu?

edit:

De harde schijven eerst veilig verwijderen heeft geen nut want dan zet Windows ze niet uit na de drie minuten. Helaas.

Ook ben ik op zoek gegaan naar een softwarematige oplossing, niets kunnen vinden. Iemand enig idee of er een programma bestaat waarmee ik de powerdown van de harde schijven zelf kan regelen? Volgens mij bestaat het niet.

En dan vraag ik me af hoe deze functie (van windows energiebeheer) in Vista werkt. Iemand ervaring?

[ Voor 16% gewijzigd door ---RRR--- op 16-04-2008 23:32 ]