Toon posts:

5.1 Surround aansluiten op iMac

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik heb een Imac waarop ik een surround set op aan wil sluiten.
Nou weet ik dat de Imac maar 1 digital output jack heeft dus heb ik een externe geluidskaart aangesloten (via USB).

De Zalman ZM-RSSC External USB Dolby 5.1 Sound Card en
deze geluidskaart zou moeten werken op een MAC.

Nou zie ik wel bij de geluidssetup dat ik de speakers kan configureren, en kan ik ook een test geluid uit alle speakers laten komen. (dus het lijkt erop dat het wel kan), maar als ik de speakers dan geconfigureerd heb dan lukt het niet om het volume van de speakers in te stellen.

Het hoodvolume kan ik wel instellen, maar de andere (6) kanalen kan ik NIET instellen omdat deze grijs zijn.

(en hoor ik ook maar uit 2 speakers geluid) (frontleft en frontright)

(ook heb ik getest met DVD en dolby surround muziek maar ook alleen maar uit de 2 voorste speakers)

Weet iemand hier een oplossing voor zodat dit wel werkt ? _/-\o_

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2008 20:46 ]

Verwijderd

Volgens mij is het voor 5.1 geluid niet nodig een externe geluidskaart aan te sluiten. De optical out van je mac moet dit gewoon kunnen doorsturen naar de receiver die het verder decodeert. Ik heb hier een link naar een artikel met 5 stappen voor dolby digital 5.1 uit je mac:

http://geekwithfamily.com...al-from-quicktime-player/

Ik moet erbij zeggen dat ik het zelf nog niet geprobeerd heb. Succes!

Verwijderd

Topicstarter
dit werkt niet wat in de instructies staat heb ik allemaal gedaan en is gelukt maar toch krijg ik geen surround. (ik heb een externe 5.1 geluidskaart via USB)

(Ik heb geen kabel om rechtreeks uit het scherm de output door te zenden)

[ Voor 72% gewijzigd door Verwijderd op 15-04-2008 15:36 ]

• soap
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:03

soap

diskoers.

Perian werkt prima op leopard hoor (1.1)

http://perian.cachefly.net/Perian_1.1.dmg

.

Verwijderd

Topicstarter
ja dat heb ik geinstalleerd maar ik heb nog steeds geen surround (of quadrofonisch)

Afbeeldingslocatie: http://www.kijkeensnaarmijnwebsite.nl/MAC/2e%20post%202.png
instellingen (geluid) in systeemvoorkeuren

Afbeeldingslocatie: http://www.kijkeensnaarmijnwebsite.nl/MAC/2e%20post%203.png
Uitvoer

Afbeeldingslocatie: http://www.kijkeensnaarmijnwebsite.nl/MAC/2e%20post%204.png
Audio/Midi configuratie

Afbeeldingslocatie: http://www.kijkeensnaarmijnwebsite.nl/MAC/2e%20post%205.png
Perian Geinstalleerd

Afbeeldingslocatie: http://www.kijkeensnaarmijnwebsite.nl/MAC/2e%20post%206.png
Perian Opties

Afbeeldingslocatie: http://www.kijkeensnaarmijnwebsite.nl/MAC/2e%20post%207.png
Comcoder.a52codec.plst configuratie

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:39
Je moet in de DVD player app ook de specifieke uitgang aangeven (tenminste dat is zo als je de digitale uitgang wilt gebruiken voor Dolby Digital / DTS). Ik neem aan dat het met de USB geluidskaart ook nodig is :). Helaas zit ik nu niet achter een Mac, dus kan ik niet de specifieke stappen vertellen, maar kijk even in de voorkeuren van de DVD player app.

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Verwijderd

Topicstarter
Hoedje schreef op dinsdag 15 april 2008 @ 19:24:
Je moet in de DVD player app ook de specifieke uitgang aangeven (tenminste dat is zo als je de digitale uitgang wilt gebruiken voor Dolby Digital / DTS). Ik neem aan dat het met de USB geluidskaart ook nodig is :). Helaas zit ik nu niet achter een Mac, dus kan ik niet de specifieke stappen vertellen, maar kijk even in de voorkeuren van de DVD player app.
Nou het gaat eigenlijk meer om Itunes. (met de andere applicaties kan ik het ook NIET)
maar ik wil vooramelijk Itunes in (quadrofonisch hebben) zodat ik door al mijn speakers mijn geluid hoor.

Ik weet zelf niet hoe ik dit moet doen (ben net 1 dag geleden deze Imac gekocht) daarvoor gebruikte ik altijd een pc met Windows Vista) (heb ik nou 15 jaar op gewerkt/gamed)en ik weet dat het wel mogelijk is op MAC. (verder heb ik wel (redelijke) ervaring met Linux distributies. (en aangezien MAC op de Unix kernel draait) ken ik al meer dan een gewone beginnende MAC gebruiker.

Maar toch weet ik nog niet hoe ik (surround of quadrofonisch) aan de praat kan krijgen.

(ik heb GEEN MAC kabels erbij) het zou ook moeten lukken met een externe 5.1 surround kaart.

(het werkt wel op Linux distributies en Windows versies)

en ik wil dit graag op Leopard hebben maar dat lukt me niet. (ook met de gevolgde instructies)

Graag meer hulp hiervoor :)

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Volgens mij stuurt iTunes alleen een stereosignaal uit en is het aan je versterker om dat te verspreiden over de boxen.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Verwijderd

Topicstarter
Daedalus schreef op dinsdag 15 april 2008 @ 22:23:
Volgens mij stuurt iTunes alleen een stereosignaal uit en is het aan je versterker om dat te verspreiden over de boxen.
ja op de versterker kan ik niets instellen (en op windows werkt dit wel gewoon goed (ook met itunes)

dus ik weet niet hoe ik dit moet doen op de mac

want ik wil helemaal overgaan naar mac (mac ownt :))

maar behalve dat werkt alles perfect

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Onder Windows zal dat eerder een functie van de software van de geluidskaart zijn (EAX e.d.) dan dat iTunes er iets mee doet. Voor zover ik weet doet Mac OS X niet dat soort dingen (als in 'virtueel surround', tweekanaals geluid verspreiden over meerdere boxen). Je zult of een plugin moeten vinden die dat voor je doet, of je versterker een dergelijk functie ondersteunen.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Verwijderd

Topicstarter
Daedalus schreef op dinsdag 15 april 2008 @ 23:43:
Onder Windows zal dat eerder een functie van de software van de geluidskaart zijn (EAX e.d.) dan dat iTunes er iets mee doet. Voor zover ik weet doet Mac OS X niet dat soort dingen (als in 'virtueel surround', tweekanaals geluid verspreiden over meerdere boxen). Je zult of een plugin moeten vinden die dat voor je doet, of je versterker een dergelijk functie ondersteunen.
ja op internet staat dat de zalman external sound card ook ondersteund wordt op een mac alleen werkt hij bij mij niet dolby surround of cloning van alle speakers (2 speakers kan ik wel goed krijgen)

• Kapitein Prozac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09-01 00:36
OS X wordt nergens genoemd als zijnde ondersteund van de kant van Zalman; grote kans dat het daarom niet volledig werkt. Bij de Griffin FireWave (ook een 5.1 kastje) is ook specifiek de software nodig om de mogelijkheden in OS X volledig te benutten.

• Biggg
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17:48
Weet je zeker dat er op de doos van het externe USB geluidskaart niet in hele kleine lettertjes staat dat je op de mac alleen stereo geluid hebt.
Zo had ik ook een keer een USB geluidskaart gehaald bij de mediamarkt, voorop stond met grote letters 'compatible with mac and windows'. Echter stonden er op de cd alleen windows drivers en op mijn mac had ik alleen stereo. Dus ik die doos onderzoeken, bleek dat er in heeeele kleine lettertjes achterop stond 'osx only supports stereo output'. Die heb ik dus gelijk maar weer terug gebracht.

• jellyshock
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21-12-2024

jellyshock

ik weet het niet hoor, maarrrr

Als je op de website van Zalman kijkt en de handleiding leest, staat er nergens dat OS X ondersteund wordt....

aAarGhh

Verwijderd

Topicstarter
jellyshock schreef op woensdag 16 april 2008 @ 13:23:
Als je op de website van Zalman kijkt en de handleiding leest, staat er nergens dat OS X ondersteund wordt....
ja maar ik kan wel bij de audio instellingen van de mac de speaker configureren bij geluid in systeemvoorkeuren.

Als ik dan kijk dan kan ik 5.1 surround selecteren en als ik dan op 1 van de boxen klik dan hoor ik ook uit de desbetreffende box het geluid dus het lijkt mij dan dat het WEL werkt alleen werkt het niet met muziek of videos (die dan maar 2 speakers gebruiken)

Anders zou ik toch ook niet moeten kunnen selecteren dat dit wel kan?
En ik zou dan anders toch ook niet de speakers aan kunnen klikken dat er uit elke desbetreffende speaker het geluid komt ?

Snap er niets meer van

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-02 14:18

Digistorm

ex-demo scener

Als je stereo muziek luistert, komt dat op de 2 front speakers terecht. Dat is ook hoe de meeste audio liefhebbers het willen in hun setup. Wil je anders, dan laat je dat je receiver doen. Of inderdaad een audio plugin. Die zijn er overigens ook voor iTunes, maar weet niet of klonen van speakers tot de mogelijkheden behoort. Op zich is het dus niet raar wat er gebeurt; je speelt een stereo bron af, dus laat MacOS X ook een stereo bron horen.

Hier stond achterhaalde informatie…

Verwijderd

Topicstarter
DiGiSTORM_ schreef op woensdag 16 april 2008 @ 19:45:
Als je stereo muziek luistert, komt dat op de 2 front speakers terecht. Dat is ook hoe de meeste audio liefhebbers het willen in hun setup. Wil je anders, dan laat je dat je receiver doen. Of inderdaad een audio plugin. Die zijn er overigens ook voor iTunes, maar weet niet of klonen van speakers tot de mogelijkheden behoort. Op zich is het dus niet raar wat er gebeurt; je speelt een stereo bron af, dus laat MacOS X ook een stereo bron horen.
ja (cloning van de 2 speakers naar de andere) is ook goed :) dat is juist (beter) voor muziek aangezien niet alle muziek in dolby surround is :)

Verwijderd

Topicstarter
deze topic kan gesloten worden. Ik ben erachter gekomen dat het aan (drivers) ligt van het appartaat/MAC OSX als ik via bootcamp windows vista installeer en dan test dan werkt het perfect

dus het lijkt mij dat het aan drivers ligt

:)
Pagina: 1