• supern0va
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07-11-2025
Ik ben aan het worstelen met het volgende:

Ik wil in een onderdeel dat ik aan het ontwerpen ben een gaatjespatroon maken met een indeling zoals de zaden in een zonnebloem. Een zonnebloem rangschikt zijn zaden volgens een bepaald patroon, waardoor de ruimte opvulling altijd optimaal is en je van die mooie patronen krijgt. Ik heb inmiddels gevonden op welke wijze dit gebeurt.
Elke pit wordt genummerd en heeft een afstand van het centrum gelijk aan de wortel van dat nummer. De hoek die die afstandslijn maakt met de referentielijn (verticaal) is het pitnummer * phi (= 0.6180339..), * 360 graden.

Maar ik wil een patroon met een paar honderd gaten en ik heb geen zin om elk gat zelf te gaan bematen. Is er een manier om dit te automatiseren?
Ik kan de tabel zo omschrijven (in excel) dat afstand en hoek worden omgezet in x- en y-coordinaten in een raster. Maar hoe zet je dat om in een array van punten (of liefst cirkels) in Solidworks.

[ Voor 35% gewijzigd door supern0va op 15-04-2008 12:20 ]

• j-a-s-p-e-r
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09-11-2025
Je hebt misschien niet de oplossing met mijn post, maar wat je wil dat kan zeker. Je kan formules gebruiken om een bv. gatenpatroon (schets) op te zetten, en deze vervolgens met extru.cut eruit de halen. Ik gerbuik dit zelf om bijv. body's in een cirkelpatroon te leggen of gaten+draad in een flens te maken.
Ik zou je aan willen raden om hier de tutorial even bij te zoeken (F1 of help in SW -> tutorials)

• supern0va
Ja, parametrisch programmeren heet dat toch? Ik wist dat dat in Unigraphix mogelijk was, niet in Solidworks... Zal ff door die tutorials zoeken. Heb je een zoekterm waarmee ik meteen raak ga schieten? Thanks, iig!

• ZipoBibrok5-108
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22-08-2025
supern0va schreef op woensdag 16 april 2008 @ 10:23:
Ja, parametrisch programmeren heet dat toch? Ik wist dat dat in Unigraphix mogelijk was, niet in Solidworks... Zal ff door die tutorials zoeken. Heb je een zoekterm waarmee ik meteen raak ga schieten? Thanks, iig!
Ik zou het persoonlijk met een 'design table' proberen, en dan de berekening binnen excel laten plaatsvinden. Ik ben er nog niet precies uit hoe, aangezien ik me nog niet in het probleem heb verdiept maar ik zal vanavond eens een poging wagen.

De lucht is groen, het gras is blauw. Ik ben niet dronken, wat lul je nou?

• j-a-s-p-e-r
Ik denk dat ik morgen wel even tijd heb om het voor je op te zoeken (staat ergens in een dictaat of boek thuis). Laat maar even weten of dat nodig is.

• supern0va
Nou Jasper, als je 't op kan zoeken dan heel graag. Design tables, hm, heb ik nog nooit iets mee gedaan. Als ik tabellen met coordinaten uit excel kan importeren ben ik al een heel eind... Dan alleen nog aan SW duidelijk maken dat ik op elke coordinaat een cirkel wil schetsen :)

• j-a-s-p-e-r
Ik was het al bijna vergeten maar ik heb nog even voor je gekeken, en ik denk dat je dit nodig hebt:

Insert curve: insert > curve > curve through free points. Dan krijg je een dialog. Dit is een soort mini excel (je kan ook externe file gebruiken)
Hier alle punten (n, x,y,z) opgeven en dan ff saven.
Als dit klaar is heb je dus een curve (lijn) door deze punten. Hierop kan je weer je gaten/whatever positioneren.

Het kan ook anders (met repeat en formules), maar ik denk dat je hier eerder mee klaar bent. Voor meer info: de help / tutorials.

succes!
Pagina: 1